Köpa ny LVG storlek / geometri

Hej! Jag har lite funderingar på storlek vid val av ny cykel. Efter 10 år med en Ridley X bow 2016 som landsvägscykel är det dags att byta upp mig. Jag har sneglat på en Cannondale Supersix EVO 3 i storlek 56. Med min längd på 179cm hamnar jag precis på den storleken, samtidigt som jag läser att väldigt många med min längd väljer storlek 54.

https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-supersix-evo-3-2025-56,ridley-x-bow-2009-l/

Min nuvarande Ridley är en 54cc ram vilket motsvarar storlek large och har en 110mm styrstam samt många Spaces. Fick en bikefit från Cykelcity när jag köpte cykeln och har alltid suttit väldigt bra på den. Jämför jag geometrierna mellan dessa två cyklar (EVO 3) så är de väldigt lika. Jag har en innerbenslängd på 87cm vilket är långt för min längd. Det främsta skillnaderna är väl att EVO har 8mm längre effektiv längd på överröet samt 48mm kortare längd på sadelröret.

Det jag funderar på är om det eventuellt kan vara så att jag ska ha andra mått när det är så en räser och inte cyklocross? Eller är det så att jag högst troligt kan följa måtten på min nuvarande cykel vid val av en ny?

Det jag vill ha är i slutändan en livlig räser med bra komfort för längre turer runt 3-4h ibland, samt en Vättern. Är inte jätte stark i bål eller vidare flexibel. Kör stundtals nere i bocken men inte hela tiden.

Är inne på att göra en ny bike fit först men kan komma över en EVO 3 till väldigt bra pris.

Tack för input!

Jag skulle göra en bike sizeing (inte bike fit) om du har möjlighet. Tar ca en timme och kostar ca en tusenlapp. Sitter du väldigt bra på din nuvarande så är ju frågan om du verkligen vill och kan ha en stack som är hela 20 mm lägre, i synnerhet om du använder flera distanser idag och inte verkar vara jätterörllig. Har du inte möjlighet att göra en bike sizeing skulle jag ha valt strl 56.

Om du vill har styret lite högre skulle jag rekommendera 56. Jag är 179 cm, med relativt lång överkropp, och sitter gärna djupt och har därför valt 54 på Supersix Evo (SE i mitt fall). På 56 skulle jag behöva en -17 grad stam för att får styret tillräckligt lågt. 56 har bara 5 mm längre reach än 54 men är 20 mm högre. Jag vet inte hur lång stammen är på 56, kanske skulle du behöva byta till en kortare.

Jag hade kört på en 54a. Är 181 själv och har en en 56 SystemSix. Den kör jag med i praktiken 0 mm offset på sadeln för att det inte ska bli för stort. Har haft 54 och 56 på Synapse Disc tidigare och båda har funkat. 56an ger lite snällare drop.

Om cykeln inte passar till din kropp så blir det inget bra köp oavsett vad priset är. Välj mao storlek med omsorg.

Bike sizeing: görs för att få rätt storlek inför köp. Du får ett intervall för stack och reach. Det är inga perfekta mått, men jag vet inget bättre.
Bike fit: görs efter köp för att anpassa cykeln efter din kropp.

Skillnaden i reach mellan strl 54 och 56 är bara 5 mm som @Berk redan har konstaterat. Det är så lite att det inte har någon avgörande betydelse. 20 mm skillnad i stack är dock något helt annat. Jag fick vid min bike sizeing ett intervall på 10 mm för stack (och reach).

Jag hade tidigare köpt en cykel som var en aning för lång och för låg. En bike fitter menade att det delvis skulle gå att kompensera, men aldrig bli riktigt bra. Jag sålde den cykeln.

Skillnaden i reach mellan strl 54 och 56 är bara 5 mm som @Berk redan har konstaterat. Det är så lite att det inte har någon avgörande betydelse. 20 mm skillnad i stack är dock något helt annat. Jag fick vid min bike sizeing ett intervall på 10 mm för stack (och reach).
Det är stor skillnad i HTA dock

Om cykeln inte passar till din kropp så blir det inget bra köp oavsett vad priset är. Välj mao storlek med omsorg.

