Malaga, i november?

94tibe14

Aktiv medlem
Malaga, i november?
Hej!

Fick en möjlighet att komma loss 6 dagar från jobb och skånsk höst i mitten på november, med en eventuell tanke på att hälsa på gamla studiepolare i Malaga. Flyg och AirBnB finns ju i överflöd, och bra priser nu när pandemin börjar lugna ner sig, men hur är det där nere med landsvägscykling?

Enligt Garmins banbyggare och heatmaps finns det en hel del såklart, men vart gör det inte de? Någon som varit nere och gjort några mil?

Också, vad kan man förvänta sig i väderväg av sydligaste spanska solkusten i november? Nog att det lär vara högre temp än vart jag är i skrivande stund, men ser även ut att vara den blötaste månaden de har?

All info mottages med glädje!

Malaga, i november?
Generellt sett så är det svensk sommartemperatur på dagen, är det sol så blir det ännu trevligare. Svalt på kvällar/nätter ofta ca 6-12 grader så ta med ett förstärkningsplagg till kvällen. Det kan komma regn men det är sällan det regnar ihållande som i Sverige, oftast kortare skurar som går över. Jag håller till 30km öster om Malaga och här finns hur mycket bra cykling som helst. Kolla in lite olika cykeluthyrares sidor om tips och GPS spår, har inte koll på rundor i direkt anslutning till Malaga. Bilisterna är ödmjukt respektfulla mot cyklister och kan ligga bakom i flera km innan omkörning, inga arga tut eller spolarvätska som i Sverige så det känns mycket tryggare att cykla här.

Malaga, i november?
Låter/ser ju inte helt fruktansvärt ut, iaf inte om man jämför med hur det är utanför fönstret just nu. Finns det någon klättring/rutt man inte får missa?

Malaga, i november?
Malaga, i november?
Jag har varit nere där och cyklat ett antal gånger, men alltid tagit mig inåt landet till trakterna runt Ronda/Zahara de la Sierra.

Om man har möjlighet att lämna kustremsan så öppnas ett helt annat Spanien.

Cyklingen där är 100% episk.

F92774CA-71AF-47D6-8D31-0182E63D4149.jpeg

Malaga, i november?
Det enda förbarmande med kusten är möjligen att det finns gott om boenden där. Har varit några jul/nyår där och åkt omkring och turistat och gått dagsvandringar och då har vi bott nere vid kusten men sedan försvunnit därifrån under dagarna. Ur cyklingssynpunkt är det dock att föredra att ha boende lite inåt land då jag misstänker att man annars lätt hamnar i att det finns ett fåtal vägar från boendet vid kusten inåt land till och man får upprepa dessa om man ska cykla flera dagar.

Om man vill öka på möjligheten att uppleva olika delar är det inte helt fel med en bil för att transportera sig en bit några dagar. Finns ju t.ex. Pico Veleta att ge sig i kast med om man vill klara av den högsta asfalterade vägen i Europa (sista biten är grus, men upp till någonstans 3200-3300 möh är det belagd väg; se https://happyride.se/forum/threads/rr-lvg-oestra-andalusien-del-1-7-komplett.2807513/#post-2809443

Malaga, i november?
Det såg helt värdelöst ut. Skönt att jag stannar hemma i höst.
Oj, jag som hade bokat in dig på en gratis resa dit med guide, mekanikerbil, privat massör, toppkvalitetsboende med egna vinkällare som stod till fritt förfogande vid middagarna, etc. Men, vill du inte åka ska jag inte truga utan jag avbokar!

Malaga, i november?
Det såg helt värdelöst ut. Skönt att jag stannar hemma i höst.
Fortfarande på avvänjning från bravaden i somras?!

Jag har varit nere där och cyklat ett antal gånger, men alltid tagit mig inåt landet till trakterna runt Ronda/Zahara de la Sierra.

Om man har möjlighet att lämna kustremsan så öppnas ett helt annat Spanien.

Cyklingen där är 100% episk.

