Sponsrat innehåll från nedan svenska cykeldestinationer.

Cykelsemester: 7 fina svenska cykelområden

Datum:
02 juni 2021 12:53

En härlig svensk sommar är på ingång. I denna artikel tipsar vi om destinationer som bjuder på rolig cykling. Vi går också igenom en del basala saker för en lyckad semesterupplevelse från cykelsadeln: hur du packar, planerar dina cykelrutter, vilken utrustning du kan behöva och hur du tar med cykeln på semestern.

Allt fler är ute och cyklar på semestern

Allt fler upptäcker att det faktiskt är rätt gött att motionera en smula även på semestern. Receptet på en bra semester är någorlunda kravlös och stressfri, men samtidigt vill vi se och uppleva nya saker, samt röra på oss en smula. En lagom intensiv cykelsemester tickar i alla de boxarna.

Cykelsemestern har återigen seglat upp som ett roligt och bra alternativ för många. Antingen tar du med dig din egen cykel, eller så hyr du en cykel på plats. Och NEJ en cykelsemester måste inte vara ett extrem och 300 procent friluftsfokuserad med tält, stormkök och regnkläder. Du kan bo bekvämt på hotell och göra dagsturer. Smaken är som baken, men om din bak trivs fint på cykelsadeln så är detta en guide för dig, oavsett om du ska packa din nya äventyrsgravel smockfull och med egen motor trampa ner till Gibraltarklippan och tillbaka eller om du ska åka till en bike park, bo på hotell och pröva lite downhill och cykla på byggda, tillrättalagda och tydligt uppmärkta stigar.

I denna artikel går vi igenom en del grundläggande saker för en lyckad semesterupplevelse från cykelsadeln: hur du packar, planerar dina cykelrutter, vilken utrustning du kan behöva och hur du tar med cykeln på semestern.

Var kan man cykelsemestra?

Den mest grundläggande frågan är dock kanske var man kan åka på cykelsemester. Här följer några sköna alternativ som allesammans har sina egna fördelar. Vi listar 7 cykelområden här hemma i Sverige.

1. Järvsö

Emrik Jansson/Järvsö BergcykleparkI Järvsö hittar du downhill för alla.

Downhillcykling i världsklass, sommarens roligaste äventyr. Järvsö är ett paradis för cyklister – lätta leder och mer utmanande för de som önskar – mottot är CYKLING FÖR ALLA! I Järvsö hyr du cykel och bor precis vid liftarna.

JÄRVSÖ BERGCYKELPARK (JBP)
Läs mer och boka Järvsö här


2. Lofsdalen

Lofsdalen är på rull och erbjuder den kompletta cykelsemestern med stigcykling på hög höjd i varierad svårighetsgrad, downhill-cykling i Lofsdalen Bike Park och landsvägscykling i det Härjedalska fjällandskapet. Förra året inleddes en cykelsatsning på nära 11 miljoner kronor i Cykelsveriges gömda fjällpärla!

Sommaren 2021 öppnar Lofsdalen nya stigcykelleder på hög höjd med lika hög tillfredställelse.

ERBJUDANDE LOFSDALEN
fr 1620 kr/person för 2 nätter, paket med boende, cykeluthyrning och bike pass för downhill.
Läs mer och boka Lofsdalen här


3. Fjällcykling i Tänndalen

Tänndalen bjuder på magisk cykling uppe på fjället.

Tänndalen ligger där vildmarken börjar. Renarna betar bokstavligt talat utanför dörren och med några få tramptag har du hela fjällvärlden framför dig.

Allt blir bättre i fjällen
Fjällcykling är mäktigt, skojigt och pittoreskt på samma gång. Tänndalen Fjällcykelpark bjuder på hisnade utblickar med naturliga fjällstigar, nerviga utförsleder och flytleder som slingrar sig fram på kalfjället ovanför trädtopparna. Vissa av lederna är enkla och lättsamma medan andra är kaxiga, mer utmanande och kräver sin cyklist. Suktar du efter ett längre äventyr så letar sig Funäsfjällens MTB-leder långt ut i den vilda fjällvärlden.

ERBJUDANDE TÄNNDALEN
– Bo sju nätter betala för fyra

Fyrbäddslägenhet från 4 176 kr. Sju nätter i fyrbäddslägenhet i Röda byn inkl. självhushåll och slutstäd. Erbjudandet gäller hel vecka under perioden 1/7-5/9 2021 och kan inte kombineras med andra boenderabatter.
Läs mer och boka Tänndalen här.


4. Ramundberget

Där vägen tar slut, mitt i bland Härjedalens vackra fjäll ligger Ramundberget. Här finns varierande fjällcykling och över 300 km stig- och cykelleder att upptäcka. Allt med fjällmassiven precis runt knuten.

Ramundbergets cykelpark består av maskingrävda flowtrails som passar både nybörjare och experter. Hos oss kan du och din familj rulla ut direkt från boendet, ta liften upp och cykla ner, gång på gång på gång. Och det finns alltid något nytt att upptäcka.

Längs våra flowtrails finns det också mysiga rast- och utkiksplatser där du kan njuta av storslagna fjäll och dricka kallt vatten direkt ur bäckarna som porlar förbi. Vill du köra på ordentligt så finns det mer krävande nedfarter där du kan ta ut kurvorna och som ger dig utmaningen och kicken du längtat efter.

Vill du upptäcka stig- och cykelleder bortom vår cykelpark så finns det många lättillgängliga alternativ på kalfjället ovan trädgräns. De flesta kompletterade av milslånga, magiska vyer.

Ramundberget har också en pumptrack och ett teknikområde nere i dalen där man kan öva balans, teknik och utveckla sin cykling. Hos oss kan du även spela golf, fiska, rida islandshäst, paddla kanot, klättra, bada i vattenfall och mycket mer. Vi har restauranger och cafeér med allt ifrån rejäla luncher till härliga femrättersmiddagar, och gott fjällfika kan avnjutas nästan jämt. Skapa din egen sommar med äventyr, massor av fjällcykling och oändliga möjligheter hos oss vid vägs ände!

ERBJUDANDE RAMUNDBERGET
Pris: 4 dagar, lägenhet med 7 eller 8 bäddar. från: 5 040:-
Pris: 7 dagar, lägenhet med 7 eller 8 bäddar. Från: 6 600:-
Läs mer och boka på Ramundberget.se  


5. Flottsbro

FlottsbroFlottsbro är Stockholms bästa bike park.

Välkommen till Flottsbro Bike park, en cykelpark med utförscykling för stora och små 30 minuter utanför Stockholm city.

Flottsbro har leder både för nybörjare och avancerade leder för de mer erfarna cyklisterna. Single track, downhill och freeride-leder med hopp i blandade svårighetsgrader knyts ihop från toppen av backen och ger cyklisten möjligheten att utveckla sin cykling stegvis.

Cykeluthyrning och coacher finns på plats för de som vill hitta in i sporten eller bara finslipa på tekniken och det finns alltid personal som hjälper dig på och visar hur vår ankarlift fungerar så att du tar dig upp till toppen tryggt och säkert.

Liften delar cyklisterna med våra Downhill cars, bilar som racear nedför skidbacken med tidtagning på en asfalterad bana.

Flottsbro camping med stugby, ställplatser och tältplatser ligger alldeles intill cykelparken och vid foten av backen finner man även vår badstrand med värdshus som styr minigolf, kanoter, frisbeegolf m.m.

I skogarna runt Flottsbro finns även två markerade XC-leder och massvis med andra stigar att upptäcka för stigcyklisten!

Passa på att kombinera en Stockholmsweekend med kul för hela familjen hos oss på Flottsbro!


6. Funäsdalsberget

Emrik Jansson/FunäsdalsbergetFunäsdalen har ett stort stignät.

42 mil cykelleder i högfjällsmiljö!

I Funäsdalen med omnejd finns fjällcykling för alla. Här har du tillgång till ett enormt stignät med stundtals milsvid utsikt över fjällvidderna. Ta Gondolen till toppen av Funäsdalsberget och få riktig nerförskörning ner till byn. Gondolen ligger centralt i Funäsdalen, en levande fjällby även på sommaren med restauranger, caféer och butiker.

Återhämta dig på anrika Hotell Funäsdalen som ligger ett stenkast från Gondolden.

FUNÄSDALSBERGET ERBJUDANDE
Just nu får du 15% rabatt om du bokar minst fyra övernattningar med frukost och tvårättersmiddag på Hotell Funäsdalen.
Läs mer och boka på Hotell Funäsdalen.


7. Bergslagen Cycling

Bergslagen CyclingVälkommen till 450 mil leder för MTB, gravel, landsväg och standardcykel kring Örebro och Bergslagen.

Testa 17 nya leder i cykelområdet Bergslagen Cycling i sommar!

Bland gruvor och bergsmansgårdar i vackra Bergslagen och i trollskogarnas Tiveden växer cykelområdet Bergslagen Cycling vidare.

Här finns stigcykling till en hel sommarsemester, dessutom bad, glass och spännande saker att se i överflöd.

Har du aldrig varit i området har du över 150 leder att botanisera bland, varav dryga 70 är skyltade MTB-leder. Allting är samlat på en webbkarta som är riktigt, riktigt bra. Missa inte en sväng till Bergslagen Cycling 2021. Missa inte artikeln här på Happyride om de 5 bästa områdena i Bergslagen Cycling för gravel och mtb.

BERGSLAGEN CYCLING
Läs mer och boka på Bergslagen Cycling.


Photo by Polina Rytova on UnsplashCykelsemester hemma i Sverige är valet för många, men att cykla utomlands är också poppis som här på Las Palmas, Spanien.

Hyra cykel vs ha med egen cykel på semestern

Frågan om du ska hyra cykel på plats eller ta med din egen cykel är ungefär som att fråga hur brant en backe är. Vi behöver snäva ner det lite, bena ut begreppen en smula för att komma vidare. Låt oss börja med den första frågan var ska du cykla, i vilken typ av terräng?

Tänndalen/Emrik JanssonOm du besöker en bike park kan du hyra rätt cykel på plats, boka eller kolla i alla fall tillgänglighet före ankomst. Fler än du (på gott och ont) har förstått att den här grejen med att cykla är sjukt roligt.

Cykelsemester i bike park och trailcenter

Om du ska cykla i terräng på skogsstigar eller fjällmiljö vid ett trailcenter eller nedför (down hill sa alla förr i tiden och begreppet lever absolut kvar, men många bike parks skriver om detta till ”flowleder” och liknande för att inte skrämma bort nybörjare och barnfamiljer) i en bike park behöver du ha en mountainbike. En modern mountainbike är ruskigt trevlig och samtidigt enkel att cykla på, dessa cyklar har utvecklats enormt mycket sedan de blev brett populära på 1990-talet.

Anders Wingqvist/HappyrideEn modern mountainbike åt stig eller enduro-hållet, här kralliga Scott Ransom 920 med 170 mm dämpning, älskar att komma till en bike park.

De flesta mountainbikes av idag är heldämpade, det vill säga att de har fjädring både i framgaffel samt baktill. Detta gör cyklingen betydligt mer bekväm och det gör också att du som cyklist kan stå på betydligt mer utför om du så önskar.

Anders Wingqvist/HappyrideI bike park är en lite kralligare mtb roligare. Har du ingen egen så hyr du på plats.

Om du inte äger en bra mountainbike själv finns det som regel att hyra på plats om du åker till en bike park eller ett trailcenter (bike arena, bike park trail eller vad destinationen nu kallar sin uppmärkta delvis byggda stigcykling som inte är liftassisterad). Du får då rätt cykel för dina behov och en cykel som är bra servad. Du slipper också tänka på förvaring över natten, samt hur du ska transportera din cykel.

Att köpa en heldämpad mountainbike enkom för en cykelsemester är inte att rekommendera, det är en ganska stor investering, då en vettig heldämpad mountainbike kostar från cirka 25 000 – 30 000 kr och uppåt, och du vet förmodligen inte närmare exakt vilken du ska köpa. Bättre att hyra och testa sig fram således, om du inte har cyklat så mycket tidigare. Så kan ett köp komma längre fram, för det är väl klart du ska ha en rolig mountainbike att cykla på i dina hemmatrakter också! Men ta ett steg i taget, eller ett tramptag i taget ska vi väl säga.

LofsdalenSka du cykla i fjällen eller på skogsstigar behöver blir det roligare med en modern mountainbike.

Om du är en driven stigcyklist och har en sådan cykel, eller en ännu kralligare enduro-hoj, gör du förmodligen bra i att ta med din cykel på semestern till bike park och trailcenter. Det är både skönt och kul att ha en stålhäst (eller kolfiber-häst) som man känner igen när man är på nya betesmarker och rullar däck.

Ett tips från coachen i detta läget är att du kan mata din cykel med lite valium inför ett besök i bike park, sätt returen på dämparna lite långsammare och sänk däcktrycket något så för du en lite lugnare och mer förlåtande cykel. Yes, den blir lite segare, men i bike park rullar du som regel lite fortare än hemmavid på tekniska stigar. För att var övertydligare än en duktig lågstadiepedagog: ja, dämparinställning och däcktryck är personliga preferenser, men generellt funkar en lugnare inställd cykel bättre om du ska åka lite downhill.

Anders Wingqvist/HappyrideEn snabb, kortslagig (120 mm framgaffel) mountainbike som exempelvis Specialized Epic Evo klarar mycket, men nedför i en bike park har den inte så mycket att göra.

Ett argument emot att ta sin egen mountainbike på besök i bike park kan var om du har en kortslagig stigcykel av mer XC-karaktär. Då gör du bättre i att lägga en hyrslant på en dh-cykel om du ska åka utför, det blir både roligare och säkrare. Ett annat argument är att cyklarna i viss mån slits om du bombar på flera dagar i sträck, å andra sidan är det ju främst bromsbeläggen som kanske får ta lite stryk men dessa är billiga slitdelar som enkelt byts ut. Och har du en bra långslagig stig- eller endurocykel så är det ju kul att den används, icke sant? Varför har du annat satsat på 150-160 mm-ish dämpning fram och bak?

När du väljer att ta med din egen cykel behöver du fundera på var du förvarar cykeln över natten: har ditt boende något dedikerad och säker plats för cyklar? Du behöver också ha ett bra sätt att transportera din cykel, mer om det i nästa stycke.

Anders Wingqvist/HappyrideI Bike Park behöver en kraftfull mtb och du gör klokt i att använda full face hjälm och lite kroppsskydd.

Full face hjälm och kroppsskydd

Tänk också på att det ofta är krav, och likaså ett klokt val, att använda full face-hjälm när du cyklar utför i bike park, varför du kan komma att behöva hyra detta och kanske lite fler kroppsskydd (knä-, armbågs- och överkroppsskydd, eventuellt också nackskydd) om du ska kunna stå på nedför, samtidigt som du är lite snäll mot kropp & knopp om det skulle bli en krasch eller två. Att cykla downhill är skojigt, men det är en riskfylld aktivitet.

Cykelsemester av mer söndagskaraktär

Om du planerar en enklare cykelsemester där sträckorna du ska cykla inte är så långa, utan det rör sig om halvdagsturer med rikliga inslag av sköna stopp för bad, glass, lunch, ett till bad (man ångrar aldrig ett bad), kika på nåt museum, stanna på loppis och liknande kan det vara lönt att ta sig en funderare kring om man ska ta med egen cykel eller hyra på plats.

Standardcykel med sidoväska fylld med picknick, filt och badkläder – vad mer behöver man en skön sommardag?

Du kommer uteslutande att cykla på asfalterade vägar och cykelbanor, möjligen någon grusväg. Du har inga krav på att det ska hållas någon snitthastighet på 30km/h eller liknande, hallå! det är ju semester. Under dessa tänka premisser – cykelsemester av söndagskaraktär – fungerar en vanlig standardcykel tämligen utmärkt förutsatt att däcken är pumpade, kedjan oljad, samt att växlar och bromsar är vid god vigör.

Den första frågan är kanske om det finns cyklar att hyra på plats, hör dig för med det boende som ni planerar att härbärgera på. Tänk på att fråga dels om själva boendet har cyklar, men också om personen som du pratar med på boendet känner till några cykeluthyrare i närheten – lokal kännedom är guld, nyttja den. I många lite större städer finns utplacerade hyrcyklar som är enkla att ta en sväng på under några timmar.

Photo by Ethan Walsweer on UnsplashMånga städer har hyrcyklar utplacerade, perfekt för kortare turer, här Tampa Bay i Florida.

Om du reser på ett sätt som gör det enkelt för dig att få med en egen cykel och även förvara den på ett säkert sätt under semestern ger detta dig så klart en väldigt flexibel lösning. Du stannar vid en sjö någonstans, av med cykeln och gör en liten spontan upptäcksfärd. Att uppleva landet, staden eller havet från cykelsadeln är något helt annat än att göra dito inuti en bil eller ett tåg.

Bikepacking och äventyr

Om du ska ut på en lite längre, äventyrligare cykelsemester där du cyklar från plats till plats, och alltså inte gör dagsturer och återvänder till ett boende, är det sannolikt en egen cykel som gäller. Det går fint att packa en cykel för en veckas semester eller ännu längre. Förutom bra lösningar för väskor, mer om det nedan, så får man verkligen tänka igenom vad man absolut behöver ha med sig. Detta för att hålla ner vikt och volym i möjligaste mån på den fullpackade cykeln.

Canyon På en modern gravel med många fästen får du med dig ganska mycket packning.

Ta med cykeln på semestern

Om du planerar en enklare cykelsemester hemma i Sverige och är bilburen hemifrån är ett alternativ, som vi har resonerat kring ovan, att ta med din vanliga cykel.

Anders Wingqvist/HappyrideCyklarna uppe på taket ger fri access till baklucka och bagage, nackdel är lite vindfång när man kör samt att kombinationen kort person och tung cykel gör manövern att få upp cyklarna lite knepig.

Lasta cykel på bil

Om du vill ta med cykeln med bil har du de tre huvudalternativen: lasta cykel uppe på taket, bakom bilen på dragkrok eller inne i bilen. I vår videoserie om att lasta cykel på bil går vi igenom de tre alternativens för- och nackdelar. Här nedan ser du avsnittet om hur man lastar bakom bilen på dragkrok.

Vill du komma riktigt billigt undan finns rudimentära, men fullt fungerande cykelhållare på lågprisaffärer som exempelvis biltema för några hundralappar. En robustare plattformsvariant som du sätter på dragkroken, och som kan fällas så att du kommer in i bagaget är en lite större investering, exemplet nedan är modellen VeloCompact 3 Bike 7-pin och ligger på cirka 5000 kr. Fundera på hur ofta du ska ta av och på cyklarna på bilen, tänk igenom hur mycket du eventuellt kommer att använda cykelhållar-lösningen efter semestern. Detta bör styra vad du satsar på för lösning.

Thule/BiltemaTV: En plattformsvariant av cykelhållare som fästs bak på dragkrok är populärt och klarar 3-4 cyklar, kan fällas så att man kommer åt bagaget.
TH: Cykelhållare av saxtyp som du fäster på dragkrok, 299 kr.

Tåg, buss, båt och flyg

Att ta med cykel i kollektivtrafik är tyvärr inte alltid så enkelt. På tåg är det ibland okej att ta med cykel, vissa bolag tar ut en avgift och hos andra är det gratis. Ofta behöver du ha cykeln i en väska, vilket kräver viss demontering. På vissa tågsträckor är det inte okej att ta med cykel alls, om den inte är ihopfällbar. På buss är det generellt omöjligt att få med sig cykel, om du inte har den i en väska.

Anders Wingqvist/HappyridePå SJ:s tåg i Sverige behöver du lossa hjul och styra, samt packa ner cykeln i en väska.

