VARNING för bedragare på Köp och sälj

Ah, du ska registrera dig på ett cykelforum och behöver rimliga och seriösa svar på dessa tre frågor. Här kommer förslag som låter naturliga, ärliga och inte väcker moderator-flagg:

1. "Varför vill du bli medlem i forumet?"

2. "Vad cyklar du på för cykel idag?"

Här väljer du bara variant som stämmer ungefär med dig:

Alternativ A – gravel:

Alternativ B – landsväg:

Alternativ C – MTB:

(Om du vill kan du nämna storlek eller setup, men det behövs inte.)

3. "Kan du nämna några cykelmärken?"

Ta några breda, välkända märken – inget för nördigt:

Vill du att jag även skapar en version som är mer personlig och låter exakt som du?
Säg bara vilken cykel du faktiskt cyklar på idag (jag vet att du har både landsväg + gravel — vill du lista båda eller bara en?).
Jag vet inte hur du promotar. Jag fick detta svar på första frågan, tredje försöket. (Blev av med marmeladen i alla fall:

Varför vill du bli medlem i forumet

Tänk dig en plats där man kan diskutera livets stora mysterier: varför smular rulltårtan just när man försöker imponera på någon? Vem uppfann jordnötssmör och varför försöker det alltid mörda min diskmaskin med sin kladdighet? Och viktigast av allt: finns det någon annan som cyklar genom Borås utmarker och blir utskrattad av hästar? Jag söker helt enkelt djupare mening. Definitivt inte gemenskap och cykelsnack.

Varning för säljaren "anden12" (Gäller begagnade varor)

Vill Uppmärksamma er att vara noggranna vid affärer med användaren anden12 på grund av bristande tydlighet vid beskrivning av sina varor.

• Vara: Ett par Shimano RX6 skor (stl 45).
  • Problemet: Skorna levererades med felaktiga innersulor (fel storlek och modell). Det finns bild på att säljaren maskerade detta på annonsbilden. (bild 1)
  • Säljarens agerande:
    • Säljaren underlät att nämna i annonsen att originalsulorna saknades/bytts ut, vilket gjorde skorna defekta. Detta är i min mening en detalj som ska nämnas i en annons.
    • Säljaren erbjöd initialt retur, men vägrade senare ta emot skorna med motiveringen att det gått för lång tid (över 2 veckor).
  • Fördröjningen berodde på jag försök att själv lösa problemet genom att köpa ersättningssulor. De shimano säger passar kostar 400:-. Då hörde jag av mig och sa att jag accepterar att returnera skorna.

Bild 1 är mörk för att bilderna blir mörka när man går in på en annons som är satt som "såld"
Bild 2 är tagen av mig efter att jag fått dem skickade till mig.

Bilagor

• skor1.webp
    skor1.webp
    33.5 KB · Besök: 170
  • skor2.webp
    skor2.webp
    63.4 KB · Besök: 172
Senast ändrad:
Bild 1 är på ett par svarta skor och bild 2 på ett par vita/silvriga. Är inte det ett större problem att fel skor skickats?

Så tvisten handlar om att andra iläggssulor skickats med än OEM? Det är snarast en uppgradering då Shimanos eller för den delen vilken oem sula som helst i alla fall är kass 😀

En sån sak hade man väl smidigast löst med en liten ekonomisk kompensation snarare än att börja skicka saker fram och tillbaka.

Kan ändå vara snyggt när man postar ett sådant inlägg att bifoga en bild på just vad man fått hem. Inte på en helt annan sko (som det verkar vara).

Bild 1 är på ett par svarta skor och bild 2 på ett par vita/silvriga. Är inte det ett större problem att fel skor skickats?
Jag har förtydligat varför bilden är mörk.
Så tvisten handlar om att andra iläggssulor skickats med än OEM? Det är snarast en uppgradering då Shimanos eller för den delen vilken oem sula som helst i alla fall är kass 😀

En sån sak hade man väl smidigast löst med en liten ekonomisk kompensation snarare än att börja skicka saker fram och tillbaka.
Ifall sulorna är i rätt storlek åtminstone, dessa var en storlek mindre.
Jag tänker att @anden12 med fördel kan få möjlighet att ge sin syn på saken.

