Köperåd junior - DH eller "Frirajd/enduro" ?

Bortsett från att det finns nån sorts smärtgräns i tyngd så är det länkage som märks mest. När jag testat olika versioner av Meta tycker jag de varit helt OK. Mer trygga och stabila än poppiga, men inte dåliga på något sätt. Det kanske kan passa rätt bra här?
Ja en poppig släde lär jag inte hitta. Jag tror metan är riktigt tung. Hittar inte nu men tror 4kg plus. Vet inte om TR är lättare.

Jag övertänker väl som vanligt
On the descents, the Meta TR has a slightly more voracious appetite for high speeds and rough terrain, while the Ripmo AF tips more towards that aggresive all-rounder category, despite the fact that it has a little more travel. Overall, it's hard to go wrong with either one if you're looking for a sturdy, do-it-all machine.

Å andra sidan duger säkert mythique bra också. Släde eller allround, det är frågan?

Bird är nog ändå sweetspot men svårt att hitta beggad å small är 27.5

Ja en poppig släde lär jag inte hitta. Jag tror metan är riktigt tung. Hittar inte nu men tror 4kg plus. Vet inte om TR är lättare.

Jag övertänker väl som vanligt

Å andra sidan duger säkert mythique bra också. Släde eller allround, det är frågan?

Bird är nog ändå sweetspot men svårt att hitta beggad å small är 27.5
Jag har provat både TR och nån fetare version. Känslan var ganska lik i båda, även om TR var lite piggare att trampa. Men det är ju också rätt vanligt att ett märke försöker ha en känsla man känner igen i sina cyklar.

27,5 är väl ypperligt på en small f ö?
Mvh vuxen 27,5-cyklist. Vi har lite roligare ;)

Jag har provat både TR och nån fetare version. Känslan var ganska lik i båda, även om TR var lite piggare att trampa. Men det är ju också rätt vanligt att ett märke försöker ha en känsla man känner igen i sina cyklar.

27,5 är väl ypperligt på en small f ö?
Mvh vuxen 27,5-cyklist. Vi har lite roligare ;)
Ja, det är mest för att kunna byta hjul men jag förstår att det verkar konstigt när jag är så jävla noga med att tex st inte ska vara längre än 380.

Just idag låter bird bra. Hon har en raw hardtail med svart tryck nu. Inte bird, men bryr sig inte om märket

Full endoro så tittar vi tex på
Meta v4 och Alpine 2023. Båda har enklare single pivot tror jag. Dåligt med slash och Mega 290 som hade känts bättre för pappa.
vet inte hur seriös du är med Mega 290 men jag tipsar ändå:

Lite gafflar som kan vara intressant:

vet inte hur seriös du är med Mega 290 men jag tipsar ändå:

Lite gafflar som kan vara intressant:
Jo, det är extremt intressant. Kostar som en begagnad meta v5 utan shock.
Kan man lita på siten?

Sen är det fortfarande beslutsångest mellan full enduro och trail men tvek att det är lönt att vänta på en bird....

Tänker att zeb inte är värt viktstraffet så blir lyrik

Jo, det är extremt intressant. Kostar som en begagnad meta v5 utan shock.
Kan man lita på siten?

Sen är det fortfarande beslutsångest mellan full enduro och trail men tvek att det är lönt att vänta på en bird....

Tänker att zeb inte är värt viktstraffet så blir lyrik
Mountainlove ska vara legit. Man kan ju mejla och stämma av först att lagersaldo stämmer förstås.

Finns inte så mycket reviews av v4 men verkar vara samma som säljs idag men small säljs nu bara som mixed. Säljes bla av bikefix i Genarp.

De reviews jag hittar tycker den är bobbig bak med väldigt låg anti squat. Motsatsen till meta v5

Finns inte så mycket reviews av v4 men verkar vara samma som säljs idag men small säljs nu bara som mixed. Säljes bla av bikefix i Genarp.

De reviews jag hittar tycker den är bobbig bak med väldigt låg anti squat. Motsatsen till meta v5

Om det är den här så verkar den klättra bra, förutom att cykeln var tung:

Om det är den här så verkar den klättra bra, förutom att cykeln var tung:

Osäker på om det är v3 eller v4. Antar att 2018 är v1 och sen kom det två till på kort tid. V2 var nog bara en mindre justering

Edit. Jo, det verkar som v4 kom 2021. Geo håller bra även om STA är för brant för min smak

Edit. Det finns i alla fall 2016, 2018 och v4 = 2021. Möjligen är 2018 =2019 och en mindre justering för mer progressiv dämpning 2020.

Senast ändrad:
För samma pris fick det hellre bli en ny mega 290 v4 än en beggad meta v5. Det är old stock men nytt är nytt och NP är NP. Det är samma som 2025 utom att 2025 bara finns som mixed i S till L.

Landade i att det får bli en döds att växa in i hellre än en rationell trail. Park is park och more is more.

Dålig bild men det är ett riktigt vapen. Nice att de satte i dämpare och styrlager. Får plocka av dämpare o plocka ur token ur megneg men skönt att bussningar är i.

1000007583.webp

Får se om vi behöver köpa ett mx kit eller det funkar med 29.

För samma pris fick det hellre bli en ny mega 290 v4 än en beggad meta v5. Det är old stock men nytt är nytt och NP är NP. Det är samma som 2025 utom att 2025 bara finns som mixed i S till L.

Landade i att det får bli en döds att växa in i hellre än en rationell trail. Park is park och more is more.

Dålig bild men det är ett riktigt vapen. Nice att de satte i dämpare och styrlager. Får plocka av dämpare o plocka ur token ur megneg men skönt att bussningar är i.

Visa bilaga 812518

Får se om vi behöver köpa ett mx kit eller det funkar med 29.
Jaha, så det blev en Mega-fin ram 🙂
Kul !

Quake-ramen (storl S) jag köpte, beställdes från Dancykeloskid (Sveriges bästa firmanamn !) och kom redan i november. Så nu har letat runt och beställt delar.

Cykeln blir färdigbygd närsomhelst. Då kommer den på en bild här i tråden.

Jaha, så det blev en Mega-fin ram 🙂
Kul !

Quake-ramen (storl S) jag köpte, beställdes från Dancykeloskid (Sveriges bästa firmanamn !) och kom redan i november. Så nu har letat runt och beställt delar.

Cykeln blir färdigbygd närsomhelst. Då kommer den på en bild här i tråden.
Han hade även en mega men i fel storlek tyvärr.
Jag kommer att bygga snart. Ska väl inte användas på ett bra tag men blir lite jobb med dämpare och så.

Det finns ju också den här:

Nog en kvar i small. Den i large är på väg till mig.
Ja, det blir ju oneklingen dyrt att köpa ram. Den där hade helt klart kunnat vara nåt.
Samtidigt har jag det mesta på hyllan och så får jag som jag vill med detaljerna

Efter den här tråden har vi väl rätt till en byggtråd, inte bara en bild!
Nja, det blev inte en tråd men en bild fick jag ihop efter att jag och pojken skruvat litet till och från senaste veckorna.
Men nu är allt på plats och det är bara intrimningen kvar när säsongen drar igång.
Vi får se om 27,5" hjul och gaffel funkar OK med ramen. Vi tror på det tills pojken och spargrisen växt litet till så blir det förhoppningsvis en 29" DH-gaffel som kommande uppgradering.

Bilagor

• IMG_6929.webp
    IMG_6929.webp
    745.4 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp