Navigering vid MTB i skogen

Hej alla och tack för fint forum!

Jag är ny på MTB och är fortfarande nykär. Jag har dock en fråga som jag inte lyckas få svar på, efter timmar av research. Hoppas ni kan hjälpa. Troligtvis bara jag som är trögfattad..

När jag har hittat en tur i Trailforks och vill ut och cykla, hur får man till den optimala navigeringen i skogen? Alltså när stigen delar sig i fyra och skyltningen på plats är bristfälligt. Jag vill alltså ha turn by turn navigation i skogen. Vilken app/gps ska man ha?

Måste men ha en cykeldator eller kan man lösa det med telefonen?

Tack på förhand!

Mario Lieven

Man stannar och kollar telefonen hela tiden. Sen cyklar man samma stig varje helg tills man har lärt sig. Sen köper man kanske en cykeldator. Så gjorde jag iaf.
Tack för svar! Det är ungefär precis så jag jobbar nu. Är nästa steg alltså en cykeldator? Löser det problemet? Inget man kan lösa med en app på telefonen?

Man stannar och kollar telefonen hela tiden. Sen cyklar man samma stig varje helg tills man har lärt sig. Sen köper man kanske en cykeldator. Så gjorde jag iaf.
Exakt så gjorde jag med.
Gps i skogen tycker jag oftast funkar rätt kass, svårt att se om man ska ta den stigen som går lite till höger eller den som går lite mer till höger utan att stanna och detaljgranska när man väl står vid ett vägskäl. Det är sällan t-korsningar.

Exakt så gjorde jag med.
Gps i skogen tycker jag oftast funkar rätt kass, svårt att se om man ska ta den stigen som går lite till höger eller den som går lite mer till höger utan att stanna och detaljgranska när man väl står vid ett vägskäl. Det är sällan t-korsningar.

Jag köpte, alltså som steg ett, inte som steg två, billigaste cykeldator med GPS. Tror att den skulle vara riktigt dåligt för navigering på väg men i skogen funkade den relativt bra för att den alltid visade tillbaka till punkten där man avvek från rutten. Sen var det ett problem att den inte kunde visa riktningen när man stannade.

Ett alternativ är att man har en gps eller använder en app i telefonen. Sen cyklar man vilse, alltså bara tar random stigar man tycker ser kul ut, och när man kommer hem laddar man upp gps-spåret till valfri tjänst och ser var man har varit. Så småningom kopplar man ihop olika ställen och börjar hitta sammanhållande spår.

Ett alternativ är att man har en gps eller använder en app i telefonen. Sen cyklar man vilse, alltså bara tar random stigar man tycker ser kul ut, och när man kommer hem laddar man upp gps-spåret till valfri tjänst och ser var man har varit. Så småningom kopplar man ihop olika ställen och börjar hitta sammanhållande spår.

Det behövs ingen GPS eller app för det. Man kan cykla och efter ett tag kopplar man ihop saker. Jag har använt Trailforks för att ser om jag har missat stigar och för att får namnen på stigarna. Största problem kring Stockholm tycker jag är att det ofta är riktigt svårt att känna igen början av stigarna.

Komplement till appar och cykeldatorer mm.
Gå med i lokala cykelklubben och häng med andra ungdomar/föräldrar ut på "träningsturer" varje vecka. Perfekt sätt att lära sig nya stigar. Eller jag kanske är för gammal och allt finns i Trailforks och Strava nu?

Tack för alla svar! Låter inte som att jag är helt ensam iallafall. Jag kanske har letat efter något som inte riktigt finns? Jag tänker att om man har en GPX-fil borde det ju vara ganska ”lätt” för en gps att se sin position och lätt kunna hjälpa en att navigera rätt stig, eftersom många av övriga stigar ändå ligger med i ”baskartan”?

Vad är det som inte finns? Jag hänger inte med. Det finns appar och cykeldator. Vad saknas?

Det finns ingen vägar och tydligare korsningar i skogen. Jag vet inte om man kan ladda ner en "baskartan" från t.ex. Trailforks där all deras stigar är med så man åtminstone kan får navigering vid korsningar av stigar. Sen finns inte all spår med på nån karta och kan det finnas många parallelspår, säkert nära större ort som Stockholm.

Tack för alla svar! Låter inte som att jag är helt ensam iallafall. Jag kanske har letat efter något som inte riktigt finns? Jag tänker att om man har en GPX-fil borde det ju vara ganska ”lätt” för en gps att se sin position och lätt kunna hjälpa en att navigera rätt stig, eftersom många av övriga stigar ändå ligger med i ”baskartan”?
Nä, det är ett litet helvete att följa ett gpx-spår i en stadsnära skog runt en större stad. Eller iallafall i Hellas. Det är så många små stigar, det blir ofta rätt mycket backtrackande om man ska följa ett spår som inte alltid tar största stigen. Följer man mest större stigar så går det nog bra, typ blåa / gröna i Hellas, men rådjursstigarna är tuffa att följa.

