[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Mannen under en sten, men internet… det ska du ha!Eller mer troligt, att ingen vill köpa en sådan bil, och därför behåller den gamla.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mannen under en sten, men internet… det ska du ha!Eller mer troligt, att ingen vill köpa en sådan bil, och därför behåller den gamla.
Mannen under en sten, men internet… det ska du ha!![]()
Det är väl den som är det mest väsentliga ja. Räcker rätt bra som skäl egentligen. Sen kan jag tycka det är rätt praktiskt med skyltavläsningen som projiceras i HUDen också. Men är man alltid vaken och uppmärksam så har man förstås koll på alla skyltar ändå så det är nog onödigt för dem som kan köra bil.Lever man under en sten för att man känner till vad nya bilar erbjuder men inte är intresserad? Märklig slutsats.
Vad är det HUD:en visar som är så oerhört viktigt? Jag tittar i princip bara på hastighetsmätarn lite då och då, och den skulle man förstås gärna ha i synfältet. Men i övrigt?
När det är lite stressigt i en okänd stad är det rätt smidigt att den ritar ut pilar var du skall köra. På den vägen du skall svänga in på. Full fokus på trafiken alltså.Lever man under en sten för att man känner till vad nya bilar erbjuder men inte är intresserad? Märklig slutsats.
Vad är det HUD:en visar som är så oerhört viktigt? Jag tittar i princip bara på hastighetsmätarn lite då och då, och den skulle man förstås gärna ha i synfältet. Men i övrigt?
Jag tror nog det är bättre att kolla på skyltarna. Finns till exempel en del sträckor där Google maps visar fel, vilket många verkar lita på istället. Med följden att det blir helt obegripliga sölkorvståg här och där på specifika ställen.När det är lite stressigt i en okänd stad är det rätt smidigt att den ritar ut pilar var du skall köra. På den vägen du skall svänga in på. Full fokus på trafiken alltså.
Edit: annars är det väl hastighet, hastighetsgräns och farthållarensnfart mest. Om man inte har en VAG, för de har ju ingen aning om hastighetsgräns men visar en slumpmässig siffra.
Själv kan jag sakna en redig weber. Är det på väg tillbaka tror ni?
Vad gäller hastighetsgräns är det så klart bättre att ha koll på skyltar ja. Men på många bilar funkar det faktiskt bra, tex min förra Volvo hade sällan fel. De tar ju främst skyltavläsning, inte Google maps.Jag tror nog det är bättre att kolla på skyltarna. Finns till exempel en del sträckor där Google maps visar fel, vilket många verkar lita på istället. Med följden att det blir helt obegripliga sölkorvståg här och där på specifika ställen.
Det finns förstås samma invändning som jag använt för annan automatik; att om man hela tiden litar på bilens skyltavläsning vore det nästan konstigt om man inte också slutade kolla på de faktiska skyltarna. Har svårt att tro att det ger nåt slags positivt netto.Vad gäller hastighetsgräns är det så klart bättre att ha koll på skyltar ja. Men på många bilar funkar det faktiskt bra, tex min förra Volvo hade sällan fel. De tar ju främst skyltavläsning, inte Google maps.
Men hade jag litat på bilen hade jag kört 110 på e6 genom Göteborg. Varje gång (så jag tar tillbaka det där med slumpmässighet delvis, tåget går ju bredvid...). Så sölkorv blir jag inte.
Exakt, och det är ju den gången det är bra att ha det framför sig om det är någorlunda tillförlitligt. Typ "är det verkligen fortfarande 80 här...?"Men ibland önskar även jag att jag sett den där skylten som jag missade och måste gissa vad det är som gäller.![]()
En sån här? https://gis.trafikverket.se/portal/...id=a31ee97dbaf94d51bc7e3058ab42dcb9&locale=svEdit: Eller att Trafikverket har en aktuell kartfil med gällande hastigheter på alla vägar (inklusive vägarbeten) som bilen hämtar vid varje start.
Egentligen kanske du ska lämna internet helt så slipper du interagera med allt nytt och otäckt:)Ja, en del fattar ju inte när det är lagom, och att nästa grej bara gör det sämre & dyrare.
