[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja häromåret när priserna var ungefär som nu var det verkligen kris på riktigt i Sverige.

Eller hur var det nu?

Det är ju f ö bara att titta på Norge för att se att alternativen finns. De har bara valt att aktivt styra i den riktningen. Jag misstänker att norska genomsnittsbilisten som bara köper bil med plånboken är rätt glad åt att inte vara lika beroende av oljepriset som genomsnittseuropén.
Hoppas du skojar om Norge och oljan. Vad tror du det är som gör att de har råd med så mycket som vi inte har? 😂😂😂

Hoppas du skojar om Norge och oljan. Vad tror du det är som gör att de har råd med så mycket som vi inte har? 😂😂😂
Du tänker att det går rakt i fickan på en norsk bilberoende låginkomsttagare* som då inte påverkas av att importerade saker blir dyrare även där? Det är ju en generellt högre prisnivå i Norge just för att staten har gott om pengar. När de införde höga straffskatter på nya fossilbilar lär det knappast ha varit kul heller om man inte hade deg, men det var länge sen nu och de har hållit i. Men absolut, staten har gott om pengar i Norge.

*relativt övriga samhället, om vår regering har specat mer exakt vilka de anser det är synd om i Sverige har jag missat det.

Det har vi ju gått igenom. Det är synd om Kungsbackaborna men inte Göteborgs-eller Nybroborna. Men bara om de tjänar tillräckligt lite och inte tidigare haft elbil. Stackarna.
Jag håller iofs som Göteborgare med om att det inte är synd om mig, men jättesynd om Kungsbackaborna. De bor ju i Kungsbacka liksom. Ekonomisk nöd däremot är mer oklart om det råder där nere utifrån hur det ser ut..

Det finns många dåliga sätt att använda skattepengar. Att subventionera inköp av nya bilar är ett av dem. Särskilt inom en radie av 5 mil från Stockholm där vägarna "alltid" är igenkorkade och trafiken står still.

Norge har för övrigt aldrig subventionerat bilar. Dom har haft tvärtom haft extremt höga punktskatter på nya bilar. Elbilar har haft lägre skatt. Inte subvention som i Sverige.

Senast ändrad:
Jag håller iofs som Göteborgare med om att det inte är synd om mig, men jättesynd om Kungsbackaborna. De bor ju i Kungsbacka liksom. Ekonomisk nöd däremot är mer oklart om det råder där nere utifrån hur det ser ut..
Jag skrev inte vad jag tyckte, svarade bara på frågan om regeringen definierat vilja det är synd om. Och drog slutsatsen att den som får en elbil gratis (eller för 1000 kr) av regeringen måste ju vara någon de tycker synd om.
De kanske som du tycker Kungsbacka är så hemskt så de kan få en bil trots dyra villor?

Det finns många dåliga sätt att använda skattepengar. Att subventionera inköp av nya bilar är ett av dem. Särskilt inom en radie av 5 mil från Stockholm där vägarna "alltid" är igenkorkade och trafiken står still.

Norge har för övrigt aldrig subventionerat bilar. Dom har haft tvärtom haft extremt höga punktskatter på nya bilar. Elbilar har haft lägre skatt. Inte subvention som i Sverige.
Någonstans kan man fundera på var gränsen går. Lägre skatt var väl i det här fallet ingen skatt, inte ens moms, tidigare. Och ingen registreringsavgift (som annars är svindyr, vi pratar inte hundralappar som i Sverige). Och ingen bompeng.
När man skippar momsen har det väl nästan gått över till subvention... Subventionen i Sverige var bara i undantagsfall mer än momsen (när subventionen var 70000 var det få elbilar som gav mindre än 70 000 i moms). Alltså mindre subventioner i Sverige, bara bokfört på olika sätt. De flesta betalade fortfarande netto-skatt för bilen i Sverige.

Det är ju sjukt på riktigt när vi i Sverige likaställer en sänkt skatt med subvention. 😂

Finns nog inga andra som älskar att staten konfiskerar våra pengar lika mycket som oss.

Det är ju sjukt på riktigt när vi i Sverige likaställer en sänkt skatt med subvention. 😂

Finns nog inga andra som älskar att staten konfiskerar våra pengar lika mycket som oss.
Så att ta 25% moms och sedan betala tillbaka 20% (alltså samma summa) i "bidrag" är en subvention, men att skippa 25% från början är inte det menar du?
Enda skillnaden är väl att norrmännen skippat ett steg administration.
Jag har ingen åsikt om det ena eller andra i detta fallet, men om man inte ser att de är lika är det väl det som är sjukt?

