[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ska man bara byta olja kan man kolla om det funkar att suga ur oljan uppifrån. Jag fick ur allt ur min genom röret för oljestickan, så nu slipper jag kräla under bilen.

thumb-3905202513.webp

Edit: De där stålramperna som nån föreslog är ganska bra, men stor varning för att de är helt släta på undersidan och kan glida friskt på både grus och gräsmatta.

Att spränga fram en smörjgrop på tomten ger nog både problem med grannar och familj som inte skulle uppskatta det.
Är jag överförsiktig som tycker pallbock känns sådär att krypa under?
Jag brukar göra det, alltså inte spränga fram smörjgrop men krypa under pallbock. Men det är ju extremt viktigt att den står bra, jag brukar va utomhus. Lägger en tjock träskiva under pallbocken och sen försäkrrar mig att pallbocken inte kan tippa eller så. Jag tycker att ett hjul med ett par reglar på känns något bättre. Men det är ju lite svåare att anpassa till höjden.

Apropå gamla bilar. Har alltid haft lite nyare och lämnat in för service. Nu har jag en hobby-bil, som jag tänkte göra mer på själv. En sak som oljebyte är ju jättelätt om man har garage med lyft. Men det har jag inte. Och OKQ8 har monterat ner sina liftar pga något regel-strul, åtminstone här i stan.
Hur gör ni som byter själv? Domkraft och pallbock är för mycket extremsport för min smak.
kommer man under bilen lättvindigt, t ex med ramper är ju det bra.

annars är som sagt oljesug eller pump en framkomlig väg. det finns smidigare alternativ än på maktens bild

Köper man gamla bilar så kör man tills dom rasar, kan bli täta byten men ändå vara ekonomiskt. Hur ofta man byter bil är inget bra mått om man vill jämföra :-)

10 bilar på 30 år för min del, men sen beror det ju på hur man räknar när man är flera vuxna i familjen också. Alla har inte ens stått på mig så de kanske inte ska räknas och nån ren hobbybil har det varit också. Två av dem har varit nya, några av dem skrotfärdiga redan när jag köpte.

Föredrar då att köpa nytt/nyare och köra 10-15år.

Räknar man familj + hobby får man väl räkna med mc också och då landar jag på 11 på 35 år...så inga konstigheter

Edit. Men hur ofta man byter beggad bil har knappast med saken att göra. Två gubbar som byter beggad bil?

Senast ändrad:
Apropå gamla bilar. Har alltid haft lite nyare och lämnat in för service. Nu har jag en hobby-bil, som jag tänkte göra mer på själv. En sak som oljebyte är ju jättelätt om man har garage med lyft. Men det har jag inte. Och OKQ8 har monterat ner sina liftar pga något regel-strul, åtminstone här i stan.
Hur gör ni som byter själv? Domkraft och pallbock är för mycket extremsport för min smak.
Egen tomt? Jag har två rejäla gatstenar och två stadiga plankor kanske en meter långa liggande i ett hörn. (och en stump 45x45-regel påskruvad på tvären som stopp på plankorna) På 30 sekunder har man en ramp och sen är det bara att köra upp kärran, hoppa under och lossa pluggen :) Köp upp dig på en dunk gjord för oljebyte på biltema, en schysst tratt och kanske ett dedikerat litermått om du ska köpa olja i storpack.

Låter som den allmänna åsikten är att jag är en mes som inte fattat att det bara är att palla upp skiten. Får väl testa någon gång. Vet inte ens var oljefiltret sitter på min bil, så om jag kommer åt det uppifrån är oklart.
Får väl ut och kolla... Någon som kan BMW N52B25 (23i från 2009) kanske vet svaret?

Edit: för mig var det alltså inte en bekvämlighetsfråga, utan en säkerhetsfråga. Kanske färgad av att ha sett pallbockar ge med sig..

Folk dör hela tiden pga att de pallat upp dåligt så inget att ta lätt på. Kan man inte bedöma om pallen står stadigt eller inte så ska man så klart låta bli.

EDIT. Lutar det sen också så ska man nog lägga klossar under hjulen

Folk dör hela tiden pga att de pallat upp dåligt så inget att ta lätt på. Kan man inte bedöma om pallen står stadigt eller inte så ska man så klart låta bli.
En stadig pall gjorde inte mycket nytta när det visade sig vara ett litet "slukhål" under asfalten. Men annars är jag nog kapabel, senare överförsiktig (därav frågan)

En stadig pall gjorde inte mycket nytta när det visade sig vara ett litet "slukhål" under asfalten. Men annars är jag nog kapabel, senare överförsiktig (därav frågan)

Ok, då får jag erkänna att jag inte tog med slukhål i min kalkyl.
Förutom att bilen ska vila stadigt på pallen så ska pallen vila stadigt på marken.

