Cykelförbundets förslag på årsavgift för föreningar 2027

GarryJones

Aktiv medlem
Har ni sett Cykelförbundets förslag på årsavgift för föreningar 2027? Förbundsmötet 2026 ska fatta beslut i frågan den 14 mars.

Förslaget är 3 500 kr plus en avgift på upp till 100 kr per medlem.

För en cykelklubb med 300 medlemmar och 100 kr per medlem blir årsavgiften 33 500 kr.

Ett alternativ är att koppla den extra avgiften till aktiva medlemmar i stället för samtliga medlemmar.

Förslaget presenteras främst som en försäkringslösning, men RF erbjuder redan en försäkring till föreningar via Folksam baserad på antal medlemmar. Dessutom har de flesta cyklister redan någon form av olycksfallsförsäkring. Har cyklisten Motionsförsäkring Stor (275 kr) från Folksam eller Startklar Plus (275 kr) gäller försäkringen i alla idrotter, och man får tillbaka startavgiften vid sjukdom eller skada som förhindrar start i arrangemanget.

Samtidigt behöver Cykelförbundet intäkter för sin verksamhet, vilket gör det förståeligt att ett sådant förslag läggs fram.

Läs mer i årsmöteshandlingarna:

https://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2025/12/Handlingar-SCF-forbundsmote-2026-NV.pdf

Har ni sett Cykelförbundets förslag på årsavgift för föreningar 2027? Förbundsmötet 2026 ska fatta beslut i frågan den 14 mars.

Förslaget är 3 500 kr plus en avgift på upp till 100 kr per medlem.

För en cykelklubb med 300 medlemmar och 100 kr per medlem blir årsavgiften 33 500 kr.

Ett alternativ är att koppla den extra avgiften till aktiva medlemmar i stället för samtliga medlemmar.

Förslaget presenteras främst som en försäkringslösning, men RF erbjuder redan en försäkring till föreningar via Folksam baserad på antal medlemmar. Dessutom har de flesta cyklister redan någon form av olycksfallsförsäkring. Har cyklisten Motionsförsäkring Stor (275 kr) från Folksam eller Startklar Plus (275 kr) gäller försäkringen i alla idrotter, och man får tillbaka startavgiften vid sjukdom eller skada som förhindrar start i arrangemanget.

Samtidigt behöver Cykelförbundet intäkter för sin verksamhet, vilket gör det förståeligt att ett sådant förslag läggs fram.

Läs mer i årsmöteshandlingarna:

https://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2025/12/Handlingar-SCF-forbundsmote-2026-NV.pdf
Oj! Man borde inte bli förvånad, men jag blev ändå det! Lite i alla fall. Det låter i mina öron inte som en åtgärd som kommer gynna svensk organiserad cykling.

Om klubbarna och medlemmarna tycker de får valuta för pengarna så är det väl inga problem?
Men det är kanske just där problemet ligger?

Så är man medlem i en klubb måste man tvångsfinansiera SCF även om man inte vill ha tävlingslicenser eller annat?

Pessimisten i mig säger att det här är ytterligare ett sätt för SCF att håva in pengar från folk som inte är intresserade av deras produkt.

Optimisten hoppas att det är ett steg i att sänka licensavgifter och minska trösklarna att börja tävla.

Hur liten är den minsta föreningen som är SCF-ansluten? En hypotetisk förening med 35 medlemmar skulle alltså behöva höja medlemsavgiften med 200 kr/år för att täcka denna extra(?) kostnad. Eller har det funnits någon avgift tidigare som denna (delvis) ersätter?

Hur liten är den minsta föreningen som är SCF-ansluten? En hypotetisk förening med 35 medlemmar skulle alltså behöva höja medlemsavgiften med 200 kr/år för att täcka denna extra(?) kostnad. Eller har det funnits någon avgift tidigare som denna (delvis) ersätter?
Man betalar ju idag en avgift redan. 3300kr tror jag de var för 2025 eller 2026 för vår klubb med få medlemmar

Jag tror att antalet ”aktiva” cyklister i landets klubbar kommer minska avsevärt om deras förslag går igenom.

Så det nya är den rörliga avgiften per medlem, vilket i en förening med huvudsakligen aktiva medlemmar innebär att ytterligare en hundralapp per medlem ska in till SCF.

De föreslår två alternativ.
– en fast avgift 3.500 SEK kombinerad med en ro rlig avgift per medlem, och/eller
– en fast avgift 3.500 SEK kombinerad med en differentierad ro rlig avgift per medlem, där den ro rliga avgiften per medlem beroende pa om fo reningarnas medlemmar klassas som aktiva eller passiva. Den ro rliga avgiften ska ej o verstiga 100 SEK/medlem.

De föreslår två alternativ.
– en fast avgift 3.500 SEK kombinerad med en ro rlig avgift per medlem, och/eller

– en fast avgift 3.500 SEK kombinerad med en differentierad ro rlig avgift per medlem,

där den ro rliga avgiften per medlem beroende pa om fo reningarnas medlemmar klassas

som aktiva eller passiva. Den ro rliga avgiften ska ej o verstiga 100 SEK/medlem.
Ja, det var den skrivningen jag försökte "tolka" i kombination med ett antagande om huvudsakligen aktiva medlemmar i klubben. Om en betydande del av medlemmarna är passiva har jag svårare att gissa vad resultatet blir.

Valutan för föreningarna skulle vara att en försäkring ingår för alla (aktiva) medlemmar samt möjligtvis att baslicens/ungdomslicens blir gratis.

