Byte ramlager

Likebikes

Aktiv medlem
Byte ramlager
Jag är ute efter ett pressverktyg för att byta ramlager på min allebike majestic.

Jag har kollat en massa på ebay och det finns en del verktyg där men osäker på vilket som bäst att jobba med.

Nån som köpt nått därifrån och skulle kunna rekomendera ett verktyg eller kanske t om en säljare. Jag hoppas väl på att hitta nått under 1000 lappen.

Så det jag söker är ett verktyg att båda pressa ur och pressa tillbaka lagrena.

Tack så länge:)

Byte ramlager
Jag har en press med guider från Aliexpress (blå modell) som jag är nöjd med. Kostade lite över 300 kr om jag minns rätt. Gängstången är väl egentligen för lång för länkagelager men har man lite tid spelar det väl ingen större roll. Berm Peak kikade på samma (eller en väldigt lik) i en video om du vill se hur den ser ut.

Att pressa ur blir betydligt svårare om du vill ha en färdig lösning för 1000 kr. Själv har jag inte hittat något. Det är väl i så fall att köpa dem specifika du behöver här ifrån:

Annars är det nog inte speciellt svårt att svarva något eget. En kopp kan man ju enkelt lösa med en hylsa men guiderna som sitter mot lagrena är lite krångligare. Helst vill man ju ha bra passform på dem så att man drar ut dem rakt. Då kan man även serva och pressa in dem igen.

Byte ramlager
Tack för svaret johan!
Ska kika på det det du tipsade om.
Jag har sett att en del slår ut lagrerna men jag känner mig lite rädd för att göea nån tabbe och göra sönder ramen eller nått. Så hade varit gott att ha nått som pressar ut det mer kontrollerat, men då kanske jag får försöka hitta nått kit även om det kanske blir mindre i plånboken.

Sen skulle jag visserligen kunna försöka mig på att tillverka nått som du föreslog men då får jag koppla på andra hjärnhalvan.

Byte ramlager
Tack för svaret johan!
Ska kika på det det du tipsade om.
Jag har sett att en del slår ut lagrerna men jag känner mig lite rädd för att göea nån tabbe och göra sönder ramen eller nått. Så hade varit gott att ha nått som pressar ut det mer kontrollerat, men då kanske jag får försöka hitta nått kit även om det kanske blir mindre i plånboken.

Sen skulle jag visserligen kunna försöka mig på att tillverka nått som du föreslog men då får jag koppla på andra hjärnhalvan.
Jag har typ ett sånt här set, samt en uppsättning träbitar där jag borrat hål i lämpliga storlekar att lägga mellan ramen och metallhylsan. Det ser B ut men funkar rätt bra.

IMG_0069.webp

Byte ramlager
Jag kikade lite på det kitet och funderade på om det skulle gå. Lite träbitar kan man ju leva med bara det fyller sin funktion att pressa lagren åt båda håll.

Tillbaka
Topp