[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Har pausat ett tag från Happy så kanske missat snack om Sundlings chanser till nytt guld.

Har trott på Jonna varje mästerskap från VM i Oberstdorf 2021, när jag var ganska ensam om det, men nu är jag lite orolig. Tyckte inte hon såg så sprudlande ut innan OS, och Skiathlonen gjorde det inte lugnare, inte heller kvalet idag.

Vet inte Svahns form, att orka kvart, semi och final, om hon nu går så långt. Hon har ju sedan hon ramlade och skadade axeln haft otur med det ena och andra, innan det var hon väldigt stabil. Står hon på benen och är i fin form så kan hon nog hota Sundling.

Inte så bra koll på andra hot. Rydzek t.ex. har väl gjort bra resultat innan i vinter, men gjorde dåligt kval nu, kanske sparade sig. Och Skitstad, hon tog nog i, hon höll ju på att köra ner dom andra i målfållan, men blev ändå rejält slagen.
Spännande.

Vilka tror vi på i sprintstafetten?
Sundling är nog given även om hon inte vinner idag, men måste nog ta sig till final iaf.
Om det går bra för Svahn idag är hon nog ett alternativ, men Dahlqvist kanske anses ha bättre uthållighet.

Senast ändrad:
Har pausat ett tag från Happy så kanske missat snack om Sundlings chanser till nytt guld.

Har trott på Jonna varje mästerskap från VM i Oberstdorf 2021, när jag var ganska ensam om det, men nu är jag lite orolig. Tyckte inte hon såg så sprudlande ut innan OS, och Triathlonen gjorde det inte lugnare, inte heller kvalet idag.

Vet inte Svahns form, att orka kvart, semi och final, om hon nu går så långt. Hon har ju sedan hon ramlade och skadade axeln haft otur med det ena och andra, innan det var hon väldigt stabil. Står hon på benen och är i fin form så kan hon nog hota Sundling.

Inte så bra koll på andra hot. Rydzek t.ex. har väl gjort bra resultat innan i vinter, men gjorde dåligt kval nu, kanske sparade sig. Och Skitstad, hon tog nog i, hon höll ju på att köra ner dom andra i målfållan, men blev ändå rejält slagen.
Spännande.

Sundling är nog given även om hon inte vinner idag, men måste nog ta sig till final iaf.
Om det går bra för Svahn idag är hon nog ett alternativ, men Dahlqvist kanske anses ha bättre uthållighet.
Skistad gjorde nog som Kläbo och ville spara på fästet 👍

Har trott på Jonna varje mästerskap från VM i Oberstdorf 2021, när jag var ganska ensam om det, men nu är jag lite orolig. Tyckte inte hon såg så sprudlande ut innan OS, och Triathlonen gjorde det inte lugnare, inte heller kvalet idag.

Spännande.

Triathlon? 😉

Svahn vann ju senast i Goms även om jag fick en liten känsla av soppatorsk på slutet i finalen där.

Rydzek tror jag inte på för medalj i klassisk stil.

Skistad räknar jag aldrig bort.

Mitt tips för sprintstafett har ett bra tag varit Svahn och Sundling. Dahlqvists facit är dock, ffa när det gäller fristil, riktigt bra. Tror inte någon annan är aktuell. Är väl inte helt otänkbart att dagens resultat kan påverka även om jag har svårt att se dem peta Sundling när det är fristil.

Två koreanskor diskade för fluor på skidorna. Hur är det ens möjligt? Nån vallare som hittat en extra borste i skuffen som legat där sen 2020 och tagit med till vallaboden?

Känns det inte lite dumt att gå med så lite fäste när han ändå är så överlägsen i stakningen?
Han slet ju verkligen i backarna.

Tror han vill ha minimalt med fäste då det annars kommer bromsa i stakningen. Även om spannen är perfekta kommer det att subba i med den kraftfulla stakteknik han har.

Kändes som att motståndarna inte ville ge Alvar nån chans på upploppet den här gången.

Göran verkar ju inte vara på hugget så:

Bilagor

• IMG_0602.webp
    IMG_0602.webp
    106.4 KB · Besök: 58
Herrpallen ger nog rätt bra pengar om man oddsat den även att segraren är mest väntad på hela OS.