Låter som den allmänna åsikten är att jag är en mes som inte fattat att det bara är att palla upp skiten. Får väl testa någon gång. Vet inte ens var oljefiltret sitter på min bil, så om jag kommer åt det uppifrån är oklart.
Får väl ut och kolla... Någon som kan BMW N52B25 (23i från 2009) kanske vet svaret?

Edit: för mig var det alltså inte en bekvämlighetsfråga, utan en säkerhetsfråga. Kanske färgad av att ha sett pallbockar ge med sig..
Misstänker att det sitter under locket i förgrunden här.
IMG_4334.webp

EDIT. Lutar det sen också så ska man nog lägga klossar under hjulen
Det är ändå en grej jag kan vara orolig för och naturligtvis livsfarligt om det händer.

Men att en palbock ska vika sig eller gå sönder på något sätt tror jag är osannolikt. Däremot att de inte står tillräckligt bra, eller möjligen går genom golvet på bilen.

Ska man bara byta olja kan man kolla om det funkar att suga ur oljan uppifrån. Jag fick ur allt ur min genom röret för oljestickan, så nu slipper jag kräla under bilen.

Visa bilaga 828846

Edit: De där stålramperna som nån föreslog är ganska bra, men stor varning för att de är helt släta på undersidan och kan glida friskt på både grus och gräsmatta.
Jag skulle vilja lyft ett varningens finger när det kommer till att suga upp oljan. För vissa nyare bilar, speciellt bland tyska märken, så är oljesugning den rekommenderade metoden. Det finns dock bilar där du inte kommer åt botten av oljetråget på ett bra sätt. Då är risken att mycket av den gamla oljan blir kvar. Har man smuts, glitter eller andra föroreningar med lite tyngd så lägger det sig i botten av oljetråget. Väldigt bra att få ut detta.
Är man ouppmärksam är det dessutom lätta att överfylla om man inte fått ut all olja vilket kan leda till diverse tråkigheter.

Så kolla först om det funkar med oljesug för just din bil.

Senast ändrad:
Ok, då får jag erkänna att jag inte tog med slukhål i min kalkyl.
Förutom att bilen ska vila stadigt på pallen så ska pallen vila stadigt på marken.
Nej det var ingen som tog med det i kalkylen. Men det hamnar kanske på samma sannolikhet som att en erkstadslyft ger upp... Och eftersom det redan hänt en gång är det ju helt omöjligt att det händer igen som någon sade.

Kul tema på tråden, stod igårkväll och lekte med tanken (inte för seriöst) om att bygga en "smörggrop"-ramp på vår sluttande nedfart.

Har ett par upphängningar för ljuddämpare att byta, sån liten jävlar skitgrej, men så orimligt mycket jobb när man inte kan lyfta bilen.

Speciellt eftersom man aldrig riktigt vet vad som behövs fören man vart där och kikat.

En sån där nedersta vill jag ha.

Grannen har iofs pool som man skulle kunna köra till. Behöver inte tömma, bara på med badbyxor ju. Tips på brädor att lägga på längden över 15 m lång pool som inte får svaja mer än några cm med en bil i mitten? Räcker 300*300, i 17 m oskarvad längd?
Njae då är det kanske billigare att lämna in.

Tänkte att det inte var så många. Alla har sin naturliga plats i historien men 16 bilar på 26 år blir det ändå.
Sista 10 har jag varit i förmånsbilsträsket så det taktar lite fortare då.
Har kvar min första och bara en verkar skrotad. En lever sitt liv som ena halvan av en annan bil, vet inte hur man räknar den.

Sju stycken har varit tävlingsbilar så de kanske ska räknas på ett annat sätt 😊
16 bilar, 10 förmånsbilar, 7 tävlingsbilar.

Hur får man in en tävlingsbil som förmånsbil? 😛

Jag skulle vilja lyft ett varningens finger när det kommer till att suga upp oljan. För vissa nyare bilar, speciellt bland tyska märken, så är oljesugning den rekommenderade metoden. Det finns dock bilar där du inte kommer åt botten av oljetråget på ett bra sätt. Då är risken att mycket av den gamla oljan blir kvar. Har man smuts, glitter eller andra föroreningar med lite tyngd så lägger det sig i botten av oljetråget. Väldigt bra att få ut detta.
Är man ouppmärksam är det dessutom lätta att överfylla om man inte fått ut all olja vilket kan leda till diverse tråkigheter.

