[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Men du... Förlåt kompisen... Har ju en kravspec som säger att den skall vara rymlig som en V70, kosta som en V70, gå som en V70 och lukta som en V70. Kravspecen utesluter det mesta japanskt, och många europeiska alternativ. Och alla nyare bilar.

Kanske inte så förvånande att förslaget blir behålla alternativt köpa en liiiite nyare.
V70-lukt, check!

v70n-doft.webp

Jo det kommer säkert sluta med att jag behåller den minst ett år till. Kamrem bytte jag själv sist, det tog typ 2 timmar så gör nog samma igen. Nya däck i 205/55-16 är ju inte heller speciellt dyrt egentligen. Sommardäcken har nog dessutom med typ 4 mm eller nåt sånt en sommar till i sig.

Men, med tanke på åldern så börjar det ändå bli dags att ha en plan. Den kan ju lika gärna lägga av imorrn. Jag är inte så orolig för det mekaniska eller drivlinan egentligen, det är väl snarare något elfel som kan dyka upp som blir spiken i kistan.
4 nya Kina-åtetruntdäck för en tusenlapp styck från Autodoc, en kamremssats och en kväll i garaget så har du ju bil i ett par, tre år till, låter det som.
Kollar blocket rätt mycket, tittar i samma prisklass som dig, men upplever att jag hittar verkligen ingenting som väcker det minsta lilla habegär hos mig i den prisklassen just nu.
Klart Volvon ska få leva vidare.

4 nya Kina-åtetruntdäck för en tusenlapp styck från Autodoc, en kamremssats och en kväll i garaget så har du ju bil i ett par, tre år till, låter det som.
Kollar blocket rätt mycket, tittar i samma prisklass som dig, men upplever att jag hittar verkligen ingenting som väcker det minsta lilla habegär hos mig i den prisklassen just nu.
Att köpa åretruntdäck av någon sort eller däck från Kina är totalt uteslutet, då är det bättre att ställa bilen och cykla till fjällen.

Särskilt när nya märkesdäck i min dimension kostar <1000 st.

Men mycket talar för att Volvon får leva en stund till, om inte besiktningen i februari hittar något över min förmåga att fixa.

Mina fördomar säger mig att det är samma människor som köper åretruntdäck som kör runt som ninjas med helt släckta lysen på motorvägen på kvällarna.

Mina fördomar säger mig att det är samma människor som köper åretruntdäck som kör runt som ninjas med helt släckta lysen på motorvägen på kvällarna.
<Fördoms-onsdag>
Mina fördomar säger att det finns två sorters ninjas. Dels Agda, 72, som kört med bara varselljus fram och släckt bak sedan bilen lagades i maj och verkstaden då ändrade auto till off. Hon undrar varför ljuset är så dåligt, men det är ju åldern säger de.
Sen är det Bengt-Jonny, 21, som köpt nya coola dimljus till tvåförtin. Och de syns bättre med halvljus av. Tjejerna blir som tokiga när de ser de coola ljusen.
Bengt-Jonny kör med året runt-däck, för han har ju ändå full koll när det sladdar och är ju en skickligare förare än de flesta. Tror han.
Agda kör med bra däck för hon lämnar alltid in bilen till märkesverkstad och följer deras åtgärdstips.
</Fördoms-onsdag>

Mina fördomar säger att det finns två sorters ninjas. Dels Agda, 72, som kört med bara varselljus fram och släckt bak sedan bilen lagades i maj och verkstaden då ändrade auto till off. Hon undrar varför ljuset är så dåligt, men det är ju åldern säger de.
Sen är det Bengt-Jonny, 21, som köpt nya coola dimljus till tvåförtin. Och de syns bättre med halvljus av. Tjejerna blir som tokiga när de ser de coola ljusen.
Bengt-Jonny kör med året runt-däck, för han har ju ändå full koll när det sladdar och är ju en skickligare förare än de flesta. Tror han.
Agda kör med bra däck för hon lämnar alltid in bilen till märkesverkstad och följer deras åtgärdstips.
Så kan det nog vara. Här i krokarna är det 99% relativt moderna (<15 år) japanska och koreanska bilar. Tror det är en del yngre varianter av Agda som bara inte bryr sig alls utan bara vill från A till B också.