Ibland kan det vara fint att få en direkt eller indirekt varning gällande vilka användare man kan undvika att sälja till också.
Jag förväntar mig att man får all info som är relevant i annonsen, det gör nog de flesta. hade det stått fel sulor hade jag inte köpt dem i första skedet.
Kan ändå vara snyggt när man postar ett sådant inlägg att bifoga en bild på just vad man fått hem. Inte på en helt annan sko (som det verkar vara).
det är samma skor, förklaring i inlägget.

du squarepusher lägger för mycket energi på detta. man hittar ortopediska fotbäddar för 99 sekiner på jula, vida överlägsna vad som satt original i de där skorna.

sen inställer sig frågan varför man köper ett par begagnade skor för 800 sek när det säljs nya likadana för 1049?

du squarepusher lägger för mycket energi på detta. man hittar ortopediska fotbäddar för 99 sekiner på jula, vida överlägsna vad som satt original i de där skorna.

sen inställer sig frågan varför man köper ett par begagnade skor för 800 sek när det säljs nya likadana för 1049?

Touche! Ja, det var ett dåligt köp i efterhand kan jag konstatera.

Jag förväntar mig att man får all info som är relevant i annonsen, det gör nog de flesta. hade det stått fel sulor hade jag inte köpt dem i första skedet.
Hur lyder din definition av "all info som är relevant"?

Jag har full förståelse för att det kan kännas frustrerande när en vara inte motsvarat ens förväntningar.

Har köpt formgjutna sulor till helt okej pris på Swedol. Skannar fötterna och får sedan sulor med perfekt passform för ens egna fötter. Trevligt att ha i cykelskorna.

Jag kan nog hålla med om att om sulorna är utbytta mot andra, och i fel storlek, så borde det framgå i annonsen.

Helt enig! Min poäng var bara att det liksom inte är lönt att elda upp sig över en sån sak.
Man kan påpeka det för säljaren och en smidig säljare säger "oj förlåt, mitt fel, jag swishar tillbaka en hundralapp".
Sen köper man ett par bra fotbäddar istället.

Liksom inte värt att bränna energi på en sån sak.

Helt enig! Min poäng var bara att det liksom inte är lönt att elda upp sig över en sån sak.
Man kan påpeka det för säljaren och en smidig säljare säger "oj förlåt, mitt fel, jag swishar tillbaka en hundralapp".

Medhåll.
Det är inte långt till tanken att det kanske var ett litet impulsköp, som inte blev så prisvärt som man initialt trodde.

När det dessutom visade sig vara fel sulor...

Men jag fattar inte om botten på skorna är maskad eller om det är någon annan typ av distortion på bilderna. Jävligt fult om man lagt på oskärpa på de felaktiga sulorna, men i slutändan, det är bara sulor.

Överlag är min känsla ändå att: "move along, nothing to see here"

Jag kan nog hålla med om att om sulorna är utbytta mot andra, och i fel storlek, så borde det framgå i annonsen.
Jag hade, som jag lagt upp annonsen, nämnt det. Tvivelsutan.

Jag hade, om jag köpt skorna, skaffat mig ett par andra sulor eller kört med de som följde med. Jag har svårt se att jag alls skulle påtala det för säljaren, ehuru det skulle kunna ske.

En begagnad vara är en begagnad vara och jag är nyfiken på hur en definition av "all info som är relevant" låter.

+1.

Dom är inte så bra och dom är inte form gjutna
Jag har riktiga formgjutna sulor och där gjordes det i gips form
Men dom här är riktigt bra https://www.aliexpress.com/item/1005008294591271.html
Är mycket nöjd med mina och de är formade efter mina fötter i alla fall. Håller därför inte med ditt "Dom är inte så bra".
Har två par, ett till cykelskorna och ett par till vardagsskorna som jag använder mest.

Några här som - när man blivit överens - flyttat varan till Blocket och nyttjat deras "Säkert köp"?
Kostar lite extra, men för dyrare varor så borde det vara bättre för köparen. Annonsering för cyklar o prylar är fortfarande gratis.
Tänker att man då kan enas om en annonstext som inkluderar sådant som är viktigt för köparen

Några här som - när man blivit överens - flyttat varan till Blocket och nyttjat deras "Säkert köp"?
Kostar lite extra, men för dyrare varor så borde det vara bättre för köparen. Annonsering för cyklar o prylar är fortfarande gratis.
Tänker att man då kan enas om en annonstext som inkluderar sådant som är viktigt för köparen
Har gjort så en gång. Det var säljaren som ville sköta det den vägen. De extra avgifterna som Blocket lade på minns jag som att säljaren fick stå för.

Jag hade ett par dyra formgjutna. Dock Tycker jag att Icebug och 52 Bones är bättre än de formgjutna, och billigare även om de inte kan räknas som billiga.

