[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Beror förstås helt på omständigheterna. För min del och mitt motorvägspendlande så är det ofta jag kan köra om lastbilar i ~105 utan att röra farthållaren, gasen eller bromsen, och trots det utan att vara ivägen för nån bakom. Skillnaden i hastighet mellan mig och lastbilen är ändå såpass stor att det inte tar många sekunder att komma förbi. Men då gäller det som sagt att hålla koll bakåt och inte gå ut i omkörningsfil förrän ganska sent (vilket en adaptiv farthållare som sagt inte tillåter, utan att du aktivt gasar).

Jag ser väldigt ofta drösar av bilar som "fastnar" bakom lastbilar för att de förmodligen inte var aktiva utan lät den adaptiva farthållaren sakta in, så att bilarna bakom börjar köra om även de som ligger precis bakom lastbilen. Hade deras farthållare inte saktat in så hade detta inte hänt, tror jag.

Edit: Ska man medvetet lägga sig bakom en lastbil eller sölkorv för att släppa förbi snabbare bilister så är det ändå vettigt att hålla mycket längre avstånd än en adaptiv farthållare normalt gör, eftersom man behöver lite accelerationssträcka för att sen ta sig förbi snabbt när det är något sånär fritt.
Jag hatar folk som kommer i fatt och sen smiter förbi alldeles för nära. Det tror jag lastbilschaffisar gör också. Det är ett beteende som dessutom nästan utan undantag kombineras med att BMWn smiter in alldeles för nära framför också. Folk som har en skev bild av ”trafikflow” och kör med för små marginaler, på omgivningens bekostnad.

Folk som fastnar bakom lastbilar sitter inte alltid i moderna bilar, och jag tror ändå många inte använder farthållare. Om vi nu ändå ska tro saker.

Min farthållare håller mycket bra avstånd i motorvägsfarter, troligen i närheten av lagligt. Min förra gjorde det också. Vilka belägg eller erfarenheter har du av motsatsen?

Det finns nog inget rakt svar, och det är nog inget konstigt. Har du tagit bort adaptiviteten och höger passagerarstol behöver garantirepareras pga slitet skinn märker de knappast något, och om de gör det borde garantin inte påverkas.
Men om jag chippar min cab så den kan öppnas i upp till 50 km/h och jag vill laga cabben på garantin skulle det nog påverka (om nu inte garantin ändå gick ut för 14 år sen).
Hade jag varit biltillverkare hade jag nog inte velat stå för garantin på motorn om BSR hittat på något...
Oftast tog jag bort chippningen innan service men det är ju stöktigt om man satt den i ett träd.

jag kommer nog aldrig att chippa igen men lite justering blir ju aktuellt nu med hastighetsvarning. Bältesvarningen har jag löst genom att sätta på bältet men det är ju störigt på tippen och i parkeringshus.

Har Volvo gett upp tanken på att spärra till 180 och helt sluta sälja bilar i Tyskland?

På tal om raka svar. Back in the days fick man 20% rabatt på mc försäkringen om man lovade köra i ställ. Tog några iterationer av "men det ska du inte! Nä, men om?". Svaret var en mindre höjning av självrisken vid olycka.

Jag hatar folk som kommer i fatt och sen smiter förbi alldeles för nära. Det tror jag lastbilschaffisar gör också. Det är ett beteende som dessutom nästan utan undantag kombineras med att BMWn smiter in alldeles för nära framför också. Folk som har en skev bild av ”trafikflow” och kör med för små marginaler, på omgivningens bekostnad.
Jag med. Mina marginaler är förhoppningsvis tillräckliga för att andra inte ska känna så om mig. Svårt att sätta siffror på det, men låt säga att det är i storleksordningen +30 meter till framförvarande lastbil när jag går ut i omkörningsfil. Finns ju idoter som tycker att 1-2 billängder är mer rimligt. Eller de som går ut flera hundra meter innan och därmed blockerar omkörningsfilen i evigheter.

Folk som fastnar bakom lastbilar sitter inte alltid i moderna bilar, och jag tror ändå många inte använder farthållare. Om vi nu ändå ska tro saker.
De flesta verkar helt klart använda farthållare där jag kör. Man märker väldigt tydligt när någon inte gör det eftersom de kör fortare nedför än uppför. De flesta kör också moderna bilar.

Edit: Men de flesta som uppenbart kör utan farthållare kör gamla bilar, ja.

Min farthållare håller mycket bra avstånd i motorvägsfarter, troligen i närheten av lagligt. Min förra gjorde det också. Vilka belägg eller erfarenheter har du av motsatsen?
Va? Jag kan inte minnas att jag påstått motsatsen.

Alla bilar jag kört har varit justerbara från "alldeles vansinnigt mycket för nära" till "liite mer än lagom" eller i något enstaka fall "alldeles onödigt långt". I nuvarande bil är det 1 till 3,6 sekunder. Jag kör på längsta nästan alltid. Det räcker nog för de flesta att accelerera rejält även med en V70 e-drive eller vad de hette. Lastbilen fortsätter ju röra sig framåt. Och om den inte gör det skall man ändå inte accelerera 😬.

Skönt med en ny hobby

1766315014788.webp

1766314987431.webp

Oftast tog jag bort chippningen innan service men det är ju stöktigt om man satt den i ett träd.
Fast då är det nog inte motorgarantin du åberopar. Men i teorin kan ju försäkringsbolaget hävda att du försäkrat bilen som den var reggad och du körde en annan bil upp i trädet. Borde finnas ett och annat verkligt fall?
jag kommer nog aldrig att chippa igen men lite justering blir ju aktuellt nu med hastighetsvarning. Bältesvarningen har jag löst genom att sätta på bältet men det är ju störigt på tippen och i parkeringshus.
Jag är så sjuk så det känns helfel att köra utan bälte. Även på tippen.
Har Volvo gett upp tanken på att spärra till 180 och helt sluta sälja bilar i Tyskland?
Nix, de är fortfarande där tror jag. Är väl klokt om man lyssnat när de promotade "all season"-däck?

Mina marginaler är förhoppningsvis tillräckliga för att andra inte ska känna så om mig. Svårt att sätta siffror på det, men låt säga att det är i storleksordningen +30 meter till framförvarande lastbil när jag går ut i omkörningsfil.

Ah. Den välkända ensekundersregeln som lärs ut i bilskolorna.

Edit: Ska man medvetet lägga sig bakom en lastbil eller sölkorv för att släppa förbi snabbare bilister så är det ändå vettigt att hålla mycket längre avstånd än en adaptiv farthållare normalt gör, eftersom man behöver lite accelerationssträcka för att sen ta sig förbi snabbt när det är något sånär fritt.

Va? Jag kan inte minnas att jag påstått motsatsen.

Tror det är i sekvensen ovan förklaringen finns. Möjligen missförstånd.

Men jag har inte heller sett behov av längre avstånd än farthållaren ger mig, inte ens när jag hade en slö bil. Då kör jag ju farthållare på typ längsta avståndet ändå.

Fattar. Men om man inte snålar och plussar på 200’? Blir det ngn skillnad?
Då kommer väl Kia EV-9 inom budget? Stor och eldriven med alla för- och nackdelar det innebär. Känner flera som har den, alla är väldigt nöjda.

Eller Hyundai Santa Fe 2025 som laddhybrid? Stor och med viss charm i utseendet kan jag tycka.

Edit: men om du ska ha mycket bagageutrymme med 7 sittplatser i bruk så är det nog VW Caravelle eller Peugeot Traveller/motsvarande som gäller.

Tjena!

Adaptiv farthållare är bra för mitt blodtryck, något av det värsta jag vet i trafiken är människor som pendlar rejält i hastighet. Då menar jag inte idioterna som håller 80 på enkelfiligt för att sen gasa upp till 110 när det blir tvåfiligt.
Jag menar dom som pendlar +-5 km/h konstant, helt omöjligt att ligga bakom dom en längre stund om man inte har adaptiv, med den på så behöver jag lite bry mig alls. Folk som tycker att farthållaren håller för långt avstånd borde lära sig tresekunders regeln.
Du sålde in den bra. Kan man få en bil med adaptiv farthållare och ingen ABS, gärna vevar till fönstren också