Hade året runt däck en gång, det var becaz jag körde till alperna för åka skidor 1 månad på vintern.

<Fördoms-onsdag>
</Fördoms-onsdag>
Det där att många kör med bara varselljus fram i mörkret har jag undrat över…Min spaning säger att det det till övervägande delen gäller Kia/Hyundai. Har de automatisk instrumentbelysning även när reglaget står på ”off”? På många bilar blir man väl påmind av att det är kolsvart även i instrumenten-?

Det där att många kör med bara varselljus fram i mörkret har jag undrat över…Min spaning säger att det det till övervägande delen gäller Kia/Hyundai. Har de automatisk instrumentbelysning även när reglaget står på ”off”? På många bilar blir man väl påmind av att det är kolsvart även i instrumenten-?
Har också noterat en koreansk överrepresentation, men vet inte hur de funkar.

Numera har ju många bilar displayer ändå, de är ju aldrig släckta. Bara mer eller mindre ljusstarka.

Dubbfria vinterdäck är ju dock inte samma sak som åretruntdäck. Dubbfria vinterdäck har jag haft senaste tio åren och är väldigt nöjd med.
Då var det nog dubbfria vinterdäck jag tänkte på. Men använder annars dubbdäck, det känns mkt säkrare när det är snö och is, skulle inte vilja köra till fjällen på vintern utan dubbar.

Hmmm under ungdomsåren när kassan var mer eller mindre obefintlig så köpte jag regumerade däck. Existerar det alternativet till personbilar numer? (inget som är aktuellt, bara nyfiken på frågan.)

Hmmm under ungdomsåren när kassan var mer eller mindre obefintlig så köpte jag regumerade däck. Existerar det alternativet till personbilar numer? (inget som är aktuellt, bara nyfiken på frågan.)
Vet ej, jag har haft en uppsättning såna och de var många gånger bättre än de Kinadäck jag också provat när de följt med bilar jag köpt.

Då var det nog dubbfria vinterdäck jag tänkte på. Men använder annars dubbdäck, det känns mkt säkrare när det är snö och is, skulle inte vilja köra till fjällen på vintern utan dubbar.
Så länge det bara är snö kvittar det, men visst glider det en del på blankis (det gör dubbdäck som inte är så fräscha längre också vet jag av erfarenhet..).

Men jag oroar mig mer för plötslig svartis på ex broar här hemma. Då är man inte beredd.

Dubbfria vinterdäck har jag kört på i många år. Bättre än dubbat i många lägen, men rejält mycket sämre på ren blankis.
Året runt-däck är sämre på allt som är viktigt.

Jag har åkt fram och tillbaka till fjällen i många år, det är sällan det har känts som att det har behövts dubbat. Men de gångerna önskar man ju så klart att man hade det.

Nu i Lucia åkte jag upp, och då var det ett sånt tillfälle. Jävlar vad halt det var periodvis mellan Sveg och Funäs.
Några dagar senare körde en granne ner från Vemdalen, då hade knappt dubbdäck hjälpt, han sa att bilen, med dubb, hade ormat sig en hel del.

Det sägs att med ändrat klimat så kommer det bli fler nollgenomgångar längre norrut, vilket ökar behovet av dubb.

Kan ju vara riktigt kul att köra i snöstorm och skitväder. Har man en framhjulsdriven bil med dubbdäck är det bara att gasa på så länge som det går rakt fram. Men man måste se upp och bromsa i tid, och vara försiktig i kurvor. 😄

Jag blir ändå lite besviken. Här förväntar man sig lite konsumtionshets och så blir rådet "behåll". Tråkigt!
Ok, du vill ha köphets.
Dubbla budgeten så kan du få hem denna, som inte uppfyller en enda punkt på din kravlista https://www.blocket.se/mobility/item/14509269

Så, ut å byt kamrem med dig nu!