Köp en cykeldator! Du kan haffa en Garmin Explore 2 för strax över 2300:-. Är i mitt tycke den bästa investeringen om du snabbt vill lära dig ett stignät. Att få vissuell feedback på var du beifnner dig i relation till en förutbestämd rutt gör att man mycket snabbare lär sig vart alla stigar börjar/slutar. Om man sen efter varje tur korsreferar till Trailforks skapar man sig snabbt en bra lokalupfattning. Är dessutom trevligt att utöver en karta ha lite annan metrik på styret medans man kör.

Jag lärde mig min närmsta del av Nackareservatets stigsystem genom trailforks på telefonen i en plastficka på styret, sen lärde jag mig mer genom att cykla med folk och kolla vad det var för stigar i efterhand.
Men positioneringen i skogen var inte god nog för stignätet, så så småningom köpte jag en Garmin explore, men den var inte heller exakt nog mellan träd och bergsknallar. Nu har jag en 840, bra på position, men även med den behöver jag ibland back-tracka.
Det gör inte jättemycket för den stig man hamnat på leder oftast nånstans den också....
Tl:dr: alla navigationshjälpmedel kommer möta sin överman i form av hellas stignät, men det är kul där ändå. Ut o cykla bara, och ha respekt för folk, fä o natur när du hamnar på nåt känsligt ställe.

Kolla hur montainbikeorienterarna och skidorienterarna gör. Sök efter kartställ. Kontakta en orienteringsklubb i närheten. De har säkert orienteringskartor över området.

1765279537874.webp

Tar en lämplig kartbild på internet. Öppnar den i paint, ritar in hur jag vill cykla. Spar den i telefonen. Glor på den vid behov. Cyklar fel ibland. Det löser sig.

När jag har hittat en tur i Trailforks och vill ut och cykla, hur får man till den optimala navigeringen i skogen? Alltså när stigen delar sig i fyra och skyltningen på plats är bristfälligt. Jag vill alltså ha turn by turn navigation i skogen.
Cykeldator på styret med stor skärm är svaret men turn by turn suger i skogen, det är för plottrigt. En Garmin av modernt snitt kommer med Trailforks-stigarna redan förladdade, men det går att lägga in på äldre enheter också.

Lite perspektiv på problemet (och vissa svar) kan vara bra för TS, mig själv och kanske nån fler.

Cykelmeckat Gränna
1765310061757.webp

Delsjön
Screenshot 2025-12-09 20.35.59.webp

Hellas
Screenshot 2025-12-09 20.34.05.webp

Kanske inte helt skalenligt men...

Avslutar med en favorit, Bjurholm!
1765310686556.webp

Öhh... följ älven. Typ.

Bra råd ovan. Bara ut och kör. Ibland vill man ju ut till någon specifik stig man har hört talas om. Då är det telefonen och Trailforks som gäller för min del. Blir mycket stanna och kolla, köra tillbaka och till rätt stig. Ganska omständigt men ok om det bara är för en liten del av turen. Har en Wahoo Bolt som funkar prima på grus men har monterat bort fästet för den på stigcykeln. Ett annat tips är att promenera i området man cyklar då kan man gå omvänd riktning för vad som annars är kul att cykla. Då hittar man ibland något parallellt spår. Gjorde det senast idag vilket visade sig vara helkul nu på kvällsrundan.

Enklast och billigast är att sätta telefonen på styret/överröret. En och annan felkörning blir det oavsett, men med Trailfork/Strava får du god överblick och lär dig snabbt stignätverket.

Go tur!

Håller med Aron. Telefonen på styret har varit kanon! Kör med Trailforks som hänger med i var jag är. Då kan jag kasta ett öga på den då och då och se om jag fortfarande är på "rätt" stig.

Fungerar fint med enklare hållare för att hålla koll på kartan. Sp Connect (och andra liknande system) är fantastiska för att snabbt kunna klicka loss telefonen för att fota något eller betala kaffet.

Håller med Aron. Telefonen på styret har varit kanon! Kör med Trailforks som hänger med i var jag är. Då kan jag kasta ett öga på den då och då och se om jag fortfarande är på "rätt" stig.

Fungerar fint med enklare hållare för att hålla koll på kartan. Sp Connect (och andra liknande system) är fantastiska för att snabbt kunna klicka loss telefonen för att fota något eller betala kaffet.
Tack! Det är lite så jag har tänkt, att det är något i den stilen som känns rimligt nu.

Tillbaka
Topp