Ja. Det är synd att inte den finns. Hade stått högt på min önskelista också.Helst skulle man ha en v60 T6 crosscountry, men just den varianten finns ju inte, så det blir nog en vanlig. Till våren.
Jo, men det betyder ju att man nästan hela tiden INTE behöver den informationen. I alla fall om man som jag faktiskt har koll på skyltarna.Exakt, och det är ju den gången det är bra att ha det framför sig om det är någorlunda tillförlitligt. Typ "är det verkligen fortfarande 80 här...?"
Om den hade funkat, förmodligen.En sån här? https://gis.trafikverket.se/portal/...id=a31ee97dbaf94d51bc7e3058ab42dcb9&locale=sv
(Osäker på vägarbeten dock)
Det är vi (otroligt nogJo, men det betyder ju att man nästan hela tiden INTE behöver den informationen. I alla fall om man som jag faktiskt har koll på skyltarna.
Noterade det också lite sent. Nej den uppfyller ju inte behovet. Antar att ingen håller helheten mer än Google et al, och de har ju blandad kvalitet. Men det är som Jonte skriver sällan jag behöver den hjälpen just i tätort. De få fallen är ju typiskt landsväg (70 80 eller 90?)Edit: Eller, den visar ju inte hastighetsgränser i tätort, vilket antagligen beror på att det inte är Trafikverket utan kommunen som sätter dessa. Men då blir ju kartan lite meningslös.
Det är ofta en gåta skulle jag säga. Finns många ställen där det är helt obegripligt att det är 50, och många ställen där det är helt obegripligt att det är 30. Eller varför inte 40 när man inte riktigt kunde bestämma sig för 30 eller 50. Kanske 60 nån gång också. Ingen direkt logik.Brukar inte vara nån gåta vad hastigheten är i tätort
Jag sålde min bil för drygt en månad sen till "jagköperdinbil". Han som hanterade min bil sa att i stort sett alla bilar under 100tkr inte stannar i Sverige utan skickas direkt till EuropaKan vara att exporten ökat.
Bilar som egentligen skall skrotas har gått på export.
Min tre år gamla V60 T6 åkte också ut, så även dyrare bilar nuförtiden. Tror den såldes för över 300k till den som exporterade. Möjligt att det minskat nu när kronan är starkare?Jag sålde min bil för drygt en månad sen till "jagköperdinbil". Han som hanterade min bil sa att i stort sett alla bilar under 100tkr inte stannar i Sverige utan skickas direkt till Europa
Ja då låter det återigen som du är i akut behov av förarstödDet är ofta en gåta skulle jag säga. Finns många ställen där det är helt obegripligt att det är 50, och många ställen där det är helt obegripligt att det är 30. Eller varför inte 40 när man inte riktigt kunde bestämma sig för 30 eller 50. Kanske 60 nån gång också. Ingen direkt logik.
Edit: Jag vet ett ställe där man ändrat mellan 40, 50 och 60 utan att ändra något alls i övrigt. Typisk gåta. Nu är det 40 trots ingen korsande trafik och ett enda övergångställe som är bevakat. Varför?
På förra stället jag bodde hade kommunen medvetet felskyltat hela byn.Brukar inte vara nån gåta vad hastigheten är i tätort
Så då kanske Google maps hastighet är mer korrekt än den man ser som perfekt förare med järnkoll på skyltningen?På förra stället jag bodde hade kommunen medvetet felskyltat hela byn.
De satte upp 30 skyltar utan att ändra förordningen så egentligen var det 40.
För ett gäng år sedan stod polisen en halv dag och stoppade alla som körde över 30 i närheten av vårt hus. Tog hand om några körkort. Tills de stoppade en förare som påtalade att det var dag före helgdag, och inte alls 30 för den som kan läsa skylten korrekt... utan 50. En aning pinsamt.Jag brukar inte göra det mer komplicerat än att om det står 30 så håller jag 30. Resten brukar ge sig.
För ett gäng år sedan stod polisen en halv dag och stoppade alla som körde över 30 i närheten av vårt hus. Tog hand om några körkort. Tills de stoppade en förare som påtalade att det var dag före helgdag, och inte alls 30 för den som kan läsa skylten korrekt... utan 50. En aning pinsamt.
Sen blev det 30 alla dagar (så polisen skulle klara att läsa skylten tror jag).