Visa bilaga 519330
Ser också magiskt ut, vilket tid på året var ni nere? Vi ska hälsa på en polare så boende nära honom lär bli ett måste (jag är den enda av oss som tar med hojjen) men vi ska även passa på att se Spanien - Sverige i kvalet, behöver ta oss till Sevilla den kvällen. Får väl försöka lägga vantarna på hyrbilen någon dag extra!
Finns ju t.ex. Pico Veleta att ge sig i kast med om man vill klara av den högsta asfalterade vägen i Europa (sista biten är grus, men upp till någonstans 3200-3300 möh är det belagd väg; se https://happyride.se/forum/threads/rr-lvg-oestra-andalusien-del-1-7-komplett.2807513/#post-2809443

Såg det, med risk att det är väl under nollan där i november? Hade varit en bra utmaning annars för någon som högst toppat 950 M.öh innan!

Malaga, i november?
Ser också magiskt ut, vilket tid på året var ni nere?

Jag är ju en tvättäkta solskenscyklist och har varit där och cyklat under i princip alla årstider, utom mitt i sommaren (för varmt då).

Räkna absolut med en och annan regnskur i november, speciellt uppe i bergen. En riktig regnjacka är ett måste i packningen. (Funkar också mot kyliga vindar vid låååånga nedförskörningar)

Om dina kompisar inte är sugna på att åka tidigare mot Sevilla, så kan du ju också ta tåget mellan Malaga och t.ex Ronda/Arriate, som är möjliga utgångspunkter för lite kul cykling.

Malaga, i november?
Jag är ju en tvättäkta solskenscyklist och har varit där och cyklat under i princip alla årstider, utom mitt i sommaren (för varmt då).

Räkna absolut med en och annan regnskur i november, speciellt uppe i bergen. En riktig regnjacka är ett måste i packningen. (Funkar också mot kyliga vindar vid låååånga nedförskörningar)

Om dina kompisar inte är sugna på att åka tidigare mot Sevilla, så kan du ju också ta tåget mellan Malaga och t.ex Ronda/Arriate, som är möjliga utgångspunkter för lite kul cykling.
Där sa du något!

Malaga, i november?
Fortfarande på avvänjning från bravaden i somras?!

Ser också magiskt ut, vilket tid på året var ni nere? Vi ska hälsa på en polare så boende nära honom lär bli ett måste (jag är den enda av oss som tar med hojjen) men vi ska även passa på att se Spanien - Sverige i kvalet, behöver ta oss till Sevilla den kvällen. Får väl försöka lägga vantarna på hyrbilen någon dag extra!

Såg det, med risk att det är väl under nollan där i november? Hade varit en bra utmaning annars för någon som högst toppat 950 M.öh innan!
Jag tror att det kan variera rätt mkt. Som synes på bilderna hade vi ju inte toppväder. Det var i början av oktober. Å andra sidan har jag vandrat i shorts och t-shirt på knappt 2000 möh på södra sidan runt jultid, så om man har tur och väljer rätt dag skulle jag inte utesluta att det går att göra och ha det bättre väder- och temperaturmässigt än vi hade det. Och det är trots allt en lite häftig grej att ha cyklat upp där. Skulle jag göra det igen skulle jag nog välja att åka ner den väg vi åkte upp och upp någon av de lite mindre vägarna (inledningsvis). Upp till skidorten var stora vägen inte jättekul.

Malaga, i november?
Jag tror att det kan variera rätt mkt. Som synes på bilderna hade vi ju inte toppväder. Det var i början av oktober. Å andra sidan har jag vandrat i shorts och t-shirt på knappt 2000 möh på södra sidan runt jultid, så om man har tur och väljer rätt dag skulle jag inte utesluta att det går att göra och ha det bättre väder- och temperaturmässigt än vi hade det. Och det är trots allt en lite häftig grej att ha cyklat upp där. Skulle jag göra det igen skulle jag nog välja att åka ner den väg vi åkte upp och upp någon av de lite mindre vägarna (inledningsvis). Upp till skidorten var stora vägen inte jättekul.
Jo, såklart! Det är helt enkelt bara att hålla tummarna. Att kunna få några dagar runt 20+ och ev passa in varmaste för ett toppförsök kanske inte är så dumt faktiskt!

