Göteborgs stad föraktar vintercykling

Ska vi gå runt och tacka folk för att vi har en (förhållandevis tam) progressiv skattepolitik?

Det blir väldigt märkligt.
Skattefinansierade förmåner såsom sjukvård, föräldraledigt, förskola, skola, infrastruktur, elnät etc. Är ju inte bara förmåner till arbetare, det är ju av en stor fördel även till företagen.

Det är lätt att som entreprenör skryta om sina stora bravader på marknaden och beklaga sig över skatten, samtidigt som förskolan låter nyblivna föräldrar komma tillbaka till jobbet efter bara ett år, skolan gett god utbildningsnivå bland arbetstagarna, elen är grön och billig, kollektivtrafiken fungerar för pendlare, vägnät fungerar etc etc.
Förmåner?? Billig el??? Kollektivtrafiken fungerar?"?#%

Vilken planet bor du på egentligen?

Förmåner?? Billig el??? Kollektivtrafiken fungerar?"?#%

Vilken planet bor du på egentligen?
En googling bort:
"The lowest prices were observed in Finland (€0.0804 per kWh) and Sweden (€0.0964 per kWh)."
- Electricity prices for non-household consumers

Det finns en anledning till varför it-företag bygger sina serverhallar här och det är inte för man kan odla gigabytes i jorden.

En googling bort:
"The lowest prices were observed in Finland (€0.0804 per kWh) and Sweden (€0.0964 per kWh)."
- Electricity prices for non-household consumers

Det finns en anledning till varför it-företag bygger sina serverhallar här och det är inte för man kan odla gigabytes i jorden.
Precis, för ett Europa som lagt ner kärnkraften är en skitbra norm att jämföra med. 🤦‍♂️ För att inte tala om att medelpris inte säger ett skit när det är som dyrast just då högst effekt behövs.

Om du anser det förmånligt att bli bestulen, varsågod.

----------

Edit: Eller för att gå tillbaka till trådens ämne: Varför funkar inte snöröjningen när skatterna vi betalar är helt vansinnigt höga? Är det "förmånligt" att tvingas betala för något som inte fungerar?

Precis, för ett Europa som lagt ner kärnkraften är en skitbra norm att jämföra med. 🤦‍♂️ För att inte tala om att medelpris inte säger ett skit när det är som dyrast just då högst effekt behövs.

Om du anser det förmånligt att bli bestulen, varsågod.

----------

Edit: Eller för att gå tillbaka till trådens ämne: Varför funkar inte snöröjningen när skatterna vi betalar är helt vansinnigt höga? Är det "förmånligt" att tvingas betala för något som inte fungerar?
Kärnkraftdiskussionen har varit upp här förut, du kan säkert läsa där om du vill förstå varför Sverige satsat på förnybar el. Men även det faktum att elen är grön har varit ett stort argument för företag att etablera sig i Sverige. Det påverkar allt från investeringsmöjligheter till kapitalkostnader och prisstabilitet.
Kanske har du hört branschuttrycket "go green or die"?

Trådens ämne var Göteborgs stads förhållningssätt till vintercykling. Inte en skattepolitisk diskussion.

Rimligen borde det ju vara så att på de gator där mest (kommunal)skatt betalats så snöröjs det bäst. OBS ironi.

Men problemet här är ju inte huruvida det snöröjs eller ej utan att någon/några avsiktligt dumpat snö där det borde röjts.

Här i Stockholm höjde de kommunalskatten med 24 öre inför 2025, men ändå bröt snöröjningen ihop. Förmodligen gick skattepengarna till något woke-trams. Eller kanske något bra som skola och äldreomsorg. Jag vet faktiskt inte. Men trafikborgarrådet var iaf i Berlin i två veckor över snökaoset och fabulerade inför media sedan ihop att han var ute i Stockholm och inspekterade snöröjningen och pratade med folk.

De är inte ”vansinnigt” höga, ity vi fortfarande får trygghet, omsorg och utbildning för pengarna. Men absolut, vi har ett högt skattetryck i Sverige. Därför kan det vara på sin plats att påminna om vad en del av våra skattepengar går till:
  • Subventionerad städning (RUT)
  • Vinster i så kallade ”välfärdsföretag” (hemtjänst-, skol- och vårdbolag) som inte bidragit till bättre hemtjänst, skola eller vård
  • NPM-åtgärder och -styrning som saknar evidens
  • Presenter till Ica-handlarna (sänkt matmoms)
  • Skandalprojekt som Nya Karolinska
  • Subventionerade köksrenoveringar för medelklassen (ROT)
  • Kontrollapparater som ska hindra välfärdsföretag att vinstmaximera
Typ så.

