Hjulbyggartråden

Little Stereo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Eftersom jag är sjuk och har långtråkigt som fan tänkte jag det är dags att Happy har en egen hjulbyggartråd. Här kan man ställa frågor som vilka fälgar/nav/ekrar/ekerkors som är lämpligt.
Fråga om praktiska råd om hjulbyggnad, eller vart man kan få hjälp med att bygga drömhjulen.
Vart man kan få tag på det man söker, och där det är extra förmånliga priser. Tips om bra hjulbyggnadsutrustning är förstås också välkommet :-) T
 
Senast redigerad av en moderator:

MTBiker

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Trevligt initiativ. Jag är sugen på att beställa från kina och har följt den tråden. Men nu kanske man får se lite alternativ till Kina hjul, eller är det det enda som gäller?
 

greblleM

Ny medlem
Hjulbyggartråden
En hastig fråga. Är det stor skillnad i vikt på ekrar för mtb? Tänkte lätta mina DMR-hjul med EX721-fälgar (sparar nästan 150 gram per fälg) och behöver egentligen inte byta ekrar för de har samma bara 1mm skillnad i ERD. Men frågan är om man ska byta ekrar med för viktens skull?
 

geologen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag skulle vilja veta var man får tag i bra ekrar billigt. När jag byggde mina första hjul för snart fem år sen kostade DT Alpine III 4 kr/st hos CycleComponents. Nu kostar de 10 kr!
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> var hittar jag erd till mavic open sport?


Enligt starbike.com är Mavic Open Sport ERD = 606mm :-) T
 

s

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
72 (fd Björn72) skrev:
-------------------------------------------------------
> En hjulbyggartråd utan särskrivning i rubriken
> kan väl knappast vara en riktig hjulbyggartråd
> va;)

Vi får nöja oss med att det är en punkt i rubriken. Det är illa nog.
 

72

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
s skrev:
-------------------------------------------------------
> 72 (fd Björn72) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
> rubriken
> > kan väl knappast vara en riktig
> hjulbyggartråd
> > va;)
>
> Vi får nöja oss med att det är en punkt i
> rubriken. Det är illa nog.


Tolkade punkten som om det var punkt för liknande trådar hädanefter. This is it, liksom...
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> 72 (fd Björn72) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
> rubriken
> > kan väl knappast vara en riktig
> hjulbyggartråd
> > va;)
>
> Det uppvägs väl av de här rubrikerna
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1592135
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1592135
>
>
> /Håkan

---------------------------------------------------------

Här hade du chansen att briljera och det ovan kärnfulla var allt du kom för dig att skriva ? T
 

bollen

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> bollen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > var hittar jag erd till mavic open sport?
>
>
> Enligt starbike.com är Mavic Open Sport ERD =
> 606mm :-) T

danke

jag letar även efter nav till min nya racer
fälgar (rek av håkan http://velocipeter.se/catalog/product_info.php?products_id=257)
campabody
färg silver

gärna lätta men funktion och hållbarhet går före
vad rekommenderar ni?
 

Olof E

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag är lite småsugen på att bygga ett par allround-racerhjul. Vill ha fälgar med profil liknande zipp 101 som är billiga. Några tips?
 

surferboy

Ny medlem
Hjulbyggartråden
passar på att lägga in en annons här då , jag beställde ett par fälgar som var billiga men visste inte att ocr betydde att ekerhålen var förskjutna i sidled ,dom kostade 114kr st skänker bort dom mot fraktkostnad, finns i åsa ,annars om ni vill hämta så jobbar jag i mölndal kan ta med dom dit, oops höll på att glömma ,det är 26 tums ritchey girder xc ocr rim 36 håls köpta på crc kolla där mvh micke 0709221653 el sannumm@bredband.net
 
Senast redigerad av en moderator:

Jörgen_A

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är sugen på att bygga ett par lättare hjul än vad jag har idag (TN 719, DT Comp, XT-nav).

Tror happyexpertisen att följande skulle fungera för okynnescyklande i hellas för en 65 kilo lätt cyklist med spinkiga ben. Cykeln är en heldämpad 29:er.

Notubes ZTR Crest fälgar http://www.notubes.com/product_info.php/cPath/685/products_id/497
crest29erlarge.jpg ht=482


Superstar Components Switch nav http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=31&products_id=342
evo-switch-new.jpg ht=540


Någon som har erfarenhet av superstars nav? Väldigt bra pris och en del bra tester i div MTB-tidningar. Dom har även lite dyrare nav med 120 poe med de verkar ha fått en del kritik på tillförlitligheten.

När det gäller ekrar vet jag inte om jag ska ta Competition eller Revolution. Blir det för svajigt med rev?