Som just nu missnöjd V70-ägare så tycker jag ändå att det är rätt bil.
Om den verkar hålla över lag, och du inte har nått emot att meka själv. Kör den tills besiktningen säger stopp

Senast ändrad:
En framtung 260? Näääääää
Folk hade väl tyngder i bagaget på 240 för att bakhjulen inte skulle spontanlätta. Kan inte tro det blev bättre med 2 cylindrar till framför framaxeln
Så den är nog originalet trogen i så fall.
Nja, som kalenderbitare inom Volvo så måste jag påpeka att V6:an B27E faktiskt var något lättare än den raka 4:an B21A/E främst beroende på att sexan tillverkades av lättmetall (och gamla franska sopor) medan 4:an var gjord av hederligt gammalt gjutjärn från svensk järnmalm, dock med topplock av lättmetall/aluminium.

Citat:
Screenshot_20251231-165724.Chrome.webp

Senast redigerad av en moderator:
Nja, som kalenderbitare inom Volvo så måste jag påpeka att V6:an B27E faktiskt var något lättare än den raka 4:an B21A/E främst beroende på att sexan tillverkades av lättmetall (och gamla franska sopor) medan 4:an var gjord av hederligt gammalt gjutjärn från svensk järnmalm, dock med topplock av lättmetall/aluminium.

Citat:
Visa bilaga 810092
Klart den väger mindre, det är ju mer tomrum i 6 cylindrar än 4. 🥸

Citat:
Visa bilaga 810092
Åh fan. Förbättrad viktfördelning då, bara 92% fram?

Kan ju vara riktigt kul att köra i snöstorm och skitväder. Har man en framhjulsdriven bil med dubbdäck är det bara att gasa på så länge som det går rakt fram. Men man måste se upp och bromsa i tid, och vara försiktig i kurvor. 😄
Nu finns chansen att testa. SMHI varnar för extremt stora dödsmängdkatastrof snömassor runt Gävle 1-2 Jan. Så ta en biltur där och enjoy !!

Dubbfria ”nordiska” vinterdäck har jag kört sedan 2010 och dessförinnan nokian dubb. Har aldrig övervägt att byta tillbaka. Hade jag haft en dedikerad bil för fjällresor…. Men för 95% av min körning i Sörmland och söderut är det bättre.

Jag skulle haft en bra dragbil för skoterresor, kör Q3 quattro nu och den går bra med släp men är lite kort.

Ska ev till fjällen nu efter nyår beroende på hur Anna ställer till det. Kan vänta till 3:e med att åka och då borde det gått till sig. Synd stora bilar är orimligt dyra att äga, en lågmilad äldre touareg hade varit najs.

Så länge det bara är snö kvittar det, men visst glider det en del på blankis (det gör dubbdäck som inte är så fräscha längre också vet jag av erfarenhet..).

Men jag oroar mig mer för plötslig svartis på ex broar här hemma. Då är man inte beredd.
Kör man med bakelit däck så och då spelar det ingen roll vilket märke det sitter på för då är det samma skit.oavsett om det är dubbfritt eller dubbat med skit dubb i aluminium.

Har också noterat en koreansk överrepresentation, men vet inte hur de funkar.

Numera har ju många bilar displayer ändå, de är ju aldrig släckta. Bara mer eller mindre ljusstarka.

Det är rätt enkelt - Sverige bland annat har haft en lokal förordning om att halvljuset måste vara tänt dagtid varför i princip alla biltillverkare hade det som standardutrustning i Sverige men inte andra Europeiska länder. Sen ändrades reglerna och DRL (daytime running lights) reglerna infördes på EU nivå och där anpassades de svenska reglerna till EU reglerna.

Helt plötsligt var det ju okej att köra med bara DRL led fram, så då behövde ju inte halvljuset tändas dagtid. På sina enklare utföranden hade många tillverkare därför bara tändning av drl vid start av bilen, och sedan får man snällt vrida om till halvljus när det mörknar själv. De dyrare modellerna hade i regel "halvljusautomatik" som standardutrustning.

Många av asiaterna konkurrerade starkt med pris för att växa och då vill det till att spara där det går, och även t.ex. Toyota sparade in på sina enklare modeller av t.ex. Yaris och dylikt.

De som sitter bakom ratten av de "mörka" bilarna har ofta ingen aning om att belysningen är släckt, de har ju ägt bilar innan där ljuset alltid varit tänt, och DRL ljuset framför ger ju ett visst ljus så de tänker nog att ljuset trots allt är på men svagt.....

En dum grej som utlöstes av ändringar i förordningarna kring belysning.

