Hör upp, cykel i media-tråden

Varning: OT (eller är det det?)

Uppdrag Granskning har precis släppt ett avsnitt om vardagsbrottsligheten där polisen lägger ned ärende efter ärende trots klara bevis och allt serverat på silverfat. Tänkte först skapa en tråd, men det kändes inte rätt. Inte heller att länka den i ”Dåligt låsta cyklar”-tråden eller i andra trådar om hur man tjuvsäkrar sin cykel bäst. Trådar där det tidigare har uppstått diskussion kring hur polisen är för dålig på att ta cykelstölder på allvar och hur detta påverkar och riskerar att förruttna samhället inifrån.

Så jag lägger den här istället. Om det var fel så stäm mig!

Tänker att det ändå är relevant till cyklar då just cykelstölder är ett sådant vardagsbrott som knappt blir en blipp på radarn idag hos polisen. Ärendet hinner knappt bli registrerat innan en handläggare lägger stämpeln ”Nedlagt ärende” på.

https://omni.se/a/739RQ8
IMG_2339.webp

Tyvärr rätt desillusionerad på dessa ”glada” nyheter:
“Vi pratar om 1–3 cyklar per tåg, så det blir inte några större mängder.”
Samt att man ojar sig över att en cykel kan välta om det blir en panikinbromsning. Ja va fan tror ni händer med en barnvagn full med ömtåliga spädbarn om en olycka inträffar?
Förbjud hellre barnvagnarna då.

Ja, jag blev också väldigt glad först (vore finfint att kunna skippa några mils transportcykling till fina Roslagsvägar) men lätt utmattad av alla problem som de uppfinner. TÄNK OM NÅGON INTE KLIVER AV CYKELN PÅ PERRONGEN UTAN CYKLAR IN I TÅGET!!!! Och så 1-3 cyklar per tåg, känns ju lite osäkert att planera en söndagsrunda med de förutsättningarna. Verkar som att de egentligen inte vill detta men känner sig tvingade.:confused:

Det är väl en rätt sopig kompromiss. Blir så när man inte har en diktator/upplyst despot som regerar. Men kanske ett steg närmare Utopia. Ett litet steg.

Påminner om när en snubbe tog med cykeln på tvärbanan kl 17:30 en vardag på ett folktomt tåg och föraren skrek i högtalarna ”TA UT CYKELN”, men körde ändå vidare sen. Cykeln blev kvar utan att skapa några problem. Håller med om att barnvagnar borde förbjudas i rusningstrafik om cyklar ska det. Föräldrarna är väl ändå föräldralediga om dom är ute mitt på dagen med ungen? Åk lite senare då bara.

Ja, jag blev också väldigt glad först (vore finfint att kunna skippa några mils transportcykling till fina Roslagsvägar) men lätt utmattad av alla problem som de uppfinner. TÄNK OM NÅGON INTE KLIVER AV CYKELN PÅ PERRONGEN UTAN CYKLAR IN I TÅGET!!!! Och så 1-3 cyklar per tåg, känns ju lite osäkert att planera en söndagsrunda med de förutsättningarna. Verkar som att de egentligen inte vill detta men känner sig tvingade.:confused:
Har Roslagsbanan konduktörer? Vem skall annars hålla koll på hur många cyklister som försöker tränga sig på tågen?
På pendeltågen brukar det inte vara några problem att ta med fler än tre cyklar/tåg.

Påminner om när en snubbe tog med cykeln på tvärbanan kl 17:30 en vardag på ett folktomt tåg och föraren skrek i högtalarna ”TA UT CYKELN”, men körde ändå vidare sen. Cykeln blev kvar utan att skapa några problem. Håller med om att barnvagnar borde förbjudas i rusningstrafik om cyklar ska det. Föräldrarna är väl ändå föräldralediga om dom är ute mitt på dagen med ungen? Åk lite senare då bara.
Samhället har väl helt enkelt en syn på föräldraskap och inkludering av barn som sträcker sig bortom inställningen gentemot cyklism?

Gjort det flera gånger när jag körde spårvagn. Fattar man inte problemet så vet man väldigt lite om fysik och spårvagnar. Jag skulle dock aldrig kört vidare. Finns fler trådar där vi diskuterar detta. Finns flera missuppfattade exempel och dåliga ideer från andra okunniga där.
Och har du aldrig hört talas om att jobba skift? Ta en taxi om du inte pallar kollektivtrafik.