Jag hade tidigare köpt en cykel som var en aning för lång och för låg. En bike fitter menade att det delvis skulle gå att kompensera, men aldrig bli riktigt bra. Jag sålde den cykeln.
Varit där, gjort samma resa. Men behövde ingen bajkfitter för att komma till den insikten.
Tyvärr, det var en Ritchey Road Logic 😞

Varit där, gjort samma resa. Men behövde ingen bajkfitter för att komma till den insikten.
Tyvärr, det var en Ritchey Road Logic 😞

Jag kände redan vid köpet att det var ett gränsfall. Läser man en del inlägg här på Happy så kan man lätt få intrycket att det går att fixa till med annan längd på styrstam, sadelns position mm. Det hoppades jag att bike fittern skulle lösa det. Det gick dock inte. Ska sittpositionen bli riktigt bra måste grundförutsättningarna vara rätt.

Tack för alla dessa fantastiska svar. Jag har sedan tidigare en bikefit inbokad på Art-V här i Göteborg i mitten av januari och min initiala tanke var just att köpa cykeln och sedan få den anpassad på plats. Min magkänsla har dock mer och mer sagt att det är fel väg att gå, enbart för att få till en bra deal på en cykel. Vilket flera av er har påpekat så är en cykel för 30k som inte passar ett snedköp och inte hållbart ändå. Vill göra en investering som ska funka i flera år framöver och då är det värt att börja från rätt ände och det kanske leder till att en Supersix i varken storlek 54 eller 56 är bra för mig.

Det som vissa av er bekräftar är någonstans att man kanske inte bara kan jämföra geometrin rakt av mot en klassisk cyklocross. Troligtvis kommer en landsväg inte att justeras likadant pga olika förutsättningar i och crossen kanske är bra inställd för vad den är, men en landsvägscykel kan bli ännu bättre för just sitt ändamål, asfalt.

En sak som jag lagt märke till är ju att små skillnader i mm kan göra mycket på en cykel.

Har varit där jag med, dyrköpt läxa... Köpte en storlek mindre för att få kortare reach men skillnaden var inte så stor, däremot var stack påtagligt lägre och det var inte kul.

Instämmer i att det kan vara bra att ta hjälp av någon som kan. Det finns så mycket som spelar in vad gäller bekväm sittställning. Styren har ju olika reach också (kan ibland skilja många cm), t ex, och bredden på styret påverkar hur sittställningen känns (är själv nere på 38 resp 36 cm). Många spacers gör att styret kommer närmare kroppen eftersom styrröret inte är lodrätt, så två cyklar med samma reach men olika stack (och antal spacers) kommer att ge olika sittställning.

Det är stor skillnad i HTA dock
Det påverkar cykelns egenskaper, 54:an kommer att kännas mkt rappare. Förstår inte hur det skulle påverka storleksbedömningen.

Cannondale använder två gaffelrörsvinklar och två olika gafflar så att alla storlekar, förutom minsta, har precis samma "trail" (jag minns inte hur det heter på svenska). Då borde styrkänslan vara mycket liknande.

Om du vill har styret lite högre skulle jag rekommendera 56. Jag är 179 cm, med relativt lång överkropp, och sitter gärna djupt och har därför valt 54 på Supersix Evo (SE i mitt fall). På 56 skulle jag behöva en -17 grad stam för att får styret tillräckligt lågt. 56 har bara 5 mm längre reach än 54 men är 20 mm högre. Jag vet inte hur lång stammen är på 56, kanske skulle du behöva byta till en kortare.
Sryrstammen är 100 vad jag kan se. Vad jag har förstått vill man inte gå ner för mycket då styrningen kan upplevas fladdrig och för ostabil.

