Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Skor kontra överdrag. Jag körde med någon touringsko i brist på bättre beskrivning tidigare och hade neopreneöverdrag under vintern. De var meckiga som sjutton att få på plus att man hade sönder grejerna som höll fast överdraget undertill när man gick lite.
Skaffade vinterskor för några år sedan. Galet nöjd med det bytet, smidigare och varmare upplever jag det som.

Vinterskor - the tråd
Jag har en ganska kort pendling till jobbet, ca 11,6 km. Jag har ett par touringskor från Shimano sen 2013 och ett par neoprenöverdrag från dhb. Extremt lätta att ta av och på. Funkar ned till -5 grader. Sen blir de lite väl kalla. Köpte ett par Shimano RW500 här, landsvägssko så SPD-klossen gör dem tyvärr rätt knöliga att gå i.

Jag skulle ju säga att den största skillnaden mellan överdrag och riktig vinterskor är just isoleringen i sulan. Touringskor med överdrag blir kalla genom sulan.

Vinterskor - the tråd
Tyckte först det var meckigt att få på överdragen. Satte först på mig skorna, innan jag kom på att man måste dra på sig överdragen först. Då är det inte så meckigt. Fast det har väl alla fattat. Nu vet jag iofs inte om det är samma med alla sorts överdrag. Kardborrebanden som håller fast kommer ju knappast i kontakt med marken på mina. Köpte pedaler och nya Shimano RC5 förra året efter påtryckning, men det har inte blivit av att byta. Trivs bra med mina gamla Shimano RD86. Kan tänka mig att sulan på RC5 inte isolerar så bra.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 22.13.17.webp
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 22.13.50.webp

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
dhb:s enkla neoprenöverdrag har en dragkedja i bakkant. Enkla att dra på till och med med landsvägsklossar. De är ju dock inte vattentäta och inte särskilt lämpliga för den med frusna fötter. I början gick jag med dem på, så de är ganska trasiga under tårna och i hälarna. Numera tar jag på och av dem direkt vid cykeln.

Problemet är ju att det kan bli en del onödiga inköp innan man provat ut vilken modell och kombination som passar en bäst.

Vinterskor - the tråd
Tyckte först det var meckigt att få på överdragen. Satte först på mig skorna, innan jag kom på att man måste dra på sig överdragen först. Då är det inte så meckigt. Fast det har väl alla fattat. Nu vet jag iofs inte om det är samma med alla sorts överdrag. Kardborrbanden som håller fast kommer ju knappast i kontakt med marken på mina. Köpte pedaler och nya Shimano RC5 förra året efter påtryckning, men det har inte blivit av att byta. Trivs bra med mina gamla Shimano RD86. Kan tänka mig att sulan på RC5 inte isolerar så bra.
Visa bilaga 803186Visa bilaga 803187
Det finns modeller av överdrag som har samma neopren under skon med bara ett hål för klossen. Dessa är inte bara att ta på sig först och vika över skon.

Vinterskor - the tråd
Jag upplever dom som ganska vattentäta. Kan inte erinra mig om blöta fötter i dom. Ska dock tilläggas att dom främst används vid kallare temperaturer, men även slask såklart.
Jag gillar skorna.
Håller inte riktigt med, jag har dom och använder dom på vintern bor dock i Norrland så uteslutande minusgrader nov-aprl. De klarar lättare väta men kör du i riktigt blötväder så börjar de släppa igenom efter ett par timmar. Dock sjukt prisvärd sko även om jag nu funderar på lite varmare sko som ex 45nrth wolfgaar eller wölvhammer. Kör nästan uteslutande fatbike på vintern i upp till -30c

Vinterskor - the tråd
Beställde igår mitt andra par av Northwave Celcius XC Arctic GTX, GoreTex, Storlek 44, som jag även använder i normala fall. Vinterskorna har varit okay. Inget att jämföra med. Men höll fötterna torra och varma, när det inte var för kallt. Riktigt skönt att ha dessa sen höst och tidig vår. Köpte nya, då nuvarande börjat läcka. PS. Just nu REA på XXL.
Savarar på mitt egna inlägg. Beställde ett par Northwave Celcius XC Arctic GTX i storlek 44. Samma storlek jag haft tidigare av Northwave vinterskor. Men de nya var så tighta att jag inte ens kunde testa med strumpa! Får skicka tillbaka skorna och ta en storlek större till 45. Dessa skor finns även i halvstorlekar.

Lite tröttsamt att beställa skor och kläder på nätet. Föredrar att testa och köpa i affär - blir rätt första gången, men inte lätt att hitta ett stort urval av cykel-vinterskor i någon affär. Inte ens i huvudstaden.

