ETT verktyg för att få av PF30 och BB86; finns det?

Halloj i stugan. Jag håller på att få krupp. Suttit och reddit:at, youtub:at och till och med Facebook:at men jag blir fanimej inte klok. Kort och gott:

Ska byta vevlager på båda mina hojar. Glappar och knakar sådär härligt. Min Cannondale har PF30A, min Trek har BB86. Ursäktar om jag rör ihop namnen. Jag vet inte bättre.

Vill ha ut BB ur respektive ram; men köper gärna något verktyg som jag kan få ur båda med. Efter detta ska jag bestämt gå över till PF som man "gängar" ihop höger- och vänstersidan för att slippa handskas med lagerpress och hela schabraket.

Kan någon vänlig själ peka mig i rätt riktning? Evigt tacksam.

Drivdorn, behöver inte vara mer komplicerat ön så. Knackar försiktigt men bestämt så att du verkligen träffar på lagret, runt runt runt så kommer det ut.

Drivdorn, behöver inte vara mer komplicerat ön så. Knackar försiktigt men bestämt så att du verkligen träffar på lagret, runt runt runt så kommer det ut.
Tack för förslag! Du får ursäkta om min fråga är dummare än gud vet vad; men tanken är alltså att byta ut hela BB:n. Är det möjligt att få ut lager+kopp i ett svep med drivdorn-metoden, eller behövs där någon specialare?

För vad det är värt så köper jag gärna verktyg om jag riskerar att skada ramen (kolfiber). Men hade varit smidigt om jag kunde ha ett och samma verktyg till båda "systemen".

Lagret sitter ju pressat i koppen, så du lägger drivdornet an mot lagerkoppen från motsatt sida.
Ett specifilt BB verktyg gör samma sak, men istället för att bara träffa på en punkt i taget fördelas kraften på flera punkter samtidigt.
Lite elegantare, möjligtvis något skonsammare, men tar man lite i taget och jobbar sig runt lagret så går det utmärkt med drivdorn.

Men har man inte såna hemma och ändå måste köpa verktyg kan man ju köpa ett specifikt verktyg.

Borde ju funka att använda ett PF 86 verkyg för BB30 också,.men då får du vinkla det lite och knacka lite i taget som med dorn.

Jag knackade ut mitt PF30/OSBB med en hammare och en stor skruvmejsel. Det gick bra. Men med förbehåll om att jag inte vet vilket BB du har.

Calvin to the rescue -

Olika verktyg (om man inte använder klubba och skruvmejsel) för att slå ur, en press (med olika adaptrar) för att montera.

OM det är 24 mm axel.
Skrev typ för ts har inte skrivit vilka vevar han har, men Bb86 kan vara 24 mm. Tror dock att det är tillräckligt bra även för 30 mm axlar. Det är inget precisionsverktyg och det går att lägga 3 mm distanser i botten för att centrera drivaren.

Expanderarmarna lär vara tillräckligt vida för att träffa lagret.

Tillbaka
Topp