[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det verkar ha varit klart mera problem med VP i de tysktillverkade bilarna. De från Kina hade problem med lite sensorer och sånt i början som gjorde att den lade av, men de tidiga tysktillverkade rasade pumparna på rätt mycket i början. Sen är det svårt att veta om det egentligen är så vanligt, man hör ju bara om de som pajar.

Som tur är täcks ju rep av maskinskadan upp till 15000 mil.

Det de sa på verkstaden är att det är ovanligt att VP går sönder. Vi pratade inget om ursprungsland.

Våran model Y fyller 3 år nu i juni och jag kommer behöva helförsäkra bilen då. Jag har Trygg Hansa nu men det verkar bli ganska dyrt med helförsäkring där. Tips emottages tacksamt på försäkringsbolag med rimlig premie/villkor. Bilen står på juridisk person (eget företag) vilket ibland påverkar premien.

Våran model Y fyller 3 år nu i juni och jag kommer behöva helförsäkra bilen då. Jag har Trygg Hansa nu men det verkar bli ganska dyrt med helförsäkring där. Tips emottages tacksamt på försäkringsbolag med rimlig premie/villkor. Bilen står på juridisk person (eget företag) vilket ibland påverkar premien.
Inget svar på frågan, men är det rätt att låta den stå på eget företag efter tre år? Du får ju förmånsvärde baserat på nypris. Är det inte smartare att köpa ut bilen privat? Givetvis till ett värde enligt konstens alla regler.
Edit: förutsatt att det inte är en ren tjänstebil förstås, alltså utan förmånsvärde, men det lär knappast en Tesla i eget företag vara.

Inget svar på frågan, men är det rätt att låta den stå på eget företag efter tre år? Du får ju förmånsvärde baserat på nypris. Är det inte smartare att köpa ut bilen privat? Givetvis till ett värde enligt konstens alla regler.
Edit: förutsatt att det inte är en ren tjänstebil förstås, alltså utan förmånsvärde, men det lär knappast en Tesla i eget företag vara.
Tja, du kanske har rätt. Vet inte vad du menar med ett värde enligt konstens alla regler men ett utköp under marknadsvärdet tror jag skulle lysa rött hos skatteverket. Leasingen går efter 3 år över till obunden leasing om jag inte tar ett aktivt beslut och lämnar tillbaka alt köper ut.

Tja, du kanske har rätt. Vet inte vad du menar med ett värde enligt konstens alla regler men ett utköp under marknadsvärdet tror jag skulle lysa rött hos skatteverket.
Ja precis det jag menar, men exakt vad "konstens alla regler" innebär kan jag inte. Utan att veta skulle jag tro att det innebär att man behöver värdera bilen. I bästa fall kan man lämna den och få ett skambud hos Viköperdinbil eller liknande, och köpa för det? Men som sagt, läs på i så fall. Bilaffärer mellan sig själv och sitt eget företag kan jag nog garantera kommer granskas, men görs det rätt är det ju inget problem.
Leasingen går efter 3 år över till obunden leasing om jag inte tar ett aktivt beslut och lämnar tillbaka alt köper ut.
Det påverkar nog läget. Om ditt företag köper ut bilen är det rimligen det värdet som gäller - du kan knappast köpa den av ditt eget företag en vecka senare för något lägre, då kommer nog skattmasen på besök.

Men räkna på det. Det finns en anledning till att tjänstebilar, personalbilar mm går på tre år. Det brukar inte ses som lönsamt därefter just pga lite konstiga skatteregler (att förmånsvärdet inte sjunker på gamla bilar)

Ja precis det jag menar, men exakt vad "konstens alla regler" innebär kan jag inte. Utan att veta skulle jag tro att det innebär att man behöver värdera bilen. I bästa fall kan man lämna den och få ett skambud hos Viköperdinbil eller liknande, och köpa för det? Men som sagt, läs på i så fall. Bilaffärer mellan sig själv och sitt eget företag kan jag nog garantera kommer granskas, men görs det rätt är det ju inget problem.

Det påverkar nog läget. Om ditt företag köper ut bilen är det rimligen det värdet som gäller - du kan knappast köpa den av ditt eget företag en vecka senare för något lägre, då kommer nog skattmasen på besök.

Men räkna på det. Det finns en anledning till att tjänstebilar, personalbilar mm går på tre år. Det brukar inte ses som lönsamt därefter just pga lite konstiga skatteregler (att förmånsvärdet inte sjunker på gamla bilar)
Så här tex
Svar i tråden 'Hur mycket hade ni köpt ut denna Bianchi-racer för?' https://happyride.se/forum/threads/...-denna-bianchi-racer-for.3706824/post-4766675
Det var vattentät, åtminstone då.
Bilen var då kanske 18 mdr gammal men "passade inte in" i företagets flotta.

