Längre vacker stigcykel-led sökes i Sverige

JakobW

Medlem
Hejsan,

Jag och min bror vill dra ut på en längre stigcykel-tur i maj. Planen är att vara ute fre-sön och inkludera övernattning i skogen i tält/hängmatta. Vi söker en tur med en totalsträcka om ca 10-15 mil, skoj stigcykling och gärna med vacker natur. Vi vill gärna hålla civilisation, transportsträckor och asfalt till ett minimum.

Vi utgår från Stockholm. Någon som sitter på bra tips?

Tackar på förhand!

Sörmslandsleden. Börjar i Stockhom. Kan vara tuff cykling här och där. Många vandrare på sommarn första en eller två mil sen mycket mindre folk. Vacker är det.

Bergslagsleden ser ju helt klart intressant ut! Dock lite lång. Några erfarenheter ifall man vill korta ner den till ca 10-15 mil och hur man löser det med kommunikationer där cykel får tas med (gissningsvis i cykelväska)?

Sörmlandsleden är fin men vi vill gärna komma en bit utanför Stockholm (minst 1 timme utanför bubblan).

Sörmlandsleden är fin men vi vill gärna komma en bit utanför Stockholm (minst 1 timme utanför bubblan).

Man kan börja i Järna, som har pendeltågstation, då är man långt bort från Stockholm. Jag vet inte vad bästa delarna är. Jag har kört t.ex. en bit nära Nynäshamn och där känns det inte alls som nära Stockholm.

Bergslagsleden ser ju helt klart intressant ut! Dock lite lång. Några erfarenheter ifall man vill korta ner den till ca 10-15 mil och hur man löser det med kommunikationer där cykel får tas med (gissningsvis i cykelväska)?

På Mälartåg och Tåg i Bergslagen får du ju ta med cykel (utan väska). Man kanske får pussla lite men det borde ju gå att få ihop en runda med tåg.

Norra delar av Upplandsleden och/eller Gästrikeleden är fina stigar, delvis stökiga, men flesta cykelbara. Finns bra möjligheter för transport med tåg att justera längden.
Bruksleden (området Surrahammar, Fagersta, Kopparberg, ...) har många fina stigar och natur, och lite närmare än Bergslagsleden (och enklare att göra det till en runda).
Eller ta en färja till Latvia (Ventspils) och cykla längs kusten till Riga (mer flow än stök, mycket sand och hav, jättefint), men kanske för långt (även med tåg tbk) och för långt borta för en helg?

Starta i Flemingsberg, kör Sörmlandsleden mot antingen Läggesta eller Gnesta , då har ni 90km direkt, efter Gnesta o Läggesta fortsätter ni en bit till så är ni hemma (höhö).
Den mot Läggesta är väldigt mycket finare och roligare cykling än mot Gnesta som är väldigt tuff bitvis.
Jag har kört flertalet ggr fast med start på dem
Orterna och hemåt till Tornberget. Undvik Sörmlandsleden från Nynäshamn då den är sjukt dålig från segersäng till Hemfosa.

Tillbaka
Topp