Edit: Sen håller jag med om att det mer är en sänkt skatt, men i så fall i båda fallen. För mig är det nettoskatten som är intressant, för det är den som gör att jag måste köpa billigare cykel. Att ta en skatt och lämna tillbaka den gör inte att det blir en subvention.

Senast ändrad:
Jag skrev inte vad jag tyckte, svarade bara på frågan om regeringen definierat vilja det är synd om. Och drog slutsatsen att den som får en elbil gratis (eller för 1000 kr) av regeringen måste ju vara någon de tycker synd om.
De kanske som du tycker Kungsbacka är så hemskt så de kan få en bil trots dyra villor?
Jag tänkte nog mer på den sänkta bränsleskatten i det sammanhanget än på elbilspremien. Men det kanske är samma lika.

Att ta körtkort väldigt sent i livet är väl ett vinnande koncept om man inte vill äga massa bilar.

För statistiken i tråden 😉

Jag tog mitt första körkort när jag var 17. Det svenska när jag var 18. Köpte min första bil när jag var drygt 30. Nu är jag 56.
Jag är inne på bil nr 7 nu, 5 av bilarna har jag delägt till 50%
Som mest ägdes 3 bilar samtidigt, en trasig och två i drift.

Så jag ligger på 4,5 bilar på ca 25 år.

Tänkte att det inte var så många. Alla har sin naturliga plats i historien men 16 bilar på 26 år blir det ändå.
Sista 10 åren har jag varit i förmånsbilsträsket så det taktar lite fortare då.
Har kvar min första och bara en verkar skrotad. En lever sitt liv som ena halvan av en annan bil, vet inte hur man räknar den.

Sju stycken har varit tävlingsbilar så de kanske ska räknas på ett annat sätt 😊

Senast ändrad:
Kör just nu bil 10, 11 och 12 i ordningen om jag räknar rätt. Första bilen 2001. Men så har vi haft två bilar mesta tiden (+en hobbybil nu)

Verkligen!

Jag bor relativt centralt i Göteborg, alltid gjort. Körkort 2008 och är på 7 bilar sen dess. Några ras, två bilar har stått för 15 av de 18 åren. Lätt hänt när man bara köper bilar <35 tkr.
Min dyraste kostade 22 tusen. Den rullar än iaf (i min ägo). Har tyvärr aldrig lyckats sälja en bil som fungerar till någon annan.

Min dyraste kostade 22 tusen. Den rullar än iaf (i min ägo). Har tyvärr aldrig lyckats sälja en bil som fungerar till någon annan.
Har köpt mina 3 år gamla, ca 200k (ca halva nypriset). De har då gått 5-8k mil hos första ägaren och varit i bra skick. Den första (en Volvo S60) hade jag i 7 år, den andra (en BMW 3-serie) är jag nu inne på 15:e året. Tar alltid väl hand om dem, servar som man ska (plus extra oljebyten), tvättar och håller i skick både ut- och invändigt, osv. En stor fördel är att man lär sig bilen, vet exakt hur den beter sig och skick på det mesta. Har gjort några större reparationer på BMW:n senaste åren (stötdämpare, fjädrar, länkarmar, bromsok runtom) som många säkert skulle ha ryggat för och tyckt ”det är ju nästan mer än vad bilen är värd”, men är ju ändå mindre än den årliga värdeminskningen på en nyare bil. Får alltid beröm på besiktningen för bilens skick, och den går många år till om jag vill.

Ja detta är ju ett svårt val. Om man har en ganska gammal bil som går väldigt bra, men behöver en massa nya delar & reparationer som kostar lika mkt som bilen är värd....

Apropå gamla bilar. Har alltid haft lite nyare och lämnat in för service. Nu har jag en hobby-bil, som jag tänkte göra mer på själv. En sak som oljebyte är ju jättelätt om man har garage med lyft. Men det har jag inte. Och OKQ8 har monterat ner sina liftar pga något regel-strul, åtminstone här i stan.
Hur gör ni som byter själv? Domkraft och pallbock är för mycket extremsport för min smak.

Apropå gamla bilar. Har alltid haft lite nyare och lämnat in för service. Nu har jag en hobby-bil, som jag tänkte göra mer på själv. En sak som oljebyte är ju jättelätt om man har garage med lyft. Men det har jag inte. Och OKQ8 har monterat ner sina liftar pga något regel-strul, åtminstone här i stan.
Hur gör ni som byter själv? Domkraft och pallbock är för mycket extremsport för min smak.
Jag har kört på OK, de finns fortf kvar här i stan men har nu börjat ta fett betalt (230kr startavgift på lyften sedan 3kr/min) så jag letar alternativ. En morbror har en sluttning där han byggt en ramp, så blir nog där framöver.

