Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Tanken är väl att man ska ha lite mindre luft i för att dubben ska ligga i, man kan pumpa lite hårdare om det är torrt så kommer dubben lite mer ovanför marken.
Ja sweet spot. Jag tror att det är så att om de är för mjuka trycks dubbarna in mer än önskvärt. De behöver ett visst tryck för att hålla spänsten så att säga

Jag har schwalbe winter dubbdäck 35mm. Brukar ni köra dem hårda eller lite mjukare? Jag vill minnas att man inte ska ha dem för mjuka för då fungerar inte dubben optimalt? Jag kör typ 45 psi bak och 40-42 fram. Väger väl närmre 78-80 kg med kläder, rygga osv
det är frestande köra med högt däcktryck för att undvika att dubben tar i, typ en halv vinter tills mitten av däcket slitits ned.

men vad ska man ha dubben till om de inte greppar?? kan se det som attraktivt hellre ta en dubbfri cykel de veckor barmark råder.

en annan följd av tilltaget när jag prövat har varit dubbpunka. kanske för att det trots allt blir ett hårdare tryck när dubben ändå kommer i kontakt med asfalten. tendensvis har jag också noterat att dubbarna vill tippa åt sidan när man höjer trycket

föredrar när det erbjuds fetare dubbdäck, med jämnare tryck mot underlaget, och trots förhållandevis lägre tryck bättre rull.

Någon som har erfarenhet av Crafts vinter-bibs? Modellen heter Craft Ideal Wind Bib Tights och med vind och vattentät framsida.

Någon som har erfarenhet av Crafts vinter-bibs? Modellen heter Craft Ideal Wind Bib Tights och med vind och vattentät framsida.
Om det är modellen med flossad insida och utan blöja har jag sådana. Funkar väldigt bra ner till ett par minusgrader för mig som är extremt lättfrusen.

Har inte precis dem, men vindskyddet på framsidan gör verkligen skillnad.

Off: Förresten lärde jag mig i eftermiddags vad ordet byxor kommer ifrån: Hosor i bockskinn, på tyska. Minns inte stavningen, men 'bucks-hose' nånting är ursprunget.

Senast ändrad:
Hej vintercyklister!
Jag kör mtb med dubbdäck. Har suomityres piikkisika både fram och bak. Men har även ett egenskruvat dubbdäck på ett annat framhjul... Tror ni det är dumt att cykla ett par km bilväg med de egenskruvade dubbdäcken? Jag är rädd att de går sönder av för hårt underlag?

Hej vintercyklister!
Jag kör mtb med dubbdäck. Har suomityres piikkisika både fram och bak. Men har även ett egenskruvat dubbdäck på ett annat framhjul... Tror ni det är dumt att cykla ett par km bilväg med de egenskruvade dubbdäcken? Jag är rädd att de går sönder av för hårt underlag?
Bara du vet vad för skruv/dubb du har använt. Ta det vackert så borde det funka va?

Är de här, säljs på rea hos XXL, förhoppningsvis är de större i storlek än de från Shimano som jag först beställde..
Det här hade jag missat.
Vill du få svar av mig bör du citera mitt inlägg eller tagga mig

Hur strl på de länkade Craft-tightsen är i förhållande till de ickelänkade från Shimano hoppas jag att du förstår att ingen kan svara på.
Har du inte möjlighet att själv jmf strl-tabeller för resp modell, oavsett postade länkar eller ej?

Generellt brukar jag alltid rekommendera köp på XXL just för deras generösa villkor
tex
"Vi ger dig 365 dagars öppet köp"
och
"Vi ger dig fria byten och returer"
Jag har själv utnyttjat båda flera ggr, tex returnerat en hel cykel enl öppet köp-villkoren,
allt utan några som helst problem.
Men som alltid: det gäller att läsa villkoren

Minus tjugoen idag. Perfekt underlag åt tassarna. Övertaggad draghund som behövde ut. Jag har tre återstående problemområden på kroppen: nästippen som ideligen vill frysa bort (Efter överdrivet utförsåka), koppelhanden som inte får nog cirkulation, och nyligen ett skrev som frystorkat. (Svidkliar som om man skulle ha varit ute på annat äventyr.. )
Lite ytterligare samkörning, så blir det en antenn för kopplet och jag får tillbaka handen till styret. Skrevet förärades med en egen toppluva så skön idag.

Men: Vad finns det för smidiga kycklingnäbbar att att hänga under slalomglasögonen? Vill gärna ha kvar resterna av min brokiga näsa!
Skoterbrillor har ofta det. Förläng sedan näbben med silvertape, fult och funtionellt 😊

Minus tjugoen idag. Perfekt underlag åt tassarna. Övertaggad draghund som behövde ut. Jag har tre återstående problemområden på kroppen: nästippen som ideligen vill frysa bort (Efter överdrivet utförsåka), koppelhanden som inte får nog cirkulation, och nyligen ett skrev som frystorkat. (Svidkliar som om man skulle ha varit ute på annat äventyr.. )
Lite ytterligare samkörning, så blir det en antenn för kopplet och jag får tillbaka handen till styret. Skrevet förärades med en egen toppluva så skön idag.

