Hör upp, cykel i media-tråden

Om man inför obligatoriskt körkort, registrering, försäkring och hjälm för cyklister så försvinner alla cyklister från gatorna! Problemet löst. (Obs! Sarkasm.)
Jag blir kvar, tänk vilket bra försäkringsskydd man får med trafikförsäkring på cykeln, och en bokstav till finns det plats för längst ner på framsidan av mitt körkort och hjälm använder jag redan.

Det här måste nog vara det dummaste jag sett

Är väl bara att bygga en bredare cykelväg med bärighet för tyngre fordon. Efter det kan man bygga en liten väg bredvid där lätta, tvåhjuliga fordon kan köra för att inte vara i vägen för de tyngre fordonen.
Om förslaget (kan inte läsa hela artikeln) menar på att jordbrukstraktorer skall köra all sorts trafik på cykelvägar vet jag inte om de t.ex. räknat på vikten på en fordonskombination som kör hem ensilagebalar.

csm__MG_3762_170437_4eb418d3ff.png

"3 m machine width (depending on tyres) for easy travel on public roads."
Basmaskinvikt på 14,1 ton.

csm__MG_3762_170437_4eb418d3ff.png

"3 m machine width (depending on tyres) for easy travel on public roads."
Basmaskinvikt på 14,1 ton.
Det skulle iaf kunna leda till att man äntligen börjar bygga gång-, cykel-, gångcykelbanor som välts ordentligt och inte har trädrötter och tjälskott som gör dem till puckelpist inom några år.

Men tyvärr blir det kanske istället en dyrare standard som omöjligör byggandet av gång-, cykel-, gångcykelbanor öht. 🤷

Har Krister beaktat scenariot med mötande trafik på cykelbanor? Ska två traktorer kunna mötas snackar vi väl i alla fall runt sex meters bredd.

Det här måste nog vara det dummaste jag sett

Låter inget vidare.

Harmonisera högsta tillåtna hastigheten för bilar och epa-traktorer istället. Till låt säga 80 km/tim. Harmonisera samtidigt lägsta ålder för att få framföra fordonen ifråga. Till låt säga 18 eller 20 år. Det skulle medföra mycket positivt.

Enköping har ju tagit bort de flesta övergångsställena inne i stan, för att de skapade förvirring (eller vad det var)
Så det verkar sitta lite snillen i kommunstyrelsen.

I Nederländerna har man en "liknande" situation rätt ofta. Där bygger man ofta en ny, snabbare väg bredvid en gammal väg. Gamla vägen används därefter i praktiken bara av cyklister och traktorer. Men det är såklart ingen cykelbana vi prater om då men en riktig väg som tar vikten av en traktor.

Låter inget vidare.

Harmonisera högsta tillåtna hastigheten för bilar och epa-traktorer istället. Till låt säga 80 km/tim. Harmonisera samtidigt lägsta ålder för att få framföra fordonen ifråga. Till låt säga 18 eller 20 år. Det skulle medföra mycket positivt.

När vi ändå är inne på den linjen, varför inte harmonisera fram en övre gräns för att få framföra motordrivna fordon? t.ex 55-60år och uppåt.

Enköping har ju tagit bort de flesta övergångsställena inne i stan, för att de skapade förvirring (eller vad det var)
Enköping är nog inte ensamma om att ta bort övergångsställen, och de togs bort för att de ger en falsk trygghet för gående som tänker att jag har rätt att gå här, det är här jag ska gå, och bilister ska stanna. Och så tittar de alldeles för dåligt om det faktiskt är fritt fram eller ej. Finns det inga streck i gatan är den gående mkt mer försiktig och ser sig om innan, och risken för olyckor minskar således markant.

Edit: Och istället för att göra övergångsstället säkert med hastighetsdämpande åtgärder tar man den enkla vägen och tar bort det istället.

När vi ändå är inne på den linjen, varför inte harmonisera fram en övre gräns för att få framföra motordrivna fordon? t.ex 55-60år och uppåt.
Övre gräns = 55-60 år och uppåt?