Vinterskor - the tråd
Savarar på mitt egna inlägg. Beställde ett par Northwave Celcius XC Arctic GTX i storlek 44. Samma storlek jag haft tidigare av Northwave vinterskor. Men de nya var så tighta att jag inte ens kunde testa med strumpa! Får skicka tillbaka skorna och ta en storlek större till 45. Dessa skor finns även i halvstorlekar.

Lite tröttsamt att beställa skor och kläder på nätet. Föredrar att testa och köpa i affär - blir rätt första gången, men inte lätt att hitta ett stort urval av cykel-vinterskor i någon affär. Inte ens i huvudstaden.

Håller med. Jag köper det flesta på nätet, men skor är svårt. Specialized skor brukar passa mig. När mina gamla Defroster var slut tvekade jag mellan 44 och 45 vid nya Defroster. Cyklade jag till Cykelcity, provade både och tvekade riktigt länge. Valde till slut 45 som är lite stor, 44,5 skulle vara optimalt, om den fanns. Sitter bra förutom att hälen rör sig uppåt, som i många skor där mina fötter är breda fram och smala bak.

Vanliga Specialized cykelskor sitter också bra bak nuförtiden. Vet inte om det finns andra vinterskor som skulle passa mig bättre.

Vinterskor - the tråd
Finns det någon anledning att köra vinterspecifika cykelskor man klickar fast med (SPD eller SPD-SL), och inte bara byta till platta pedaler och köra sina vanliga vinterskor? Kraftpedaler är väl ett argument jag kan tänka mig, men inte mer än så?

Vinterskor - the tråd
Finns det någon anledning att köra vinterspecifika cykelskor man klickar fast med (SPD eller SPD-SL), och inte bara byta till platta pedaler och köra sina vanliga vinterskor? Kraftpedaler är väl ett argument jag kan tänka mig, men inte mer än så?

Jag förstår inte riktigt. Precis samma anledningar för att köra SPD(-SL) på "sommarskor" finns också på vinterskor. Med det sagt bytte jag idag SPD-pedaler till plattisar på min frus gruscykel för att hok ville använda lite värmare MTB-skor och dessutom snabbt kunna sätta ner foten på halt underlag utan att halka.

Vinterskor - the tråd
Clipless är ju för många en bikefit grej. Sen är väl folk vana vid det och vill ha liknande sommar- som vintertid. Man trampar ju på ett helt annat sätt om man sitter fast dessutom.

Det finns ju dem som jagar prestanda också men det är nog inte anledningen för dem flesta.

Vinterskor - the tråd

Jag kör på med mina vanliga sommarskor och ett par värmestrumpor, har funkat kanon flera år, Testad ner mot -20

Bilagor

• IMG_1224.webp
    IMG_1224.webp
    476.6 KB · Besök: 55
Vinterskor - the tråd
Jag förstår inte riktigt. Precis samma anledningar för att köra SPD(-SL) på "sommarskor" finns också på vinterskor. Med det sagt bytte jag idag SPD-pedaler till plattisar på min frus gruscykel för att hok ville använda lite värmare MTB-skor och dessutom snabbt kunna sätta ner foten på halt underlag utan att halka.
Tänker precis som din fru. På vintern är det väl mer försiktighetscykling än fokus på att komma först. Om man skulle halka till eller hamna i en situation där man behöver ställa ned foten känns plattisar mer säkra.

Clipless är ju för många en bikefit grej. Sen är väl folk vana vid det och vill ha liknande sommar- som vintertid. Man trampar ju på ett helt annat sätt om man sitter fast dessutom.

Det finns ju dem som jagar prestanda också men det är nog inte anledningen för dem flesta.
Köper det om det gäller bike fit. Men då bör väl olika skor också påverka hur man sitter kanske? Olika höga skor osv. Speciellt dessa übervarma deep winter boots som folk köper.

Jag kör på med mina vanliga sommarskor och ett par värmestrumpor, har funkat kanon flera år, Testad ner mot -20
Blir inte sommarskorna otroligt slitna av all slask och salt från vägbanan?

Vinterskor - the tråd
Jag kör för det mesta med plattisar på vintern. Jag inbillar mig att plastpedaler och den tjockare gummisulan utan spd-klossen isolerar fötterna bättre från den kylande cykeln. Ytterligare ett plus är att man får loss fötterna snabbare. Vinterskor kan vara svårare att trampa ur än sommarskor pga de bredare gummiklumparna intill spd-klossen.