Och sen alunipplar på detta.

Kommer jag flyga fram eller kommer allt implodera i ett svart hål?

/* Jörgen */
 

fredrikw

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Prova att bygg med Revolution-ekrar, de flesta som dissar dessa väger definitivt inga 65kg =)

Själv väger jag några kilo mindre än du, och har byggt alla mina hjul med rev-ekrar. Har inte byggt eller kört 29er dock, så det säger kanske inte så mycket, däremot har jag kört på rev-ekrar på mina fulcrosshjul under två vintrar utan att ha några större problem.

Att det "måste" vara comp på drivsidan är ännu en sanning som man nog kan ta med en nypa salt om man inte väger speciellt mycket.
 

Oskar

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> 72 (fd Björn72) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En hjulbyggartråd utan särskrivning i
> rubriken
> > kan väl knappast vara en riktig
> hjulbyggartråd
> > va;)
>
> Det uppvägs väl av de här rubrikerna
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1592135
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1592135


Blir det verkligen "rubrikerna" bara för att du länkar till samma tråd två gånger?
 

Flatline

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Tipsar om att www.evaldsmtb.se har skapliga priser på ekrar. Brukar oftast handla av Cyclecomponents annars men just ekrarna kostar för mycket där.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Att det "måste" vara comp på drivsidan är ännu
> en sanning som man nog kan ta med en nypa salt om
> man inte väger speciellt mycket.

Eller väger knappa 90kg om vi pratar racer så för MTB och 65kg lär det ju funka super...
 

geologen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har erfarenhet av superstars nav?

Oj, det rosa navet triggade dräggelreflexen hos mig! Sjukt snyggt!!!
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Är sugen på att bygga ett par lättare hjul än
> vad jag har idag (TN 719, DT Comp, XT-nav).
>
> Tror happyexpertisen att följande skulle fungera
> för okynnescyklande i hellas för en 65 kilo
> lätt cyklist med spinkiga ben. Cykeln är en
> heldämpad 29:er.
>
> Notubes ZTR Crest fälgar
> http://www.notubes.com/product_info.php/cPath/685/
> products_id/497
>
>
> Superstar Components Switch nav
> http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cP
> ath=31&products_id=342
>
>
> Någon som har erfarenhet av superstars nav?
> Väldigt bra pris och en del bra tester i div
> MTB-tidningar. Dom har även lite dyrare nav med
> 120 poe med de verkar ha fått en del kritik på
> tillförlitligheten.
>
> När det gäller ekrar vet jag inte om jag ska ta
> Competition eller Revolution. Blir det för
> svajigt med rev?
>
> Och sen alunipplar på detta.
>
> Kommer jag flyga fram eller kommer allt implodera
> i ett svart hål?
>
> /* Jörgen */

Varför inte köra Sapim CX-ray, lätta, starka och lättbyggda eftersom dom är profilerade ? :-) T
 

Jörgen_A

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Little Stereo skrev:
>
> Varför inte köra Sapim CX-ray, lätta, starka
> och lättbyggda eftersom dom är profilerade ? :-)
> T

Mest för att jag inte hade koll på mer än DTs ekrar. Men nu när jag tittat lite tror jag pris också är en faktor, Sapim ekrarna är 4-5 ggr så dyra? Eller har jag bara tittat på fel ställe?

/* Jörgen */
 

geologen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad kommer det sig egentligen att just ekrar - ganska enkla saker egentligen - har ökat så våldsamt i pris på bara några år, utan att en motsvarande prisutveckling skett på andra komponenter?
Det är ju mest lite ståltråd som knixas till i en maskin!
 

Oskar

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kommer det sig egentligen att just ekrar -
> ganska enkla saker egentligen - har ökat så
> våldsamt i pris på bara några år, utan att en
> motsvarande prisutveckling skett på andra
> komponenter?
> Det är ju mest lite ståltråd som knixas till i
> en maskin!


Frågan är hur stor andel av varans slutpris som utgörs av tillverkningskostnaden.
 

geologen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kommer det sig egentligen att just ekrar -
> > ganska enkla saker egentligen - har ökat så
> > våldsamt i pris på bara några år, utan att
> en
> > motsvarande prisutveckling skett på andra
> > komponenter?
> > Det är ju mest lite ståltråd som knixas till
> i
> > en maskin!
>
>
> Frågan är hur stor andel av varans slutpris som
> utgörs av tillverkningskostnaden.

Naturligtvis är tillverkningskostnaden liten i jämförelse, men det förklarar fortfarande inte varför just ekrar, bland tusentals cykelkomponenter, ökat med 150-200 procent i pris på fem år.
 