Tack för mig.

Senast ändrad:
En fastighetsägare hade alltså skottat sin parkering och lämnat en snöhög på den nyplogade cykelbanan? Kanske frös den tom ihop till en 3-tons isklump? Ser ut att vara näst intill omöjligt att ta sig förbi.
Livet verkar hårt som vinterpendlare i Göteborg.

Tycker ändå det funkat ok under förutsättningarna med stora mängder snö på kort tid osv.
Kanske är det för jag aldrig cykelpendlat i någon annan stad och visst har det varit ett äventyr att ta sig fram vissa dagar.
För mig har det varit som sämst hemmavid (Guldheden) och bättre desto närmare stan jag rullat.
Tog stigcykeln till jobbet ett par gånger då det var som värst men det var ju mest kul!

Tycker ändå det funkat ok under förutsättningarna med stora mängder snö på kort tid osv.
Kanske är det för jag aldrig cykelpendlat i någon annan stad och visst har det varit ett äventyr att ta sig fram vissa dagar.
För mig har det varit som sämst hemmavid (Guldheden) och bättre desto närmare stan jag rullat.
Tog stigcykeln till jobbet ett par gånger då det var som värst men det var ju mest kul!
Fast att det fungerar sämre pga "mycket" snö beror på att man har beredskap och maskiner för att hantera "vanliga" snöfall och inte när det faktiskt snöar på riktigt.

Med de maskiner vi använder tog det istället för normala 11-12 timmar att köra distriktet 12-13 timmar när det kom som mest snö. Med leksaksbilar, udda hjullastare och teleskoplastare och allt vad de kör med så tar det jättelångtid plus att det inte blir ett bra resultat (för lätta plogar gör att massor med snö lämnas kvar, maskiner med dålig framkomlighet för att vissa vägar inte går att skotta osv).

Fast det största problemet är att maskinerna framförs av folk som inte kan maskinerna, inte hittar i sitt distrikt och inte pallar med att jobba ett par långa dagar på rad. Lägger man till att tillsynen är bedrövlig blir det resultat därefter.

Hade sjukvården eller matindustrin eller något annat "viktigt på riktigt" skötts på samma vis hade vi haft misär i samhället. Jag skäms över hur det sköts och tycker det är ren parodi om jag ska vara ärlig.

Gång/cykelvägarna mellan hästskon/bananen ända ner till Dr Fries har i regel varit isbanor under många av de vintrarna som jag bodde där. Cykelpendlade till Eriksberg och dubbdäcken behövdes endast inom Guldheden.

En fastighetsägare hade alltså skottat sin parkering och lämnat en snöhög på den nyplogade cykelbanan? Kanske frös den tom ihop till en 3-tons isklump? Ser ut att vara näst intill omöjligt att ta sig förbi.
Livet verkar hårt som vinterpendlare i Göteborg.
Ja ungefär. Utom att cykelbanan inte var plogad heller, varken före eller efter att snöhögen ställdes dit. Just den här sträckan verkar ha fallit bort, lite bättre senaste snöfallet.

Hemma hos mig verkar snöröjningen fungera jättebra, men jag cyklar ju inte på vintern heller och har inte koll på alla cykelstråk runtom i Kungsbacka såklart. Det gör däremot min fru och hon har kunnat hoja runt under januari på oväxlad cykel från 1937, utan dubbdäck.

Man ska lyfta fram det positiva också, tänker jag! 🖤💛❤️

Fast att det fungerar sämre pga "mycket" snö beror på att man har beredskap och maskiner för att hantera "vanliga" snöfall och inte när det faktiskt snöar på riktigt.

Är väl inte helt orimligt heller att det blir så när det snöar på riktigt var 10e år typ? Att det snöar så pass mycket och sen inte blir milt snart igen händer väl väldigt snällan. Det kanske inte var det du menade iofs, snön måste ju bort initialt men just det med högar på fel ställen är ju väldigt sällan ett problem normala vintrar tänker jag.

