GRX Di2 med mindre kassett?

skier

Aktiv medlem
Jag letar ny gravelcykel och har hittat en med Shimanos RX827 Di2 bakväxel, cykeln levereras med en 10-51 mtb kassett.
Om jag köper den hade jag velat byta till en kassett med mindre omfång (typ 10-44) med tätare steg mellan växlarna istället.

Som jag tolkar specen för bakväxeln funkar den bara med 51t som lättaste växel? Nån som vet vad det beror på?
Sen hittar jag inga vettiga shimano-kassetter heller, kan man använda en SRAM xplr kassett (med SRAM kedja och byte av body på bakhjulet då förstås) eller blir det strul med växelns funktion då? Nån som provat? Nåt annat märke (Garbaruk t ex) som funkar bättre ihop med shimano-växel?

På en av mina mtb som har SLX 12-delat kör jag ibland med ett hjul med SRAM kassett, det funkar bra på alla växlar utom 2 på mitten där den tvekar ibland, så inte helt 100 funktion där åtminstone, även om jag bytt till SRAM kedja. Enklast är kanske att jag håller mig till SRAM-växlar på allt...

grx.webp

Är du säker på att det är (avsevärt) tätare steg mellan 10-44 jämfört med 10-51?

Här har du en jämförelse som jag gjorde för ett tag sedan när jag bytte från 10-51 till 11-36.

FreehubRefRange Steps
HGCS-HG710-1211 to 3611-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36
N3W (13s)Ekar09 to 4209-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42
HGCS-PG-123111 to 4411-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44
MicroSplineCS-M8100-1210 to 5110-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Senast ändrad:
Skulle letat efter en hoj som man inte behöver bygga på direkten för att få tätare steg.
Srams XPLR 13-delat har finare steg än GRX 10-51/10-44.

Utan att veta, så skulle jag säga att det där borde vara en felskrivning.
Det är inte rimligt att Shimano idag skulle ta fram en bakväxel som BARA funkar med kassetter där största drevet är 51T. Till gravel dessutom. Det har aldrig funnits någon sådan begränsning, någon gång, hos någon tillverkare, vad jag vet.
För mig personligen vore det en show-stopper, skulle aldrig köpa något med en liknande begränsning.

Det är inte rimligt att Shimano idag skulle ta fram en bakväxel som BARA funkar med kassetter där största drevet är 51T. Till gravel dessutom. Det har aldrig funnits någon sådan begränsning, någon gång, hos någon tillverkare, vad jag vet.
För mig personligen vore det en show-stopper, skulle aldrig köpa något med en liknande begränsning.

Ja, det finns såna begränsningar. Bakväxeln rör sig för långt från dreven för att växla bra när man byter till en kassett med mindre drev. Det gäller nästan alla bakväxel. Enda bakväxel som inte har detta problem är dom som har parallellogram parallel med bakaxeln, som på Sram X-horizon.

Jag, som också är lite sugen på denna nya GRX Di2 grupp fattar inte heller varför de har denna utväxling till gravel. Till MTB har de ju varianter för 9-45 kadetter vilket väl borde passa bättre för nästan alla gravelcyklister? Jag kör 11-42 med 42 fram och kan minnas en gång som jag använt lättaste växeln…. I platta Sverige skulle jag kanske köra 11-34 istället och köra på lvg-grejer.

Ja, det finns såna begränsningar. Bakväxeln rör sig för långt från dreven för att växla bra när man byter till en kassett med mindre drev. Det gäller nästan alla bakväxel. Enda bakväxel som inte har detta problem är dom som har parallellogram parallel med bakaxeln, som på Sram X-horizon.
Blir det inte lite av att det fungerar, men sämre (och ju längre från spec, sämre och sämre) i praktiken? Minns inte hur långt i från "minsta största" jag har gått med kassetter och Shimanoväxel, men inte har jag alltid följt exakt vad som specats som största krans bak, utan ibland gått på mindre, utan att det blivit så dåligt.

Blir det inte lite av att det fungerar, men sämre (och ju längre från spec, sämre och sämre) i praktiken? Minns inte hur långt i från "minsta största" jag har gått med kassetter och Shimanoväxel, men inte har jag alltid följt exakt vad som specats som största krans bak, utan ibland gått på mindre, utan att det blivit så dåligt.

Ja, det funkar fortfarande men mindre bra. Hur problematiskt det är berör på hur snabbt man vill växla och hur känsligt man är. Och såklart på hur stor skillnad man har: från 51t till 36t kommer inte att funka.

Jag, som också är lite sugen på denna nya GRX Di2 grupp fattar inte heller varför de har denna utväxling till gravel. Till MTB har de ju varianter för 9-45 kadetter vilket väl borde passa bättre för nästan alla gravelcyklister? Jag kör 11-42 med 42 fram och kan minnas en gång som jag använt lättaste växeln…. I platta Sverige skulle jag kanske köra 11-34 istället och köra på lvg-grejer.

Shimano's begränsningar är otrevliga och blir bara värre, t.ex. Cues som har 11-45 som tättaste kassett och inget annan kompatibel kassett finns.

