[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det går inte att ställa ner regen alls tyvärr (utan tredjepartsgrejer). Den inställningen som finns påverkar bara hur bilen beter sig när man stannar.

Man får vara extremt lätt på foten för att inte få små släpp med bakvagnen när man släpper på gasen, många säger att "bilen löser det själv" men den kan ju inte trolla fram grepp som inte finns.

Jag har en Enhance Commander som låter mig (bland annat) ställa ner regen till 0, stänga av antisladd om jag vill leka, tvinga halvljus och bakljus på dygnet runt osv.

Terrängläge är rätt trevligt när det är svinhant med, det blir som en riktig 50/50 4WD med låst mittdiff. Finns bara på Y inte på 3 (men går att slå på med Commandern om man har en 3:a).

Där är två läge på vår i alla fall med uppenbar stor skillnad när man släpper gasen.

Förutom vid svartis-halka föredrar jag enpedalskörning. Man lär sig att i princip frirulla med det med (förutom vissa taxichaufförer som pumpar sig fram).

Förutom vid svartis-halka föredrar jag enpedalskörning. Man lär sig att i princip frirulla med det med (förutom vissa taxichaufförer som pumpar sig fram).

Jag åkte taxi till och från Bromma flygplats några år.
Ibland undrade jag om chauffören överhuvudtaget hade körkort. Helt fantastiskt att de kunde köra så dåligt.

Det går på nya Y ”juniper”. Jag har två lägen.

Det är ju ett steg framåt helt klart. Fattar inte varför det försvann.

Å andra sidan, med Commandern kan man välja 0, 25, 50, 75 och 100%. Vid riktig blankis är det trevligt att kunna frirulla. Och för att motionera bromsarna lite ibland också!

Nja det är möjligt att du gjort det. Men jag har precis förstått varför vissa Teslor beter sig så märkligt i trafiken. Svårt för många att köra jämnt.

Taxi-gas är ju ett välkänt begrepp som inte bara drabbar Tesla dock.

Tesla har väl förlorat en hel del status på sistone, pga Musken. Förlorat marknadsandelar överallt, oförtjänt eller inte. Men köp nu en riktig bil istället !
Edit. Måste vara historiens största självmål når det gäller varumärken. Undrar om dom återhämtar sig.

Senast ändrad:
Jag har en Y idag på vilken leasing löper ut i augusti. Jag kan bla förlänga eller köpa loss. Oavsett måste jag ta ett beslut.

Roade mig med att kolla lite olika nya elbilar (bmw, volvo och Skoda) och även begagnade.

Jösses vad svårt det ska vara att köpa bil. Grundpaketet saknar ofta vissa saker som jag tycker är viktiga, men för att få något tillval måste man ibland ta två uppgraderingar och betala för saker jag absolut inte vill ha, ens om jag fick betalt (ex led lister i dörrar)

Allt pekar på att jag förlänger eller köper ut, delvis för att jag inte är sugen på en ny Tesla, och delvis för att det är så himla besvärligt att köpa något annat.
På beg marknaden är det lite samma. Svårt att jämföra olika bilar pga olika paket, och som total rudis på bilar, ha koll på hur tryggt det är att köpa en bil med x-tusen mil på mätaren osv...

Jag vet att många här säger att beg är jättebra, men mina egna erfarenheter av beg är katastrof, och jag har en kollega som köpte en Audi 2019, typ, som har kostat massor i reparationer och service....

Bättre att cykla, men jag är beroende av bil till jobbet.

Samma situation här. Haft en Tesla Y som personalbil, men regionen avskaffar den förmånen. Ska lämna den augusti 2026.
Har också funderat och kollat tester och annonser in i helvete...

Krav är 7-sits och fyrhjulsdrift och jättegärna möjlighet till förvärmning. Det ska transporteras en familj på fem och ibland gamla farfar (som bor med oss) samt ibland kompisar till barnen. Ingen jobbpendling men skjutsa barnen till aktiviteter och långresor till fjällen
/kontinenten med skidutrustning/cyklar.

Har funderat över en beggad Skoda Kodiaq från 2021 (äldre verkar få problem pga nedläggningen av 2g/3g), en beggad Volvo XC90 (inte billigt) eller en Mazda CX-80.

Tacksam för åsikter och tips!

Samma situation här. Haft en Tesla Y som personalbil, men regionen avskaffar den förmånen. Ska lämna den augusti 2026.
Har också funderat och kollat tester och annonser in i helvete...

Krav är 7-sits och fyrhjulsdrift och jättegärna möjlighet till förvärmning. Det ska transporteras en familj på fem och ibland gamla farfar (som bor med oss) samt ibland kompisar till barnen. Ingen jobbpendling men skjutsa barnen till aktiviteter och långresor till fjällen
/kontinenten med skidutrustning/cyklar.