Vad är det för fel att kräla i skiten och byta olja man måste inte ha en pelarlyft.

Där får vi ge Nad rätt. Åka till lift står inte på programmet. Det är frökenaktigt som man hade sagt innan woke.
Back in the day hade man smörjgrop antingen i garage eller trädgård. I brist på den rätta hängivenheten:
1778064076469.webp

Har du ngn Speedy eller motsv där du bor så du kan jmf vad de tar med kostnaden inkl hyra för garage med lyft?

Där får vi ge Nad rätt. Åka till lift står inte på programmet. Det är frökenaktigt som man hade sagt innan woke.
Back in the day hade man smörjgrop antingen i garage eller trädgård. I brist på den rätta hängivenheten:
Visa bilaga 828834
Att spränga fram en smörjgrop på tomten ger nog både problem med grannar och familj som inte skulle uppskatta det.
Är jag överförsiktig som tycker pallbock känns sådär att krypa under?

Att spränga fram en smörjgrop på tomten ger nog både problem med grannar och familj som inte skulle uppskatta det.
Är jag överförsiktig som tycker pallbock känns sådär att krypa under?
Ja, den är byggd för det. Däremot slipper du med bara domkraft och plank.

Med det sagt gäller det så så klart att man hittar lämplig plats under bilen att sätta den. Vilket var lätt på en 1982 Ford men kanske svårare idag

EDIT. Har aldrig testat sån här - men man måste i så fall ha båda eftersom den verkar funka bättre med hjulen på
1778064725103.webp

Allvarligt talat, avsaknad av garage är ett större problem än att lyfta.
Man hinner inte mer än att lyfta skiten så har man tagit sönder nåt som måste köpas eller fixas. Står man då på OK ska man - om det går - sätta ihop och ta hem den igen till nästa gång.

Back in the day hade man dessutom bara en bil så man fick vänta på att farsan kom hem, får en utskällning, och sen försöka få låna bilen för att köra till skroten å köpa "nya" grejor

Allvarligt talat, avsaknad av garage är ett större problem än att lyfta.
Man hinner inte mer än att lyfta skiten så har man tagit sönder nåt som måste köpas eller fixas. Står man då på OK ska man - om det går - sätta ihop och ta hem den igen till nästa gång.

Back in the day hade man dessutom bara en bil så man fick vänta på att farsan kom hem, får en utskällning, och sen försöka få låna bilen för att köra till skroten å köpa "nya" grejor

Ja regel nummer ett när det gäller vanliga gatbilar är att det aldrig bara är det man tänker byta som behöver bytas. Med lite tur och erfarenhet har man de andra delarna med sig men det är väldigt lätt att bli stående.

Ja, den är byggd för det. Däremot slipper du med bara domkraft och plank.

Med det sagt gäller det så så klart att man hittar lämplig plats under bilen att sätta den. Vilket var lätt på en 1982 Ford men kanske svårare idag

EDIT. Har aldrig testat sån här - men man måste i så fall ha båda eftersom den verkar funka bättre med hjulen på
Visa bilaga 828840
Jag har såna där, problemet är ett de är så branta att min låga bil tar i fronten innan hjulen är framme. Kanske funkar om man ”förlänger” med plankor så lutningen blir mindre brant. Har dock inte testat det.

Har köpt mina 3 år gamla, ca 200k (ca halva nypriset). De har då gått 5-8k mil hos första ägaren och varit i bra skick. Den första (en Volvo S60) hade jag i 7 år, den andra (en BMW 3-serie) är jag nu inne på 15:e året. Tar alltid väl hand om dem, servar som man ska (plus extra oljebyten), tvättar och håller i skick både ut- och invändigt, osv. En stor fördel är att man lär sig bilen, vet exakt hur den beter sig och skick på det mesta. Har gjort några större reparationer på BMW:n senaste åren (stötdämpare, fjädrar, länkarmar, bromsok runtom) som många säkert skulle ha ryggat för och tyckt ”det är ju nästan mer än vad bilen är värd”, men är ju ändå mindre än den årliga värdeminskningen på en nyare bil. Får alltid beröm på besiktningen för bilens skick, och den går många år till om jag vill.
Det är riktigt imponerande. Framför allt att inse att den man har fungerar bra och inte komma på att man "behöver" en ny helt plötsligt.

Kör väl alltid domkraft och pallbock eller annat upplag. Men jag hör väl till under genomsnitt i bekvämlighet antar jag. Aldrig riktigt använt men såna här ramper man kör upp bilen på är kanske bra till just oljebyte. Annars ska ju oftast hjulen av och då använder man ju alltid domkraften. Men båda metoderna kräver ju att man kryper under bilen.

Tillbaka
Topp