Det finns nog inget rakt svar, och det är nog inget konstigt. Har du tagit bort adaptiviteten och höger passagerarstol behöver garantirepareras pga slitet skinn märker de knappast något, och om de gör det borde garantin inte påverkas.
Men om jag chippar min cab så den kan öppnas i upp till 50 km/h och jag vill laga cabben på garantin skulle det nog påverka (om nu inte garantin ändå gick ut för 14 år sen).
Hade jag varit biltillverkare hade jag nog inte velat stå för garantin på motorn om BSR hittat på något...
Det är högst tveksammt om chipning går att kombinera med avgascertifiering mm. Men ingen har prövat det rättsligt

Edit: men om du ska ha mycket bagageutrymme med 7 sittplatser i bruk så är det nog VW Caravelle eller Peugeot Traveller/motsvarande som gäller.
Upp till 7 säten går bra. Men när man kräver rejält bagage med alla säten på plats har jag inte sett något annat än heltråkiga familjebussar. Och ingen sådan ger mig något vill-ha som bil, men en lyxutrustad V-klass ger någon form av vill-ha som transportabelt vardagsrum.
Bara 6 säten och en aning över budget tyvärr: https://klassen.vip/vehicles/mercedes-benz/v-class

Jävlar, ställer jag den bredvid mitt blygsamma hus så rasar nog huset
Det gör inget, hela familjen kan bo, jobba och ha barnkalas i bilen medan huset återbyggs.

För oss som kan tycka det är roligt med lyx, men inte ser finessen med att flasha med den, är det en perfekt bil. Den kan se ut som vilken familjebuss som helst på utsidan.
Synd bara att man inte har några miljoner över och en chaufför.

Cool, och bara man säljer huset (i 08) så har man väl råd. Men var ställer man cyklarna? Och vad ska frugan säga?

Tror det är i sekvensen ovan förklaringen finns. Möjligen missförstånd.

Men jag har inte heller sett behov av längre avstånd än farthållaren ger mig, inte ens när jag hade en slö bil. Då kör jag ju farthållare på typ längsta avståndet ändå.
Ok, jag menar att "lagligt avstånd" är onödigt kort avstånd i det fallet. Annars måste man accelerera till för kort avstånd innan man kör om eller byta fil innan man börjat accelerera. Blir inte så bra jämfört med om man håller lite längre avstånd.

Ok, jag menar att "lagligt avstånd" är onödigt kort avstånd i det fallet. Annars måste man accelerera till för kort avstånd innan man kör om eller byta fil innan man börjat accelerera. Blir inte så bra jämfört med om man håller lite längre avstånd.
Vill påstå att 100% av alla adaptiva farthållare håller längre avstånd än min dumma.

Poängen är ju lite att om du vill köra om så har du alla möjligheter att byta fil innan du kommer nära nog för bilen att börja bromsa. Och vill du ha mer fart så går det att trycka lite på gasen under tiden.

Jag håller med om att det inte alltid funderar perfekt som man vill ha det, men har ändå svårt att köpa vad den dumma skulle göra bättre. (Annat än om radarn är täckt med snö)

(Sen blir jag inte förvånad om någon kommer med exempel på tyska bilar som har en galet korkat implementering osv, men det är ett eget kapitel i bilvärlden)

Vill påstå att 100% av alla adaptiva farthållare håller längre avstånd än min dumma.

Poängen är ju lite att om du vill köra om så har du alla möjligheter att byta fil innan du kommer nära nog för bilen att börja bromsa. Och vill du ha mer fart så går det att trycka lite på gasen under tiden.

Jag håller med om att det inte alltid funderar perfekt som man vill ha det, men har ändå svårt att köpa vad den dumma skulle göra bättre. (Annat än om radarn är täckt med snö)

(Sen blir jag inte förvånad om någon kommer med exempel på tyska bilar som har en galet korkat implementering osv, men det är ett eget kapitel i bilvärlden)
Fortfarande blir det ju att man måste ha koll på när den "smarta" har tänkt bromsa, medan den "dumma" bara kör. Båda har naturligtvis för- och nackdelar. Jag menade mest att jag tror att rätt många fastnar bakom lastbilar för att de låter den automagiska farthållaren anpassa sig till lastbilen istället för att de själva är med och har koll på läget. Är det fritt bakåt så kör man om, är det inte det så är det bara dumt att köra onödigt ("lagligt") nära lastbilen, för då har man usel accelerationssträcka sen när luckan uppenbarar sig.