Vinterskor - the tråd
För tio år sedan körde jag med platta MTB-pedaler med klips och någon typ av sportkänga med GoreTex. Jag var så otroligt less på att frysa om fötterna. Blev... dugligt. Fem år tidigare körde jag en extrem variant med platta pedaler på standardcykel och kängor, något som var snubblande likt vattentåliga Moon Boots. Det funkade kanon, när det var riktigt kallt. Körde själv stadiga 80 km varje helg. Försöker leva efter pricipen - gnäll inte, lös problemet. 😉

Idag använder jag hyffsat varma cykelkängor. De har fördelen att vara mycket mer slimmade, har hårdare sula och SPD-kloss ger andra möjligheter att lyfta foten, sen hamnar även foten på samma ställe varje gång. Det känns bra.

1763319274473.webp

1763319802094.webp

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd

Hur väl håller snörningen? Den kändes väl klen jmf med Boa och verkar inte gå att byta, eller?

Vinterskor - the tråd
Skickar tillbaka 44:orna. Beställde nya vinterskor, blev samma modell, men en storlek större. Hoppas verkligen att de blir bra nu.

https://www.bike-discount.de/en/nor...nter-shoes-1?number=20087774-40221988&c=23984
Fick hem de nya vinterskorna - en storlek större en de jag haft tidigare av samma modell. 44 mot 45. Testade skorna. Passar bra. tog ut innersulan ur de tidigare och jämförde med den ny skon - exakt samma storlek! Riktigt märkligt!

Den ny skon har en annan lösning på överdelen, något som gör att det finns märkbart mer flex i den nya. Något som passar höga fötter, förhoppningsvis töjer sig skon, så att den även blir bredare. Får återkomma om det. Bra vid framtida sökningar i forumet. För det är väl så vi jobbar HåkanC 🙂

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
De där ser vettiga ut! Jag behöver en ersättare till mina gamla Mavic, främst till höst och vår. Vattentäta och med höga och tighta skaft så inte vattnet rinner ned så lätt uppifrån ner i skon. Hur är storlekarna på Giros skor? Smala? Små?
Hahhaah! Jag ersätter OCKSÅ mina Mavic (är inte slut ännu, men det är inte riktiga vinterskor, och helt vattentäta häller). Har aldrig haft Giro skor, så kan inte deras storlekar. Hoppas att 44 passar. Annars blir det 45.

Mina gamla Mavic. Är fantastiska ner till 0 grader men helst inte mycket vatten på.

Bilagor

• 408161.webp
    408161.webp
    65.6 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
De där ser vettiga ut! Jag behöver en ersättare till mina gamla Mavic, främst till höst och vår. Vattntäta och med höga och tighta skaft så inte vattnet rinner ned så lätt uppifrån ner i skon. Hur är storlekarna på Giros skor? Smala? Små?
Jag köpte ett par begagnat nyligen. Dem är relativt smala (tänk snäppet bredare eller liknande standard shimano) och ganska true-to-size, men kanske lite åt den korta sidan. Mina ca. 255 mm fötter passar ganska perfekt med en medeltjock strumpa i stl. 42 (jag har defintivt mer plats framåt i mina XC702 42or). För tjockare strumpa hade jag själv velat gå upp en storlek. Något att tänka på är att hälgreppet är sådär och det blir ju värre om man väljer en större storlek. För mig har det ingen större påverkan när man väl sitter på cykeln, men värt att nämna oavsett.

Angående tajtheten på "överdraget" så är det nästan så tajt att det inte går att dra upp dragkedjan hela vägen. Så det bästa är nog att man inte har allt för tjocka ben ovanför fotleden. Att det skulle rinna ner vatten är nog inga problem dock.

Denna recensionen tyckte jag var bra:

Vinterskor - the tråd
Jag köpte ett par begagnat nyligen. Dem är relativt smala (tänk snäppet bredare eller liknande standard shimano) och ganska true-to-size, men kanske lite åt den korta sidan. Mina ca. 255 mm fötter passar ganska perfekt med en medeltjock strumpa i stl. 42 (jag har defintivt mer plats framåt i mina XC702 42or). För tjockare strumpa hade jag själv velat gå upp en storlek. Något att tänka på är att hälgreppet är sådär och det blir ju värre om man väljer en större storlek. För mig har det ingen större påverkan när man väl sitter på cykeln, men värt att nämna oavsett.

Angående tajtheten på "överdraget" så är det nästan så tajt att det inte går att dra upp dragkedjan hela vägen. Så det bästa är nog att man inte har allt för tjocka ben ovanför fotleden. Att det skulle rinna ner vatten är nog inga problem dock.

Denna recensionen tyckte jag var bra:
Jag gick på det där direkt! Beställde ett par i strl 43.