Men: Vad finns det för smidiga kycklingnäbbar att att hänga under slalomglasögonen? Vill gärna ha kvar resterna av min brokiga näsa!
Provat Frost tape? Gör stor skillnad. https://www.google.se/search?q=fros...CwgIFEC4YgASYAwCSBwM4LjGgB_1m&sclient=gws-wiz

Nä.. jag har väl inte brytt mig så mycket om nymodigheterna som smetas på. Som barn lät jag bara halsduk och toppluva mötas..
Men vikingaluva och kycklingnäbb verkar lagom macho! (Synd att Buttericks upphör.)

Då var man här igen..

Merinounderställ, långärmad med någon windstopper fram, och vintercykeljacka med vindtäta paneler fram funkade fint på överkroppen för nollgradigt vindstilla grus/lvg i bekvämt tempo.

IMG_1741.webp

Gripgrab-balaklavan som jag mest åkt skidor i gjorde ett utmärkt jobb med, förutom viss imma när man stod still 👌🏻

Testat på xxl och de är så små i storlekarna att även de största är för små... Tyvärr.

Senast ändrad:
Behövs så litet för att det inte ska bli kul att cykla vintertid, om man liksom inte måste. Och man bör hoja ofta för att klädsel, kost, däck etc. ska komma naturligt. Kanske just därför har jag många vinterplagg, som sällan används. Många har varit märkta "vinter" på hemsidor mm, men knappt räckt till svensk höst.

Behövs så litet för att det inte ska bli kul att cykla vintertid, om man liksom inte måste. Och man bör hoja ofta för att klädsel, kost, däck etc. ska komma naturligt. Kanske just därför har jag många vinterplagg, som sällan används. Många har varit märkta "vinter" på hemsidor mm, men knappt räckt till svensk höst.
Har också upplevt att "vinter"-kläder inte duger.
"Vinter" betyder nog typ brittisk vinter.

Eftersom jag är lat och inte hinner (orkar) läsa igenom tråden; hur är det med dubbade landsvägsdäck? Gjorde en snabb sökning, och verkar inte finnas något smalare än 30 eller 32 mm?

Mot kalla fötter tipsas det ibland om en påse som ett av de inre lagren för att, om jag förstått saken rätt, hålla eventuellt svett inne så att inte allt blir fuktigt och därmed kallt.

Finns det inga färdiga produkter för det?
Google visar mig en hop olika vattentäta strumpor. Är det någon som provat det?

Mot kalla fötter tipsas det ibland om en påse som ett av de inre lagren för att, om jag förstått saken rätt, hålla eventuellt svett inne så att inte allt blir fuktigt och därmed kallt.

Vattentäta strumpor tycker jag brukar hyllas i MTB-sammanhang.

Kanske inte så aero och slimmat som man hade önskat men för mig har det funkat att köra regnjacka i pendlarstil med en vanlig sweatshirt från typ HM under. Vinterbibs på det med fleece på insidan. Mer än så och jag svettades ihjäl, mindre än så och jag frös. Blev rätt varm så det är viktigt att jackan är någorlunda ventilerad bak/åt sidorna.

Det värsta var händerna och fötterna främst, men tar man vanliga vinterkängor och byter till plattisar är väl det också löst tänker jag. Samt tjocka vantar med ett extra lager tunna vantar under som ”lining”.

Det värsta var händerna och fötterna främst, men tar man vanliga vinterkängor och byter till plattisar är väl det också löst tänker jag. Samt tjocka vantar med ett extra lager tunna vantar under som ”lining”.
Det brukar sluta med bar mitts. Jag cyklade med Hestra Heli Lobsters i helgen när det var nollgradigt men blir det kallare så åker mina bar mitts fram, egentligen är det vara det visuella som hindrar mig från att ta på dem redan vid +5 då de är bra mycket smidigare än klumpiga handskar.

Det brukar sluta med bar mitts. Jag cyklade med Hestra Heli Lobsters i helgen när det var nollgradigt men blir det kallare så åker mina bar mitts fram, egentligen är det vara det visuella som hindrar mig från att ta på dem redan vid +5 då de är bra mycket smidigare än klumpiga handskar.
Är det såna tejpade man ser foodora-mopederna kör med?

