[OT] Rekommendera en TV-serie...

Har lowkey kollat igenom Sneaky Pete på Amazon. Inget måste se, men helt klart sevärd om man inte riktigt har något annat.
Har däremot sett första avsnitten av Task på HBO. Jag dras med i handlingen direkt. Även House of Guinness på Netflix hat en stark start och sköna dialoger. Musiken är ett intressant val för ett 1800tals kostymdrama. Det kommer bli en vattendelare för många..
Såg också att HBO snart släpper ytterligare en serie i GoT världen.

Har lowkey kollat igenom Sneaky Pete på Amazon. Inget måste se, men helt klart sevärd om man inte riktigt har något annat.
Har däremot sett första avsnitten av Task på HBO. Jag dras med i handlingen direkt. Även House of Guinness på Netflix hat en stark start och sköna dialoger. Musiken är ett intressant val för ett 1800tals kostymdrama. Det kommer bli en vattendelare för många..
Såg också att HBO snart släpper ytterligare en serie i GoT världen.
Task gillar både jag och min bättre hälft, vilket inte är så vanligt.

För de som gillade Vox Machina, så kommer nu uppföljaren, The Mighty Nein på prime video den 19 November.
Nya karaktärer, ny story och med dumma ideer, snuskiga skämt och allmän galenskap...

Och nej, man behöver inte vara DnD fantast för att uppskatta det

För de som gillade Vox Machina, så kommer nu uppföljaren, The Mighty Nein på prime video den 19 November.
Nya karaktärer, ny story och med dumma ideer, snuskiga skämt och allmän galenskap...

Och nej, man behöver inte vara DnD fantast för att uppskatta det

Sa upp Prime (igen) nu när dom införde reklam!

Några som inte nämnts (tror jag):
  • Vår tid är nu (SVT): historiskt drama om en familj i Stockholm som driver restaurang under efterkrigstiden. Bland det bästa svenska jag sett tillsammans med Bron. Fängslande story, välskrivna karaktärer och en riktigt läcker produktion.
  • Jakten på en mördare (SVT): Verklighetsbaserad svensk deckare om ett mord i Skåne, väldigt bra med skandinaviskt depp-tema, vassa skådespelarinsatser från till synes mindre kända skådespelare. Dokumentärkänsla.
  • Catch 22: Andra världskrigetdrama baserat på boken med samma titel om amerikanska bombflygare under fälttåget i Italien. Satirkänsla.
  • Foyle's War (Acorn): En kommissarie löser mordgåtor på hemmafronten i Storbritannien under andra världskriget. Gemytligt och brittiskt som utspelar sig under en era jag till synes inte kan få nog av.
  • Endeavour (PBS/Masterpiece): En ung kommissarie Morse löser mordfall i Oxford-området i kalla krigets Storbritannien. Vass och härligt typiskt brittisk deckare stöpt i 60- och 70-talsmiljö.
  • Poldark (BBC): Brittiskt 1700-talsdrama om en man som återvänder till Cornwall efter amerikanska frihetskriget och försöker bygga ett nytt liv. Bitvis lite såpigt men det gör inget för det är riktigt bra. Förutom fjärde och sista säsongen som tyvärr besudlades med påträngande PK-inslag och en sämre story. Varför kan de inte bara skildra historien utan att tvinga in en massa moderna sociala och politiska teman? Undvik och betrakta serien som slut efter de tre första säsongerna.
  • Tunna blå linjen (SVT): Första säsongen var riktigt bra, andra tyckte jag fokuserade lite för mycket på det privata dramat men tredje säsongen balanserade återigen bättre mellan vardagen som polis, samhällsskildringen och karaktärernas liv utanför yrket. Läcker cinematografi med dokumentärkänsla.
  • Lykkeland (NRK/SVT): Påkostat drama som skildrar olika livsöden under den norska oljeboomen mellan 1960-1980. Välskrivet, bra skådespeleri samt en riktigt snygg produktion.
  • Terminal List (Prime): Tung militäraction med hämndtema och Chris Pratt i huvudrollen. Vassa action-scener och militärnörderi. Avnjuts bäst i dynamisk HDR på OLED i ett mörklagt rum, men det gäller väl allt?
  • Terminal List: Dark Wolf (Prime): Spinoff på ovan nämnda serie, inte riktigt i paritet men fortfarande bra och sevärt, grym action.
  • Daisy Jones & The Six (Prime): Det jag såg nu senast. Ni vet dom där gångerna när man ibland gör en vild chansning med en serie? Det blir ju lite av ett lotteri, men det här var verkligen en fullträff som jag är väldigt glad att jag inte missade. Serien skildrar ett rockbands uppgång och fall i 1970-talets Kalifornien och bandmedlemmarnas relationer sinsemellan. En gripande och välproducerad känslomässig berg-och-dalbana med fantastiskt skådespeleri, framförallt kemin och hatkärleken mellan bandets två frontfigurer går rakt in i hjärtat. Bra musik också, värdig tidseran och som tydligen är originalproducerad (tänk lite Fleetwood Mac-influenser), de gjorde ett helt album för serien vilket jag tycker är rätt otroligt. Bästa jag sett sedan Tjernobyl.

Några som inte nämnts (tror jag):
  • Vår tid är nu (SVT): historiskt drama om en familj i Stockholm som driver restaurang under efterkrigstiden. Bland det bästa svenska jag sett tillsammans med Bron. Fängslande story, välskrivna karaktärer och en riktigt läcker produktion.

Hade aldrig valt den om jag bara läste om den, men flickvännen som sett den ville se om den med mig och den var ju makalöst bra faktiskt!

Ser fram emot den! Tänkte vänta några veckor tills det kommit några fler avsnitt så att man inte behöver vänta en vecka emellan varje. 🙂
Har nu sett 5/6 avsnitt av Slow Horses och Gary Oldman är ju för underbar. Räknade dock fel på avsnitten på något sätt så nu får jag vänta en vecka på le finale. :cry:

På SVT play finns en dokumentär som heter Sanatoriet. Stark rek.
Humor och allvar blandat, som utspelas på ett helt hopplöst daterad sovjetisk rest till "resort spa" i Ukraina.

Game of Thrones, börjat kolla om serien, trodde inte jag skulle bli så "hooked" igen! :)
Den har man ju klurat på några gånger, speciellt när ens barn börjar komma upp i ålder. Vi såg den en vinter rätt många år efter den var klar och det var en vinter att minnas.
Funkar det alltså att se om den? Lite väl många timmar att committa till en nostalgitripp.

Den har man ju klurat på några gånger, speciellt när ens barn börjar komma upp i ålder. Vi såg den en vinter rätt många år efter den var klar och det var en vinter att minnas.
Funkar det alltså att se om den? Lite väl många timmar att committa till en nostalgitripp.
Jag tycker det funkar, så många sub-plots och detaljer man glömt bort, men det kan ju vara jag det också. :)

@Mange. Ja, nog hjälper det till allt att kunna se avsnitten i tät följd!

Precis börjat kolla på senaste säsongen av Mayor of Kingstown. Hade tänkt vänta tills hela säsongen släppts, men kunde inte hålla mig.

Tillbaka
Topp