Jag kör 42t fram och 11-32 bak på min gruscykel. 11-34 eller 11-36 skulle vara bättre gällande omfång men då är stegen inte optimala.

Jag inser att det inte blir jättemycket tätare steg med 10-44, så det är nog xplr 13-delat som är rätt väg för mig att gå så jag får en 12-kugg extra, alternativt köra med en Apex-kassett och skippa 10an (som ju ändå är rätt ineffektiv) men då tappar man lite toppfart. Jag kommer att använda samma cykel (med andra hjul) till landsvägscykling också och där stör jag mig på om det blir för stora hopp mellan växlarna, på grus och i terräng tycker jag inte det är lika noga.

Rival xplr 13: 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46
Rival xplr 12: 10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44
Apex xplr 12: 11, 12, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 38, 44

Sen är jag lite orolig att det blir dåliga växlingar som @Berk skriver, jag tänker att det blir lite som att ha felinställd b-skruv på de lättaste växlarna. Jag ser inte riktigt syftet med en 51 i bak på en grus-cykel, jag upplever inte nåt behov av lättare utväxling än 1:1 (idag har jag 11-36 bak och 50/36 fram som funkar fint till min cykling) och många cyklar är ändå begränsade i hur stor framklinga de kan ha.

Tackar för input!

EDIT: fler funderingar... Rival xplr 13 har 46 som största och minsta tillåtna kugg. Rival xplr 12 har 44 som största och 36 som minsta tillåtna. Bästa kompromissen för mig kanske ändå är xplr 12 med en 10-44 på grushjulen och 10-36 (eller 11-36) på landsvägshjulen. Men då får jag ju inte det nyaste, hetaste, senaste 13-delade :(

Senast ändrad:
På 13-delat kan du bara använda 12 växlar. Jag tycker att Apex XPLR är bäst, uppskattar också steg av två tänder upp till 21t. Växlingen lär bara blir sämre på det å lättaste växlar. Du kan prova och byta till en kortare GRX bakväxel om du inte är nöjd.

På 13-delat kan du bara använda 12 växlar. Jag tycker att Apex XPLR är bäst, uppskattar också steg av två tänder upp till 21t. Växlingen lär bara blir sämre på det å lättaste växlar. Du kan prova och byta till en kortare GRX bakväxel om du inte är nöjd.
Varför kan jag bara använda 12? För att 10an är för liten? Jag la till lite mer funderingar i mitt inlägg.
GRX Di2 finns bara som long cage som jag fattar det, är väl därför de inte har någon mindre kassett heller, lite märkligt val av Shimano.

Varför kan jag bara använda 12? För att 10an är för liten? Jag la till lite mer funderingar i mitt inlägg.
GRX Di2 finns bara som long cage som jag fattar det, är väl därför de inte har någon mindre kassett heller, lite märkligt val av Shimano.

Nu är jag ingen expert på Shimano Di2 men Shimano har väl bara 11 och 12 växel vid Di2.

Nu är jag ingen expert på Shimano Di2 men Shimano har väl bara 11 och 12 växel vid Di2.
Jaha, då fattar jag. Det är jag som blandar hej vilt mellan växlar och kassetter :)
13-delat så måste jag köra SRAMs Rival 13-delat bakväxel och kassett (och reglage förstås). För 12-delat så kan man ju med blandad framgång blanda SRAM och Shimano växlar, kassetter och kedjor. Jag kör idag 2x12-delat Rival AXS växlar med Shimano kassett och kedja, det funkar jättebra. 1x12 Shimano SLX växlar med SRAM 10-50 kassett och kedja funkar inte lika klockrent av nån anledning.

Shimano's begränsningar är otrevliga och blir bara värre, t.ex. Cues som har 11-45 som tättaste kassett och inget annan kompatibel kassett finns.

Jag kör 42t fram och 11-32 bak på min gruscykel. 11-34 eller 11-36 skulle vara bättre gällande omfång men då är stegen inte optimala.

Ja, Shimano låser in cyklister allt mer. Jag har svårt att förstå de som rekommenderar Cues som grupp när den bara erbjuds med kassetter som alltid har många kuggar på största drevet och därmed stora hopp mellan växlarna.

Ska vi vara petiga så finns Cues som tätataste alternativ med 11-36T för 9-delat, 11-39T för 10-delat och 11-45T för 11-delat. Vansinne oavsett.

Ja, Shimano låser in cyklister allt mer. Jag har svårt att förstå de som rekommenderar Cues som grupp när den bara erbjuds med kassetter som alltid har många kuggar på största drevet och därmed stora hopp mellan växlarna.

Ska vi vara petiga så finns Cues som tätataste alternativ med 11-36T för 9-delat, 11-39T för 10-delat och 11-45T för 11-delat. Vansinne oavsett.

Jag tror att tanken är att cyklister i billigare segmentet av marknaden behöver omfång och inte täta steg. Generellt sant, men extrakostnader av en extra kassett och kortare bakväxel kan inte var hög med den volymen som Shimano har. Extra trist för "börjande" cyklister som köper en relativt billig cykel och sen vill byta till tätare växlar.

