Hör upp, cykel i media-tråden

Inte direkt cykel i artikeln men 2+1 vägar är rydligen ett gissel för fler än cyklister.

Betalvägg, men det står att tvåtaktare sprider giftiga gaser och att man inte ska cykla bakom.

Repris från SvD som körde nästan samma häromdagen.

Men det hade ju varit rimligt att ifrågasätta om det ska vara tillåtet att sälja nya tvåtaktare för användning i trafiken när man ändå håller på. Det är ju verkligen pest att råka vara i närheten av dem.

Mmmm..Cancer!
Vill minnas att nyförsäljning av tvåtaktare förbjöds i större italienska städer - Milano, Bologna - för ganska många år sedan. Av samma skäl. Eller om det bara förblev ett förslag.
Så någon nyhet är det inte.

Om vi någonsin har behov av någon större lite kontroversiell politisk reform i Sverige så är det ju bra att vi har 2-taktaren.

Om regeringen samtidigt inför förbud mot 2-takt och 2-taktsolja så kommer nyhetscykeln helt domineras av reportage om massa ledsna fodoramopedister och sura gubbar som inte kan köra sin gräsklippare längre.

De skulle kunna ta bort allmänna rösträtten men ingen skulle bry sig för allt skulle bara handla om nån gammal risig huskvarnamoppe som inte gick att köra längre.

Förbjud skiten nu säger jag

Om regeringen samtidigt inför förbud mot 2-takt och 2-taktsolja så kommer nyhetscykeln helt domineras av reportage om massa ledsna fodoramopedister och sura gubbar som inte kan köra sin gräsklippare längre.
De flesta bensingräsklippare är väl 4-takts? Men iofs usla sådana helt utan all form av avgasrening
Däremot är väl en hel del snöskotrar fortf 2-takt?

Förbjud skiten nu säger jag
+1

Tycker 2-taktare luktar väldigt gott. Finns inget som slår 2-taktsdoften en solig sommardag i gummibåten.
Det handlar ju om vad man associerar lukten med. Jag tycker att både tvåtaktsavgaser, vedrök, fotogen och kaffe luktar gott i låga koncentrationer. Det beror på att jag associerar dem med trevliga situationer. Det betyder inte att lukten är nyttig eller att alla andea associerar på samma sätt.

Det handlar ju om vad man associerar lukten med. Jag tycker att både tvåtaktsavgaser, vedrök, fotogen och kaffe luktar gott i låga koncentrationer. Det beror på att jag associerar dem med trevliga situationer. Det betyder inte att lukten är nyttig eller att alla andea associerar på samma sätt.
Kanske är en del i det hela. Dock knappast hela sanningen. Jag tycker kaffe luktar väldigt gott men försök att dricka det kan inte beskrivas som "trevliga situationer".

Nyförsäljning av tvåtaktare kommer inte göra skillnad på foodorabudens transportmedel (på cykelvägar). Många åker omkring på gamla eu mopeder som eg skrotats, men som tagits tillbaka i bruk, utan regskylt.
Man borde börja med att förbjuda dem på alla cykelvägar. Då måste de rulla i ordinarie vägbana vilket kommer leda till olyckor, repor, arga bilister (och långsammare leverans). Först då kommer politikerna gå med på att förbjuda stinkmopederna och bolagen kommer tvingas tillhandahålla deras skenanställda lämpliga arbetsredskap och försäkringar så att verksamheten faktiskt bär sina kostnader (och förhoppningsvis minskar/försvinner).

Nyförsäljning av tvåtaktare kommer inte göra skillnad på foodorabudens transportmedel (på cykelvägar). Många åker omkring på gamla eu mopeder som eg skrotats, men som tagits tillbaka i bruk, utan regskylt.
Man borde börja med att förbjuda dem på alla cykelvägar. Då måste de rulla i ordinarie vägbana vilket kommer leda till olyckor, repor, arga bilister (och långsammare leverans). Först då kommer politikerna gå med på att förbjuda stinkmopederna och bolagen kommer tvingas tillhandahålla deras skenanställda lämpliga arbetsredskap och försäkringar så att verksamheten faktiskt bär sina kostnader (och förhoppningsvis minskar/försvinner).
Måste säga att detta förbättrats avsevärt på senare år. Iaf i gbg där jag håller till mest.
Buden kör långsamt och respektfullt skulle jag säga.

Inte direkt cykel i artikeln men 2+1 vägar är rydligen ett gissel för fler än cyklister.
det skulle behövas ett nationellt signalsystem så att segment av ffa 2+1-vägar kan stängas av vid de alltför frekventa stopp som uppträder på denna vägtyp. som det är nu tycks trafikverket helt handfallna och låter trafiken korka igen fullständigt.

jag har varit med om att som det visade sig trafiken släpptes på en hel natt under sex timmar. närmast åtalbart skulle jag säga.

jag skulle för övrigt inte frivilligt ta en 2+1-sträcka på väg till en flygplats, och inte tåg heller.

konstigt hur det har blivit.

Kloka och balanserade kommentarer i min lokaltidning angående en föreslagen breddning av en cykelbana:

Skärmbild 2025-11-26 210228.webp

Förbjud cyklar!

Riv upp cykelvägar!

Tävlingscyklister i trikåer!

Idioti!

det skulle behövas ett nationellt signalsystem så att segment av ffa 2+1-vägar kan stängas av vid de alltför frekventa stopp som uppträder på denna vägtyp. som det är nu tycks trafikverket helt handfallna och låter trafiken korka igen fullständigt.

jag har varit med om att som det visade sig trafiken släpptes på en hel natt under sex timmar. närmast åtalbart skulle jag säga.

jag skulle för övrigt inte frivilligt ta en 2+1-sträcka på väg till en flygplats, och inte tåg heller.

konstigt hur det har blivit.
Det är ju lite för att folk är idioter också. Alla ”1” sträckor som byggs är så breda att två fordon kan passera/mötas om bara inte den ena parkerar på tvären som en tomte för att de glömde vinterdäcken hemma.

Men visst, en del av nollvisionen är ju att faktiskt också planera just för att det finns idioter.

De vägarna som ofta ersattes, de breda landsvägarna som nästan hade rymt 2+2 utan räcken är ju totalt livsfarliga för alla och behövde rivas oavsett.

Det är ju lite för att folk är idioter också. Alla ”1” sträckor som byggs är så breda att två fordon kan passera/mötas om bara inte den ena parkerar på tvären som en tomte för att de glömde vinterdäcken hemma.
Det stämmer väl inte för alla fordon? Tex två lastbilar/bussar o likn fordon.

<REDIGERAT>
Mha google hittade jag
"När 2+1 vägarna infördes hade den enfiliga vägen en bredd av 4,75 meter men har sedan utökats med en meter till 5,75 meter för att minska påkörnings- olyckorna av räcket."
Om det fortf finns 4,75m breda vägar vet jag inte men där kan det bli omöjligt att passera/mötas
storsta-tillatna-bredd-2022-11-24.jpg

Senast ändrad:
Det stämmer väl inte för alla fordon? Tex två lastbilar/bussar o likn fordon.

<REDIGERAT>
Mha google hittade jag
"När 2+1 vägarna infördes hade den enfiliga vägen en bredd av 4,75 meter men har sedan utökats med en meter till 5,75 meter för att minska påkörnings- olyckorna av räcket."
Om det fortf finns 4,75m breda vägar vet jag inte men där kan det bli omöjligt att passera/mötas
storsta-tillatna-bredd-2022-11-24.jpg

En vanlig personbil idag är ca 2,10 mellan backspeglarna så på 4,75 meter ska det gå att med försiktighet passera en stillastående personbil (om den inte står mitt i vägen förstås). En lastbil är nominellt 2,6 meter men sedan tillkommer backspeglarna (3-4 dm?) så på 5,75 meter så ska motsvarande försiktiga passage kunna ske mellan lastbil och personbil.

Efter att har kört runt en del på de väldigt smala gatorna här i byn så har jag dock lärt mig att bilister verkar föredra ungefär en bilbredds avstånd till mötande fordon eller fast hinder (refug, kantstöd, häck). Allt under 6 meter kommer därför att uppfattas som problematiskt smalt.

Jag undrar varför stora varumärken, som Folksam och Hemköp behöver håna cyklister i sin varumärskommunikation? I den ena filmen ska fåntratten bajsa när han får cyklarna överkörda och i den andra ska annan fåntratt cykla omkull i trappor med matkassar på styret.

Speciellt i Folksam-caset är det udda som de gärna positionerar sig kring cykelsäkerhet.

En vanlig personbil idag är ca 2,10 mellan backspeglarna så på 4,75 meter ska det gå att med försiktighet passera en stillastående personbil (om den inte står mitt i vägen förstås). En lastbil är nominellt 2,6 meter men sedan tillkommer backspeglarna (3-4 dm?) så på 5,75 meter så ska motsvarande försiktiga passage kunna ske mellan lastbil och personbil.

Efter att har kört runt en del på de väldigt smala gatorna här i byn så har jag dock lärt mig att bilister verkar föredra ungefär en bilbredds avstånd till mötande fordon eller fast hinder (refug, kantstöd, häck). Allt under 6 meter kommer därför att uppfattas som problematiskt smalt.

Tjena!

4,75 är vägbanan, där räknas inte det utanför vita streck med. Så vägen är bredare än vad man tror.

Min fru dödade mitt högra höra en gång när vi låg på enfilig sträcka, jag ser en polisbil komma bakifrån intrjätl hög fart. Jag går ut så långt jag kan till höger utan att sakta ner farten. Sekunden senare så dundrar polisbilen förbi och helskotta vad rädd hon blev.
Jag höll 100 och uppskattningsvis så höll dom +160. Kändes såklart sjukt trångt men vet man hur brett det faktiskt är så är det gott om plats även till en sån manöver.

Backspeglarna på en lastbil inverkar inte när du ska köra förbi en personbil, om det inte är en lågbyggd sopbil.

Jag undrar varför stora varumärken, som Folksam och Hemköp behöver håna cyklister i sin varumärskommunikation? I den ena filmen ska fåntratten bajsa när han får cyklarna överkörda och i den andra ska annan fåntratt cykla omkull i trappor med matkassar på styret.

Speciellt i Folksam-caset är det udda som de gärna positionerar sig kring cykelsäkerhet.
Försöker de lansera nån slags Folksam-blöja? Kanske haft Hackathon på hjälmforskningsavdelningen?

Det har väl gjort en marknadsundersökning runt random fikabord som visat att det går hem i stugorna. Tyvärr.

Underbart!! Vilken skillnad mot de vanliga cyklisthatande insändarna som det går tretton av på dussinet, här har vi istället lite poetisk konstruktiv kritik! 🙂

Insändare av den typen finner jag av någon anledning djupt stötande. Som om det inte skulle gå att lösa hushållets fraktbehov med hjälp av en lastcykel. Det arroganta och orimliga i att alla ska kunna ha och använda bil fritt. Den allmänt negativa bilden av cyklar och cyklister. Dessutom ofta kanaliserad genom GP.
Jag stekte länge på hur jag skulle formulera det här inlägget. Gav upp, och suddade bort. Så surfar jag vidare och hittar direkt: https://science.slashdot.org/story/...le-act-more-altruistic-when-batman-is-present
Sverige behöver fler Batmans!

Det är lite som i fikarummet när folk poängterade att elbilar minsann var skräp för att man inte kunde köra 60 mil vinterväglag med två skotrar i ett stort kåpsläp utan att stanna och ladda.

Så dom körde stolt sin hilux 6 mil till och från jobbet varje dag.
Fjällresan med skotrar som var så viktig? Den blev aldrig av

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp