Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men kan du inte reglera avståndskänsligheten på farthållaren? Eller helt sonika stänga av den adaptiva farthållaren eller bromsa eller gasa när annan trafik är nära så du kommer lagom nära bilen framför? Den slår ju inte ut broms eller gas på bilen.Förklaring. Det finns farthållare och så finns det adaptiva farthållare.
Det adaptiva innebär att bilen är programmerad på en fabrik att se ungefär när den tycker att den ska sakta in.
Men om jag som förare själv tydligt kan se framförvarande bil irl så blir körningen lite smidigare. Vill själv bestämma! Vill bara ha en "dum" farthållare.
Ah, jag missade ett senario.Många tycker inte om adaptiva farthållare eftersom de håller större avstånd till framförvarande bil än de brukar göra utan. Har jag hört.
Va? Du behöver reglera mer med adaptiv?Reglera lite grann kan man. Men det slutar ju oftast med att jag måste bli ännu mer aktiv i körningen - sätta på och stänga av farthållaren hela tiden. Förra bilen hade en dum farthållare. Gick jättebra.
På 60-talet la man i overdriven med en rattspak, så var det på min P1800 tex.Som jag minns det så fanns detta bla i 240 GLT (Den sportiga 240:n) och det hette väl Overdrive.
Osäker på exakta årtal, men i slutet av 80-talet hade åtminstone ett par av mina jämnåriga kompisar 240 med Overdrive. Och jag minns det som ganska värdelöst, eftersom det inte fanns tillräckligt med "ork" i motorn för det skulle passa en gas-glad ungdom iaf.
Ska vi byta bil?Förklaring. Det finns farthållare och så finns det adaptiva farthållare.
Det adaptiva innebär att bilen är programmerad på en fabrik att se ungefär när den tycker att den ska sakta in.
Men om jag som förare själv tydligt kan se framförvarande bil irl så blir körningen lite smidigare. Vill själv bestämma! Vill bara ha en "dum" farthållare.
Om du kör med adaptiv farthållare och tycker du vill slå av på farten tidigare än den hade gjort, slår du av den. Exakt samma manöver som om du kört med gammaldags farthållare. Men du behöver inte göra den 99 gånger av 100.Förklaring. Det finns farthållare och så finns det adaptiva farthållare.
Äntligen fattar någon!En anledning att vilja ha vanlig ickeadaptiv farthållare är om man kör mycket motorväg med många lastbilar. Särskilt i relativt låg trafik. Man vill inte gå ut i omkörningsfil onödigt tidigt (vilket väldigt, väldigt många gör) och man vill samtidigt hålla samma tempo ända tills omkörningen sker. Man måste dock i detta fall hålla stenkoll bakåt, så det funkar ju inte om man vill dröna bakom ratten.
Om man hela tiden måste hålla på och fippla med adaptivitetsavståndet så blir det rätt meningslöst med adaptiv, i min mening.
Det går alldeles utmärkt att köra utan tack. Men med oändligt mycket mer på, av, gasande och bromsande.Svar på fattiglapp:
Ja haha jättekul. Kan man inte köra med farthållare utan adaptivitet så bör man kanske lämna in sitt kk. Eller byta bil?
Ja, i detta scenariot med adaptiv farthållare trycker man försiktigt på gasen så bilen håller den fart man vill ha, tills mansvänger ut och då släpper gasen igen. Farthållaren är då fortfarande aktiverad och du glider vidare.En anledning att vilja ha vanlig ickeadaptiv farthållare är om man kör mycket motorväg med många lastbilar. Särskilt i relativt låg trafik. Man vill inte gå ut i omkörningsfil onödigt tidigt (vilket väldigt, väldigt många gör) och man vill samtidigt hålla samma tempo ända tills omkörningen sker. Man måste dock i detta fall hålla stenkoll bakåt, så det funkar ju inte om man vill dröna bakom ratten. Edit: Här handlar det alltså om att man vill köra om betydligt senare än vad "lagom avstånd" är, eftersom man inte är ute efter att ligga bakom framförvarande mer än momentant (vilket naturligtvis fortfarande är tillräckligt långt för att hinna bromsa om man måste, men exakt så nära skulle jag aldrig ligga konstant).
Hela tiden är i min värld en gång när jag köpt en ny bil.Om man hela tiden måste hålla på och fippla med adaptivitetsavståndet så blir det rätt meningslöst med adaptiv, i min mening.
Du kan inte tänka dig att andra människor inte vill exakt samma saker som du?Det går alldeles utmärkt att köra utan tack. Men med oändligt mycket mer på, av, gasande och bromsande.
Ja, i detta scenariot med adaptiv farthållare trycker man försiktigt på gasen så bilen håller den fart man vill ha, tills mansvänger ut och då släpper gasen igen. Farthållaren är då fortfarande aktiverad och du glider vidare.