En kvinna har hittats omkommen i ett dike i Töreboda kommun. Polisen skriver på sin sajt att man misstänker att kvinnan blivit påkörd.

Det var en förbipasserande som hittade kvinnan livlös i ett dike vid en väg. I anslutning till kvinnan hittades även en cykel som polisen misstänker tillhörde kvinnan"
Brrrr

Gjort det flera gånger när jag körde spårvagn. Fattar man inte problemet så vet man väldigt lite om fysik och spårvagnar. Jag skulle dock aldrig kört vidare. Finns fler trådar där vi diskuterar detta. Finns flera missuppfattade exempel och dåliga ideer från andra okunniga där.
Och har du aldrig hört talas om att jobba skift? Ta en taxi om du inte pallar kollektivtrafik.
Det är dock tillåtet med cyklar på tvärbanan numera. Men han var 30 minuter tidig.

En kvinna har hittats omkommen i ett dike i Töreboda kommun. Polisen skriver på sin sajt att man misstänker att kvinnan blivit påkörd.

Det var en förbipasserande som hittade kvinnan livlös i ett dike vid en väg. I anslutning till kvinnan hittades även en cykel som polisen misstänker tillhörde kvinnan"
Brrrr

Då måste man ju förbjuda ryggsäckar och alla väskor större än en mjölkkartong i rusningstrafik också. Inte kul att bli inträngd med en ryggsäck i plytet.

Då måste man ju förbjuda ryggsäckar och alla väskor större än en mjölkkartong i rusningstrafik också. Inte kul att bli inträngd med en ryggsäck i plytet.
Går utmärkt att ta av sig ryggsäcken och ha den i "benregionen" när man är på tåget. Då är det ytterst sällan den på något sätt är i vägen. I alla fall så länge det inte handlar om en stor vandringsryggsäck.

Skulle vilja svara puckot att 1925 skrevs en krönika om de avmagrade yllemännen på sina livsfarliga velicopeder, när en stilla promenad minsann var vad som var hälsosamt och värdigt. Riktig jävla cykelbingo, inklusive att "skribenten själv faktiskt är cyklist".

Som hämtat från vilken tidningssajt som helst
Det var bättre förr. Det säger jag inte för att jag själv var bättre förr – även om jag naturligtvis var det – utan för att cyklisterna var det. Förr hade cyklister rimliga hastigheter. De trampade fram i ett makligt tempo, med matkassar på pakethållaren och en existentiell lugn i blicken. Ingen stress, ingen hets, inget lysande lycra-plagg som kostade mer än en gammal Volvo.

Men i dag… i dag är cyklisterna en ny sorts varelse. De susar fram som om de försöker slå personbästa i Tour de France trots att de bara är på väg till Ica. Jag blir omsusad av människor som ser ut som biomekaniska experiment, hopfällda över styret med wattmätare, kedjeolja och prestationsångest. Och det värsta är att de alltid låter så nöjda när de blåser förbi – som om deras enda livsuppgift vore att bevisa hur oerhört mycket snabbare de är än jag.

Förr kunde man cykla och tänka på livet. Nu kan man knappt tänka alls, för man är så upptagen med att inte bli bergsprängd av någon som kommer bakifrån i 45 knyck och andas som en astmatisk dammsugare. Förr lät cyklar pling! – nu låter de WHOOOOSH! Som om någon placerat en jetmotor på ett par hjul och gett dem frikort att skrämma livet ur helt vanliga människor som bara vill ta sig fram utan att bli akterseglade av någon i en neonfärgad tempohjälm.

Och när man själv försöker cykla lite snabbare, lite mer ”modernt”, då inser man att man antingen måste köpa prylar för en halv månadslön eller acceptera att man kommer att se ut som en fullkomligt otränad utbrytarkung från 70-talet när de där lycrabenen svischar förbi. För tro mig: de svischar. Det finns inget mer förödmjukande än ljudet av någon som passerar dig så snabbt att du får insekter i ögonen av turbulensen.

Nej, det var bättre förr. Då cyklade man långsamt, men man fick åtminstone leva lite. I dag är cykelvägarna som motorvägar där medelmåttiga motionärer spelar en osynlig version av Formel 1.

Men det är klart… ibland, när jag själv råkar få lite fart i benen, då händer det att jag susar om någon och känner mig… ja… nöjd. Lite för nöjd, kanske. Och då inser jag det: jag har blivit en av dem.

Usch.

Men det var definitivt bättre förr.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp