Bästa youtube/sidor för att lära allt om cykelmek

Canonhank

Medlem
Tjena!

Jag har blivit helt frälst i cykling och köpt min första racercykel i somras. Nu vill jag lära mig så mycket jag bara kan om att meka med cykeln själv.Är nyfiken på att lära allt från hur man byter däck, rengöring, byter kasett, justerar växlar och alla hundratals nya saker jag kan lära om att mecka med cykeln.

Min fråga till forumet är: Vart föreslår ni att jag ska kolla/vända mig för bra, utbildande innehåll om detta? Finns mycket på Youtube och Google, men skönt om man kan starta hos några få som täcker det mesta. ?

Park Tools har en kanal som är väldigt pedagogisk med strukturerat upplägg i filmerna. Deras kanal täcker mycket av det som man behöver kunna för att mecka själv, men inte många av de problem som man kan stöta på med äldre cyklar. Problem som uppstår när cykeln har börjat förfalla/rosta. För det så har t.ex. 'RJ the bike guy' flera bra videos om allt från sadelstolpar som sitter fast till frikransar som har rasat.

Man kan säga att Park Tools är skolan, medan RJ är den där avslappnade fritidspedagogen som spelar poker med kidsen och lär dom att vara street smart.

Park Tools har en kanal som är väldigt pedagogisk med strukturerat upplägg i filmerna. Deras kanal täcker mycket av det som man behöver kunna för att mecka själv, men inte många av de problem som man kan stöta på med äldre cyklar. Problem som uppstår när cykeln har börjat förfalla/rosta. För det så har t.ex. 'RJ the bike guy' flera bra videos om allt från sadelstolpar som sitter fast till frikransar som har rasat.
Precis det jag var påväg att skriva!

Man kan säga att Park Tools är skolan, medan RJ är den där avslappnade fritidspedagogen som spelar poker med kidsen och lär dom att vara street smart.
Tusen tack för svar!

Tror man kan sammanfatta Park Tools verktyg som helt okej men inte alltid prisvärda. Helt klart bättre än budgetgrejer från gubbdagisen, men inte riktigt Abbey.

Park Tools videos är bra, men man får komma ihåg att dom säljer verktyg... Det är inte alls säkert att man behöver alla verktyg som dom använder.

Man får komplettera med Sheldon Brown, där finns ju en avdelning med "improvised tools" som är fin.

RJ The Bike Guy:s videor hjälper med mer ovanliga mekuppdrag på äldre cyklar, såsom:

- få bort fast sadelstolpe, vevlager eller styrstam,
- serva instegsgafflar,
- göra cykelverktyg hemma,
- rengöra växelreglage, pedaler, vevlager, frihjul, ramens inre ytor mm.,
- rengöra toalettskål <???>.
- m. fl.

Mapdec är bra på att gå igenom ämnen högt som lågt, finns mycket att hitta där. Nu senaste så har de gjort videor om olika smörjmedel mm. Inget revolutionerande utan en bra genomgång bara. De har även tagit upp saker att tänka på kring momentdragning vid användning av gänglåsning eller smörjmedel. De är rätt aktiva i kommentatorsfältet så därav lägger jag in video tre här nedan också där de följer upp frågor från tidigare program.

Tillbaka
Topp