Tack för alla dessa fantastiska svar. Jag har sedan tidigare en bikefit inbokad på Art-V här i Göteborg i mitten av januari och min initiala tanke var just att köpa cykeln och sedan få den anpassad på plats. Min magkänsla har dock mer och mer sagt att det är fel väg att gå, enbart för att få till en bra deal på en cykel. Vilket flera av er har påpekat så är en cykel för 30k som inte passar ett snedköp och inte hållbart ändå. Vill göra en investering som ska funka i flera år framöver och då är det värt att börja från rätt ände och det kanske leder till att en Supersix i varken storlek 54 eller 56 är bra för mig.

Det som vissa av er bekräftar är någonstans att man kanske inte bara kan jämföra geometrin rakt av mot en klassisk cyklocross. Troligtvis kommer en landsväg inte att justeras likadant pga olika förutsättningar i och crossen kanske är bra inställd för vad den är, men en landsvägscykel kan bli ännu bättre för just sitt ändamål, asfalt.

En sak som jag lagt märke till är ju att små skillnader i mm kan göra mycket på en cykel.

Kloka insikter. Det kan mycket väl vara så att en viss cykelmodell inte passar din kropp, oavsett storlek. Då är det bättre att köpa en annan, i synnerhet om vi pratar om 30k och något som ska funka i flera år.

Ah, men 90 eller 80 mm borde inte vara nån problem. Gruscyklar har ofta 70 mm.

Det är väl gruscyklar för tuffare terräng där reach är längre? Jag har ingen gruscykel med 70 mm. Då går det normalt långsammare och då blir längden på styrstammen inte lika avgörande. Utför en brant alpväg skulle jag nog inte vilja ha 70 mm.

Ovanstående visar dock en av bristerna med stack- och reachmåtten. De varianter jag har sett med reach+ etc där hänsyn har tagits till styrets reach mm har dock varit svåra att jämföra.

Om det är variant av SSE med styrstam/styre i aluminium så är det ett styre med 90mm reach, vilket med moderna mått mätt är mycket. Bra att ha i åtanke, men den kommer ju med 100mm styrstam (antar jag för stl 54/56) så det jämnar väl ut sig mer eller mindre. Jag själv satt och jämförde min gamla cykel med supersixen men glömde detta, så cykeln upplevdes initialt som lång men nu har jag vant mig.

Triangel-gaffelröret är lite jobbigt att ha att göra med, men det är priset man får betala för ett smalt styrrör för att minimera luftmotståndet.

Överlag en toppenhoj, får man till cockpiten med styrbredd/spacers är det en ganska enkel hoj att leva med förutsatt elektroniska växlar (vilket jag antar/hoppas du har för 30kkr).

En bikefit är bra om man känner sig osäker men man skall se det som en del av en läroprocess och inte som något absolut, en bikefit är en (förhoppningsvis kunnig) persons åsikt men facit är alltid ens egen kropp. Att själv prova med olika längd på styrstam, setback på sadel, höjd på sadel och styre osv. är det som ger mest tycker jag men det kräver kanske lite mer..

En bikefit är bra om man känner sig osäker men man skall se det som en del av en läroprocess och inte som något absolut, en bikefit är en (förhoppningsvis kunnig) persons åsikt men facit är alltid ens egen kropp. Att själv prova med olika längd på styrstam, setback på sadel, höjd på sadel och styre osv. är det som ger mest tycker jag men det kräver kanske lite mer..

Att få råd från en kunnig person som vet hur det bör se ut och har god kunskap om hur kroppen fungerar är enligt min erfarenhet värt pengarna. Det som kan kännas okej behöver inte nödvändigtvis vara det bästa. Sen måste så klart råden stämma överens med vad den egna kroppen säger.

Om jag minns rätt hade tidningen Kadens för länge sedan en artikel där en cyklist gick till olika bikefittare och råden han fick skiljde sig åt med olika inställningar som följd.

Om jag minns rätt hade tidningen Kadens för länge sedan en artikel där en cyklist gick till olika bikefittare och råden han fick skiljde sig åt med olika inställningar som följd.

