Dagens fynd (bara diskussion, inga tips) – Läs första inlägget först!

Jag hade bytt fälg. Och undvika WTB.

Sen om man skulle byta hjul så skulle jag gärna undvika 10t på en cykel som inte är en MTB, det är ineffektiv och inte särskilt runt.

Får man vara nyfiken på varför man skall undvika WTB?

Har en ca 3 månader gammal cykel med WTB fälgar där ekrarna släppt ordentligt på ena sidan på bakhjulet, sitter nu och överväger annat nytt hjul/ laga / garanti...

Får man vara nyfiken på varför man skall undvika WTB?

Har en ca 3 månader gammal cykel med WTB fälgar där ekrarna släppt ordentligt på ena sidan på bakhjulet, sitter nu och överväger annat nytt hjul/ laga / garanti...

Det var många WTB som gick sönder för några år sen, verkade vara gjort av mjukost. Har hört mindre om det på sistone, men jag vet inte om det är för att de har blivit bättre eller om de används mindre.

När vi hyrde MTBs i Alperna förra året vara ekrarna sönder och löst på cyklar som hade kommit in som nytt för två veckor sen. Jag måste har vara en av de första användare. Flera hade WTB fälg. Men då skulle jag tänka att det har mee med ekrar, nipplarna och byggkvalitet att göra än med fälgarna.

Det var ju många OEMer som byggde billiga hjul med WTB fälgar, bland annat XXLs cyklar. Antar att cykelföretagen fick bra priser på fälgarna. Som Berk sa så är det svårt att veta om det värsta problemet är fälgarna i sig eller bara dåliga hjulbyggen gjorda på låg budget, förmodligen lite av båda.

Jag har haft 0 problem med mina WTB ST i23 fälgar på graveln (~4 år av daglig användning). Iofs ganska lågt belastad men ändå.

Jag har haft 0 problem med mina WTB ST i23 fälgar på graveln (~4 år av daglig användning). Iofs ganska lågt belastad men ändå.
Samma här. Men jag vägde dem nyligen när de pensionerades och de bör ju hålla bra om de väger 2,4kg som hjulset.

Det är just det. De håller vid låg belastaning. Men när man kör t.ex. med packning bak, kanske det som gjorde Desmo, håller bakfälgen inte. Samma hände nån som cyklade till Nordkap i år, tror också på en Kona, och fick en ny fälg monterad av en riktigt trevligt happyit i Östersund.

Sen är tuff stigkörning också inte bra för WTB fälgar.

Hade ett par wtb från en white ett tag. Noll problem trots tungt lastad pakethållare. Hjulen var svintunga även de. Gissar på tur / otur för enstaka exemplar men att det även kan förekomma gemensamma problem för en hel tillverkningsserie ibland.

Kanske maskerar tunga styva fälgar dåligt byggda hjul tills det är för sent?

Aah det är nog det som varit mitt problem, pendlar med last men aldrig överlast… om vi diskuterar fynd ändå så tänkte jag iaf ersätta med detta:
DT Swiss HG 1800 Spline DB Bakhjul
Godkänt för hela 140kg cykelvikt så då borde det hålla
Men bara 24 ekrar, hade hjulet haft 28, eller rent av 32, ekrar hade det blit lika starkt och hållbart även med en kättare fälg.
Men att spänna och rikta så många ekrar tar tid därför ser man sällan (aldrig?) fabrikshjul med 32 ekrar.
Trots de fördelar det kan medföra.

Kanske maskerar tunga styva fälgar dåligt byggda hjul tills det är för sent?
+1
Enkelt uttryckt kan man se det som att en tyngre och styvare fälg fördelar lasten över fler ekrar
Samma sak som med en lättare fälg och fler ekrar

Det är just det. De håller vid låg belastaning. Men när man kör t.ex. med packning bak, kanske det som gjorde Desmo, håller bakfälgen inte. Samma hände nån som cyklade till Nordkap i år, tror också på en Kona, och fick en ny fälg monterad av en riktigt trevligt happyit i Östersund.

Jag tror dåligt byggda hjul generellt är ett större problem än mjuka fälgar.

De WTB-fälgar jag haft har hållit ungefär som jag förväntat mig med min smidiga cykelstil. Men de har ändå hållit ihop tills jag tröttnat på att rikta skeva och buckliga fälgar.

Jag tror dåligt byggda hjul generellt är ett större problem än mjuka fälgar.