Däck köper man för sin egen skull inte bilens, sedan får var och en värdera sin egen säkerhet.

Jag köper alltid märkesdäck oavsett vilken bil de ska sitta på.

Vi hade 6 minus hela dagen igår, på väg hem från firande så var det 1 plusgrad och regn.

Det var fläckvis så halt att Teslan stod helt på tvären en gång och 10-12 sladdar som den inte kunde göra något åt trots tanten puttrade på i 40 blås på våra små brännvinsvägar. Nya men odubbade vinterdäck, aldrig varit med om någon liknande faktiskt. Ingen höjdare med en stor tung bil där man bestämmer så lite själv över vad som ska hända.
Vid inbromsning så hoppade hela bilen när "abs" inte begrep något vid regenerering, slog ändå över den till lägsta läget.
Extremt dålig kommunikation mellan underlag och rumpan i dessa vagnar, vet inte ens om där är en rattstång.

Men allt gick bra tills vi kom hem och det blev en saltomoral på trappan in till huset 😅.

Däck köper man för sin egen skull inte bilens, sedan får var och en värdera sin egen säkerhet.

Jag köper alltid märkesdäck oavsett vilken bil de ska sitta på.
Precis, alltid märkesdäck och alltid dubb på vinterdäcken. Pss som att jag alltid har bilbältet på mig. När väl bilbältet/dubbarna behövs kan de vara skillnaden mellan liv och död.

Hjälpte en stackare ur ett dike för en timme sedan och han hade dubbfria Continental 🤣
Principiellt skulle man kunna tänka sig att hade "stackaren" haft kinesiska året-runt-däck så kanske du hade hjälpt till med att ringa räddningsfordon istället. Bra däck är ingen garanti, det handlar om att minimera risker, relativt sett.

Dubb eller inte beror ju helt på var man bor och var man kör. För min del är det 90% saltad motorväg och resten saltad landsväg, åtminstone vid vinterväglag. Finns några ställen där det kan vara halt ändå och där får man ta det piano.

Fördelen är att man kan sätta på vinterhjulen tidigare och ta av dem senare. Skulle säga att det minskar riskerna ungefär lika mycket som dubb.

Edit: För att inte tala om att det går utmärkt att köra försiktigare än alla dårar som tror att dubbdäck och antisladd gör att de kan köra som om det vore sommar.

Principiellt skulle man kunna tänka sig att hade "stackaren" haft kinesiska året-runt-däck så kanske du hade hjälpt till med att ringa räddningsfordon istället. Bra däck är ingen garanti, det handlar om att minimera risker, relativt sett.
Det är vädret som bestämmer väglaget inte vilka däck man har .

Vi hade 6 minus hela dagen igår, på väg hem från firande så var det 1 plusgrad och regn.

Det var fläckvis så halt att Teslan stod helt på tvären en gång och 10-12 sladdar som den inte kunde göra något åt trots tanten puttrade på i 40 blås på våra små brännvinsvägar. Nya men odubbade vinterdäck, aldrig varit med om någon liknande faktiskt. Ingen höjdare med en stor tung bil där man bestämmer så lite själv över vad som ska hända.
Vid inbromsning så hoppade hela bilen när "abs" inte begrep något vid regenerering, slog ändå över den till lägsta läget.
Extremt dålig kommunikation mellan underlag och rumpan i dessa vagnar, vet inte ens om där är en rattstång.

Men allt gick bra tills vi kom hem och det blev en saltomoral på trappan in till huset 😅.

Det går inte att ställa ner regen alls tyvärr (utan tredjepartsgrejer). Den inställningen som finns påverkar bara hur bilen beter sig när man stannar.

Man får vara extremt lätt på foten för att inte få små släpp med bakvagnen när man släpper på gasen, många säger att "bilen löser det själv" men den kan ju inte trolla fram grepp som inte finns.

Jag har en Enhance Commander som låter mig (bland annat) ställa ner regen till 0, stänga av antisladd om jag vill leka, tvinga halvljus och bakljus på dygnet runt osv.

Terrängläge är rätt trevligt när det är svinhant med, det blir som en riktig 50/50 4WD med låst mittdiff. Finns bara på Y inte på 3 (men går att slå på med Commandern om man har en 3:a).

Tillbaka
Topp