Det kan jag mycket väl tänka mig, olika bikefitters har olika utbildning och kompetensnivån skiljer. Vissa har ingen medicinsk kompetens överhuvudtaget. Problemet som konsument är att veta vilken som bra och vilken som är mindre bra. En med medicinsk utbildning är definitivt att föredra.

Ja, eller titta på hur olika proffsen sitter. Förutom sadelhöjd är det mest personliga preferenser.
Bättre ätt lägga pergarna på samtalsterapi om man är så osäker på hur man vill ha det. 😁

Ja, eller titta på hur olika proffsen sitter. Förutom sadelhöjd är det mest personliga preferenser.
Bättre ätt lägga pergarna på samtalsterapi om man är så osäker på hur man vill ha det. 😁
Samtalsterapi är dyrt och bidrar väl inte så mycket till VO2max 😉
En bikefit är väl utmärkt men kanske inte en sanning huggen i sten. Och i takt med att kroppen ändras kan ju sittställningen behöva justeras.

Det är ju väldigt svårt att jämföra med personer som är väldigt rörliga, väger 60 kg och har en FTP på över 400 W, dock. Sen ser ju positionen olika ut för varje enskild person men vi är ju unika så det är väl inte så konstigt. Personlig preferens påverkar säkert något men dem sitter ju ändå på en position där dem är som snabbast och det är ju ingen gissningslek som gör att dem sitter som dem gör.

En bikefit är väl utmärkt men kanske inte en sanning huggen i sten.
Man pratar ju ofta om det mer som en process. En bra bikefitare bör ju hjälpa en om man har problem och något behöver justeras efteråt, dessutom.

Håller med i huvudsak: Cykeln ska passa riktigt bra från start, men sedan förändras sittposition(-ambition?), kropp och distans. Skor och klackar byts ut, etc.

Min inställning till bikefit är att det är klart överskattat för nästan alla.

Men bra för elitcyklister och nybörjare. Elitcyklister (proffs) då de byter cykel ofta och behöver träffa rätt direkt utan eventuella efterföljande justeringar. Nybörjare för hjälp vid sitt första seriösare cykelköp för att välja rätt storlek och hjälp med en utgångspunkt på sittställning.

För alla oss andra. Klart överskattat. Så länge man har tillräcklig koll på sina mått reach/stack/övriga mått och vet hur man vill sitta utan att få ont nånstans vid längre rundor, så behövs ingen dyr bikefit varken vid nyköp eller annars. Mindre justeringar klarar man fint själv.

#åsikt

Intressant inlägg. Så om man har en annan uppfattning/erfarenhet än du så är man osäker och bör lägga pengarna på samtalsterapi?

Min inställning till bikefit är att det är klart överskattat för nästan alla.

Men bra för elitcyklister och nybörjare. Elitcyklister (proffs) då de byter cykel ofta och behöver träffa rätt direkt utan eventuella efterföljande justeringar. Nybörjare för hjälp vid sitt första seriösare cykelköp för att välja rätt storlek och hjälp med en utgångspunkt på sittställning.

För alla oss andra. Klart överskattat. Så länge man har tillräcklig koll på sina mått reach/stack/övriga mått och vet hur man vill sitta utan att få ont nånstans vid längre rundor, så behövs ingen dyr bikefit varken vid nyköp eller annars. Mindre justeringar klarar man fint själv.

#åsikt

Att hitta rätt mått och rätt position kan vara något som man behöver hjälp med. Att få till rätt stack och reach via bike sizeing är något som har varit till stor hjälp för mig, trots många mil och cyklar (även köpta hos välrenommerade handlare) innan dess. Bike fit är mer överkurs, även om jag fick värdefulla synpunkter på hållning och position.

#lite annan åsikt

Samtalsterapi är dyrt och bidrar väl inte så mycket till VO2max 😉
En bikefit är väl utmärkt men kanske inte en sanning huggen i sten. Och i takt med att kroppen ändras kan ju sittställningen behöva justeras.
Måste man prata med en bikefitter för det? Plocka bort en spacer i månaden tills stammen är slammad. Klart.

Tillbaka
Topp