Kort sammanfattning av tråden so far:
Hade nån sett till att styra upp snöröjningen i Sverige så hade skatterna kunnat sänkas rejält.

Nja, är väl konkurrens mellan det och:
Hade vi bara höjt skatten hade problemet varit löst.
Eller: Hade vi inte lagt pengar på skit hade det blivit bättre snöröjning (också). Blanda inte ihop investeringar i välfärden med höjd skatt, det är ett felslut. Skatterna kan behöva höjas, men inte alls säkert.

Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.
Gustav Möller

Är väl inte helt orimligt heller att det blir så när det snöar på riktigt var 10e år typ? Att det snöar så pass mycket och sen inte blir milt snart igen händer väl väldigt snällan. Det kanske inte var det du menade iofs, snön måste ju bort initialt men just det med högar på fel ställen är ju väldigt sällan ett problem normala vintrar tänker jag.
Absolut. Och verkligheten är ju även sådan att de som plogar snö behöver arbeta med saker 8 timmar om dagen varje dag så att de får en lön att försörja sig på. I praktiken är det markarbetare och lantbrukare som släpper sitt vanliga arbete och plogar snö när det behövs, och det är svårt att kombinera dessa saker på ett vettigt sätt.

För det första finns det inga lantbrukare kvar. Där det för 30 år sedan fanns 10 lantbrukare finns det bara en kvar, pga effektivisering av produktionen och att man idag har helt gigantiska gårdar (och gigantiska maskiner). Det innebär alltså i praktiken att det finns mycket färre traktorer och förare av dessa som känner sina maskiner och har ambition att få dem i sysselsättning året om. Det är garanterat skillnad ute på landet på riktigt, men såhär ser det ut om vi tar storstadsområden som Göteborg och Stockholm.

Istället sköts numer snöröjningen av skötsel- eller markföretag som allt som oftast numer inte äger sina egna maskiner utan hyr in efter behov och utifrån vilka projekt de utför för tillfället. Detsamma gäller personalen, som antingen hyrs in lite hipp som happ alternativt består av ungdomar som inte har någon erfarenhet. Under sommarhalvåret rensar de ogräs eller på sin höjd kör en åkgräsklippare, och sedan ska de helt plötsligt köra en konstig hjullastare med undermålig utrustning.

En snöröjningstraktor eller en riktig redskapsbärare som går bra i snön, med riktig snöutrustning, kostar 2-3 miljoner kronor (om vi pratar om cykelstråk). De maskiner som faktiskt används kostar 500 000 - 1 miljon på sin höjd. Det är ungefär som om ni tänker er att ni ska ut och motionscykla i en klunga eller står på startlinjen till Vätternrundan eller något sådan, och alla runtomkring dig har Biltemacyklar med dåligt inställda växlar och bylsiga kläder. Vissa kommer ta sig runt, men den stora massan kommer det gå ganska dåligt för. :P

EDIT: Svarade inte dirket på inlägget ju. Generellt sett i Göteborg kör man ut och plogar snö och 10 timmar senare är det bara slask kvar. Det är strax under nollan när snön börjar, och när det blir molnigt stiger temperaturen varpå det blir plusgrader och slask. Säsongen 2024-2025 plogade jag snö en enda gång. Det var på en helg och innan måndagen hade allt regnat bort så vi behövde inte ens köra industrifastigheterna. Det var nytt rekord i lite snö under alla mina år av snöröjning. Tror snittet är att man plogar snö 5-10 gånger per säsong ungefär. Hittills i år har vi plogat snö vid 6 tillfällen och halkbekämpat 4 gånger. Totalt ger det ca 88 mantimmar för mig under perioden november-februari. Borde vara hanterbart för alla som har snöröjningsåtaganden kan jag tycka, inklusive att åka ut och plocka bort en olyckligt placerad snöhög (vilket också händer någon gång).

Senast ändrad:
Absolut, det jag vänder mig emot är det ständiga babblet om att det inte är systemet det är fel på, utan upphandlarna i sig. Varenda Svenssongubbe är uppenbarligen världsmästare på upphandling medan de som arbetar med just detta tycks helt värdelösa, sitter och ”äter semlor” (på arbetstid!) och slösar med ”andras pengar”. Snart kommer säkert någon och börjar yra om kommunalarbetare som ”slutar fyra, går hem tre”, arbetslag där ”en gräver och tre tittar på” med mera.

