Varselfärg till hjälmen

Varselfärg till hjälmen
Ja, min Specialized är den enda som passar riktigt bra. Tyvärr är den många år för gammal och borde slängas. Idiotiskt nog har den nya modellen en skärm som är uppfälld och inte kan fällas ner. Vad i helsefyr ska man då ha den till?? Det är ofta jag vill skärma av solen, men se det är tydligen inte tufft nog. :oops:

Köpte en Bell som jag tyckte passade superbra. Men samma där; efter ett par timmar börjar det plötsligt göra sjukt ont. Funkar med mössa, men inte utan. Finns massa vassa kanter där bak som man undrar vad de rökte innan de designade dit dem.

Hjälm behöver bara bytas när man har kraschat. Jag kör fortfarande med min första Ambush. Jag köpte en till i fall jag behöver en ny. TCM har kvar, med rabatt, åtminstone i storlekar S och L.

Varselfärg till hjälmen
Har du något som stödjer det?

Det går emot alla tillverkares rekommendationer som jag sett

Tillverkare vill, såklart, sälja fler hjälmar.

En tysk magazin hade testat hjälmar igen som de hade lagrat kring tio år efter första test. De hade tappat 10 till 15% av dämpningen som var mindre än skillnaden mellan olika modellerna.

Varselfärg till hjälmen
Tillverkare vill, såklart, sälja fler hjälmar.

En tysk magazin hade testat hjälmar igen som de hade lagrat kring tio år efter första test. De hade tappat 10 till 15% av dämpningen som var mindre än skillnaden mellan olika modellerna.
Toppenresonemang ifall man nu cyklar en gång, sen lägger hjälmen i ”lagring” i tio år och sen provar igen.
Man skulle nog kunna ta och resonera att sakerna slits mer när dom används.
Dom tyska lagrade hjälmarna utsattes väl inte för småstötar, allmän hantering, UVljus, svett osv?

Varselfärg till hjälmen
Dom tyska lagrade hjälmarna utsattes väl inte för småstötar, allmän hantering, UVljus, svett osv?

Småstötar gör ingenting. UV-ljus kan göra nånting på cellplast. Mina hjälmar är dock nästan heltäckt av polykarbonat. Sen var tyska magazinet inte oroligt av att använda hjälm som är använt i tio år. Och tyskarna brukar vara grundliga.

Varselfärg till hjälmen
Man får välja vem man lyssnar på. "Det var ett tyskt test som lagrade hjälmarna i tio år och dom tappade bara 10-15% så att använda dom hur länge som helst går toppen"

Eller samtliga hjälmtillverkare

"Yes, but that's not necessarily because the expanded polystyrene foam degrades over time, as April Beard, Bontrager's(link is external) product manager for helmets, explains: "It really depends on how good care you take of the helmet. There is no evidence that the EPS liner will deteriorate with age. Still, there are things such as solvents, chemicals, and environmental exposure that can degrade the performance of the helmet."

"Paul Caswell, the senior brand manager for Giro and Bell helmets' distributor ZyroFisher, agrees: "We normally recommend a new lid every three years, depending on usage, as even with no impacts, there is a constant knocking and pressing of the EPS as the helmet is stored, dropped, placed on hard surfaces, etc. Due to tiny impact after tiny impact over time, the EPS will gradually lose its volume, making it less able to deal with the energy in the unfortunate event of an impact. Of course, the more the helmet is used, the more it will deteriorate, so one rule for all does not work here, but three years is a good guide."

Jag tycker en årskostnad på 400kr för en hjälm är okej, så jag kommer byta mina efter ett par års användning för att vara säker

Att låta den ligga i lagring verkar som sagt inte vara problem. Men att använda den?