Så här tex
Svar i tråden 'Hur mycket hade ni köpt ut denna Bianchi-racer för?' https://happyride.se/forum/threads/...-denna-bianchi-racer-for.3706824/post-4766675
Det var vattentät, åtminstone då.
Ja så gör min arbetsgivare med personalbilar. Det är garanterat vattentätt. Men det kostar lite att lägga ut så.
Som egenföretagare hade jag läst på om det finns andra sätt. Det finns många som har försökt utnyttja/trixa/tänja på reglerna här, så rimligen finns svaret på Skatteverket.se eller en googling bort, gränsen har prövats flera gånger. Men som sagt, om man skall trixa (vilket jag inte tycker man skall) är det inte här, för affären kommer att granskas.

Är för tillfället helt utan bil då min caddy skrotades pga kamremshaveri ifjol men nu börjar det bli dags att köpa en ”ny”.

Vad är egentligen den mest cykelvänliga bilen? Jag är van med caddyn men tycker att den blev lite liten för två cyklar och packning och ev hundbur så nu funderar jag på en transporter T6 för kanske 150k plus minus några tusen. Har inget behov av en kombi då sambon kör v90 och enda kravet är väl egentligen att det finns dragkrok på bilen.

Edit: Sorry. Det här blev ju bara politik. Men drivmedelspriser är ju både OnT i denna tråd och i allra högsta grad politik. Men jag rensar ovan och konstaterar att det är bäst att jag tankar ordentligt i sommar så jag får valuta för mina skattepengar.

Senast ändrad:

Ungefär så. Dock kan jag tillägga att vid utköp ur eget företag tittar Skatteverket på marknadsvärdet. Vid finansiell leasing kan man välja att ha en hög månadskostnad =låg ”restskuld” hos leasingbolaget, alltså under marknadsvärdet. Det innebär inte att jag som privatperson kan köpa ut bilen till det priset. Det går kanske att fiffla med värderingar osv, dock inget som jag vill ge mig in på.
En fördel med bil på företag är annars att man inte behöver belasta privatekonomin med kostnader för service, ev reparationer osv.

En fördel med bil på företag är annars att man inte behöver belasta privatekonomin med kostnader för service, ev reparationer osv.
Ja köper företaget ut den för restskulden säger det ju inget om marknadsvärdet, den leasingformen är ju lite annorlunda. Förhoppningsvis är väl restskulden lägre, men då behövs någon form av värdering.

Privatekonomin drabbas av förmånsvärdet plus i förlängningen av dina kostnader ovan (dock med en del skatteeffekter som förbättrar läget eftersom du servar för oskattade pengar).
Väntar du svindyra reparationer skall man nog inte köpa ut bilen privat precis innan. Och man måste ju inte köpa bilen med slitna däck...
Vad som är bäst beror ju på många olika faktorer och är nog inte självklart. Men jag hade som sagt räknat på det i ditt läge.
Glöm inte att har du privat bil kan du ju ta ut milersättning skattefritt om du kör i tjänsten. Med en Tesla som (förhoppningsvis) huvudsakligen laddas hemma är bara det ganska förmånligt.

Är för tillfället helt utan bil då min caddy skrotades pga kamremshaveri ifjol men nu börjar det bli dags att köpa en ”ny”.

Vad är egentligen den mest cykelvänliga bilen? Jag är van med caddyn men tycker att den blev lite liten för två cyklar och packning och ev hundbur så nu funderar jag på en transporter T6 för kanske 150k plus minus några tusen. Har inget behov av en kombi då sambon kör v90 och enda kravet är väl egentligen att det finns dragkrok på bilen.
Hade ni en Caddy maxi? I samma storlek finns berlingo/partner L2. Ganska smutt med soffa fram, så man kan sitta tre.
Annars är väl nästa size up Transporter som du var inne på. Eller Proace/Jumpy/Expert/Transit.
VW har ju tyvärr slutat tillverka Transporter. Den nya är en VW brandad Ford Transit.

Jag hade tidigare en Pega Partner som cykelbil. Numera en Caddy Maxi. Har varit nöjd med båda, men saknar ibland soffan fram på Pegan.

Hade ni en Caddy maxi? I samma storlek finns berlingo/partner L2. Ganska smutt med soffa fram, så man kan sitta tre.
Annars är väl nästa size up Transporter som du var inne på. Eller Proace/Jumpy/Expert/Transit.
VW har ju tyvärr slutat tillverka Transporter. Den nya är en VW brandad Ford Transit.

Jag hade tidigare en Pega Partner som cykelbil. Numera en Caddy Maxi. Har varit nöjd med båda, men saknar ibland soffan fram på Pegan.
Kangoo/Zitan finns ju också:)

Tillbaka
Topp