Så oerhört tröttsamma klyschor. Jag har flera kompisar som arbetar kommunalt, både med fysiska jobb och som tjänstemän. De drar sitt strå till stacken som alla andra, men det är inte tal om några företagsresor, kickoffer eller julklappar som i privat sektor. Det är ju ”skattebetalarnas pengar”.

Suck.
Fast!
Det handlar även om att den eller de som skriver upphandlingsunderlaget faktist vet vad de skall upphandla och tar med fastställda policys.
Entreprenörer är väldigt duktiga på att hitta genvägar och avvikelser i kontrakt. Det är där pengarna ligger för dom.
Tro mig, jag har arbetat som projektledare mot kommunala upphandlingar.

Fast!
Det handlar även om att den eller de som skriver upphandlingsunderlaget faktist vet vad de skall upphandla och tar med fastställda policys.
Entreprenörer är väldigt duktiga på att hitta genvägar och avvikelser i kontrakt. Det är där pengarna ligger för dom.
Tro mig, jag har arbetat som projektledare mot kommunala upphandlingar.
Ja, absolut, jag lyssnar på professionen (dig). Min enda, personliga erfarenhet är att jag har suttit i teknisk nämnd och fattat beslut om upphandlingen som sedan tjänstemännen ska utföra. Självklart kan det finnas klantskallar därute bland alla tjänstemän, men min bild är att det är en kombination av snåla budgetar, en övertro på konkurrensens fördelar, samt företags förmåga att hitta kryphål i kontrakten, som är de stora problemen.

De löser man inte genom att försöka täppa till kryphålen. Det är systemet det är fel på.

Och man löser absolut ingenting genom att skylla på lata kommunanställda som äter semlor och rullar tummarna medan de lever gott på att slösa bort pengar som ”stulits från hårt arbetande svenskar”. Den bilden är ju rent trams.

Något jag har observerat är att Världsmästarsvensson runtom i vårt avlånga land ofta har en massa åsikter om hur kommunen borde ha gjort. När de sedan får klart för sig hur regelverket (bland annat LOU och EU:s konkurrenslagstiftning) ser ut brukar det låta annorlunda. Min bild är att det til syvende og sidst är svårt att styra på annat än pris. Dessutom sitter de stora entreprenörerna med en armé av jurister beredda att kasta sig över upphandlarna som en uthungrad vargflock.

Trevlig arbetsmiljö.

Senast ändrad:
Om det nu vore så dåligt med upphandling borde väl inga företag hålla på med det heller, utan hålla det in house. Ändå gör de inte det. Så nej, det är nog inte systemet det är fel på, snarare engagemanget och kompetensen.

Om det nu vore så dåligt med upphandling borde väl inga företag hålla på med det heller, utan hålla det in house. Ändå gör de inte det. Så nej, det är nog inte systemet det är fel på, snarare engagemanget och kompetensen.
Tja, det beror ju på. Till skillnad från många kommuner brukar inte företag styras ideologiskt, eller för att ge nytta åt medborgarna, utan för att maximera vinsten. De upphandlar vissa tjänster, andra utför de själva. Några andra hänsyn behöver de inte ta utöver det som lagen kräver.

Du begår det klassiska misstaget att tro att en politisk organisation fungerar som ett företag, och kanske också misstag nummer två: Att tro att en politisk organisation skulle fungera bättre om den styrdes som ett företag. Det är väldigt vanligt bland en stor del av befolkningen, så jag förlåter dig. 😘

Det enda jag minns från snöröjningen under åren jag bodde nere i Toltorpsdalen var kommungränsen mellan Mölndal och Göteborg. Det var vid några snöfall då gränsen för distriktet verkligen gjorde sig tydligen. Minns inte om det var från Mölndalshållet eller från Göteborg. Men det hände att, uppe på höjden strax innan Sahlgrenska, gjorde snöröjaren ett blixtavslut och helt sonika bara stannade med plogen nere och sedan måste ha backat därifrån. Inga som helst försök att ploga snön åt sidan. Bara stannat och lämnat en halvmeter hög plogkant tvärs över cykelbanan, preciiis där skylten till 'Göteborgs Stad'. Classy!

Tja, det beror ju på. Till skillnad från många kommuner brukar inte företag styras ideologiskt, eller för att ge nytta åt medborgarna, utan för att maximera vinsten. De upphandlar vissa tjänster, andra utför de själva. Några andra hänsyn behöver de inte ta utöver det som lagen kräver.

