[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Svenskarnas placering
Varv 115262757
Varv 28152146
In till skidbyte8202643
Ut från skidbyte8152643
Varv 47162541
Varv 57143238
Mål7123739

Berglund stärkte nog inte sina aktier för fortsatt åkande i OS.
Poromaa däremot visade väl att han ska åka de distanslopp han vill, även om han inte är i toppform.

Senast ändrad:
Norrmännen 1, 3, 6, 21.
Sämsta distansloppet för dem denna säsong?

Svenskarnas placering
Varv 115262757
Varv 28152146
In till skidbyte8202643
Ut från skidbyte8152643
Varv 47162541
Varv 57143238
Mål7113739

Berglund stärkte nog inte sina aktier för fortsatt åkande i OS.
Poromaa däremot visade väl att han ska åka de distanslopp han vill, även om han inte är i toppform.
Visade vad? 😆😆

Tider på fristilsdelen för de svenska åkarna relativ Kläbo:

Poromaa: +0:24
Gisselman: +0:29
Anger: + 1:08
Berglund: +2:09

Här inne är det fruktansvärda låga krav på dom svenska herrskidåkarna

Hur kan de svenska herrarna vara så kassa?
damerna är ju toppklass.
Har ju gått i vågor över tid om herrarna eller damerna presterat bäst. Om man tittar på VC säsongen 1985/86 såg det ut så här:
1770554970181.webp

Grabben Hellner (från grannbyn) hade dubbla guld os 2010, eller minns jag fel?
Längdåkning verkar väl rulla generationsvis, där Norrmännen de senaste 10-20 åren har haft ett enormt fokus på längdskidor generellt?

Jag tror att Kalla kan vara en delförklaring till att det svenska damlaget är starkt. Dels fick Sverige en åkare som var världselit på distans, något som inte varit fallet sedan Billans dagar (visst undantag för Ordina, men hon var inte riktigt folkkär). Kallas seger i TdS fick ett väldigt genomslag och jag tror att den kan ha fått en hel del tjejer att bli intresserade av att prova på längdskidåkning. Sen har det flutit på rätt bra efter det också. Sen får man se hur det blir efter nuvarande "generation". Tycker inte det ser lika starkt ut bland de som är i övre juniorålder och på U23-nivå.

Helt annan sak: Är det någon annan som upplever att SVT Player uppför sig helt galet när man försöker stega framåt och bakåt? Jag får ibland att den hoppar fram 4 minuter oavsett om jag trycker på knappen för 15 sekunder fram eller bak.

Var var det jag sa angående poroma och calle , dom har inte presterat i år men blir endå uttagna till OS pga av gammla meriter.

Så blir det när man plockar med sig bottenskrapet till OS,. Då ska man inte ha för höga förväntningar

Det är ju 20! år sedan!
Nån herråkare borde väl kunnat leverera se'n dess?
Rekommenderar FIS resultatdatabas så kan du undersöka det i detalj. Lite svårnavigerad, men det mesta går att gräva fram.

Svenska herrmedaljer på stora mästerskap efter säsongen 2005/06 är dock:

2007
Stafett: brons

2009
Dubbeljakt: silver (Södergren)

2010
Skiathlon: guld (Hellner), brons (Olsson)
50 km: brons (Olsson)
Stafett: guld

2011
Sprint: guld (Hellner), brons (Jönsson)
Stafett: silver

2013
Sprintstafett: silver
15 km: silver (Olsson)
50 km: guld (Olsson)

2014
Sprint: silver (Peterson), brons (Jönsson)
Sprintstafett: brons
15 km: silver (Olsson), brons (Rickardsson)
Skiathlon: silver (Hellner)
Stafett: guld

2015
15 km: guld (Olsson)
50 km: brons (Olsson)

2017

2023
50 km: brons (Poromaa)

2025
Lagsprint: brons
50 km: silver (Poromaa)

Var var det jag sa angående poroma och calle , dom har inte presterat i år men blir endå uttagna till OS pga av gammla meriter.