Reglerna kring att ha med sig cykel på olika allmänna färdslag varierar inte bara mellan olika resebolag och regioner, utan även mellan olika länder så tyvärr hjälper inte den här guiden dig hela vägen här. Du behöver göra lite egen research kring om det går och vad det eventuellt kostar på din specifika sträcka om du vill ta med cykel på tåg, buss, båt, spårvagn eller flyg.

Så packar du för cykelsemestern

Glidarens cykelsemester

Precis som med alpin skidåkning tänker vi svenskar ofta väldigt sportigt och hurtigt: först ut i backen, sist hem, funktionella skidkläder och medhavd matsäck i värmestugan. Det är inget fel i det. Det finns dock andra varianter.

Photo by Yoav Aziz on UnsplashEn ryggsäck är aldrig fel när du cyklar.

En cykelsemester av söndagskaraktär är sinnebilden av ett graciöst nyttjande av velocipeden. Solglasögon, vindjacka (snygg), badkläder, plånbok, laddad mobiltelefon, och en mumsig matsäck inklusive dryck räcker långt. Eller vaddå matsäck? Du köper säkert en najs lunch om du inte är ute på vischan.

Det kan vara värt att ta med en ryggsäck eftersom detta gör att du enkelt får med dig den lilla packning som du trots allt ändå har med dig när du parkerar cykeln, om din cykel inte har en cykelkorg som du kan ta med dig. Det kan vara smart att på förhand fundera på hur man gör om det är dåligt väder, planerar om till inneaktiviteter eller cyklar ändå? Det styr så klart huruvida regnkläder ska med eller ej.

Packa för bike park

Om du hyr cykel på plats i bike park kommer du som regel även att hyra hjälm och skydd. Det du behöver ha med dig hemifrån är då vettiga kläder att cykla i. Gärna cykelbyxa med blöja, det är alltid gött även om du har en heldämpad cykel, om du köper ett no name-märke behöver det inte kosta mer än en eller ett par hundralappar. Någon form av stretchiga och tåliga shorts med gott rörelseomfång.

Anders Wingqvist/HappyrideCykelbyxa med blöja till vänster, och stretchiga, tåliga shorts till höger.

Skor att cykla i, det går väl bra med löparskor, men egentligen är någon form av lite hårdare sneakers bättre eftersom de ger lite mer stöd och skydd. På överkroppen vill du förmodligen ha en t-shirt eller ännu hellre en långärmad t-shirt. Om du hyr ett skydd för överkroppen ingår ofta en långärmad tröja som du drar utanpå torson. Du kommer också att vilja ha handskar eftersom det är trevligare att dessa istället för dina händers hud tar den värsta friktionen vid ett eventuellt fall. Ska du till fjällen? Packa myggstift och vind-/lätt regnjacka. Solkräm rekommenderas varthän du än ska.

Anders Wingqvist/HappyrideTunna och slittåliga handskar ökar greppet och minskar skrubbsåren.

Om du tar med din egen cykel är det läge att ta med sig grundläggande verktyg, extra slang och kanske och ett extra växelöra om du skulle smälla i bakväxeln (klassiker!). De flesta bike parks har ju i samband med uthyrning också verkstad (de måste ju serva hyrcyklarna ändå), där kan du få hjälp om någonting mer seriöst på din cykel skulle fallera.

Packa för längre äventyr

Det som behöver tänkas igen är dels vad du ska ta med dig, dels hur du ska packa på cykeln. I centrum för en cykelsemester av mer bikepacking-karaktär står troligen en stel mountainbike, en gravel- eller en pendlarcykel.

Cykelramen får gärna ha gott om fästen för väskor och en sittställning som du klarar många cykeldagar i sträck på utan att behöva fullständigt knäcka dig själv, alltså i klartext: bekvämlighet trumfar aero i denna applikation. Tänk också på att ramen ska palla den packningen du klämmer dit, varför ännu ett argument uppenbarar sig mot att använda en slick och snabb kolfiber aero-hoj.

Photo by Patrick Hendry on UnsplashEn mountainbike kan också fungera bra som grund för ett bikepacking-äventyr.

Och när komfort ändå är på tal, låt oss prata bar ends. Bar ends må vara fullt som stryk enligt många, men om du ska cykla mycket och långt med ett rakt styre kan det var en lisa för axlar och nacke att byta position för händerna emellanåt. Det finns bar ends som placeras i ytterkant på styret, men också varianter som du fäster längre in på styret. Oavsett var du placerar dem så blir det en annorlunda position för din kropp, vilket är gott om du ska rulla däck i många härliga mil.

Photo by Marek Piwnicki on UnsplashRamväskor och spännband kan ta dig väldigt långt.

När du klurar kring packning bör du tänka på balansen på cykeln. Du behöver packa på ett sätt så att cykeln inte blir helt knasig viktmässigt. En pakethållare med sidoväskor är ingen dum lösning eftersom du har chansen att placerar vikt lågt och jämt på båda sidor, vilket ger god balans. Pakethållare kan du placera både bak och fram om du behöver ha med dig mycket grejer som kanske tält, stormkök, mat och liknande. Baktill kan du lasta tungt, framtill lastar du lättare.

Mindre saker som du vill ha lättillgängligt kan du placera i en väska på styret och/eller på överröret, det kan var gps, mobil, kreditkort och liknande. Inne i ramen kan du också placera en väska tex under överröret. Tänk på att vatten är din vän och du behöver ha en eller ett par stycken tillgängliga flaskor för att hålla vätskebalansen under kontroll.

Photo by Chris Kendall on UnsplashVatten behövs på din cykelsemester.

Förutom att packningen ska vara smart placerad så lågt som möjligt för att undvika att cykeln blir rankare än en vinranka utan vinstock så behöver du också tänka på att dina ben och fötter ska kunna trampa utan att slå i packningen. Det du packar inne i ramen kan inte vara för brett, det du packar bak på en pakethållare behöver vara tillräckligt lång bak för att du inte ska slå i hälarna i tramptagen.

En rimlig förberedelse här är att packa cykeln precis så som du har tänkt dig inför ditt äventyr och testcykla en sträcka hemmavid. Hur känns det? Blir bromssträckan längre? Hur är det om du behöver gira lite kvickare? Fungerar hela schabraket som njutbart och bra transportmedel?

Photo by W Alan on Unsplash…men planera för lite sämre väder.

När man planerar en cykelsemester av det längre slaget inser man snabbt att vädret kanske inte alla dagar kommer att var sol och klarblå himmel. Satsa därför på vattentäta väskor, ta med regnkläder. Ta med extra plastpåsar och/eller packpåsar som är vattentåliga där du kan lägga blöta plagg så att inte allt annat också blir blött.

Planering av cykelrutt

Vad är rimligt att cykla per dag? Om du gör mer av söndags cykelsemester-grejen så har du inte så mycket packning och då kan du komma en bit. Frågan är hur fort du vill cykla och hur länge? Om vi tänker oss att du håller en skön och behaglig snitthastighet på 10-15 km/h och kan cykla i 2-3 timmar så kommer du följaktligen 2-4 mil. Tänk på att kuperad terräng är galet mycket jobbigare, så då bör du ha det som en minuspost i distansekvationen.

Om du ska på ett längre äventyr där hela cykelsemestern bygger på att du ska cykla från punkt A till B bör dina förstudier vara lite grundligare. Packa cykeln hemmavid och testcykla som sagt, i vart fall ett par mil, ta tiden och känn efter så att allting sitter som det ska. Då får du både ett kvitto på om du har packat rätt samt ett hum om hur långt det är rimligt att cykla.

På din cykelsemester kommer du att ha cyklat flera dagar i sträck och kanske dragit på dig lite härlig träningsvärk och några skavsår, vissa dagar kommer du att ha motvind och så vidare. Så planera ”snällt” och med lite marginal, så kan du istället lägga på avstickare när du facto är ute på ditt äventyr – om allting skulle flyta på smidigare än vad du hade trott.

Fundera också på om det kan vara värt att lägga in en eller ett par cykelfria vilodagar, du kanske passerar någon plats som det är värt att spendera en hel dag på för både fysisk och mental återhämtning? Kanske får du något bra tips av någon längs vägen och med en lite ledigare planerad rutt hinner du kanske få in dessa oväntade pärlor.

Det finns många olika digitala verktyg för att planera dina cykelrutter. Analogt med karta och kompass är bombsäkert om du vill vara helt oberoende av ström och mobiltäckning. Det ställer högre krav på dig när du väl cyklar och ska navigera dock, dessutom är det bökigare rent praktiskt i den situationen.

Cykeldator med gps eller mobil är några andra alternativ, eller komplement. Populära appen Google Maps är exempelvis inte så dum, då slipper du lära dig något nytt särskilt program och ladda ner ny mjukvara. Du kan köra med din vanliga mobil. Köp en hållare för mobilen som du monterar på styret, någon form av vattentätt skydd kanske och någon extra powerbank.

GarminEn cykeldator kan visa dig vägen och ge dig många roliga siffror som hastighet, hur långt du har kvar osv.

En stor fördel med att använda ett digitalt hjälpmedel som mobil eller en cykeldator är ju att du kan få instruktioner om vägen i realtid, att efter någon mils felkörning upptäcka att man skulle ha svängt är en garanterad party pooper, även om du är på semester och är lugn som en filbunke (vissa gränser finns ändå kvar). En cykeldator kan, för dig som går i gång på det, också förse dig med roliga uppgifter som hur snabbt du cyklar just nu, hur långt du har cyklat, din snitthastighet, hur långt du har kvar och så vidare.

På Happyrides Turtips kan du hitta rundor för landsväg, gravel och mtb och ladda ner GPX-filer till din cykeldator eller mobil, i nuläget har vi nära 400 turtips från Sverige, utomlands är det mer skralt. På Trailforks hittar du stigar över hela världen och på tjänsten Kamoot kan du planera långa såväl som korta rutter.

Vad har vi glömt? Och vad har du för erfarenheter av cykelsemester? Skriv gärna i tråden om dina upplevelser och grymma tips på packning, cyklar och resmål! 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

WSB 2021-06-12

Heter det verkligen cykelbyxa med blöja? Som slang kan jag förstå.. men i en artikel?

mzi 2021-06-11

Det är helt klart det som de försöker rimma med. Jag tror det är ett medvetet val att kommersialisera ordet.

jonte987 2021-06-11

Helt klart så brukade cykelsemester betyda cykel och tält japp. Å andra sidan duger skidsemester för motsvarande alpin vinteraktivitet.

mzi 2021-06-11

Jag tänkte mer på valet av "cykelsemester" där de har gjort om cykling från att vara ett fordon till att bli en aktivitet. Jämför bilsemester eller husvagnssemester med skidsemester. Där de första är själva transporten och det senare aktiviteten. När...

pontiuspilatius 2021-06-11

Hade varit fördelaktigt om rubriken istället var "..Svenska MTB-cykelområden". Hade sparat tid för vissa :)

JesperA 2021-06-06

Varje gång jag råkar trilla in på en "sticky" tråd, tex sponsrad eller artikel så undrar jag alltid varför det är så få kommentarer, kom då på att jag missar dessa för jag går direkt till "forum", men dessa visas bara i "forumlista" som jag aldrig kl...

Jilster 2021-06-04

Misstänkte det. Tack för infon.

Ustzeust 2021-06-02

Skummade igenom lite, fastnade för stycket där man rekommenderas göra returen långsammare och köra lägre tryck i däcken i bikepark. Det måste väll menas tvärtom?

Wingqvist 2021-06-02

@Jilster Ja, precis det är ju ett sponsrat inlägg så annonsörerna styr innehållet.

Jilster 2021-06-02

Finns det någon anledning till att Åre inte nämnts i denna artikel? Såg att artikeln var sponsrad. Är det en möjlig anledning? Lite konstigt kan jag tycka.....