Så kolla först om det funkar med oljesug för just din bil.
Jag fick ut prick 5 liter, vilket är den föreskrivna mängden och den mängd jag själv hällt i tidigare. Givetvis blir det alltid nån mikroskopisk slurk kvar, men det kan det också bli om du tömmer genom pluggen. Det som ligger på botten av tråget ligger förmodligen kvar där oavsett.

Sen byter jag oljan dubbelt så ofta som tillverkaren föreskriver, så jag tror nog det bara är positivt jämfört med om jag använt pluggen och bytt enligt föreskrivet intervall.

Måste vara en av får fördelar med SUV (om nu de Foresters jag haft klassar in där) - man kunde meka rätt mycekt under utan att ens lyfta bilen! Ffa den från 1999 var väldigt lite SUV, något så ovanligt som kompakt utanpå men rymlig inuti och inte jättehög men ändå lite högre markfrigång.

Måste vara en av får fördelar med SUV (om nu de Foresters jag haft klassar in där) - man kunde meka rätt mycekt under utan att ens lyfta bilen! Ffa den från 1999 var väldigt lite SUV, något så ovanligt som kompakt utanpå men rymlig inuti och inte jättehög men ändå lite högre markfrigång.
Forester är inte en SUV i min värld. Och det är alltså positivt.

En sån där nedersta vill jag ha.

Grannen har iofs pool som man skulle kunna köra till. Behöver inte tömma, bara på med badbyxor ju. Tips på brädor att lägga på längden över 15 m lång pool som inte får svaja mer än några cm med en bil i mitten? Räcker 300*300, i 17 m oskarvad längd?
Njae då är det kanske billigare att lämna in.
Testa att lägga dem på bredden.

Allvarligt talat vore det inte helt omöjligt att gjuta en låda när man ändå ska lägga om uppfart. Min uppfart lutar så det kanske inte är certat. In garaget är väl otänkbart....större chans att lasta garaget i v90 och ingen plats till större

Visst, hålet måste kopplas till dagvatten så liite meck blir det ju.

Då har jag haft min Tesla MY 2023 6500 mil på sin första service hos Grufman Bil
Detta hittade de: (min kommentar inom parentes)

Halvljus stod för lågt och hö dim bländande,harjusterat. (Jag hade justerat NER halvljus, men tydligen för mycket?)

Filter i yttre burken skitiga, vi byter. Kupefilter i bilen mögliga, vi byter.

Bromsvätska: 0% fukt 260 grader kokpunkt Grönt

Camberbussningar bak lite glapp båda sidor. framvagn nedre främre hö sida mkt glapp i spindelled vä lite (de rekommenderade att jag bokar garantiservice hos tesla för framvagn)

Broms: Ytrost på skivor går att bromsa bort

Har faktiskt bokat en tid för genomgång där innan garantin går ut på våran, den kommer ha rullat typ 7800 mil.

Bromsskivorna verkar vara gjorda av något lite mera korrosionsfritt material för de blir inte ytrostiga direkt när bilen står ute i fukt som på många bilar. Försöker köra utan regen (har en commander) ibland för att bromsa bort lite, mina skivor ser helt OK ut.

Det känns inget glapp när man kör och däcken är helt jämnt slitna men det är väldigt skönt att få en liten koll innan garantin går ut ändå.

Besiktade förra året UA, både dimljus och halvljus stod bra och de hittade inget glapp nånstans.

En grej till. De tycker att värmepumpen låter lite mycket, men fungerar som den ska. Då de rekommenderar ytterligare inspektion av den innan 4 år/8000 mil.

Det verkar ha varit klart mera problem med VP i de tysktillverkade bilarna. De från Kina hade problem med lite sensorer och sånt i början som gjorde att den lade av, men de tidiga tysktillverkade rasade pumparna på rätt mycket i början. Sen är det svårt att veta om det egentligen är så vanligt, man hör ju bara om de som pajar.

Som tur är täcks ju rep av maskinskadan upp till 15000 mil.

Det verkar ha varit klart mera problem med VP i de tysktillverkade bilarna. De från Kina hade problem med lite sensorer och sånt i början som gjorde att den lade av, men de tidiga tysktillverkade rasade pumparna på rätt mycket i början. Sen är det svårt att veta om det egentligen är så vanligt, man hör ju bara om de som pajar.

Som tur är täcks ju rep av maskinskadan upp till 15000 mil.

Det de sa på verkstaden är att det är ovanligt att VP går sönder. Vi pratade inget om ursprungsland.

Tillbaka
Topp