Vinterskor - the tråd

bruce

Ny medlem
Vinterskor - the tråd
Hittar ingen riktigt bra tråd om vinterskor (?) så jag gör ett försök. Säsongen närmar ju sig när vi utan trainer snart sitter kalla och skitiga i badkaret och gråter med nageltrång.

Tänkte mig att man lägger in egna tester, andras tester, bilder, egna åsikter, andras åsikter, rykten och fantasier, prisjämförelser, rekommendationer, storleksjämförelser, rymdmaterial, sulgrepp, hemmabyggen, vindtunneltester, tyska grafer m.m.

**Bra om inte allt fokus hamnar i filosofiska och politiska resonemang kring webhandel kontra lbs, "prova i butik, köp på nätet=du är elak, snål och dum" etc.

Test:
Tyskt forum som testat (publicerat 2012):
-SHIMANO MW81
-VAUDE TERMATIC RC
-ROSE RWS 01
-SCOTT MTB HEATHER
http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=566316

Norska Terrengsykkel som testat (publicerat 2012):
-SHIMANO MW 80
-NORTHWAWE ARCTIC GTX
-LAKE MX302
http://terrengsykkel.no/index.php?id=4031

Amerikanska Cyclocrossworld som testat (publicerat 2009):
-SIDI DIABLO GTX
-SPECIALIZED DEFROSTER MTB
-NORTHWAWE CELSIUS J GTX
-LAKE MXZ 302
http://www.cxmagazine.com/winter-cyclocross-shoe-roundup

Amerikanska Bikeradar testar (publicerat 2012):
-SHIMANO XC50N
http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/shoes/product/review-shimano-xc50n-45666

Cykla.se/HappyFritz aka Bloggkungen testar (publicerat dec 2011):
-ROSE RWS 01
http://cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=672

Viktor2 tipsar om att Tyska Bike nr 1 2013 testat vinterskor:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1941620/2052021#msg-2052021

Kking berättar om Lake MXZ 303 anno 2013:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1941620/2047829#msg-2047829

HåkanC tipsar om ..ta-daaa.. test i Tour 12:2012:
http://www.tour-magazin.de/technik/...huhe/winterschuh-test-tour-122012/a21335.html

Terrengsykkel testar LAKE MXZ303 (januari 2013):
http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=4580

Egna erfarenheter:
-Har bara haft (har) ett par vinterskor, SPECIALIZED DEFROSTER MTB; sköna, snygga, hyfsat vattentäta, superbra spänne (BOA), upplevs inte särskilt klumpiga. Tyvärr borde jag ha en strl större, lite för små för att vara riktigt varma, dvs ha extra tåutrymme, få plats med extra strumpa/sula.

-Testade Rose egen sko men mina fötter gillade dem inte riktigt. Upplevde dem därutöver som lite klumpiga samt knepiga att spänna åt ordentligt, vilket är ett villkor för mig. Kändes dock som tysk, gedigen kvalité när man klämde lite på dem, riktig läderkänga, typ.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jag har ett par Shimano MW81 eller 80 (kommer inte ihåg), som jag använt ett par vintrar nu. Jag köpte i butik så att jag kunde prova storleken, och det blev en storlek större på dom än vad jag har på mina Sidi Dominator Mega. Min tanke var att kunna köra med halvtjocka strumpor i, inga tjockstrumpor. Dom är varma ner till -12 med tunna strumpor i flera timmar, svala till -15 och börjar bli kalla efter 45 min i -17 och då är jag ändå ganska frusen om fötterna. Jag är nöjd, men har då inte kört dom väldigt mycket i slask och liknande. Det viktigare är att man inte petar ned för mycket sockar så att stoppningen bli helt hopptryckt, då blir dom snabbt kalla.

Edit: Förresten, är det inte lite för tidigt för en sån här tråd.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Slutade ni använda vinterskorna i år?

Jag har ett par Specialized Defroster. Gamla as (ca 2009) med kardborreremmar och lågt stiffness index. Men de har funkat bra och håller nog ett tag till. Men det blev inte riktigt bra förrän jag köpte elsulor.

Vinterskor - the tråd
Jag köpte ett par Shimano MW81 på Cykloteket i Västberga i fredags. De stod på en pall där det var 40% på alla skor. Jag betalade alltså 900 kr, och när jag gick fanns det ett par 47, ett par 44 och ett par 41 (eller var det 40?) kvar.

Vinterskor - the tråd
Missade lägga in ditt test Fritz (sorry), läste det tidigare. Bra där, inte klumpiga, tack. Flikar in överst.

För tidigt för vinterskotråd? Tror inte det, lyssna på Fikasvettot, han har ju inte ens haft av sina i år ;)

Nu skall jag knalla ner till Cykloteket Norrtull och slå till på ett par XC50N tror jag, får bli höstskor, sedan lutar det åt att beställa två par ROSE RWS och prova, returnera de som är för stora/små Frågan är bara om jag skall ta strl 47-48 eller 48-49?

Vinterskor - the tråd
Bruce: Kul att du gillad den, angående storlek så upplevde jag Rose dojjorna som att de har riktiga storlekar, inte som med italienska skor där man på rutin beställer en storlek över den som man egentligen har. Har normalt 44 men tog Rosedojjorna i stlk 45 .. skönt att kunna ha lite tjockare strumpor i på vintern. =)

Mvh
Fritz

Vinterskor - the tråd
Min erfarenhet är att nyckeln till komfortabel vintercykling är elsulorna. Då slipper man hålla på och strula med en massa extrastrumpor och få problem med att ha ett par skor som ska passa med olika lager strumpor.

Vinterskor - the tråd
Lite halv trådkapning, nån som har tips på hur man löser problem med lossnande kardborrfäste uppe runt ankeln på en Shimano vintersko? Jag har försökt dra om en reflextejp el liknande men det bli rätt kass, den glider av.

Vinterskor - the tråd
Nejnej kardborrarna lossnar från den ytan dom ska fästa i, jag kan inte ha en skomakare sittande bak på cukeln och liksom sy på det hela tiden :-)

Vinterskor - the tråd
Låt skomakaren sy fast skorna på benet då!

... Eller byt karborrebanden, kanske kan gå?

Edit skrattade till över bilden med en skomakare fastspänd upp och ned på ryggen...

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
bruce skrev:

> För tidigt för vinterskotråd? Tror inte det,
> lyssna på Fikasvettot, han har ju inte ens haft
> av sina i år ;)

Urrk! Jag vill inte vara med när han tar av dem.

Vinterskor - the tråd
Jag kör med mina vanliga sommarstrumpor, Pearl Izumi Attack, och Sealskinz thick weight-strumpor
och ett par vanliga Shimano mtb-skor, 1 storlek större än jag har på sommaren av samma modell.

Det fungerar bra ner till ca -5 grader i 1-2 timmar.

Vid längre turer och/eller lägre temperatur lägger jag till elsulor och ev skoöverdrag.

/Fedde

Vinterskor - the tråd
För ordentlig kyla är det väl svårt att klara sig med SPD-skor. Mike Curiak har ett fungerande system, men det kräver att man har ganska små fötter. Det finns även ett nytt alternativ som kan vara av intresse.

Shimano MW81 är kalla efter ett par timmar i -15C. Jag har gått över till flata pedaler och ett par varma kängor för vintern.

Denna tråd erbjuder ett lämpligt tillfälle för en bild av mina tår från i vintras.
Köp ordentliga skor, annars går det med säkerhet så här.
P2186074.jpg

Vinterskor - the tråd
Ner till 5-10 minusgrader fungerar MW80 bra - blir det kallare kör jag med Lakemxz302 och lagom tjocka ullsockar. Längsta jag kört i kyla var 45 km i -20 grader. Längre/kallare - då skulle jag överväga hotronic

Lite tidigt för en sådan här tråd!

Vinterskor - the tråd
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Missade lägga in ditt test Fritz (sorry), läste
> det tidigare. Bra där, inte klumpiga, tack.
> Flikar in överst.
>
> För tidigt för vinterskotråd? Tror inte det,
> lyssna på Fikasvettot, han har ju inte ens haft
> av sina i år ;)
>
> Nu skall jag knalla ner till Cykloteket Norrtull
> och slå till på ett par XC50N tror jag, får bli
> höstskor, sedan lutar det åt att beställa två
> par ROSE RWS och prova, returnera de som är för
> stora/små Frågan är bara om jag skall ta strl
> 47-48 eller 48-49?

Äh, det blev inga XC50N, rea på Cykloteket är ju inte alltid billigt vid jmf, och jag behövde ju dem inte ens vid eftertanke.

Beställde två par RWS dock, drog till med 48-49 (shit vilka overkliga storlekar, mycket mtrl för pengarna..)

Vinterskor - the tråd
Äsch, webköpsfiasko, ännu en gång lärt mig att vissa saker köper man bäst hos LBS. Rose RWS satt inte särskilt bra på mina breda ankfötter och jag tyckte de var knepiga att spänna åt ordentligt. Kändes dock som tysk, bra kvalité när man klämde lite på dem.