Är det såna tejpade man ser foodora-mopederna kör med?
Finns lite olika. Jag har dessa (tror jag) samt en liknande sort för bockstyre som jag inte hittar längre:

Finns även mer lokal alternativ om man inte gillar Amazon:

Finns lite olika. Jag har dessa (tror jag) samt en liknande sort för bockstyre som jag inte hittar längre:

Finns även mer lokal alternativ om man inte gillar Amazon:

Jag hittar inte längre mina Rock Bros för bockstyre till salu nånstans, men är man inte främmande för Ali så finns motsvarande där:

Sådana här kanske
shopping

Har du googlat på fuktspärr?
(Kanske blir bättre på engelska?)

Sådana här kanske
shopping

Har du googlat på fuktspärr?
(Kanske blir bättre på engelska?)
Ett intressant alternativ.
Jag provade lite olika söktermer, bland annat fuktbarriär.
De flesta sökresultaten var dock "vattentäta strumpor" av olika fabrikat.

Googles AI gav mig också ordet "ångspärrstrumpa" vilket ger lite annorlunda resultat.

Termen "Vapor Barrier Layer Socks (VBL Socks)" hittade jag också på nån sida.
Edit: Ser nu att det är i princip vad du länkade.

Man hoppas väl att fukten får vandra vidare. Blöta strumpor, brrr! Hänger ju litet på att skorna andas också.
Nja, om fukten från fötterna skall vandra hela vägen ut till skorna och genom skorna blir ju även alla lager (genom-)blöta
Och då värmer de sämre oavsett vilket material och vilken kvalité det är

Med en tunn strumpa närmast foten, en fuktspärr utanpå den och en tjock värmande (ragg-)socka ytterst blir ju inte (ragg-)sockan fuktig och tappar inte sin värmande förmåga

Här är en bild på sådan uppsättning
liner-sock-vbl-sock-wool-socks-winter-layering-hiking-boots.jpg

Läs mer här
och

Bland de som gör vinterexpeditioner i tillräckligt många minusgrader brukar det inte vara ovanligt med en fuktspärrpåse även i sovsäcken, för att kroppsfukten inte skall frysa i stoppningen.
Man sover alltså i en plastpåse!

Är nog sist på bollen här, men om man som jag har ganska bra bibshorts och inte så bra vinterbibs så känns det ju enklast (billigast) att köpa ett par vinterlöpartights och köra över sina shorts. Är det torrt kan man dessutom köra dem ett gäng rundor innan tvätt. Plus för dubbla lager över de ädlare kroppsdelarna.

Är nog sist på bollen här, men om man som jag har ganska bra bibshorts och inte så bra vinterbibs så känns det ju enklast (billigast) att köpa ett par vinterlöpartights och köra över sina shorts. Är det torrt kan man dessutom köra dem ett gäng rundor innan tvätt. Plus för dubbla lager över de ädlare kroppsdelarna.
Exakt så gör jag. Fast bara ner till kanske 5 grader. Därunder vill jag inte ha något tight utan kör med luftigare klädsel. Blir det riktigt kallt åker underställ eller eventuellt löpartightsen på under skalbyxorna.

Som jag har skrivit tidigare i tråden använder jag på vintern inte bibs utan vanliga cykelbxor och sedan långkalsonger om det behövs, är det riktigt kallt även gundebyxor innan bib-tajtsen ytterst
För mig funkar det bäst att ha hängslena ytterst.

Jag har ett par överdragstajts med bibs (Spectra) för cykling med lätt fodrad/flossad insida som jag köpte för typ 10-15 år sedan. Vanliga cykelshorts m bibs under, fungerar ner mot 5-8 minusgrader iaf. Samma byxor använder jag med underställ när jag kör skidor på längden.
Har letat efter motsvarande modell nya, utan framgång än så länge.

Senhösten när det är typ mellan 2-10 plusgrader så kör jag vanliga korta cykelbibs med benvärmare, och så har jag ett par fleecfodrade "kalsonger" som egentligen är till för utförsåkning, som jag kör utanpå det övriga.

Fortfarande ingen som har någon vetskap om det finns 28mm dubbat? 30 mm blir troligen lite för tajt på min gamla lvg-hoj som jag ev tänkt vintercykla med.

Jag kör endura mt500 spray som byxor på vintern. Jag kör bibs under och det är varmt nog för stockholmsvinter. Mina långa vinterbibs blir lite kalla under -5. På överkroppen kör jag underställ, tjockare långärmad cykeltröja av merino och sen en vindjacka utanpå.

Är det nederbörd kör jag endura mt500-jacka istället för vindjacka.

På händerna kör jag ett par lobsterhandskar eller vanliga skidhandskar av olika tjocklek beroende på temp.

Cykelkeps som går ner över öronen av merino på huvudet och en tunn buff som stoppar draget ner i jackan. Är det svinkallt så tar jag en tjockare hjälmmössa.

Jag har 35 minuters pendling så man hinner ju inte börja frysa så värst mycket.

Tillbaka
Topp