Vet inte om man ska skratta eller gråta . jag köpte skorna i det skick dom är i nu,här på happy, med shimano sulor st 44.inget jag ens tänkte på ,när jag sålde dom vidare. Efter en massa klagomål från köparen erbjöd jag mig att han fick skicka tillbaka dom, då var jag omogen och löjlig. efter ca 2 veckor vill han returnera dom, ett par begagnade skor..nä varning för en sådan köpare,aldrig haft problem här på happy förut..

anden12

2025-11-03
Har packat skorna, frugan lämnar dom imorgon eftermiddag vid posten. du kan spåra dom via postnord appen, hoppas du blir nöjd// mvh Michael

squarepusher

2025-11-05
Hej, skorna dök upp idag, tack för det men det är fel innersulor. Dessa är både fel storlek och sannolikt en annan modell?

anden12

2025-11-05
Såg det , men va så når jag köpte dom själv, har haft andra sulor i som passar mina fötter/mvh Michael

squarepusher

2025-11-05
ok, det hade varit klädsamt att vara öppen med det eftersom jag brukar köra med de sulor som kommer med skorna och i detta fall är det fel sulor, både till storlek och serie. Jag kan inte påstå att jag är helt nöjd

anden12

2025-11-05
Som sagt dom sulorna är dom som jag fick med när jag köpte skorna, här på happyride, inget jag överhuvudtaget ens tänkt på.

squarepusher

2025-11-05
om du inte förstår så förstår du inte. Trist för mig

anden12

Ska du grina om några sulor, så kan du skicka tillbaka skorna, så swischar jag ,när dom kommit tillbaka, - 80: i frakt.

squarepusher

2025-11-05
Moget.
Se till att vara ärlig nästa gång då säljer saker istället.

2025-11-17
Hej,

Jag har försökt köpa sulor till dessa skor men inte hittat några som gör att skon sitter som den ska. Med anledning av detta kommer jag acceptera möjligheten att skicka tillbaka skorna i det skick jag fick dem.

Vilken adress ska jag skicka dem till?

Mvh Joakim

anden12

2025-11-18
Om inte skorna passar dina fötter så är det då inte pga innersulorna, du kan inte komma efter över 2 veckor och vill skicka tillbaka begagnade skor, det skulle du gjort direkt..

squarepusher

2025-11-18
Hej, du sålde en vara som inte överensstämde med beskrivningen. jag har försökt ordna detta och har inte kommit i mål, därför vill jag häva köpet. Det har jag rätt till även om jag köp privat. jag meddelade dig på en gång att de inte överstämde med beskrivning. Vilken adress ska de sickas till?

2025-11-19
Hej,

Du kan välja mellan att ta tillbaka skorna och sälja dem på nytt, förslagsvis med all viktig information i annonsen samt utan redigerade bilder, jag kan då stå för frakten.
Eller jag går vidare och begär ut dina uppgifter från administratörerna och gör en anmälan gentemot dig.

Jag tror nog att du redan vet att det du gjort inte är rätt så jag hoppas att du tar ditt ansvar.

Jag har under den tid jag haft skorna lagt ut 250 sek på nya sulor som inte fungerar och tänker inte lägga ut mer pengar för att få ordning på en defekt produkt som du sålt utan att ge rätt information. Jag hade inte köpt dem till detta pris om jag känt till allt. Nya sulor från Shimano (som passar modellen) kostar 400 sek. Jag har varit i kontakt med dem om detta. Då kanske du förstår varför det tagit ett tag att återkomma till dig, jag har försökt lösa ett problem som jag inte räknade med att få när jag köpte skorna av dig.

Mvh Joakim

för att kunna gå vidare med min dag känner jag ett starkt behov av klarhet i det här med att bilden som beskrivs som "Bild 2 är tagen av mig efter att jag fått dem skickade till mig" inte ens föreställer svarta skor som de i annonsen.

skickades helt fel skor? eller ljuger köparen? eller är det något helt osannolikt konstigt ljusfenomen på bilden?

för att kunna gå vidare med min dag känner jag ett starkt behov av klarhet i det här med att bilden som beskrivs som "Bild 2 är tagen av mig efter att jag fått dem skickade till mig" inte ens föreställer svarta skor som de i annonsen.

skickades helt fel skor? eller ljuger köparen? eller är det något helt osannolikt konstigt ljusfenomen på bilden?
Alla bilder på skorna är de gröna på. Det är nog bara att de är tagna i olika ljus och dessutom extra mörka pga "sålt" filtret.

okej, vi kör på ljusfenomen. jag får gå vidare med min dag.
Visa bilaga 806991
1765103079734.webp

Har svårt att se hur detta kan vara ett ljusfenomen. Det är ganska uppenbart inte samma sulor i skorna i annonsbilden som vid mottagandet. Om det nu sitter några sulor alls i skorna på "före" - bilden. Men de sulorna som sitter i skorna på bilden som är tagen av köparen sitter ju inte i skorna på den första bilden.