Åkte ut till TCM på Tyresö och hittade otroligt nog tre par kanoter (strl 48 asså);
ett par Specialized Defroster 2011 (rea 839 kr),
ett par Defroster 2012 (ord pris 1599 kr) samt ett par
Northwawe Arctic (rea 1200 kr).

Fastnade för Defroster 2011 som satt skönast, hade lite plats över för tjockare strumpa alt tjockare sula och det gjorde ju inget att de var överlägset billigast.
IMG_4988.jpg

Arctic är förmodligen den absolut varmaste av de tre, mycket isolerande mtrl. Kändes dock lite för fluffig för min smak, lite moonbootskänsla. Hade en speciell variant med snörning som kändes så där (syns i testet från Terrengsykkel).

Defroster 2012 är vad jag uppfattar det likvärdig mot 2011 men har BOA-snörning och den funkar ju kanon (har den på mina befintliga, lite för små 47:or som nu alltså är till salu ;).

Nu kan du komma, vinterjävel.

Vinterskor - the tråd
Hur är passformen på Northwave, eller för den delen MW81, jämfört med Shimanos sommarskor?

Jag har nu ett par M087or och de är på tok för smala för mina fötter vilket gör mig skeptisk till Shimano. I Terrengsykkels test skriver de ju dock att Shimanon har bred läst medan Northwave har smal. Är det då annan läst på Shimanos vinterskor eller är Northwaven superdupersmal?

Får väl ta mig iväg och prova lite skor vad det lider men kan ju vara bra att få lite input redan innan man ger sig ut.

Vinterskor - the tråd
Rattnalle skrev:
> Hur är passformen på Northwave,

De Northwave Arctic jag testade igår kändes absolut inte smala, snarare breda och satt inte åt kring foten ö h t tycker jag, som sagt, moonbootskänsla. Då var de iofs tilltagna med en strl större än sommarskor. Köper man ett par som är en strl större än vanligt kanske man kommer ifrån smalhetsproblemet generellt?

MW81 testade jag i strl 48 vid ngt tillfälle men de funkade inte alls, de var mindre i strl än mina xc50 sommarskor (var min upplevelse i vart fall). Använder inte fabrikörerna samma läst till olika modeller? (och nu tänker jag inte på de modeller som tas fram särskilt vida, Shimano samt Sidi har väl det bl a?

Vinterskor - the tråd
Jag har redan nu en storlek större på skorna men inte hjälper det. Det funkar i skogen där man kliver av och klättrar lite då och då men på landsväg domnar fötterna bort rätt fort. Tar jag ännu större får jag nog klossen för långt fram och skor som är flera centimeter för långa invändigt.

XXL ser ju ut att ha MW81an. Någon som har koll på en butik i Göteborg som har Northwave?

Hur är det med vattentålighet förresten? Brukar ju vara mer slask och blöt kyla än torr snö här på västkusten. Eller håller de sig hyfsat varma även om de blir blöta?

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jag hade ett par NW Celsius (för många år sen visserligen men de ser exakt likadana ut så jag tror inte att det har gjort om dom sen dess) och de var helt sjukt smala jö! Riktigt dåliga om du frågar mig. Skulle aldrig köpa dom igen.

Stalle

Vinterskor - the tråd
bollen skrev:
> hur många vinterskor har du köpt och testat
> sammanlagt?

Nja, det är bara 4:e paret jag är inne på, som jag köpt asså ;) Var en hårsmån från att slå till på ett par Sidi Diablo också, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=68459, CRC hade dem tillfälligt nersatta till typ 1300 kr en kort period förra helgen. De ser ju lite rejsigare och snyggare ut än alla andra men jag har ingen kläm på storlekarna alls, vågade inte chansa.

Vinterskor - the tråd
Bruce: Har du storlek 48 i vanliga fall? Jag har storlek 47 och ganska breda fötter så skorna du har till salu låter lite intressanta om dom kan tänkas sitta bra. Det är ju lurigt det där med att köpa skor som man inte kan prova först.

Vinterskor - the tråd
Rattnalle skrev:
> Jag har redan nu en storlek större på skorna men
> inte hjälper det. Det funkar i skogen där man
> kliver av och klättrar lite då och då men på
> landsväg domnar fötterna bort rätt fort. Tar
> jag ännu större får jag nog klossen för långt
> fram och skor som är flera centimeter för långa
> invändigt.
>
> XXL ser ju ut att ha MW81an. Någon som har koll
> på en butik i Göteborg som har Northwave?
>
> Hur är det med vattentålighet förresten? Brukar
> ju vara mer slask och blöt kyla än torr snö
> här på västkusten. Eller håller de sig hyfsat
> varma även om de blir blöta?
>
Vid regn och slask är det bra skoskydd samt långa stänkskärmar som gäller. Utan skärmar i regn = genomblöt även med MW81.