Senast ändrad:
Varselfärg till hjälmen
Man får välja vem man lyssnar på. "Det var ett tyskt test som lagrade hjälmarna i tio år och dom tappade bara 10-15% så att använda dom hur länge som helst går toppen"

"Yes, but that's not necessarily because the expanded polystyrene foam degrades over time, as April Beard, Bontrager's(link is external) product manager for helmets, explains: "It really depends on how good care you take of the helmet. There is no evidence that the EPS liner will deteriorate with age. Still, there are things such as solvents, chemicals, and environmental exposure that can degrade the performance of the helmet."

"Paul Caswell, the senior brand manager for Giro and Bell helmets' distributor ZyroFisher, agrees: "We normally recommend a new lid every three years, depending on usage, as even with no impacts, there is a constant knocking and pressing of the EPS as the helmet is stored, dropped, placed on hard surfaces, etc. Due to tiny impact after tiny impact over time, the EPS will gradually lose its volume, making it less able to deal with the energy in the unfortunate event of an impact. Of course, the more the helmet is used, the more it will deteriorate, so one rule for all does not work here, but three years is a good guide."

Jag tycker en årskostnad på 400kr för en hjälm är okej, så jag kommer byta mina efter ett par års användning för att vara säker

Att låta den ligga i lagring verkar som sagt inte vara problem. Men att använda den?

Inget av det där spelar nån roll när ens gamla slitna hjälm är det enda som passar på huvudet.

Varselfärg till hjälmen

Du har just visat, svart på vitt, att om man inte använder sin hjälm som labb-skydd, eller häller kemikalier på den så o då, så trumfar omdömesfull visuell bedömning kommersiella "3-5 år"s-regeln.
Att påstå att en millimeters kompression ska förstöra ett 15-20 mm kompressionslager för att det minskat zonen för mycket är löjligt, ja, försämrad, men med 5-7%. Bedöm själv. Men det kan de inte göra i USA för då skulle nån jävel stämma dem, och de vill inte göra det någonstans för de vill sälja hjälmar.
Bedöm själv!
@Makten gör det redan så för tråden är den här ranten rätt ot, Sorry @Makten

Varselfärg till hjälmen
Du har just visat, svart på vitt, att om man inte använder sin hjälm som labb-skydd, eller häller kemikalier på den så o då, så trumfar omdömesfull visuell bedömning kommersiella "3-5 år"s-regeln.
Att påstå att en millimeters kompression ska förstöra ett 15-20 mm kompressionslager för att det minskat zonen för mycket är löjligt, ja, försämrad, men med 5-7%. Bedöm själv. Men det kan de inte göra i USA för då skulle nån jävel stämma dem, och de vill inte göra det någonstans för de vill sälja hjälmar.
Bedöm själv!
@Makten gör det redan så för tråden är den här ranten rätt ot, Sorry @Makten
Jadå, jag vet vad som står.

Men hade varit betydligt mer intressant och relevant att göra testerna på en hjälm som använts tio år och en som legat på ett lager i tio år.
Skulle säga att alla mina saker som används ofta i tio år har slitits mer än det som legat bortglömt i en garderob i tio år.
Men alla gör som man vill

Varselfärg till hjälmen
Jadå, jag vet vad som står.

Men hade varit betydligt mer intressant och relevant att göra testerna på en hjälm som använts tio år och en som legat på ett lager i tio år.
Skulle säga att alla mina saker som används ofta i tio år har slitits mer än det som legat bortglömt i en garderob i tio år.
Men alla gör som man vill
Men det är inte det tillverkarna säger, de säger att du ska byta skiten efter 3-5 åt. Punkt, oavsett om de legat i ett skåp. Därför är testen mer intressant än att testa grejer som tydligt slitits och skadats. Och många många många, de flesta troligen, går på marknadsföringen förklädd som konsumentskydd.

Varselfärg till hjälmen
Men det är inte det tillverkarna säger, de säger att du ska byta skiten efter 3-5 åt. Punkt, oavsett om de legat i ett skåp. Därför är testen mer intressant än att testa grejer som tydligt slitits och skadats. Och många många många, de flesta troligen, går på marknadsföringen förklädd som konsumentskydd.
Jag tycker väl det låter som att tillverkarna lyfter fram det som en tumregel och att det beror på användning?