Så blir det när man plockar med sig bottenskrapet till OS,. Då ska man inte ha för höga förväntningar
Vad menar du?
Att Sverige inte skulle ha skickat några herrar alls till OS?
Eller att lagledningen istället skulle ha försökt (jag tror SOK hade kunnat sätta klackarna i backen) skicka några av dessa fantomer som tävlade i Ulricehamn idag?
1770562221241.webp

Han sa själv att skidorna gjorde att han kunde åka avspänt uppför, han var INTE missnöjd.
Om det var mer bromsande fästvalla än konkurrenterna som var skälet känns det som att det i så fall borde finnas potential till förbättring via bättre teknik/styrka så att han klarar att åka uppför med mindre fäste och därmed få bättre glid.

Försökte kika lite i utförskörningarna om det var s.a. att han verkade osäker och sladdade eller var ostabil och reste sig upp mer än konkurrenterna. Med mina lekmannaögon såg jag dock inget sådant utan det verkade vara att skidorna bara gled sämre.

Juniorresultat från masstarter i Ulricehamn

Herrar U18
1770571265598.webp

Herrar U20
1770571321094.webp

Damer U18
1770571360036.webp

Damer U20
1770571405735.webp

Om det var mer bromsande fästvalla än konkurrenterna som var skälet känns det som att det i så fall borde finnas potential till förbättring via bättre teknik/styrka så att han klarar att åka uppför med mindre fäste och därmed få bättre glid.

Försökte kika lite i utförskörningarna om det var s.a. att han verkade osäker och sladdade eller var ostabil och reste sig upp mer än konkurrenterna. Med mina lekmannaögon såg jag dock inget sådant utan det verkade vara att skidorna bara gled sämre.
Nu är jag inget längskidåkningsorakel av mått, så lite blandning av egen erfarenhet och killgissning: du kan ju spara energi genom att lägga fäste lite längre fram på skidan och behöver inte sätta samma tryck och aktivitet "uppåt", utan kan med lite mindre energi kliva framåt istället. Det spar ju en del energi och fokus när du behöver fästa för att köra uppför, baksidan är att du får lite sämre glid när några centimeter mer av skidans fästvalla ligger emot i utförskörningarna, särskilt i kombination med lite osäkerhet/obalans utför. Så kanske bad han då medvetet om den vallningen för att undvika att bli avhakad uppför.

Nu är jag inget längskidåkningsorakel av mått, så lite blandning av egen erfarenhet och killgissning: du kan ju spara energi genom att lägga fäste lite längre fram på skidan och behöver inte sätta samma tryck och aktivitet "uppåt", utan kan med lite mindre energi kliva framåt istället. Det spar ju en del energi och fokus när du behöver fästa för att köra uppför, baksidan är att du får lite sämre glid när några centimeter mer av skidans fästvalla ligger emot i utförskörningarna. Är du sedan lite osäker utför, så står du inte med samma vikt på båda skidorna, så hugger ju fäst-zonen ytterligare.
Inte säker på om du argumenterar mot det jag skrev eller bara fortsätter skriva om ämnet.

Jag tycker det verkar vara så att de som sägs vara beroende av bra fäste är det hela karriären. Är nog inte så lätt att förändra sitt åksätt som man kan tro.

Jag tycker det verkar vara så att de som sägs vara beroende av bra fäste är det hela karriären. Är nog inte så lätt att förändra sitt åksätt som man kan tro.
Nja, kan säkert vara olika och vissa har det absolut mycket bättre med sig från unga år. Dock finns dey ju exempel på de som klart förändrat/förbättrat sitt åksätt. Diggins är ett exempel som bl.a. Johan Olsson brukar säga klart förbättrat sin teknik på senare år. Ett annat exempel är Kalla som i slutet av karriären klarade klassiskt klart bättre och i flera fören än i början. I början krävdes det nästan att det var räls och att hon hade perfekt fäste för att det skulle funka.

Rent teoretiskt låter det också närmast konstigt om en åkare som i juniorålder är beroende av bra fäste skulle vara dömd att inte kunna förbättra sig där.

Man kan säkert förbättra sig, men i olika grad. Hur många kan åka som Kläbo gjorde idag i sista backen, fast man tränat på det...

Tillbaka
Topp