gravensteiner77
Medlem
Montering vevparti Hollowtech II
Håller på att bygga om min gamla Canyon MTB till pendlarcykel, drivlinan var rejält trött så jag byter allt mot nytt som passar användningen bättre. Jag går från trippelvev till enkel klinga, har monterat ett Hollowtech II vevlager och ett Cues FC-U6000-1 vevparti. Jag har monterat vevlagret enligt anvisningarna med de distansringar som ska användas tillsammans med kedjeskydd. I anvisningarna för vevpartiet står att en plastdistans på axeln på sidan som inte är drivsida ska skruvas i botten före montering, när vevpartiet är på plats ska den justeras ut så att den precis når vevlagret.
Problemet är att när veven är på plats finns inget spel, det är redan stumt mot distansen. Tycker också att vevlagret går rätt tungt, snurrar jag till med kraft på en vevarm så snurrar det max ett varv innan stopp. Kan det blivit något fel, så att jag fått axialbelastning på lagret? Borde jag ta isär vevlagret och prova montera utan den tunnare distansringen, 0.7 mm, och se om jag får ett justerbart spel då?
Problemet är att när veven är på plats finns inget spel, det är redan stumt mot distansen. Tycker också att vevlagret går rätt tungt, snurrar jag till med kraft på en vevarm så snurrar det max ett varv innan stopp. Kan det blivit något fel, så att jag fått axialbelastning på lagret? Borde jag ta isär vevlagret och prova montera utan den tunnare distansringen, 0.7 mm, och se om jag får ett justerbart spel då?