Gasandet hade du sluppit med gammeldags farthållare. Men det händer, lågt räknat, 10 ggr så ofta att den adaptiva gör exakt det man vill.
Hela tiden är i min värld en gång när jag köpt en ny bil.
Nåt som är svårt är att veta är vem fan du pratar med när du inte citerar. Men det kanske är för att slippa bemöta frågor om dina slentrianmässiga anklagelser och hån som du häver ur dig titt som tätt och sen ignorerar alla svar på? Märkligt beteende.Kan det vara så att det inte är lätt när det är svårt? Men lättare om man gör rätt
Det är ju bara att hålla foten på gasen tills du kommit ut i omkörningsfilen.En anledning att vilja ha vanlig ickeadaptiv farthållare är om man kör mycket motorväg med många lastbilar. Särskilt i relativt låg trafik. Man vill inte gå ut i omkörningsfil onödigt tidigt (vilket väldigt, väldigt många gör) och man vill samtidigt hålla samma tempo ända tills omkörningen sker. Man måste dock i detta fall hålla stenkoll bakåt, så det funkar ju inte om man vill dröna bakom ratten. Edit: Här handlar det alltså om att man vill köra om betydligt senare än vad "lagom avstånd" är, eftersom man inte är ute efter att ligga bakom framförvarande mer än momentant (vilket naturligtvis fortfarande är tillräckligt långt för att hinna bromsa om man måste, men exakt så nära skulle jag aldrig ligga konstant).
Om man hela tiden måste hålla på och fippla med adaptivitetsavståndet så blir det rätt meningslöst med adaptiv, i min mening.
Ja, du hånar aldrig någon.Nåt som är svårt är att veta är vem fan du pratar med när du inte citerar. Men det kanske är för att slippa bemöta frågor om dina slentrianmässiga anklagelser och hån som du häver ur dig titt som tätt och sen ignorerar alla svar på? Märkligt beteende.
Jo, det är ganska lite om faktiska bilköp i den..Den "lilla tråden", jo tjena. Orka!
Vilket jag inte behöver om farthållaren inte är adaptiv (och det inte ligger nån bakom).Det är ju bara att hålla foten på gasen tills du kommit ut i omkörningsfilen.
Gör jag det så använder jag argument och vänder mig till vederbörande, samt svarar på följdfrågor. Det gör sällan du.Ja, du hånar aldrig någon.
Det behövs inte så mycket argument. Det är mest ett spektakel. Du berättar för folk som gör med adaptiv farthållare hur det fungerar.Gör jag det så använder jag argument och vänder mig till vederbörande, samt svarar på följdfrågor. Det gör sällan du.
Jag konstaterar att du inte är läskunnig. Då vet vi det. Ska inte bemöda mig med att lägga tid på dig mer.Det behövs inte så mycket argument. Det är mest ett spektakel. Du berättar för folk som gör med adaptiv farthållare hur det fungerar.
Hur hade det scenariot sett ut med adaptiv farthållare? 9 gånger av 10 (minst) sköter då bilen farten själv, och du gör inget med farthållaren. Den tionde gången, när du vill komma närmare offret, har du två alternativ. Antingen blippar du en gång så avståndet kortas, och blippar tillbaka när du gått ut. Eller så trycker du lätt på gasen i de sekundrarna.När man närmar sig ett omkörningsoffer (motorväg, såklart) men är hindrad att köra om så - ett lätt tryck med pekfingret på farthållarspaken. Pedalerna behöver man inte nudda. Om man har lite omdöme.
När man sen kan köra om så trycker man med vänster tumme på resume-knappen och fortsätter glad i hågen som om ingenting har hänt.
Men det var ju på favvo-Chryslern såklart. Hade visst 5 stycken såna genom åren.
Jag personligen gasar oftast under omkörning även med dum farthållare.Vilket jag inte behöver om farthållaren inte är adaptiv (och det inte ligger nån bakom).
Som vanligt; jag säger inte att adaptiv farthållare är dåligt. I vissa situationer vill jag ha det. Men det är rimligt att vilja att den funktionen ska gå att stänga av, så man får en "dum" farthållare, vilket är bättre i vissa andra situationer.
Ah jag missförstod att adaptiva generellt är sämre, ja stänga av hade varit bra. Så man kan använda den även när radarn är full med snö.Vilket jag inte behöver om farthållaren inte är adaptiv (och det inte ligger nån bakom).
Som vanligt; jag säger inte att adaptiv farthållare är dåligt. I vissa situationer vill jag ha det. Men det är rimligt att vilja att den funktionen ska gå att stänga av, så man får en "dum" farthållare, vilket är bättre i vissa andra situationer.
Ah jag missförstod att adaptiva generellt är sämre, ja stänga av hade varit bra. Så man kan använda den även när radarn är full med snö.
Ja så har det varit på mina senaste också.Oklart om det är idioti eller bra att den inte går att stänga av när det är snö. För egen del även om jag blir irriterade är det nog bra. Bättre att köra adaptiv eller ingen.
Jag skulle tro att det är by design på min bil, jag har minst 3 läge men inget läge för oadaptiv farthållare.
Jag tycker det är tokigt att inte kunna köra utan adaptiviteten. Dels snön som nämnts ovan, dels för det fall när bilen är gammal och sensorn lägger av. Då är det väl skönt att ha kvar en farthållare.Ja så har det varit på mina senaste också.
Idiot kanske är att ta i, men det har funnits tillfällen på några fjällresor då det hade varit skönt.
Önskar att alla hade adaptiv farthållare i så fall för folk är tokdåliga på att hålla avstånd. Någonstans verkar tresekundersregeln blivit 1.Många tycker inte om adaptiva farthållare eftersom de håller större avstånd till framförvarande bil än de brukar göra utan. Har jag hört.
Ja, när de lägger av vore det bra. Troligen går det också, tekniskt.Jag tycker det är tokigt att inte kunna köra utan adaptiviteten. Dels snön som nämnts ovan, dels för det fall när bilen är gammal och sensorn lägger av. Då är det väl skönt att ha kvar en farthållare.
Beror förstås helt på omständigheterna. För min del och mitt motorvägspendlande så är det ofta jag kan köra om lastbilar i ~105 utan att röra farthållaren, gasen eller bromsen, och trots det utan att vara ivägen för nån bakom. Skillnaden i hastighet mellan mig och lastbilen är ändå såpass stor att det inte tar många sekunder att komma förbi. Men då gäller det som sagt att hålla koll bakåt och inte gå ut i omkörningsfil förrän ganska sent (vilket en adaptiv farthållare som sagt inte tillåter, utan att du aktivt gasar).Jag personligen gasar oftast under omkörning även med dum farthållare.
Känns lite smått orimligt att ligga med marginelt högre fart och kör om under längre tid.
Finns såklart lägen då det funkar utmärkt, typ när jag och lastbilen är ensamma på vägen, men då har jag å andra sidan även möjlighet att byta fil i god tid med en adaptiv farthållare
Ja, det går nog att göra en del via OBD, när det väl behövs. Det täcker ju i så fall behovet "när de lägger av". Men den som köpt en ny bil och har lite svårt för nymodigheter som trådlösa telefoner och ABS, och definitivt inte vill ha adaptiv farthållare, bör ju kunna slå av systemet kan jag tycka. Gissar att OBD-justeringar inte går helt i linje med garantivillkoren.Ja, när de lägger av vore det bra. Troligen går det också, tekniskt.
Back in the day, när jag var ännu yngre än vissa här, så kunde säljaren (SAAB) mickla med fler inställningar än man själv kunde. (tex stänga av bältesvarnare. Jag är/var ingen fjolla):
Troligen kan man koppla ur sensor och mickla med setup och viola så har man en bil utan assist. Det är modulbaserat. Fruns beggade v40 fick vi monterat kamera i.
Vore intressant att kolla upp vad man kan modda.
Ja, det går nog att göra en del via OBD, när det väl behövs. Det täcker ju i så fall behovet "när de lägger av". Men den som köpt en ny bil och har lite svårt för nymodigheter som trådlösa telefoner och ABS, och definitivt inte vill ha adaptiv farthållare, bör ju kunna slå av systemet kan jag tycka. Gissar att OBD-justeringar inte går helt i linje med garantivillkoren.
Jag har en 940 med 116 hk, jag vet allt om att behöva ha avstånd innan omkörningar. Det är en konst i sigEdit: Ska man medvetet lägga sig bakom en lastbil eller sölkorv för att släppa förbi snabbare bilister så är det ändå vettigt att hålla mycket längre avstånd än en adaptiv farthållare normalt gör, eftersom man behöver lite accelerationssträcka för att sen ta sig förbi snabbt när det är något sånär fritt.
Det finns nog inget rakt svar, och det är nog inget konstigt. Har du tagit bort adaptiviteten och höger passagerarstol behöver garantirepareras pga slitet skinn märker de knappast något, och om de gör det borde garantin inte påverkas.ODB heter det ja. Gissar att det blir svårt att få ett rakt svar på om garantin gäller. Jag hade ju som många andra en bil som var chippad under garantin och det var inga problem. Men motorn gick inte heller sönder så vem vet. BSR ger väl heller inget riktigt rakt svar.