It is essential to note that this three-year timeframe serves as a general guideline. Depending on the intensity of use, maintenance, storage conditions, and exposure to external elements such as extreme temperatures or UV rays, the actual lifespan may vary. -kask

”Cycling helmets—even when they have not been involved in a crash—don’t last forever, says Chris Smith, Lazer Helmets Marketing Manager. “It really depends on how much the helmet is used,” adds Smith, who has been working in the cycling industry since 1988. “Studies have been done on helmets sitting in a bike shop storage room for 20 years and they’ve been found to offer the same level of protection as when first made. But with normal use, which is what we’re really talking about here, I strongly recommend that you replace your helmet every 3-5 years.” -lazer
  • Change your bike helmet every 3-5 years​

How long helmets last and how often you should change your bike helmet is largely a question of how and how often you use your helmet. But every 3–5 years is a good rule of thumb. If you ride your bike daily, it will obviously be more exposed to sun and general wear and tear than if you only use it a couple of times a month.” -mips

Varselfärg till hjälmen
Använd inte färg eller någon tejp på hjälmen. Kan komprimera säkerheten. Den är designad för att gå sönder på ett visst sätt. Bättre att istället köpa ett regnöverdrag i varselfärg.

Varselfärg till hjälmen
Tror vi diskuterat detta i en annan tråd men kolla på tex sneakers som fått stå på hyllan hos en så kallad ”sneakerhead” och inte använts. Dom faller isär. Varför? Jo gummi, lim osv går sönder med tiden ändå även om det inte exponeras för UV och regn osv. Det är klart att en hjälm inte faller isär i händerna efter 5 år på hyllan. Men är den säker? Förmodligen (för vanligt bruk, typ ramla i 15 km/h från att ha slirat på rullgrus på en damtralla). Är den säker lika länge som en nyproducerad hjälm? Nej. Är den lika säker (punkt) som en nyproducerad hjälm? Nej. Kan man lita på den? Kanske. Är hjälmen det viktigaste skyddet? Ja. Är det värt risken då att chansa? Nej.

Edit: Sen blir det såklart värre om man också har använt hjälmen i solsken, med svett, regn osv och sen har den på hyllan i 5 år. Då slits den ännu mer och därför är regeln en ganska bra fingervisning som tagits upp här ovanför. Ingen har en helt oanvänd hjälm på hyllan 5+ år och sen bestämmer sig för att använda den.

Varselfärg till hjälmen
Hjälmöverdrag känns som den vettigaste lösningen, ja. Frågan är var man hittar ett där frakten inte kostar dubbelt så mycket som överdraget. Och där storleken rymmer en hjälm med skärm. Mitt nuvarande gula från Vaude är preciiiis på håret att det passar. Och då är hjälmen ändå lite tunnare/mindre än många andra för samma huvudstorlek.

Edit: Jag skulle i och för sig kunna tejpa eller måla orange färg på överdraget jag redan har. :unsure:

Varselfärg till hjälmen
Orange huvudbonader finns hemma sedan tidigare. Verkar vara osynliga.. Plussade
1774.webp
pä idag!

Varselfärg till hjälmen
Själv kompletterade jag med 6 par Performance neonorangea kalsonger på rea för bara 74:50/st hos Dressmann häromdagen. Fast kanske inget man (endast) cyklar omkring med mitt i vintern...😆

IMG_20251230_152738590.webp

Varselfärg till hjälmen
Alla happyiters favvo affär ? Lidl hade denna vecka hos oss varselgul hjälm överdrag för billig peng (40:-)

Bilagor

• IMG_1530.webp
    IMG_1530.webp
    539.1 KB · Besök: 21
Tillbaka
Topp