Köpa oanvänd mtb från 2022

bajskorv

Medlem
Vad säger ni om att köpa en oanvänd mtb från 2022 som alltid stått hos cykelhandlarn och inte ens provcyklats?

Det kan ju inte vara helt problemfritt att en sådan cykel står i 3-4 år utan att användas?

Den har hydrauliska bromsar från SRAM och en RockShox Judy Silver eller Gold stötdämpare fram.

Vad ska jag vara uppmärksam på?

Vad ska jag be cykelhandlaren om för insatser/kontroll innan köp?

Vad säger ni om att köpa en oanvänd mtb från 2022 som alltid stått hos cykelhandlarn och inte ens provcyklats?

Det kan ju inte vara helt problemfritt att en sådan cykel står i 3-4 år utan att användas?

Den har hydrauliska bromsar från SRAM och en RockShox Judy Silver eller Gold stötdämpare fram.

Vad ska jag vara uppmärksam på?

Vad ska jag be cykelhandlaren om för insatser/kontroll innan köp?
Det enda som åldras nämnvärt är väl packpoxar/foam rings på dämpare och höj/sänkbar sadelstolpe.

Be om en ytterbensservice på grejerna så bör allt vara lugnt.

Jag har lämnat min HT flera år i förrådet, när den redan hade tio år på nacken (med bara underhåll på drivlinan, nya däck och nya bromsbelägg), och allt funkade bra när jag provade den innan försäljning, inklusive gaffeln och bromsarna, som inte ens behövde luftas.

Säljaren ska ju ha koll på vad de säljer och i vilket skick det är, du ska inte behöva göra deras jobb.

Gratis service någon tid efter köp brukar följa med ett köp. Hör med dem vad de säger om det och vad som ingår, alltså om du ska behöva bekosta saker (lager, packningar, olja/vätska etc) om det visar sig behövas.

Vilken cykelhandlare och vilken cykel är det?

Det borde väl vara mer problemfritt med en 3-4 år gammal oanvänd cykel jmf med en 3-4 år gammal använd cykel.
Tex har jag en ännu äldre (ram, gaffel o hjul från före pandemin) använd MTB, i garaget på landet, jag tvekar inte över att använda den nästa gång jag kommer dit.

1. Köp cykel.
2. Cykla på cykel.

Det räcker! Är du orolig för olja i dämpare så ställ den upp och ner en stund… ska ju ändå servas efter xx timmar :)

för en del läcker all ok. För andra inga.

Jag tror enda gången fakta blandats in är när man säger att salt och vinterpendling är dåligt för shimano bromsar.
Jag pendlar med bil och mina cykelbromsar läcker inte.

Så har den inte stått i saltvatten så finns det nog goda chanser att bromsarna funkar.
Det är inte så att man får komponenterna direkt från bandet i vanliga fall. Helst skulle man nog göra en 50h innan man börja använda en ny cykel.

Tillbaka
Topp