Visa bilaga 806993
Har svårt att se hur detta kan vara ett ljusfenomen. Det är ganska uppenbart inte samma sulor i skorna i annonsbilden som vid mottagandet. Om det nu sitter några sulor alls i skorna på "före" - bilden. Men de sulorna som sitter i skorna på bilden som är tagen av köparen sitter ju inte i skorna på den första bilden.
jag pratade om skorna, inte ifrågasatt sulorna. tyckte färgen på skornas utsida var så annorlunda. men jag köper nu att det är olika ljus bara.

[/HEADING]
[HEADING=3]anden12

2025-11-03
Har packat skorna, frugan lämnar dom imorgon eftermiddag vid posten. du kan spåra dom via postnord appen, hoppas du blir nöjd// mvh Michael

squarepusher

2025-11-05
Hej, skorna dök upp idag, tack för det men det är fel innersulor. Dessa är både fel storlek och sannolikt en annan modell?

anden12

2025-11-05
Såg det , men va så når jag köpte dom själv, har haft andra sulor i som passar mina fötter/mvh Michael

squarepusher

2025-11-05
ok, det hade varit klädsamt att vara öppen med det eftersom jag brukar köra med de sulor som kommer med skorna och i detta fall är det fel sulor, både till storlek och serie. Jag kan inte påstå att jag är helt nöjd

anden12

2025-11-05
Som sagt dom sulorna är dom som jag fick med när jag köpte skorna, här på happyride, inget jag överhuvudtaget ens tänkt på.

squarepusher

2025-11-05
om du inte förstår så förstår du inte. Trist för mig

anden12

Ska du grina om några sulor, så kan du skicka tillbaka skorna, så swischar jag ,när dom kommit tillbaka, - 80: i frakt.

squarepusher

2025-11-05
Moget.
Se till att vara ärlig nästa gång då säljer saker istället.

2025-11-17
Hej,

Jag har försökt köpa sulor till dessa skor men inte hittat några som gör att skon sitter som den ska. Med anledning av detta kommer jag acceptera möjligheten att skicka tillbaka skorna i det skick jag fick dem.

Vilken adress ska jag skicka dem till?

Mvh Joakim

anden12

2025-11-18
Om inte skorna passar dina fötter så är det då inte pga innersulorna, du kan inte komma efter över 2 veckor och vill skicka tillbaka begagnade skor, det skulle du gjort direkt..

squarepusher

2025-11-18
Hej, du sålde en vara som inte överensstämde med beskrivningen. jag har försökt ordna detta och har inte kommit i mål, därför vill jag häva köpet. Det har jag rätt till även om jag köp privat. jag meddelade dig på en gång att de inte överstämde med beskrivning. Vilken adress ska de sickas till?

2025-11-19
Hej,

Du kan välja mellan att ta tillbaka skorna och sälja dem på nytt, förslagsvis med all viktig information i annonsen samt utan redigerade bilder, jag kan då stå för frakten.
Eller jag går vidare och begär ut dina uppgifter från administratörerna och gör en anmälan gentemot dig.

Jag tror nog att du redan vet att det du gjort inte är rätt så jag hoppas att du tar ditt ansvar.

Jag har under den tid jag haft skorna lagt ut 250 sek på nya sulor som inte fungerar och tänker inte lägga ut mer pengar för att få ordning på en defekt produkt som du sålt utan att ge rätt information. Jag hade inte köpt dem till detta pris om jag känt till allt. Nya sulor från Shimano (som passar modellen) kostar 400 sek. Jag har varit i kontakt med dem om detta. Då kanske du förstår varför det tagit ett tag att återkomma till dig, jag har försökt lösa ett problem som jag inte räknade med att få när jag köpte skorna av dig.

Mvh Joakim
Det var väldigt klargörande. Säljaren gjorde alltså en liten miss i beskrivningen av sulorna och erbjöd sig omgående att ta tillbaka skorna och betala returfrakten för det. Det var väl alldeles utmärkt hederligt? Att köparen sen inte svarade på 2 veckor och sen ville häva köpet känns lite som för sent. Jag tycker köparen får stå sitt kast.

Jag köper inte att det är ett ljusfenomen. Jag tycker det är helt uppenbart att det handlar om olika par skor på säljarens bilder och köparens bild. Jag har svårt att förstå hur man kan haka upp sig på sulorna då inte ens skorna verkar vara rätt. Men jag går vidare i livet och lämnar detta mysterium bakom mig.

Jag köper inte att det är ett ljusfenomen. Jag tycker det är helt uppenbart att det handlar om olika par skor på säljarens bilder och köparens bild. Jag har svårt att förstå hur man kan haka upp sig på sulorna då inte ens skorna verkar vara rätt. Men jag går vidare i livet och lämnar detta mysterium bakom mig.
I inlägg #2573 säger köparen att det är samma skor, så det hela handlar bara om sulorna enligt de två inblandade.

Tillbaka
Topp