Har funderat över en beggad Skoda Kodiaq från 2021 (äldre verkar få problem pga nedläggningen av 2g/3g), en beggad Volvo XC90 (inte billigt) eller en Mazda CX-80.

Tacksam för åsikter och tips!
Nissan X-trail senaste generationen kan fås med 7-sits.
Ej testat den men har en bekant som är nöjd.

Skoda Kodiaq från 2021 (äldre verkar få problem pga nedläggningen av 2g/3g)
Är det inte bara att nödhjälps-uppringning och ev app man också måste betala abonnemang för slutar fungera? Är väl bara positivt att biltillverkaren inte kan hålla koll i realtid? Eller underskattar jag betydelse av den här sos-funktionen?

Krav är 7-sits och fyrhjulsdrift
Samma som vi börjat titta lite efter, verkar dock ofta vara väldigt lite lastutrymme kvar med alla 7 säten uppfällda. Nya Hyundai IONIQ 9 tycks dock vara lite längre (5.06 m) bland de få som finns.

Men så är vi bortskämda med utrymmen i vår Toyota Previa -93. Tar ett helt 7-mannalag + chaufför, eller 5-barnsfamiljen med nån fripassagerare. Och den bara går och går...

Upptäckte en till "funktion" som vår moderna elbil har som jag hade kunnat vara utan. Skulle ut och vända båda bilarna på uppfarten igår kväll inför snöfall. Orkade inte skrapa/få bort imman helt på backspeglarna, i gammelbilen kunde jag smidigt backa längs kantstenarna med öppen förardörr. Men nya bilen tvärnitar och lägger i P när man öppnar dörren.

Upptäckte en till "funktion" som vår moderna elbil har som jag hade kunnat vara utan. Skulle ut och vända båda bilarna på uppfarten igår kväll inför snöfall. Orkade inte skrapa/få bort imman helt på backspeglarna, i gammelbilen kunde jag smidigt backa längs kantstenarna med öppen förardörr. Men nya bilen tvärnitar och lägger i P när man öppnar dörren.
Samma problem med min 10 år gamla dieselbil. Total idioti. Tror jag ska försöka programmera bort det där, för det ställer till problem när man vill köra upp bilen på ramper och liknande. Finns ju inte att man ser nåt bakåt genom speglarna. Samma sak framåt för övrigt.

Tesla tillåter att man backar sakta, åtminstone lite kort. Sen nyper den.
Det hade varit bättre att den frågade om man vill köra trots öppen dörr. Så gör den när bakluckan är öppen.

Edit : iofs öppnade jag dörren först, sen lade i back. När man öppnar dörren lägger den alltid P

Går det inte att starta med öppen dörr då?

Samma problem med min 10 år gamla dieselbil. Total idioti. Tror jag ska försöka programmera bort det där, för det ställer till problem när man vill köra upp bilen på ramper och liknande. Finns ju inte att man ser nåt bakåt genom speglarna. Samma sak framåt för övrigt.
Det var väldigt trevligt att kunna koda bort grejer med Carly när jag hade bmw.

Det var väldigt trevligt att kunna koda bort grejer med Carly när jag hade bmw.
Jo, jag har Bimmercode och Bimmerlink samt en blåtand-dongel. Har gjort en herrans massa ändringar till det bättre, men vissa saker är luriga eftersom man måste in i "advanced mode". Dels är allt på tyska och dels är det många helt obegripliga värden (hexadecimala ibland). Går att fucka upp hela bilen om man inte passar sig, så dumt att röra saker där utan att veta vad det är. 😂

Jag skulle vilja veta motortempen förresten. Har lyckats aktivera temp-symbolen i instrumentklustret, men jag ser ingen temp. Det finns alltså stöd för detta, men BMW tycker tydligen att kunderna är för korkade för att kunna avgöra vad tempen faktiskt betyder (i "ECO"-läge går motorn något varmare, vilket antagligen kan vara förvirrande).

Tjena!

Inte på BMW iallafall.

Jag har då aldrig upplevt problem med att backa utan att öppna dörren, vinklar ner speglarna om det är väldigt tight och jag behöver se var bakhjulen är.
Det var första gången jag märkte det. Även om det inte uppstår ofta så känns det som ännu en onödig omyndigförklaring av föraren som jag hellre varit utan.

Tjena!

Inte på BMW iallafall.