Värsta exemplet jag sett var väl första varianten på just den 30-sträckan ovan. Det var 30 från kl 8 (när alla barn precis gått in för första lektionen) till kl 15 (när många barn precis går hem...).Samma ändring har hänt här i närheten. Förut var 30 vid skolor villkorat till vardagar & dagstid. Nu gäller det alltid. Lite knäppt. Om man ser barn borde man köra 20, annars 60 om ingen är i närheten - ny skylt behövs !!
Tyskarna har ju något liknande på sina frifartsvägar. Rekommenderat är 130, kör du mer än 130 är du per automatik ansvarig vid en olycka. Alltså även om den du kör på gjort något korkat.Egentligen borde det vara mer eget ansvar. Hårda straff om man ställer till med något, och inte slaviskt följa skyltarna. Några gånger har jag kommit förbi förskolegrupper med små barn som är ute och går, då gäller det att köra väldigt sakta, 10 eller så. Men varför ska man köra 30 förbi skolor på helger och kvällar, ingen människa i sikte ??
Jag saknar brytarspetsarna, då visste man i alla fall var man skulle börja när det strulade. Fördelaren var rätt bra också, bytt några brunna såna där genom åren. För att inte tala om EGR-ventilen som jag behövde göra rent innan besiktning varje år på en bil jag hade. Perfekt!Själv kan jag sakna en redig weber. Är det på väg tillbaka tror ni?
Finns väl ett flertal undersökningar som pekar mot att autobreak räddar ett antal liv varje år, så jag vet inte om det är särskilt fjantigt. En gissning från min sida är att ganska många människor som fått men för livet pga kroniska skador efter whiplash, har nog också en annan uppfattning.Sen finns ju en del som inte klarar av att köra själva, utan behöver fjantiga extrafunktioner som autobreak och laneassist. Men för en bra förare är det onödigt !
Var inte femte växeln en överväxel som man aktiverade med en knapp på knoppen? Eller förväxlar jag det med någon annan bil?Edit: På tal om bakåtsträvare, jobbade som konsult på Volvo Cars nån gång runt milennieskiftet och fick på fikarasten höra om när de lanserade 740 (måste det ha varit?) och de i början marknadsförde en 4-växlad bil som inropare men som i verklighten inte fanns. En kund envisades med att han absolut inte ville ha moderniteter som 5 växlar. Merkostnaden var väldigt liten i prislistan, men han ville inte ha 5 växlar en som det var gratis. De byggde en bil med spärrad femma och växelspaksnkopp från en fyrväxlad låda berättade de, vet inte om det låg någon sanning bakom storyn dock.
Vad har behov av förarstöd med märkliga hastighetsgränser att göra? Jag läser som sagt vad som står på skyltarna. Det betyder inte att det som står på skyltarna är logiskt.Ja då låter det återigen som du är i akut behov av förarstöd
Som jag minns det så fanns detta bla i 240 GLT (Den sportiga 240:n) och det hette väl Overdrive.Var inte femte växeln en överväxel som man aktiverade med en knapp på knoppen? Eller förväxlar jag det med någon annan bil?
Borde vara lätt att plocka bort knappen i så fall![]()
Den har ökat väldigt mycket. Så du har troligen rätt.Kan vara att exporten ökat.
Bilar som egentligen skall skrotas har gått på export.
Volvos första femväxlade låda M47 är usel. Så M46 överväxellådan levde kvar ett tag. Tills dom fått fram M90, som är ok, tills folk missar växlar. Kan ju tycka att dom borde satsat på Getrag som satt i 260 istället.Som jag minns det så fanns detta bla i 240 GLT (Den sportiga 240:n) och det hette väl Overdrive.
Osäker på exakta årtal, men i slutet av 80-talet hade åtminstone ett par av mina jämnåriga kompisar 240 med Overdrive. Och jag minns det som ganska värdelöst, eftersom det inte fanns tillräckligt med "ork" i motorn för det skulle passa en gas-glad ungdom iaf.
Om du kör själv så adapteras inget. Om det inte adapteras och du inte kör själv krockar du.Farthållare ja tack. Adaptiv farthållare nej tack! Kan adaptiviteten kopplas bort helt på en Sharan, står lite otydligt i manualen, där står bara att den kan justeras.