Fan. Svt play lade av 4s efter startskottet och kommer inte igång igen.

På ett sätt lite synd att Jonna inte tog guld, 5 mästerskapsguld i sträck i sprint, det hade varit något det. Men samtidigt väldigt härligt att Linn vann, efter allt skadeelände. Fick en liten tår i ögat.

Sveriges damer har ju dominerat sprinten några år nu. Linn skadade axeln precis innan Jonnas första guld. Svårt att undvika tanken "tänk om"... Dom hade tokdominerat.

Ja, kul, Svahn var ju verkligen otroligt värd att vinna detta. Mycket möjligt att hon egentligen sett till kapacitet varit nr 1 relativt länge men hon har ju råkat ut för både det ena och andra (vilket dock också är stor en del av idrotten, att försöka undvika skador etc).

Ja, kul, Svahn var ju verkligen otroligt värd att vinna detta. Mycket möjligt att hon egentligen sett till kapacitet varit nr 1 relativt länge men hon har ju råkat ut för både det ena och andra (vilket dock också är stor en del av idrotten, att försöka undvika skador etc).

Ja orutinerat att landa på axeln.

Ja orutinerat att landa på axeln.
Sorry, jag har lite för dålig koll på allt hon råkat ut för men det verkar vara en hel del? Kan absolut vara så att det enbart handlat om just otur för Svahn. Oavsett verkligen jättekul att hon fick vinna idag.

Vi borde börja tänka på vilka som ska köra den riktiga stafetten redan nu, vi kan ju inte stressa ihop laget kvällen innan liksom.

Ebba och Frida givna, och Jonna, men kanske inte nödvändigtvis på sistasträckan. Jag tar ut Linn till 10km och testar henne där, gå det bra så blir det Ebba, Frida, sedan..., Jonna och Linn sist?

Vi borde börja tänka på vilka som ska köra den riktiga stafetten redan nu, vi kan ju inte stressa ihop laget kvällen innan liksom.

Ebba och Frida givna, och Jonna, men kanske inte nödvändigtvis på sistasträckan. Jag tar ut Linn till 10km och testar henne där, gå det bra så blir det Ebba, Frida, sedan..., Jonna och Linn sist?
Frågan är ju hur mycket Linn pallar. Man vill ju helst ha med henne på alla lopp som är kvar men hon har ju fortfarande problem med hjärntrötthet.

Ilar, Dahlqvist och Ribom kan ju vara med. Och bäst distansåkare av dessa över säsongen har ju Ilar varit

Frågan är ju hur mycket Linn pallar. Man vill ju helst ha med henne på alla lopp som är kvar men hon har ju fortfarande problem med hjärntrötthet.

Jo, så är det ju.
Än mer salt i såret för nationen och Linn är att innan skadorna började så var hon på gång även på kortare distanser. Hon slog väl Johaug på typ 10km under TdS samma säsong hon skadade axeln, eller jag minns helt fel. Så lite distanskapacitet hade hon då iaf.

Jag skulle "bänka" henne på torsdag. Ser inte det som någon större medaljchans för henne och det finns trots allt goda alternativ. Frida och Ebba är givna. Gissar att Sundling och Ilar kompletterar. Mot Sundling talar väl att det ser ut att bli minst lika varmt som det varit och det därmed kan tänkas bli lite löst. Mot Ilar talar ev. lite osäker form.

Till stafetten skulle jag matcha Svahn, Karlsson, Andersson och Sundling, givet att Svahn känner sig redo att åka. Möjligen omkastning på sträcka 2 och 3 beroende på hur de känner sig. Karlssons skejtdel på skiathlonen var ju rätt mäktig.

Sprintstafetten kör för mig Svahn och Sundling, med Dahlqvist som mkt god ersättare om Svahn inte kan åka.

Femmilen kör "Sollefteå-duon" om de är friska. Komplement kan bli lite vad som utom Hagström. Hade Svahn inte haft hjärnskakningssviterna hade jag nog haft med henne genom att det är klassiskt.

Sen får man ju, så norsk han är, imponeras av JHK. Totalt överlägsen. Överlägsenheten i sista backen är nog snäppet värre än Sundlings kross i junior-VM i Val di Fiemme för 12 år sen.

Tillbaka
Topp