Vinterskor - the tråd
xyz-saft skrev:
> Bruce: Har du storlek 48 i vanliga fall? Jag har
> storlek 47 och ganska breda fötter så skorna du
> har till salu låter lite intressanta om dom kan
> tänkas sitta bra. Det är ju lurigt det där med
> att köpa skor som man inte kan prova först.

Nej, jag har 46/47 i vanliga skor. Men visst, lurigt om man inte kan testa, skor måste ju sitta bra helt enkelt.

@Stalle: skumt, de NW Arctic jag testade var som sagt inte smala, absolut inte. Fast jag såg att även Terrengsykkel ansåg dem som smala.

Vinterskor - the tråd
Lars Vilks skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har redan nu en storlek större på skorna
> men
> > inte hjälper det. Det funkar i skogen där man
> > kliver av och klättrar lite då och då men
> på
> > landsväg domnar fötterna bort rätt fort. Tar
> > jag ännu större får jag nog klossen för
> långt
> > fram och skor som är flera centimeter för
> långa
> > invändigt.
> >
> > XXL ser ju ut att ha MW81an. Någon som har
> koll
> > på en butik i Göteborg som har Northwave?
> >
> > Hur är det med vattentålighet förresten?
> Brukar
> > ju vara mer slask och blöt kyla än torr snö
> > här på västkusten. Eller håller de sig
> hyfsat
> > varma även om de blir blöta?
> >
> Vid regn och slask är det bra skoskydd samt
> långa stänkskärmar som gäller. Utan skärmar i
> regn = genomblöt även med MW81.

Långa stänkor + MTB är ingen vidare realistisk kombination. Att bli blöt kan jag också leva, eller räknar med att bli snarare, med om skorna bara håller värmen ändå. Det är ju en väldig skillnad på olika skor när man doppat dem.

Vinterskor - the tråd
Kung Stalle skrev:
> Ja det finns ju andra parametrar än smal/bred,
> lång/kort. (sa flickan)

Jomenvisstvettu ;)
IMG_3267.jpg

Vinterskor - the tråd
För mina fötter är cykelvinterskor snarare höst och vårskor. Bra mellan 0 å 10 grader när det är blött och lerigt.

Om det är minusgrader behöver jag egentligen rejälare doningar.

Utan Spd som leder in kylan.

Vinterskor - the tråd
Mina NW Artic känns inte alls smala trots att jag har hyfsat breda fötter och dom är grymt varma men jag kan hålla med att det är lite "moonboots" känsla över dom!

Vinterskor - the tråd
bruce skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bruce: Har du storlek 48 i vanliga fall? Jag
> har
> > storlek 47 och ganska breda fötter så skorna
> du
> > har till salu låter lite intressanta om dom
> kan
> > tänkas sitta bra. Det är ju lurigt det där
> med
> > att köpa skor som man inte kan prova först.
>
> Nej, jag har 46/47 i vanliga skor. Men visst,
> lurigt om man inte kan testa, skor måste ju sitta
> bra helt enkelt.
>
>
> @Stalle: skumt, de NW Arctic jag testade var som
> sagt inte smala, absolut inte. Fast jag såg att
> även Terrengsykkel ansåg dem som smala.

Äsch, då vågar jag inte chansa och jag är Göteborgsbaserad så jag kan inte testa heller. Får bli en tur till LBS istället. Men tack för svaret i alla fall :)

Vinterskor - the tråd
Efter att ha frusit om fötterna på dagens Happyride googlade jag runt lite och kom fram till att de flesta anser Northwave Celsius GTX Arctic vara breda. Så jag slog till på ett par 45or och ett par 46or på Wiggle så skickar jag tillbaka paret som inte passar. Med deras guldbonus blev ju priset sånär som på ett par kronor detsamma som från Tyskland med tanke på Wiggles fria frakt.

Har normalt mellan 44 och 44 1/2 i storlek i vanliga skor.

Återkommer med en rapport om passform mot slutet av nästa vecka när de sannolikt anlänt.

Vinterskor - the tråd
Äkta fårskinnssulor i ett par Northvawe räcker långt, sen är det idé att satsa på pedaler och klossar i kolfiber/plast. Men det överlägset bästa är FRYSPÅSAR att stoppa fötterna i och sen ner i skorna.

Tillbaka
Topp