Jag har då aldrig upplevt problem med att backa utan att öppna dörren, vinklar ner speglarna om det är väldigt tight och jag behöver se var bakhjulen är.
Avståndsbedömning och allt annat är dock enormt mycket bättre om man lutar ut huvudet istället för att kolla i en liten spegel. Onödigt problem som som inte borde finnas. Varför i hela friden skulle man inte få backa med dörren öppen?

---------

Edit: Ett annat spännande "säkerhetsproblem" med min bil (som har automatlåda) är att man kan lägga i neutralen i farten och rulla. Men man kan sen inte lägga i drive utan att först stanna. Det märkte jag i en nästan stillastående motorvägs-kö i lååååång nedförsbacke. Ligger drive i så måste motorn hela tiden snurra på momentomvandlaren, vilket drar massa soppa. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde rulla. Problemet var när det började röra på sig. Då var jag tvungen att stanna för att lägga i växeln.
Har även hänt en gång av misstag då jag ville motorbromsa i nedförsbacke och glömde att spaken först måste föras åt sidan för att växla, så jag la i neutral istället. Som då inte gick att komma ur utan att stanna. Jättefiffigt med trafik bakom.

Avståndsbedömning och allt annat är dock enormt mycket bättre om man lutar ut huvudet istället för att kolla i en liten spegel. Onödigt problem som som inte borde finnas. Varför i hela friden skulle man inte få backa med dörren öppen?
Ja precis. Köra frammåt med motorhuven öppen funkar väl bra !

Tur att det gick att backa med öppen dörr på Lamborghini Countach, hur hade man annars parkerat den?
Men med mer normala bilar har jag aldrig förstått nyttan med öppen dörr faktiskt. Även om den lilla flytten med frusna speglar ju hade blivit lite smidigare.
Nuförtiden kör jag iofs med 360-kamera, då finns det verkligen inget skäl.

Tur att det gick att backa med öppen dörr på Lamborghini Countach, hur hade man annars parkerat den?
Men med mer normala bilar har jag aldrig förstått nyttan med öppen dörr faktiskt. Även om den lilla flytten med frusna speglar ju hade blivit lite smidigare.
Nuförtiden kör jag iofs med 360-kamera, då finns det verkligen inget skäl.
Min bil har 360 kamera men den är oduglig i mörker. Ser bara inte nyttan med att blockera helt basala grejer som alltid funkat prima.

Min bil har 360 kamera men den är oduglig i mörker. Ser bara inte nyttan med att blockera helt basala grejer som alltid funkat prima.
Om man googlar på att backa med öppen dörr får man som svar ungefär 50% frågor om att backa med öppen dörr och 50% frågor om hur man kan laga sin förstörda dörr efter att ha backat.
Man kan tycka det är klantigt, men jag tror fördelningen säger något...

Om man googlar på att backa med öppen dörr får man som svar ungefär 50% frågor om att backa med öppen dörr och 50% frågor om hur man kan laga sin förstörda dörr efter att ha backat.
Man kan tycka det är klantigt, men jag tror fördelningen säger något...
Med den logiken borde det vara förbjudet att köra bil. eller cykla. Eller gå ur sängen. Man kan faktiskt dö

Tjena!

Inte på BMW iallafall.

+1
Jag förstår faktiskt inte varför man skulle krångla med att öppna en dörr när man har backspeglar.

I min förra bil ingick funktionen att backspeglarna vinklas ner automatiskt när man lägger i backen (som del av ett tillvalspaket). Bilen köptes begagnad, och jag hade garanterat inte kryssat i det tillvalet själv då.
Nuvarande bil (samma modell) saknar funktionen, och i dag hade jag tvärtom prioriterat den högt – när man väl haft den inser man hur förbenat praktisk och bekväm den faktiskt är.

+1
Jag förstår faktiskt inte varför man skulle krångla med att öppna en dörr när man har backspeglar.

I min förra bil ingick funktionen att backspeglarna vinklas ner automatiskt när man lägger i backen (som del av ett tillvalspaket). Bilen köptes begagnad, och jag hade garanterat inte kryssat i det tillvalet själv då.
Nuvarande bil (samma modell) saknar funktionen, och i dag hade jag tvärtom prioriterat den högt – när man väl haft den inser man hur förbenat praktisk och bekväm den faktiskt är.
Frostiga speglar, mörker som gör kameror oanvändbara. Låg kant som inte ens syns på kameran i dagsljus. Min bil vinklar också ner speglarna men det finns ändå tillfällen där jag föredrar att se kanten med mina egna ögon när jag bara skall flytta bilen några meter. Men om man föredrar att sitta och vänta på tinade speglar eller gå ut och och skrapa är det ju jättebra. Jag föredrar att bestämma själv =)

Tillbaka
Topp