Malaga, i november?
Jag har varit där, dvs här, sedan slutet av september. Än så länge går det bra att äta frukost på den norrvända balkongen, tror inte det varit under 17° någon gång på dygnet även om nästa vecka ser ut att bli lite kyligare. Å andra sidan har dåliga prognoser inte slagit in än. Gärna runt 25° mitt på dagen. Har dock inte varit högre än 7-800 meter men där har det å andra sidan varit varmare än vid kusten...

Malaga, i november?
Jag har varit där, dvs här, sedan slutet av september. Än så länge går det bra att äta frukost på den norrvända balkongen, tror inte det varit under 17° någon gång på dygnet även om nästa vecka ser ut att bli lite kyligare. Å andra sidan har dåliga prognoser inte slagit in än. Gärna runt 25° mitt på dagen. Har dock inte varit högre än 7-800 meter men där har det å andra sidan varit varmare än vid kusten...
700-800 meter låter ju optimalt också! Ska bli väldigt spännande!

Malaga, i november?
Arm/benvärmare lär ju sitta på sin plats iaf, kanske nån gammal Gazzetta att trycka in under tröjan!
Som sagt, jag vet inte alls vad deras prognoser är värda i detta fall. Min erfarenhet av yr och SMHI nere i Alperna är inte allt igenom positiv. Jag vet inte hur de hanterar höjddata men jag har ibland fått en känsla att de mer lokala instituten har bättre koll på den aspekten.

Malaga, i november?
till 1000m ser det ju fantastiskt ut, efter det börjar de nog bita bra!
Om man ska upp på höjd ska man absolut vara förberedd på att det kan vara kyligt. Och utförsbacken ner från Pico Veleta är lång så att ha med förstärkningsplagg är klart rekommenderat. Sen är det ju så att om det är klart värmer solen en bra bit mer där i november än vad den gör i Sverige så under sådana betingelser kan man lite räddas av solens strålar. Men, temperaturer på några få grader och lång utförskörning blir lätt kallt.

Malaga, i november?
Tänkte haka på den här kompetensen här. Tar en liten februariresa till Málaga. Hur är det att cykla inne i Málaga och runt omkring? Ser ut att finnas bra cykelbanor, men hur är det med vettet? Några väsentliga skillnader i trafikregler?

Malaga, i november?
Tänkte haka på den här kompetensen här. Tar en liten februariresa till Málaga. Hur är det att cykla inne i Málaga och runt omkring? Ser ut att finnas bra cykelbanor, men hur är det med vettet? Några väsentliga skillnader i trafikregler?
Var där i Dec och hyrde cykel spontant bara, gick hur bra som helst att cyklar runt, utforska staden och cykla längs kusten. Riktigt nice!

Malaga, i november?
Jag hade försökt ta mig ut från stan och hitta lite mindre vägar. Min erfarenhet av Spanien är att respekten för cyklister är bättre än i Sverige. Sen beror det ju lite på var du ger dig på att cykla. I stökiga trafikmiljöer inne i städer krävs uppmärksamhet precis som i alla andra länder.

Om du gillar backar är A7000 upp nordost från stan ett alternativ. Leder upp till ett Puerto de León (drygt 900 möh) och man kan ta en liten avstickare därifrån upp till Pico del Reina på runt 1000 möh, se en bit ner i denna RR där vi dock cyklade från andra hållet.

Malaga, i november?
Jag hade försökt ta mig ut från stan och hitta lite mindre vägar. Min erfarenhet av Spanien är att respekten för cyklister är bättre än i Sverige. Sen beror det ju lite på var du ger dig på att cykla. I stökiga trafikmiljöer inne i städer krävs uppmärksamhet precis som i alla andra länder.

Om du gillar backar är A7000 upp nordost från stan ett alternativ. Leder upp till ett Puerto de León (drygt 900 möh) och man kan ta en liten avstickare därifrån upp till Pico del Reina på runt 1000 möh, se en bit ner i denna RR där vi dock cyklade från andra hållet.
Backar är tyvärr kört för mig med min ledsjukdom. Men låter bra med mer respekt för cyklister! Jag är rätt neurotisk så håller alltid extra koll på min omgivning när jag cyklar. Men när jag kollar på videor från Málaga så förstår jag rätt snabbt att det är mer liv där än hemma i Uppsala!

Malaga, i november?
Om du inte vill ha backar kan det nog vara bra att kolla lite på höjdkurvor när du planerar turer. Finns platta delar men också mkt kuperad terräng.

Då du skrev att det var en kortare tripp så kanske det inte är aktuellt, men annars kan ju cercanías (typ pendeltåg) vara ett sätt att slippa navigera sig ut från stan (ingen aning om hur lätt/svårt det är då jag aldrig cyklat i Malaga). Är tillåtet att ta med cyklar på dem.

Malaga, i november?
Om du inte vill ha backar kan det nog vara bra att kolla lite på höjdkurvor när du planerar turer. Finns platta delar men också mkt kuperad terräng.

Då du skrev att det var en kortare tripp så kanske det inte är aktuellt, men annars kan ju cercanías (typ pendeltåg) vara ett sätt att slippa navigera sig ut från stan (ingen aning om hur lätt/svårt det är då jag aldrig cyklat i Malaga). Är tillåtet att ta med cyklar på dem.
Jag kommer nog inte vara så fasligt mycket utanför stan, någon kilometer på sin höjd, beror på hur rolig staden är :D

Malaga, i november?
Jag kommer nog inte vara så fasligt mycket utanför stan, någon kilometer på sin höjd, beror på hur rolig staden är :D
Ja, gillar man att cykla inne i städer så finns det ju ingen anledning att krångla till det. Jag utgår kanske lite för mkt från mig själv och för mig är tätortscykling något som bara görs om det behövs eller om det är långt, krångligt eller tidskrävande att cykla runt.

Malaga, i november?
Ja, gillar man att cykla inne i städer så finns det ju ingen anledning att krångla till det. Jag utgår kanske lite för mkt från mig själv och för mig är tätortscykling något som bara görs om det behövs eller om det är långt, krångligt eller tidskrävande att cykla runt.
80% av min cykling normalt görs för att ta zoner och då blir det många mil inne i städer och tätorter!

Malaga, i november?
Om det är bra väder så är det grymt nice att cykla runt. Gå in och snacka med en cykeluthyrnings-butik så kan du få massa bra tips om vilka platser som är värda att besöka =)
De har stadscyklar som kostar en spottstyver att låna med en app så tänkte ta dem om de inte är lika usma som kinacyklarna här

Malaga, i november?
Jag hade försökt att i möjligaste mån undvika kustvägen (N-340) samt A-356.

Lite inspiration till andra vägar i området finns i lucka 4 (en liten bit ner i inlägget) och lucka 5 i min julkalender från 2018. Finns karta i slutet av respektive lucka.

Senast ändrad:
Malaga, i november?
Jag hade försökt att i möjligaste mån undvika kustvägen (N-340) samt A-356.

Lite inspiration till andra vägar i området finns i lucka 4 (en liten bit ner i inlägget) och lucka 5 i min julkalender från 2018. Finns karta i slutet av respektive lucka.
Trafiken på kustvägen är nog säsongsbetonad; jag har bara cyklat där i oktober och då var det inte mycket trafik. Det är ju en otrolig mängd semesterbostäder utmed den kusten.

Malaga, i november?
Trafikmängd obeaktad tycker jag dock kustvägen som sådan är tråkigare än små bergsvägar inåt land.

I valet mellan
1769678767920.webp

och
1769678806428.webp

är det utklassningsseger för det andra alternativet i min värld.

Edit: Detsamma med A-356 som jag cyklat en bit av väster om Viñuela-dammen. Var inte så farligt mkt trafik när vi cyklade där (i maj), men vägen var oinspirerande.

Malaga, i november?
Jo, med det boendet blir det nog knöligt/omöjligt att undvika kustvägen om ni ska cykla från boendet. Allt jag säger är att jag med mina preferenser hade undvikit N-340 och A-356 i möjligaste mån. I det aktuella fallet hade jag nog dragit inåt land redan i dalgången upp mot Viñueladammen och rätt snart därefter tagit av västerut.

Om ni har tillgång till bil är ju ett alternativ att åka en bit, parkera och starta därifrån.

Tillbaka
Topp