Vinterskor - the tråd
Nackdelen med vintercykling är att det blir så mycket meck runtomkring. Bara att klä på sig känns som om det tar orimligt mycket tid. Som om man behöver en väpnare för att få på sig allt. Särskilt om man inte cyklar så himla långt men ändå tillräckligt långt för att vilja ha cykelkläder. Mycket därför som jag gick från skoöverdrag till vinterskor, bara för att slippa mecket med ytterligare ett tidskrävande moment. Köpte Shimano MW502. Var glad för tidsbesparingen men skulle inte rekommendera dem till nån då de upplevs som alltför trånga för en bred fot trots att jag gick upp i storlek och efter en vinter går flärpen inte att stänga längre pga värdelösa kardborreband.

Vinterskor - the tråd
Jag beställde vinterskorna från bike-discount.de (där jag normalt beställer cykeldelar ifrån). Det blev fel storlek, så jag skickade tillbaka och fick stå för returfrakten själv, 445 SEK via Postnord. Finns tydligen andra transportlösningar som bike-discount.de använder, som kan vara billigare.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Nackdelen med vintercykling är att det blir så mycket meck runtomkring. Bara att klä på sig känns som om det tar orimligt mycket tid. Som om man behöver en väpnare för att få på sig allt. Särskilt om man inte cyklar så himla långt men ändå tillräckligt långt för att vilja ha cykelkläder. Mycket därför som jag gick från skoöverdrag till vinterskor, bara för att slippa mecket med ytterligare ett tidskrävande moment. Köpte Shimano MW502. Var glad för tidsbesparingen men skulle inte rekommendera dem till nån då de upplevs som alltför trånga för en bred fot trots att jag gick upp i storlek och efter en vinter går flärpen inte att stänga längre pga värdelösa kardborreband.
Jag har också Shimano MW502 men håller med om att de är alldeles för smala. Gick upp en storlek när jag provade i butik men jag har märkt att jag ändå blir kall pga för trångt på bredden. Nu kör jag mina sommarskor med neoprenöverdrag istället. Men skulle vilja ha riktiga vinterskor till den här säsongen

Vinterskor - the tråd
Jag betsällde vinterskorna från bike-discount.de (där jag normalt beställer cykeldelar ifrån). Det blev fel storlek, så jag skickade tillbaka och fick stå för returfrakten själv, 445 SEK. Bra att veta. Enligt deras webbsida borde jag ha fått pengarna tillbaka för frakten. Kanske gjorde jag något fel, tänkte att det var bra att informera om detta.
Det står tydligt i deras FAQ att de endast står för kostnaderna för returfrakt för ett urval länder, där Sverige inte är inkluderat, och i så fall tar de 40€ i betalning om man trots detta använder sig av deras transportör. Man kan dock välja att skicka med valfri transportör, och då kostar nog lite mindre för att skicka ett paket till Tyskland.

Så tipset är väl snarast att läsa köpvillkoren :)

Vinterskor - the tråd
Det står tydligt i deras FAQ att de endast står för kostnaderna för returfrakt för ett urval länder, där Sverige inte är inkluderat, och i så fall tar de 40€ i betalning om man trots detta använder sig av deras transportör. Man kan dock välja att skicka med valfri transportör, och då kostar nog lite mindre för att skicka ett paket till Tyskland.

Så tipset är väl snarast att läsa köpvillkoren :)
Du ställer stora krav på mig! :ROFLMAO:
Jag redigerar mitt tidigare inlägg, så att det blir rätt.

Vinterskor - the tråd
Jag skulle nog säga att Bontrager omw är lika varm, men de går inte att få tag på längre. Och själv hade jag sönder boa spännet efter 3 års användning, helvete också! Det känns lite för klent för så tung användning. Jo jag vet det ska gå att gå att fixa rep sats på livstidsgarantin, men har inte förstått exakt hur jag ska göra.

Vinterskor - the tråd
Jag har ett par lånade OMW och de klarar nästan mina fötter genom skånsk vinter men vill ha lite mer för plats för ullsula.
Laken finns fn för 2800 hos Bikeable.
(skulle dock önskat strlangivelse i millimeter…)

Vinterskor - the tråd
Vad finns det för erfarenheter av Shimano GF800 som pendlarskor under höst och vinter?

Edit: syftar på GTX-varianten.
Köpt nyss, har inte pendlat i dem men stigcykat en del.
Tycker de är bra täta, har inte haft något problem med väta. Däremot är de inte supervarma, vilket ju låter bra till höst/vår. Jag tycker de är helt ok stabila, men ganska sladdriga jämfört med en del andra skor, vilket ger fördelen att de är riktigt sköna att gå i istället.
Sen kan jag tycka +2000:- är saftigt, håller de i 10 år är det ok men jag har 9,7 kvar innan jag kan säga det.
Jag köpte en/en halv storlek större än andra skor och de sitter bra/tight då.

Tillbaka
Topp