Någon som testat Superteams hjulen?

B-main79

Aktiv medlem
Hej. Någon som testat Superteams kolfiberhjul? Framför allt deras gravel. Verkar ju vara ett väldigt bra pris med 434 eur för ett set. Men dom ska ju funka också :-)

Funderar på att uppgradera till ett para kolfiberhjul på min Cannondale Caad 13. Jag kan få loss ett par Superteam S-ALL Carbon D28-50 Disc Brake (Superteam S-ALL Carbon) för 5986 kr.
Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Hej. Någon som testat Superteams kolfiberhjul? Framför allt deras gravel. Verkar ju vara ett väldigt bra pris med 434 eur för ett set. Men dom ska ju funka också :-)

Inte testat. Blev det att du köpte några? Läste om dem i Facebook-gruppen "Roadbike Cykling" där många verkar väldigt nöjda och jämför dem med EliteWheels.

Nu har dom lite black Friday rea också.
Ngt test känner jag inte till, men visst är priset bra

Men jämfört med andra liknande kolfiberhjul är fälgarna tyngre
Rim weight 500±15g

Jmf med några andra kolfiberfälgar som jag känner till, tex:
fb813f1b20b310c5fe2232d77994f6c1.jpg

EiE ARG45TC30 från 400g och 192 USD

eller
lightbicycle-airia-45-disc-lightweight-carbon-road-bike-rim-700c.jpg

Light Bicycle AIRIA45d från endast 315g men från hela 339 USD

Men visst verkar priset vara bra för Superteamwheels-hjulen

Nyfiken men obeprövade grejer får mig att tveka... Funderar mellan dessa eller ett par Hunt 40 Carbon.
35% på de Hunt-hjulen nu.

35% på de Hunt-hjulen nu.

Hoppsan eller...!?

Jag mer eller mindre spontanbeställde dessa.

Nu när jag fick "Order Progress Update" fick jag känslan av att de kommer leverera ett
DIY paket. Bygga hjulen själv är inget för mig!

Någon som vet?

Jag tolkade följande text som komplett och klart.

• Hunt Black Shield tubeless tape fitted to wheels.
  • The axle adapters needed for your bike, just fill in the simple form shown after order completion, the form is also included in your order confirmation page.
  • Cassette spacer for 8/9/10 speed
  • 60mm Tubeless Valves
  • Spare of each spoke plus nipples
  • Quality control card signed by your wheel builder

Hoppsan eller...!?

Jag mer eller mindre spontanbeställde dessa.

Nu när jag fick "Order Progress Update" fick jag känslan av att de kommer leverera ett
DIY paket. Bygga hjulen själv är inget för mig!

Någon som vet?

Jag tolkade följande text som komplett och klart.

• Hunt Black Shield tubeless tape fitted to wheels.
  • The axle adapters needed for your bike, just fill in the simple form shown after order completion, the form is also included in your order confirmation page.
  • Cassette spacer for 8/9/10 speed
  • 60mm Tubeless Valves
  • Spare of each spoke plus nipples
  • Quality control card signed by your wheel builder
Nädå, de är kompletta och monterade, du måste bara ange lite detaljer efter beställningen.
Jag fick klämma till fälgtejpen då den hade lossnat lite i leveransen, i övrigt var det bara att köra.

IMG_0338.webp
Inte så dumt! Nu måste man ju cykla snabbt med. Tyvärr verkar hjulet behöva riktas, men är 95% novis på detta - vad säger ni? Länk: Video hjul

Senast ändrad:
Är det inte lite väl dyra, Hunt? Är det inte Kinahjul med Huntdekal?
Jmf med Elitewheels, Farsports och dyl, så tycker jag priserna ser väl saftiga ut.
Efter att ha researchat en del är min take att du betalar för en riktigt bra garanti. Får du problem verkar det ofta hanteras snabbt och på ett bra vis, och du har Lifetime Crash Replacement. De tar kvalitetshanteringen nedströms, kan man kanske säga. För andra kinahjul verkar det vara rätt stor spridning på servicen.

Därtill får en del av Hunts modeller riktigt fina recnsioner, tex dessa: recension HUNT 54 Aerodynamicist
Det var egentligen de jag köpte på rea men blev "uppbytt" till dessa något dyrare eftersom de precis tog slut.

Nog slår fälgen lite grann i mina ögon.
Testa det gamla tricket med en krita mot fälgen.
Instämmer, men utmanande att mäta. Med Post-its och ett analogt skjutmått, i brist på kritor, är min amatörmässiga uppskattning av den laterala variationen 0,5-0,75 mm någonstans. Acceptabelt eller inte?

Hunt har egen utveckling, vet inte om hon är kvar men bland annat en aeroexpert som var på Campagnolotidigare gick till Hunt och höll på med bland annat Aerodynamicist-serien.

Fick svar av Hunt att de ersätter mig för riktning lokalt eller tar hem dem för korrigering, vilket som. De beklagar sig och hänvisar till stringenta toleranskrav men att olika saker ibland kan orsaka detta, t.ex. smällar under transport eller att montering av tighta däck smått kan påverka ekerspänning (GP 5000, jo tack).

Kör en runda eller två, om du inte redan gjort det, innan du lämnar in för riktning. Jag upplever att hjul kan sätta sig lite efter en tid, speciellt kanske de jag byggt själv?!? 😱

Bra att de bekostar riktning.

Hjulen får ju gärna vara perfekta men med det sagt så är min personliga uppfattning att det där hjulet ser tillräckligt bra ut för att fungera utmärkt i alla praktiska sammanhang.

Generellt sett tycker jag att det är enklare att kontrollera fälgen utan däck på.

Kör en runda eller två, om du inte redan gjort det, innan du lämnar in för riktning. Jag upplever att hjul kan sätta sig lite efter en tid, speciellt kanske de jag byggt själv?!? 😱
Låter klokt, oavsett om jag lämnar in dem eller ej. Det var planen men sen kom snön till Göteborg, men det ska jag se till.
Bra att de bekostar riktning.

Hjulen får ju gärna vara perfekta men med det sagt så är min personliga uppfattning att det där hjulet ser tillräckligt bra ut för att fungera utmärkt i alla praktiska sammanhang.

Generellt sett tycker jag att det är enklare att kontrollera fälgen utan däck på.
Bra input Anders. Har inte fått möjlighet att komma ut med dem ännu men ville kolla med mer erfarna Happyiter vad som är rimligt att förvänta sig av nya hjul. Din kommentar gör mig tryggare, och än mer nöjd över att de erbjuder riktning.

Utan däck hade helt klart varit vettigt men slipper hemskt gärna ta av mina GP 5000...

Tillbaka
Topp