Flatline

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Tycker nog att många andra komponenter har blivit rejält mycket dyrare också dom senaste åren. Valutakrisen hjälpte ju inte heller till att göra något billigare direkt. Man får ju hoppas att återförsäljarna sänker priserna igen när kronan blir starkare så att man som kund får samma prisläge som innan, istället för att använda dom lägre inköpspriserna till att skapa högre marginaler...
 

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ligger i startgropen för ett par lvg-hjul, 572mm ERD, 18h fram och 24h bak. Det som jag verkligen har noll koll på är hur många kors det är lämpligt att ekra framhjulet i... Det blir väl ett nav med flänshöjd omkring 30-40mm gissar jag, och jag vill för komfortens och användningsområdets skull gärna bygga kors hellre än radialt.

Så... 18 ekrar... 1-kors, 2-kors, 3-kors?!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det finns en tumregel för max antal ekerkors som är möjliga:
Dela antalet ekrar med 9
Denna tumregel gäller (förstås) bara med nav av normal diameter.


/Håkan
 

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC, perfekt & tack! - så maximalt antal kors är 2 i mitt fall - men vad är då istället _optimalt_ antal kors, 1 eller 2? Desto fler, desto bättre? Eller blir 1-kors/2-kors med ganska smal fläns på navet instabilt/flexigt och man kanske borde satsa på radialekrat ändå...?
 
Senast redigerad av en moderator:

Ubu

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> lättare hjul Crest fälgar
> svajigt med rev?
> implodera i ett svart hål?
>
> /* Jörgen */


355 i 29er version är bara liiite tyngre (tyvärr smalare också) Kollar man på mtbr så verkar det som Crest är rätt ömtåliga, rätt få poster dock. Nån här som provat?

Jag byggde med rev ekrar och har inte haft några problem, men fälgvalet borde väl påverka styvheten en del med…
 

Little Stereo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en tumregel för max antal ekerkors som
> är möjliga:
> Dela antalet ekrar med 9
> Denna tumregel gäller (förstås) bara med nav av
> normal diameter.
>
>
> /Håkan

--------------------------------------------------------

Kan man med det säga att det är 3x som gäller för 28-ekrade hjul ? Och vad är isf mest lämpligt med 28-ekrat och "flangediameter 70mm" som är lite större än genomsnittet (Powertap) ? :-) T
 

Niko/Frost

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rasmus, jag drar gränsen vid "synbart vid närmare inspektion" ...men normalt bör man väl ligga inom 1mm i höjdled och 2mm i sidled för att det ska kallas något sånär rakt, men jag tror allvarligt talat det är få som ens märker om ett hjul slår 3mm i höjdled och 6mm i sidled på en mountainbike...
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är isf mest
> lämpligt med 28-ekrat och "flangediameter 70mm"
> som är lite större än genomsnittet (Powertap) ?

2X på båda sidor blir bäst.

Ffa därför att PT-nav måste (minst) 2X-ekras på vänster sida (det är den som överför kraften)
att 2X-ekra på båda sidor är då det enklaste och ser snyggaste ut, även om det skulle gå att 3X ekra på höger sida så finns det ju ingen anledning till det.

Kolla själv i manualen, sid 8
http://www.saris.com/pdfManuals/360.pdf

OBS
Beroende på vilket nav du har kan ekerspänningsskillnaden mellan sidorna bli väldigt stor,
Ladda hem SpoCalc och knappa in navets dimensioner http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
välj sedan ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea motsv skillnaden i ekerspänning, utgå från (typ) DT Comp-ekrar på höger sida.


/Håkan
 

zodah

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket får ett hjul slå, både i höjdled
> och sidled, var ligger gränsen?


Får och får...jag tycker det skall vara rakt och runt. Men nu sist så orkade jag inte hela vägen. Det slår sig ser man lätt i riktstället men jag tror att der handlar om en halv mm om jag skulle mäta.
har man fälgbroms som måste ligga tätt inpå ( som jag) så krävs det att det är väldigt rakt annars så skrapar bromsklossen i.
 

Pissarsyra

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag är en sån jobbig jävel som verkligen vill ha det spik rakt, men ibland när man ligger där vid 0,5mm off och inte får det rakare blir man knäpp av att stå/sitta där och kolla efter " snuddade den där....eller där, eller var det bara jag som såg något?"

Min lbs berättade att maximum som ett hjul på en fabrikscykel får slå sig är 5mm i sidled, vilket jag tyckte var extremt.

tänkte bara kolla var gränsen låg eftersom mitt framhjul är i princip spikrakt i sidled med höjdled kan jag inte se, verkar ligga på mindre än 1mm upp/ner
 
Topp