Det den "dumma" gör bättre är alltså i detta fall att tvinga föraren att ta aktiva beslut. Jag tror att det är nyttigt och bra.

[/åsikt]

Edit: Jag skulle gärna ha adaptiv farthållare i det fall kneecap nämner. Alltså när man ligger bakom nån som inte kan hålla jämn fart.

2-1 sträckan Gävle - Tönnebro. 80 på enkelväg, 120 på dubbelväg, perfekt flyt!

Ibland önskar man att farthållare vore obligatorisk alltid.
En nära anhörig till mig har detta uppenbarligen vanliga problem: ibland går det i 90 på 110väg när hon hamnat bakom nån, men plötsligt kan det bli lite feeling och gå i 130 i vänsterfil. Ganska ryckigt. Men för all del med bra uppsikt och säkerhet och avstånd.
Vid tillfällen av harmoni har jag visat och instruerat hur den adaptiva farthållaren funkar. Då används den ett litet tag och kan till och med uppskattas, men nästa gång samma sak, hon vill ”bestämma själv över bilen” och köra som känns rätt för just den dagen och den adaptiva farthållaren är för henne en kontrollerande robot som är krånglig och tar över. Jag har slutat prata om detta då det brukar sluta med dålig stämning :-)

En nära anhörig till mig har detta uppenbarligen vanliga problem: ibland går det i 90 på 110väg när hon hamnat bakom nån, men plötsligt kan det bli lite feeling och gå i 130 i vänsterfil. Ganska ryckigt. Men för all del med bra uppsikt och säkerhet och avstånd.
Vid tillfällen av harmoni har jag visat och instruerat hur den adaptiva farthållaren funkar. Då används den ett litet tag och kan till och med uppskattas, men nästa gång samma sak, hon vill ”bestämma själv över bilen” och köra som känns rätt för just den dagen och den adaptiva farthållaren är för henne en kontrollerande robot som är krånglig och tar över. Jag har slutat prata om detta då det brukar sluta med dålig stämning :-)
Fortsätt påminna henne regelbundet så slipper du köpa familjebuss.

hon vill ”bestämma själv över bilen” och köra som känns rätt för just den dagen och den adaptiva farthållaren är för henne en kontrollerande robot som är krånglig och tar över.

Smart tjej, håller helt med. Men kör såklart inte som det beskrivs i början. Speciellt på motorväg vill man ju inte ligga precis bakom någon annan lite längre sträckor, men man kan ju ha tur och hitta någon som kör jämt, och precis så fort som man själv vill köra.

VAGs farthållare är märklig, man får välja på adaptiv eller "fartbegränsare", någon vanlig farthållare verkar inte finnas. Fartbegränsaren kan användas som farthållare genom att ställa in på önskad fart och sen hålla gasen i botten :-)

VAGs farthållare är märklig, man får välja på adaptiv eller "fartbegränsare", någon vanlig farthållare verkar inte finnas. Fartbegränsaren kan användas som farthållare genom att ställa in på önskad fart och sen hålla gasen i botten :-)
Den senare är jättebra när man kör med båt på 30-kärra. Finns på de flesta bilar.
Edit: dock inte med gasen i botten, för då kommer bilen köra fortare.

"Fartbegränsaren" har jag inte hittat på någon av mina folkvagnar, men det kanske är något modernt. Älskar däremot den adaptiva och kör nästan hela tiden med den.

"Fartbegränsaren" har jag inte hittat på någon av mina folkvagnar, men det kanske är något modernt. Älskar däremot den adaptiva och kör nästan hela tiden med den.
Nu har jag inte haft så mycket just Folkvagn. Eller ingen före nuvarande Audi. Men alla bilar jag någonsin haft som haft farthållare har också haft fartbegränsare som alternativ. BMW, Mercedes, Ford, Volvo. Det är absolut inte ett VAG-påhitt.

Hade en ingift i familjen som jag nästan blev tokig på när man åkte med denne.
Körde om 5 st bilar, svänger in och sänker farten, samma bilar får då köra om ingift person, sedan samma sak igen. Upprepa detta i några mil.

Tillbaka
Topp