Med tanke på att de meest olycksdrabbade är unga män vore det väl rimligare med en nedre gräns på t.ex. 40 år för män.

Enköping är nog inte ensamma om att ta bort övergångsställen, och de togs bort för att de ger en falsk trygghet för gående som tänker att jag har rätt att gå här, det är här jag ska gå, och bilister ska stanna. Och så tittar de alldeles för dåligt om det faktiskt är fritt fram eller ej. Finns det inga streck i gatan är den gående mkt mer försiktig och ser sig om innan, och risken för olyckor minskar således markant.
Hur påverkas framkomligheten för gående?

För egen del förväntar jag mig att bilar ska stanna om jag är på väg ut på övergångsstället. Inte så att jag förlitar mig på det s.a. jag riskerar att bli överkörd men jag går med bestämda steg och försöker tydligt visa att jag tänker gå över. Är det inget övergångsställe är jag mycket mer defensiv och har snarast inställningen att jag ska ha helt hinna över vägen (och med viss marginal) innan bilen kommer till stället jag tänker mig att passera vägen på. Så, för min del tror jag att framkomligheten skulle försämras för mig som gående i betydelsen att det tar mig längre tid att komma fram.

Hur påverkas framkomligheten för gående?

För egen del förväntar jag mig att bilar ska stanna om jag är på väg ut på övergångsstället. Inte så att jag förlitar mig på det s.a. jag riskerar att bli överkörd men jag går med bestämda steg och försöker tydligt visa att jag tänker gå över. Är det inget övergångsställe är jag mycket mer defensiv och har snarast inställningen att jag ska ha helt hinna över vägen (och med viss marginal) innan bilen kommer till stället jag tänker mig att passera vägen på. Så, för min del tror jag att framkomligheten skulle försämras för mig som gående i betydelsen att det tar mig längre tid att komma fram.

Jag tror inte du är ensam om det. Och som jag kompletterade mitt inlägg med, men som du inte fick med innan du svarade, det går ju att göra övergångsstället säkert med hastighetsdämpande åtgärder. Då blir det både hög framkomlighet och hög trafiksäkerhet. Men det kostar pengar och är inte omtyckt av alla. Var det inte nåt kommunalråd i Sthlm som gjorde en grej av ta bort så kallade busskuddar på nån central gata? Tror han gjorde det som nån form av invigning, "härmed inviger jag borttagande av dessa". De var väl iofs kanske inte placerade i anslutning till övergångsställe, jag minns inte.

Jordbruksmaskiner... en skördetröska är tre till drygt fyra meter bred i transportläge. Bredare än de flesta cykelvägar.

Ja, så fort du passerar (t.ex) 55 bast, så dras kortet helt sonika in.
För de som har körkort med högre behörighet (C och/eller D) måste man förnya körkortet var 5e år from 45 års ålder, det krävs läkarundersökning + nytt foto
Det här tycker jag borde gälla för alla, även de med enbart B-kort

För de som har körkort med högre behörighet (C och/eller D) måste man förnya körkortet var 5e år from 45 års ålder, det krävs läkarundersökning + nytt foto
Det här tycker jag borde gälla för alla, även de med enbart B-kort
Det är vart 5:e år oavsett ålder, men bara synundersökning och ingen läkarkontroll om man är yngre.
Nytt foto måste väl alla ta när körkortet förnyas? Bara att det blir vart 10:e år för er andra.

Ja, så fort du passerar (t.ex) 55 bast, så dras kortet helt sonika in.
Eller ännu bättre, förbjud skiten helt för samtliga, oavsett ålder...
Ah, så 55-60 år och uppåt handlade om intervallet där körkort inte ska tillåtas, inte övre gränsen för när man ska få ha körkort.

Vad får dig att tycka att 55 år är en rimlig övre gräns?

Ska man totalförbjuda bilar lär man behöva en skaplig framförhållning och göra en hel del anpassningar av samhället först om man inte vill få mkt stora problem för vissa människor.

