Vad använder du primärt för typ av cykel?

Cykeltyp

• Mtb

Röster: 53 41.7%
  • Racer/landsväg

Röster: 46 36.2%
  • El

Röster: 1 0.8%
  • Klassisk standardcykel (upprätt stil)

Röster: 10 7.9%
  • Gravel

Röster: 61 48.0%
  • Sportig standardcykel (framåtlutad stil)

Röster: 11 8.7%
  • Hybridcykel

Röster: 10 7.9%
  • Annat, som jag beskriver nedan

Röster: 13 10.2%

• Antal röster
    127

Strmbrg

Medlem
Jag får intrycket - inte minst av bilder på forumet - att det till stor del är terrängcykling som är populärt. När jag själv cyklar så ser jag nog främst el- mtb- hybridcyklar. Jag har både en riktig lättviktsracer (Cube Litening Race tror jag den heter) och en Pilen GTV. Den senare är den som gäller för mig numera.

Oklart om cykeltyper på forumbilder korrelerar med användningsfrekvens. Jag cyklar min stålgravel till Ica och andra ärenden nästan varje dag, men det är relativt sällan som jag har den i ett sammanhang som motiverar ett foto på Happy.

Edit: fotohojarna är alltså oftare min räser eller min FS.

Det vimlar av varianter på cyklar… Ni som inte hittar rätt: Använd nedersta alternativet och skriv ”Fatbike”, ”Paketcykel”, ”Enhjuling”…

Intressant poll!

Använder primärt? flest ggr i veckan, flest mil, tid?

Jag har slutat räkna mil, tid är mer intressant när man cyklar på olika cyklar och i terräng. Eller kanske ännu bättre, kilojoule. På vilken cykel har jag utfört mest arbete?

Pendlar på gruscykel så det är nog svaret.

Kan ju även bero på att forumet ursprungligen hette HappyMTB (fortfarande i mitt huvud). Sedan har väl många cyklister ett intresse som gör att man har flera cykeltyper beroende på behov och säsong.

Petade in mina CXar i Annat.

Min 90-tals GT är ju ursprungligen en MTB, men de flesta nyttjar nog dylika tingestar som dagens hybrider. Å andra sidan är det inte en av de cyklar som jag kör varken mest frekvent, mest tid eller mest distans.

2 st gamla stål 90-tals mtb som semestercyklifierats med skärmar, pakethållare, gaffelväskhållare, lite softare sadlar och bekväma styren med rise och backsweep, utöver det som klickades i listan.

Använder min Scott aspect 925 på i skogen å på asfalt tillsvidare , duger gott att ha som forslingsfordon efter åar å i skogen , lite tunna däck än när jag Tar mig råd så uppgraderar jag . Men man tröttnat lite på nya utgifter som bara dyker upp .

Är på jakt efter en transition Patrol ram ifrån 2019/2020 i legerings metall då var de snygga med Grova Svetsfogar å Kraftigare gods .

Primärt? delar jag tiden på lvg, gravel, mtb o standard. Försöker dela tiden med 3 dagar lvg, 3 dagar gravel osv. Cityhojen vid behov.

Brukscykeln har stålram och f. n. 21 växlar, rakt styre. 'Kallades citybike en gång i tiden. Numera skulle den kunna kallas gravel, för det är en tillräckligt vag beteckning.

Har flest mil, flest timmar och säkerligen bränt flest kalorier på graveln. På gott och ont har den till stor del skuffat undan både lvg och mtb de senaste åren. Mest mångsidiga cykeln med god marginal.

Gravel & Racer = storstäder, MTB = för oss som bor utanför och i skogen och nära den =). Skulle aldrig få för mig att sätta mig på varken en Gravel eller Racing = för mycket 80-90 tal =). "Been There Done that never ever more" =). Fanns en anledning att det inte gick att hoppa så bra med bockstyre cyklar i skogen under 80-90 talet, samt köra med de på stigar, som idag går under nya "hip" namnet "single tracks" osv mm =). Att då sedan tvinga på folket ett nytt namn för 80-90 talet igen i form av Gravelcykel är patetiskt =). Gravel har inget att göra i skogen och på single tracks precis som bockstyre cyklarna från 80-90 talet.

Tillbaka
Topp