De WTB-fälgar jag haft har hållit ungefär som jag förväntat mig med min smidiga cykelstil. Men de har ändå hållit ihop tills jag tröttnat på att rikta skeva och buckliga fälgar.

Kanske är det bara en stark korrelation mellan WTB fälgar och dålig byggda hjul. Men det finns klart bättre val till lite tuffare stigcykling.

Sprickor vid ekarhål verkar dock vara vanlig på WTB fälgar vid bikepacking.

Givetvis! Tänker inte på att jag då och då lastar på cykeln ganska tungt.

Skruvade på min Kona igår https://archive.konaworld.com/archive/2019/sutra_ltd.cfm
Ser att jag har flera sprickor i fälgen vid nipplarna. Så behöver nog göra ett byte.

Dessa dyker upp i tipstråden utan diskussion: https://www.bike24.com/p2642686.html

Fel body (Shimano. Jag har xd). Men ny body finns hos Novatec: https://novatecwheels.eu/category/parts/cassette-bodies/?cats[]=cassette-bodies&min_price=0&max_price=990&freehub-body-compatibility[]=b2&freehub-body-type[]=sram-xd&sort=newest

Så till frågorna.

1. Teknik. Skulle ni bytt body till SRAM och fortsatt? Eller gått över till Shimano på kassetten? Jag tappar 10-kuggen men kan ju kompensera upp med framdrevet isåfall.

2. Stil. Jag har dynamo i framhjulet. Det fungerarer väl ett tag till. Men fult med "udda" hjul. Hade ni svalt skammen med udda hjul? Eller byggt om framhjulet till dynamo? Eller valt någon annan lösning?
Om hjulen skall bytas hade jag valt Shimanonav med standard "cup and cones" lager, antar att cykeln ibland används för långturer och det är inte så kul med ett maskinkullager som rasar om man långt hemifrån.

Det måste ju vara oss happyiter i fynd-tråden som dom syftar på.. Blir bra detta!
Skärmavbild 2025-12-03 kl. 10.44.36.webp

Det finns väl risk för att den där börsnoteringen innebär slutet på Happy as we know it?
Med krav på 2-siffrig ökning på avkastning inom alla affärsområden kommer vi antingen se en obegränsad enshitification, eller att det bedöms omlönsamt och läggs ner, (edit:) eller går minhembio-ödet till mötes och bara lämnas att förfalla?

Det finns väl risk för att den där börsnoteringen innebär slutet på Happy as we know it?
Med krav på 2-siffrig ökning på avkastning inom alla affärsområden kommer vi antingen se en obegränsad enshitification, eller att det bedöms omlönsamt och läggs ner, (edit:) eller går minhembio-ödet till mötes och bara lämnas att förfalla?
Nja, hoppas du har fel. Minhembio dog väl i takt med att själva hembiokonceptet dog. När folk tycker cykling är fånigt och tex sparkcykel nog duger istället så dör forumet. Annars får väl happy å freeride flytta till sweclockers eller nåt

Ingen här som har sprungit på något hyfsat lätt nedsatt XC-bakhjul i alu? Tänker innerbredd 30mm, vikt typ 900g, prisidé 2000-2500 dvs 40-50% rea..

Ingen här som har sprungit på något hyfsat lätt nedsatt XC-bakhjul i alu? Tänker innerbredd 30mm, vikt typ 900g, prisidé 2000-2500 dvs 40-50% rea..
Ethirteen xcx 28mm för 300 euro?

Lite över budget. Jag köpte ett men blev grinig när jag inte får tag på matchande framhjul, då blir nog retur (eller vill du köpa det?)

Finns både som 29 och 27,5

Nja, hoppas du har fel. Minhembio dog väl i takt med att själva hembiokonceptet dog. När folk tycker cykling är fånigt och tex sparkcykel nog duger istället så dör forumet. Annars får väl happy å freeride flytta till sweclockers eller nåt
Just hembiokonceptet dog väl inte, men för folk flest blev det för bökigt när streaming, smart-TV, soundbars etc inte gjorde det värt att hålla på. Entusiasterna bygger väl fortfarande.
Något liknande med cykling. Just nu någon form av boom som vi är i slutet av (?). De som hoppat på en trend hoppar kanske vidare. Men, detta forum har överlevt flera trender, ska väl lite mer till innan det dör.

Just hembiokonceptet dog väl inte, men för folk flest blev det för bökigt när streaming, smart-TV, soundbars etc inte gjorde det värt att hålla på. Entusiasterna bygger väl fortfarande.
Något liknande med cykling. Just nu någon form av boom som vi är i slutet av (?). De som hoppat på en trend hoppar kanske vidare. Men, detta forum har överlevt flera trender, ska väl lite mer till innan det dör.
Sen fanns det väl viss användarsynergi mellan minhembio, prisjakt och kopplade shoppar, medans användarna på happy generellt undviker att handla från wesports-bolag.

skulle säga att det beror på vilka komponenter man köper. Tex en gaffel som kommit tillbaka som retur skulle inte jag vilja köpa då man inte vet vad personen innan gjort med den. Men det kanske bara är jag.
Jag tror knappast att det finns marginaler för någon aktör i cykelbranschen att inte försöka kapitalisera på returer, förutsatt att de är fullt fungerande. QC av returer sker antingen hos återförsäljaren, hos tillverkaren eller av tredje parts reverse logistics-bolag.

Hunt wheels kör 30% . Var inne och kollade och det gällde nästan alla fälgar.
UPP TILL 30%.
Hunt har ständigt kampanjpriser i varierande grad.
+1

För ett par veckor sedan hade de även 20% ytterligare som även fungerade på deras EU-sida
20% extra på Hunt med kod DEC20
https://eu.huntbikewheels.com/

Och eftersom de bästa julklapparna är de man köper åt sig själv
4-Season-All-Road-Main-hero-shot_360x.jpg

har nu en av mina cyklar fått en hjulklapp

+1

För ett par veckor sedan hade de även 20% ytterligare som även fungerade på deras EU-sida

https://eu.huntbikewheels.com/

Och eftersom de bästa julklapparna är de man köper åt sig själv
4-Season-All-Road-Main-hero-shot_360x.jpg

har nu en av mina cyklar fått en hjulklapp
Carbon 35? Köpte dessa på BF till grushojen och det blev en helt ny cykel.
Köpte även ett par Hunt XC Wide till trailhojen men samma dag som jag tog emot dem fick Spez in sina motsvarande för 3800:-, så det blev retur och kreditering på de Hunthjulen.

Jag tror knappast att det finns marginaler för någon aktör i cykelbranschen att inte försöka kapitalisera på returer, förutsatt att de är fullt fungerande. QC av returer sker antingen hos återförsäljaren, hos tillverkaren eller av tredje parts reverse logistics-bolag.

Absolut är det bra att företag säljer retur- produkter istället för och kasseras det håller jag med om , även om jag själv är skeptisk till att köpa sånna produkter 🙂. Inga företag har väll råd nu för tiden med fungerande kapital som bara ligger och dammar eller kasseras .

Jag killgissar att mycket av ”bulk”-komponenterna skulle ha gått till montering av nya cyklar, men där minskad efterfrågan gjort de överflödiga.

Absolut är det bra att företag säljer retur- produkter istället för och kasseras det håller jag med om , även om jag själv är skeptisk till att köpa sånna produkter 🙂. Inga företag har väll råd nu för tiden med fungerande kapital som bara ligger och dammar eller kasseras .
Jag ser det som att produkten har genomgått dubbel kvalitetssäkring, förutsatt att det är en seriös verksamhet 🙂

Jag killgissar att mycket av ”bulk”-komponenterna skulle ha gått till montering av nya cyklar, men där minskad efterfrågan gjort de överflödiga.
Precis så tror jag också att det är. Ex det sjukt prisvärda Cane Creek-styrlagret som kommer med Yeti-topcap hintar om det.

Kan nog stämma det du säger . för en x2 factory kashima för 199 EU + tysk moms är nästan för bra för o vara sant
Screenshot_20251224-142919~2.webp

Jag är av samma uppfattning. Det man då kan ha med sig är att alla dämpare och gafflar som säljs till vrakpriser ofta är tunade för specifika cyklar, och inte sällan svintunga eMTB. Det framgår inte så tydligt.

Jag är av samma uppfattning. Det man då kan ha med sig är att alla dämpare och gafflar som säljs till vrakpriser ofta är tunade för specifika cyklar, och inte sällan svintunga eMTB. Det framgår inte så tydligt.
Å andra sidan är normal tune ofta fånigt lätt/klen så det kan vara en win-win om man cyklar lite hårdare eller väger lite mer.

Tillbaka
Topp