Montering vevparti Hollowtech II

Håller på att bygga om min gamla Canyon MTB till pendlarcykel, drivlinan var rejält trött så jag byter allt mot nytt som passar användningen bättre. Jag går från trippelvev till enkel klinga, har monterat ett Hollowtech II vevlager och ett Cues FC-U6000-1 vevparti. Jag har monterat vevlagret enligt anvisningarna med de distansringar som ska användas tillsammans med kedjeskydd. I anvisningarna för vevpartiet står att en plastdistans på axeln på sidan som inte är drivsida ska skruvas i botten före montering, när vevpartiet är på plats ska den justeras ut så att den precis når vevlagret.

Problemet är att när veven är på plats finns inget spel, det är redan stumt mot distansen. Tycker också att vevlagret går rätt tungt, snurrar jag till med kraft på en vevarm så snurrar det max ett varv innan stopp. Kan det blivit något fel, så att jag fått axialbelastning på lagret? Borde jag ta isär vevlagret och prova montera utan den tunnare distansringen, 0.7 mm, och se om jag får ett justerbart spel då?

Det borde ju vara rätt.

Vänstersida: 2.5mm spacer
Högersida: 2.5+1.8+0.7mm

Kontrollmät att hylsan verkligen är 68mm och inte typ 69mm pga massa lack?

Kontrollera att förspänningsskruven är dragen i botten och att axeln går in hela vägen.

Annars tycker jag tidigsre förslag om att ta bort 0.7mm brickan låter rimligt. Om än väldigt konstigt att det ska behövas

Ett BB-MT501, 68mm hylsa
Har du mätt så att ramens vevlagerhus är 68 mm?
När du provat med att plocka bort 0.7 mm-brickan är det bra att kontrollera så att vevpartiet inte är förskjutet på ett dumt sätt.
Blir det inte bra med att ta bort 0.7 mm, då är det nog dags för några bilder på installationen.

Senast ändrad:
Plågsamt att erkänna men det kan vara så att den här idioten fått för sig att det är 68mm snarare än mätt. Hittade en sammanställlning på mått från Canyon nu på lunchen och en Yellowstone 29" borde ha 73mm hylsa. Blir intressant att kolla ikväll, skulle i så fall förklara problemet fullt ut, får hoppas att jag inte lyckats skada lagret om det visar sig vara fallet.

Plågsamt att erkänna men det kan vara så att den här idioten fått för sig att det är 68mm snarare än mätt. Hittade en sammanställlning på mått från Canyon nu på lunchen och en Yellowstone 29" borde ha 73mm hylsa. Blir intressant att kolla ikväll, skulle i så fall förklara problemet fullt ut, får hoppas att jag inte lyckats skada lagret om det visar sig vara fallet.

Tjena!

Du drar inte sönder ett lager genom att dra åt den plast skruven, den ger sig före lagret.

Tjena!

Du drar inte sönder ett lager genom att dra åt den plast skruven, den ger sig före lagret.
cuesvevarna utan klämma, dom dras väl 35-50Nm, och med 5mm för mkt distanser på axeln kan det blivit lite stökigt för lagrena och preloadskruven om den inte var i botten tänker jag?
IMG_7117.webp

cuesvevarna utan klämma, dom dras väl 35-50Nm, och med 5mm för mkt distanser på axeln kan det blivit lite stökigt för lagrena och preloadskruven om den inte var i botten tänker jag?
Visa bilaga 804521

Tjena!

Aj, missade den biten. Ja då är det ju större risk att man drar sönder lagret. Men tror inte risken är så överhängande iallafall. Vet mer än en person som satt distanser fel på DUB utan någon skada på lager och som alla vet så är det inte samma livslängd på DUB lager som HTii

Mycket riktigt var det 73mm, så det blev en snabbtur till närmaste Biltema för att skaffa en passande avdragare. Nu är allt återmonterat, spelet justerat och veven snurrar rimligt lätt utan missljud eller taggig känsla så jag kör på det och ser hur länge lagret håller. Distansmuttern var helt i botten redan vid första försöket och spelet som ska justeras nu med rätt distanser är inte långt ifrån 5mm så möjligheterna till deformation var inte fullt så dramatiska. Stort tack till alla som engagerade sig i mina bravader!

Tillbaka
Topp