Du begår det klassiska misstaget att tro att en politisk organisation fungerar som ett företag, och kanske också misstag nummer två: Att tro att en politisk organisation skulle fungera bättre om den styrdes som ett företag. Det är väldigt vanligt bland en stor del av befolkningen, så jag förlåter dig. 😘
Nja, kommunala inrättningar fungerar i mångt och mycket som företag idag. NPM vettö..

Förlåt, men det där är ju ren och skär okunskap. Att jobba med upphandling inom den privata sektorn är något helt annat än att sitta i offentlig miljö och vara bakbunden av LOU.

Förlåt, men det där är ju ren och skär okunskap. Att jobba med upphandling inom den privata sektorn är något helt annat än att sitta i offentlig miljö och vara bakbunden av LOU.
DOCK så skulle jag säga att inköpsorg i (stora) företag normalt fungerar extremt ineffektivt. Alla i organisationen gör normalt allt för att undvika dem.

Eller: Hade vi inte lagt pengar på skit hade det blivit bättre snöröjning (också). Blanda inte ihop investeringar i välfärden med höjd skatt, det är ett felslut. Skatterna kan behöva höjas, men inte alls säkert.

Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.
Gustav Möller
Ta bort skit som kostar skattekronor, ja tack!
Sen gissar jag att olika människor definierar skit olika.

Allt som inte ger medborgarnytta, får samhället att fungera och gör livet bättre för alla, inte bara för några, är väl per definition skit? Det är det allmännas uppdrag att ge medborgarna ett gott liv.
Du kan nog hitta folk som tycker att försvaret ger medborgarnytta och de som tycker att det inte gör det. Rätt många skattekronors skillnad i uppfattning redan där.

Känns dock som detta är rejält inne och slirar i politiklandet nu så jag avlägsnar mig från tråden. Är ju inte ens göteborgare. 😉

Du kan nog hitta folk som tycker att försvaret ger medborgarnytta och de som tycker att det inte gör det. Rätt många skattekronors skillnad i uppfattning redan där.

Känns dock som detta är rejält inne och slirar i politiklandet nu så jag avlägsnar mig från tråden. Är ju inte ens göteborgare. 😉
Sant. Försvarets verkliga nytta får vi förhoppningsvis aldrig reda på. Det jag ville understryka var att jag näppeligen står för uppfattningen att skatten alltid måste höjas för att saker och ting ska bli bättre i offentlig sektor/välfärden.

Jag är inte heller göteborgare. So long, suckers! 😅

Sen är det offentliga i väldigt varierande grad bra på att tillämpa LOU, det går att ställa rätt mycket krav som inte är lägsta pris. Eller att inte kravställa på pris öht (ex fast förutbestämt timarvode).

Sen är det offentliga i väldigt varierande grad bra på att tillämpa LOU, det går att ställa rätt mycket krav som inte är lägsta pris. Eller att inte kravställa på pris öht (ex fast förutbestämt timarvode).
Absolut, men oavsett kriterier så lämnar det extremt fyrkantiga regelverket massvis av utrymme för mindre nogräknade aktörer att manipulera sin ansökan för att vinna kontraktet och sedan leverera minimalt medan man extraherar så mycket pengar som möjligt. Historik får inte vägas in så en leverantör som man haft inne tidigare och misskött sig får inte sållas bort.

Hur skall man förhindra den växande korruptionen med dom gigantiska upphandlingbudgetar kommunerna förfogar över?

Hur skall man förhindra den växande korruptionen med dom gigantiska upphandlingbudgetar kommunerna förfogar över?

Så fort det finns pengar att tjäna kommer vissa, mindre nogräknade individer att utnyttja det. Det är inbyggt i systemet. Inte många har Aina Erlanders moral, som skickade tillbaka pennor och kontorsmaterial till statsrådsberedningen när Tage hade dött.

Absolut, men oavsett kriterier så lämnar det extremt fyrkantiga regelverket massvis av utrymme för mindre nogräknade aktörer att manipulera sin ansökan för att vinna kontraktet och sedan leverera minimalt medan man extraherar så mycket pengar som möjligt. Historik får inte vägas in så en leverantör som man haft inne tidigare och misskött sig får inte sållas bort.

Tillbaka
Topp