Nya hjul eller ny cykel?

Skippe

Aktiv medlem
Nya hjul eller ny cykel?
Har en 12 år gammal scott cr1 20. Nöjd med cykeln. Strulande framhjul i våras som mer eller mindre havererat helt. Funderar på om jag ska skaffa nya hjul för max 5000kr, vilka isåfall? Är nöjd med komponenter iövrigt. Vill helst köpa nya, kan tänka mig att beställa. Har shimano 105 10-delat

Eller en helt ny cykel med vettiga hjul som standard? Fördel är att man även kan uppdatera bromsarna isåfall. Sneglat på en bianch oltre race 105.

Nya hjul eller ny cykel?
Det blir ju väldigt olika pengar. Ska du ha en ny hyfsad cykel med hyfsade hjul så blir det minst 30’. Bra hjul för fälgbroms på begagnatmarknaden får du ju för under 5000. Vad är värt? Kan väl bara du svara på, men är du osäker och ändå nöjd med cykeln så röstar jag på nya hjul till den. Blir du sugen på ny cykel senare så har du ju då ändå en bra reservcykel, eller så kan du sälja den för en liten slant då.

Nya hjul eller ny cykel?
Det blir ju väldigt olika pengar. Ska du ha en ny hyfsad cykel med hyfsade hjul så blir det minst 30’. Bra hjul för fälgbroms på begagnatmarknaden får du ju för under 5000. Vad är värt? Kan väl bara du svara på, men är du osäker och ändå nöjd med cykeln så röstar jag på nya hjul till den. Blir du sugen på ny cykel senare så har du ju då ändå en bra reservcykel, eller så kan du sälja den för en liten slant då.
A prisskillnaden är stor men kan leva med den isåfall. Ev. Kommer frugan isåfall ta över den här cykeln men då blir det några instegshjul igen till att börja med. Finns det några bra hjulset för under 5000kr som är fälgbromsade? Eller vilka nya hjul är mest för pengarna så att säga?

Nya hjul eller ny cykel?
A prisskillnaden är stor men kan leva med den isåfall. Ev. Kommer frugan isåfall ta över den här cykeln men då blir det några instegshjul igen till att börja med. Finns det några bra hjulset för under 5000kr som är fälgbromsade? Eller vilka nya hjul är mest för pengarna så att säga?
Mest för pengarna är beggade hjul. Överlägset bäst när det gäller fälgbromsade.
Om du inte hittar på k&s så läggin en köpes-annons, finns nog en del finhjul som folk inte ids lägga ut, särskilt inte i November...

Nya hjul eller ny cykel?
Nån gång ska man ju byta också. Jag bytte racer efter sjutton år. Men det är inte prisvärt att byta, herrejösses vad lite cykel man får för pengarna idag.

Det är svårt med billiga hjul idag. Alla som tidigare var billiga/prisvärda är idag dyra. Hunt prisar in sig som Zipp… 🤪 Begagnat är inte heller helt lätt, folk tycker de sitter på guldklimpar känns det som, men med lite tålamod så bör du hitta något.

Mitt tips är ful-Kina-hjul. Tänk Ali och Temu. En högst osäker investering, men om ”billigt” är prio så… Kolla tråden om Superteams-hjulen kanske? https://happyride.se/forum/threads/nagon-som-testat-superteams-hjulen.3703979/

Tillbaka
Topp