Göteborg - Helsingfors: funderingar

Lucke99

Medlem
Hejsan! Nästa år planerar jag att cykla till Finland. Min plan är att vara framme den 11/05 senast.

Tanken går såhär: långresa på ca 2220 km över riksgränsen i Haparanda eller kortare resa på drygt 1000 km via färja till Åbo.

Jag skulle föredra att göra den längre resan då omfattningen känns maffigare men...

...om jag kör på den planen, som går ut på att göra den långa resan på omkring 22 dagar kan jag börja 17/04. Frågetecknet gäller temperaturer i slutet av April. Jag har tidigare bara cyklat på sommaren. När man kommer längre norrut, är det görbart? Eller kommer kylan och aprilvädret vara tuffa hinder?

Det vore intressant att höra från någon som gjort sådana här resor under den här tiden på året; är den långa resan rimlig eller bör jag satsa på det kortare alternativet med färja?🤔

Dela gärna era tankar! 😁

Hejsan! Nästa år planerar jag att cykla till Finland. Min plan är att vara framme den 11/05 senast.

Tanken går såhär: långresa på ca 2220 km över riksgränsen i Haparanda eller kortare resa på drygt 1000 km via färja till Åbo.

Jag skulle föredra att göra den längre resan då omfattningen känns maffigare men...

...om jag kör på den planen, som går ut på att göra den långa resan på omkring 22 dagar kan jag börja 17/04. Frågetecknet gäller temperaturer i slutet av April. Jag har tidigare bara cyklat på sommaren. När man kommer längre norrut, är det görbart? Eller kommer kylan och aprilvädret vara tuffa hinder?

Det vore intressant att höra från någon som gjort sådana här resor under den här tiden på året; är den långa resan rimlig eller bör jag satsa på det kortare alternativet med färja?🤔

Dela gärna era tankar! 😁
Smhi visar medeltemp på -0,5 i april och +8,0 i maj för Haparanda. Det kan väl vara en indikation. Sannolikt varmare dagtid så klart.

Låter som en kul resa. Lycka till! 🙂

Dela gärna era tankar! 😁
Det går att klä sig för kallt väder (det kan definitivt snöa i April). Däremot är det inte så cykelvänligt att runda Bottenviken. Cyklade Skellefteå-Umeå på mindre trafikerade vägar i somras och det blev 2 mils omväg. Upp till Luleå inte lika mycket omvägar, men ändå omvägar. Norr om det har jag inte cyklat, för jag vet ärligt talat inte VAR jag skulle cykla.
Vissa bussar (de med lastutrymme) får man ta med cykeln i. Så du skulle kunna "fuska" (=minska riskerna/överleva) och ta bussen från Umeå till Haparanda (har funderat på "fusket" själv för att cykla upp genom Tornedalen) och och fortsätta ner genom Finland (där det förhoppningsvis finns bättre cykelvägar).

Har du tänkt ren asfaltstur eller är även grusvägar med i planeringen? Gissar att tjälen kan vara på väg att gå ur marken bitvis under en tur så långt norrut den tiden på året. Kan ju vara en sak att beakta.

You also have the option of taking a ferry from Umeå to Vaasa if the weather is trying to kill you or the long way round feels too far. And if you need to bail in Finland you can take your bike in InterCity trains.
Bikeland.fi/sv has some through-Finland routes. You can also ask in yksivaihde.net for tips regarding routes etc., I'm quite sure people can guide you to some good roads and give general .

Tillbaka
Topp