[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Jag hatar folk som kommer i fatt och sen smiter förbi alldeles för nära. Det tror jag lastbilschaffisar gör också. Det är ett beteende som dessutom nästan utan undantag kombineras med att BMWn smiter in alldeles för nära framför också. Folk som har en skev bild av ”trafikflow” och kör med för små marginaler, på omgivningens bekostnad.Beror förstås helt på omständigheterna. För min del och mitt motorvägspendlande så är det ofta jag kan köra om lastbilar i ~105 utan att röra farthållaren, gasen eller bromsen, och trots det utan att vara ivägen för nån bakom. Skillnaden i hastighet mellan mig och lastbilen är ändå såpass stor att det inte tar många sekunder att komma förbi. Men då gäller det som sagt att hålla koll bakåt och inte gå ut i omkörningsfil förrän ganska sent (vilket en adaptiv farthållare som sagt inte tillåter, utan att du aktivt gasar).
Jag ser väldigt ofta drösar av bilar som "fastnar" bakom lastbilar för att de förmodligen inte var aktiva utan lät den adaptiva farthållaren sakta in, så att bilarna bakom börjar köra om även de som ligger precis bakom lastbilen. Hade deras farthållare inte saktat in så hade detta inte hänt, tror jag.
Edit: Ska man medvetet lägga sig bakom en lastbil eller sölkorv för att släppa förbi snabbare bilister så är det ändå vettigt att hålla mycket längre avstånd än en adaptiv farthållare normalt gör, eftersom man behöver lite accelerationssträcka för att sen ta sig förbi snabbt när det är något sånär fritt.
Folk som fastnar bakom lastbilar sitter inte alltid i moderna bilar, och jag tror ändå många inte använder farthållare. Om vi nu ändå ska tro saker.
Min farthållare håller mycket bra avstånd i motorvägsfarter, troligen i närheten av lagligt. Min förra gjorde det också. Vilka belägg eller erfarenheter har du av motsatsen?