Ah, så 55-60 år och uppåt handlade om intervallet där körkort inte ska tillåtas, inte övre gränsen för när man ska få ha körkort.

Vad får dig att tycka att 55 år är en rimlig övre gräns?

Ska man totalförbjuda bilar lär man behöva en skaplig framförhållning och göra en hel del anpassningar av samhället först om man inte vill få mkt stora problem för vissa människor.

Jo, övre gräns för att man skall få köra bil. Kruxet med det är dock att vissa individers syn och reaktionsförmåga försämras fortare än andras, därav den lite svävande åldern på när man skulle kunna dra in kortet helt.

Det hände väl lite överallt för ganska länge sedan i samband med att status för gående på väg ut i ett övergångsställe ändrades?
För det kan man ju inte ha att bilisterna skulle tvingas stanna titt som tät för att fylet behövde ta sig över gatan. Hur skulle det se ut!

Jo, övre gräns för att man skall få köra bil. Kruxet med det är dock att vissa individers syn och reaktionsförmåga försämras fortare än andras, därav den lite svävande åldern på när man skulle kunna dra in kortet helt.
det stora statistiskt farliga kruxet i trafiken är att unga manliga körkortsägare trots utvecklad förmåga beträffande syn och motorik har så oerhört väldigt svårt att hålla sig borta från olyckor.

snarare borde man där ha (nu hugger jag till) årlig uppkörning och drogtest inklusive test för (tyvärr vanligt) testosteronmissbruk säg första fem åren.

det hindrar inte att återkommande hälsokontroller hos äldre bilförare är en god ide. det har man i norge.

det stora statistiskt farliga kruxet i trafiken är att unga manliga körkortsägare trots utvecklad förmåga beträffande syn och motorik har så oerhört väldigt svårt att hålla sig borta från olyckor.

snarare borde man där ha (nu hugger jag till) årlig uppkörning och drogtest inklusive test för (tyvärr vanligt) testosteronmissbruk säg första fem åren.

det hindrar inte att återkommande hälsokontroller hos äldre bilförare är en god ide. det har man i norge.
"Olyck"sorsaken för unga manliga bilförare går ju inte att fånga upp i mätbara undersökningar, man skulle kunna ha läkarundersökning varje månad och inget skulle hända. Inte ens att kortet dras lättare de första åren gör ju någon skillnad.

Ingen tokig idé. 👌

Vi bör givetvis även höja åldern för när någon får ta körkort. Givet tillgänglig olycksstatistik bör vi givetvis även införa olika åldrar fler olika kön; givet Diskrimineringsombudsmannens viktiga arbete är det såklart inte tänkbart.

Vilken jävla tomte. Inte Pia, utan gubben som bara spydde ut den vanliga rappakaljan, nästan förvånad över att han inte sa nåt om Tour de France också.
Och jävla svin som körde på Pia och sen smet. Hoppas hoppas han åker fast, fast oddsen är förstås dåliga för det, och ännu sämre för fällande dom. Bli upphakad av ett släp är nästan det jag nojar mest för på lvg.

Någon som vet mer?
Andra dödsolyckan i parken. i År?
Jag har bara hört om nybörjaren som bromsade sig ner för squirrel-catchern i början av Twist twist för några år sedan som dödsolycka där överhuvudtaget.

Andra dödsolyckan i parken. i År?
Jag har bara hört om nybörjaren som bromsade sig ner för squirrel-catchern i början av Twist twist för några år sedan som dödsolycka där överhuvudtaget.

Jag har aldrig hört om en annan dödsolyckan i Järvsö bergscykelpark än den i 2021, och den från idag såklart.

Någon som vet mer?
Otäckt och tragiskt.

Jag var där i lördags, men märkte ingenting särskilt, förutom att de stängde liften kl15 pga "tekniskt fel".
Låter som verkliga orsaken att de stängde parken var dödsolyckan.

Tillbaka
Topp