Jag tror att tanken är att cyklister i billigare segmentet av marknaden behöver omfång och inte täta steg. Generellt sant, men extrakostnader av en extra kassett och kortare bakväxel kan inte var hög med den volymen som Shimano har. Extra trist för "börjande" cyklister som köper en relativt billig cykel och sen vill byta till tätare växlar.

Tror att du har en poäng i det. Man kan dock ifrågasätta hur stort behovet av tunga växlar är för dem.

Finns nog också en önskan av att göra Cues-serien hållbar för att öka livslängden på drivlinorna på e-cyklar vars drivlinor troligen slits hårdare. Den borde dock inte hindra, utan snarare tala för, tätare kassetter.

Tror att du har en poäng i det. Man kan dock ifrågasätta hur stort behovet av tunga växlar är för dem.

En fråga som kommer ofta tillbaka på Happy är hur man kan får en tyngre utväxling än 52/11, så det verkar finnas en marknad. Min synpunkt är dock att man får 11t drev som bonus och till "nödfall" i Alperna. Näst-minsta drev är den som räknas, som är rimliga 13t i fall av Cues.

Finns nog också en önskan av att göra Cues-serien hållbar för att öka livslängden på drivlinorna på e-cyklar vars drivlinor troligen slits hårdare. Den borde dock inte hindra, utan snarare tala för, tätare kassetter.

Det håller jag med om.

Fast det lilla jag sett på Cues har varit gravelcyklar med 1x drivlinor. Instegsmodeller där målgruppen inte bryr sig ett dugg om täta steg på kassetten eller för den delen ens funderar på utväxlingen.
Det är folk som vill ha en "frän" cykel som känns modern för sporadiskt cyklande som de inte behöver göra underhåll på och med en prislapp som ändå känns rimlig.

Ungefär som den stora massan resonerar kring cyklar. Där tror jag att Shimano täcker in det mesta väl med Cues. Sen kan man undra om det verkligen behövdes ett helt nytt varumärke och koncept för att uppnå detta, eller om man inte kunde har löst det genom att stuva om bland befintligt sortiment.

Är, rätt. Så har de haft länge. Beror på hur växeln förflyttar sig i höjdled. På samma sätt som Srams Eagle eller XPLR växlar. Srams 12-delade XPLR fungerar iofs både med 10-44 och 10-36.

Men vill man köra 10-45 12-delat Di2 så kan man köpa XT eller XTR växel för de. XT är ju samma som GRX med annan logga men finns för både 45t och 51t.

Är det hur den rör sig eller är det b inställningen?
Hur som helst växlar m9000 bra på kassetten som kommer med kickr. Har inte testat utomhus men någon byggde en enduro med 12s och liten kassett

Köper man ett system som låser in är det efter eget val eller är det under hot?
Men det borde väl finnas andra kassettillverkare än Shimano och som har annat passande urval?

De som köper en cuesutrustad cykel kanske inte vet om dessa, för Cues unika begränsningar, före köp utan tror att kassettutbytet är det samma som hos HG?

Men det borde väl finnas andra kassettillverkare än Shimano och som har annat passande urval?
Du brukar "alltid" framhålla Miche Primato kassetter, men även de har i praktiken en hel del begränsningar både för 11-delat och 12-delat (om jag ytterligare en gång får skriva det i tråden?) Både i teorin och inte minst i praktiken.
Finns det alternativ?
Länka gärna till dem.

De som köper en cuesutrustad cykel kanske inte vet om dessa, för Cues unika begränsningar, före köp utan tror att kassettutbytet är det samma som hos HG?

Du brukar "alltid" framhålla Miche Primato kassetter, men även de har i praktiken en hel del begränsningar både för 11-delat och 12-delat (om jag ytterligare en gång får skriva det i tråden?) Både i teorin och inte minst i praktiken.
Finns det alternativ?
Länka gärna till dem.
Det är jag som ställer frågan. För egen del ger jag fullkomligt fan i vilka påhitt de stora kommer på för att öka försäljningen, jag är trygg i mina elvadelade manuella HG -system. ☺️
Men undrar förstås över den upprördhet jag spårar i trådarna.

Som jonte987 först skriver ovanför så är det hur den rör sig. Kör man en växel gjord för 51t med säg en 11-34 kassett och justerar b-skruven så den ligger rimligt från 34t så går den för tight och kommer gå i de mindre dreven. Justerar man b-skruven för de mindre dreven så kommer den ligga alldeles för långt ifrån de större och växla dåligt.

Som jonte987 först skriver ovanför så är det hur den rör sig. Kör man en växel gjord för 51t med säg en 11-34 kassett och justerar b-skruven så den ligger rimligt från 34t så går den för tight och kommer gå i de mindre dreven. Justerar man b-skruven för de mindre dreven så kommer den ligga alldeles för långt ifrån de större och växla dåligt.
Tack, då begriper tom jag.

Tillbaka
Topp