Dålig valuta för pengarna skulle jag säga.

Valutan för föreningarna skulle vara att en försäkring ingår för alla (aktiva) medlemmar samt möjligtvis att baslicens/ungdomslicens blir gratis.
Vet du om det kommer bli så eller att det skapas möjlighet för att göra så?

Ja, det var den skrivningen jag försökte "tolka" i kombination med ett antagande om huvudsakligen aktiva medlemmar i klubben. Om en betydande del av medlemmarna är passiva har jag svårare att gissa vad resultatet blir.
Ja det känns lite oklart.
Men det de vill få igenomröstat verkar vara att få fria tyglar att bestämma detaljerna senare (utan insyn).

Vet du om det kommer bli så eller att det skapas möjlighet för att göra så?
Nej jag har ingen info om det.
Men det skriver ju ”Ge styrelsen mandat att utreda, utveckla och besluta en sa dan modell…”

Om man är synisk så maximerar de inkomsterna och minimerar förmånerna när de väl fått mandatet.
Han man hopp och tro om scf så gör de alla licenser gratis.

Andelen stödmedlemmar i en cykelförening är nog inte alltför stor.

Nu har jag läst styrelsens proposition och någonstans måste jag ju ändå hoppas att det här är något positivt om de faktiskt gör så som de skriver att de vill - dvs låter avgiften innebära att alla aktiva klubbmedlemmar automatiskt får en bas-/ungdomslicens och medföljande försäkring.

Det sänker ju onekligen tröskeln för unga och nybörjare att testa att tävla och licensfrågan är inget man behöver bry sig om förrän man vill börja "satsa" eller tävla i högre klasser.

Å andra sidan har jag ju ingen insyn i hur det idag fungerar med ungdomsverksamheten, det kanske redan nu går att vara med i lokala tävlingar utan att lösa licens?

Under 11 år 0kr, under 17 år 260kr.

Jag såg också att valberedningen föreslår lite nytt folk in i styrelsen och ny ordförande.
DET blir nog toppen!

Vad innebär baslicens? Måste man ansöka om dispens om man cyklar ickesanktionerade lopp?

Edit: skrivfel, menade dispens

Vad innebär baslicens? Måste man ansöka om licens om man cyklar ickesanktionerade lopp?
Nej, då gör du bäst i att inte ha licens. Att skaffa licens är att avtala bort sin frihet och riskera böter för vad du ägnar dig åt på din fritid.

Nej, då gör du bäst i att inte ha licens. Att skaffa licens är att avtala bort sin frihet och riskera böter för vad du ägnar dig åt på din fritid.
Men om klubbmedlemskap innebär automatisk licens, så blir det en drastisk skillnad mot idag, för då kan man inte ens vara med i en cykelklubb utan att riskera böter för deltagande i ickesanktionerade lopp?

Men om klubbmedlemskap innebär automatisk licens, så blir det en drastisk skillnad mot idag, för då kan man inte ens vara med i en cykelklubb utan att riskera böter för deltagande i ickesanktionerade lopp?
Om det blir automatisk licens på ungdomar med medlemsskap så borde de inte kunna ställa kravet att man inte får delta i osanktionerade lopp. Eftersom det inte är ett aktivt avtal man ingår i

Om det blir automatisk licens på ungdomar med medlemsskap så borde de inte kunna ställa kravet att man inte får delta i osanktionerade lopp. Eftersom det inte är ett aktivt avtal man ingår i
Regeln om osanktionerade tävlingar kommer från UCI. Cykelförbundet är återförsäljaren av UCI licenser. Om man tillåter cyklister att delta i osanktionerade tävlingar kan UCI dra tillbaka tillståndet för cykelförbundet att sälja licenser. Då måste cyklister köpa licensen direkt från UCI.

Jag tror vi kommer se detta öka i fler sporter. Inom motocross fick Svemo införa försäkring via licens (och det krävs licens även om du inte tävlar) för att förhindra att banor kunde drabbas av ansvarsfrågor som deras försäkringar inte täckte. Jag kan hålla med om att det inte gör det lättare för vad RF kallar spontanidrott, men det är "sign of the times". I övrigt önskade jag att SCF jobbade mer med att göra det lättare att arrangera tävlingar. Nu har jag varit mindre aktiv i ett antal år, men min subjektiva bedömning är att utbudet krymper.

Regeln om osanktionerade tävlingar kommer från UCI. Cykelförbundet är återförsäljaren av UCI licenser. Om man tillåter cyklister att delta i osanktionerade tävlingar kan UCI dra tillbaka tillståndet för cykelförbundet att sälja licenser. Då måste cyklister köpa licensen direkt från UCI.
UCI är kungen, SCF adeln och cyklisterna de skattebetalande bönderna.
Precis som ett medeltida feodalsamhälle. 😄

Fast UCI bryr ju sig i praktiken inte. Kolla bara på USA med USAC och hela Life Time Grandprix, UCI har inga problem med att en massa cyklister med elit-licens deltar i icke-sanktionerade tävlingar och sen kör VM med UCI-licens.

Det fanns ju väldigt tydliga indikationer på att SCF inte kan/får bestraffa någon som kör osanktionerade lopp, i den andra tråden om osanktionerade lopp. Baserat på konkurrensverkets tidigare domar och utlåtanden
Dessa trumfar UCI

Det fanns ju väldigt tydliga indikationer på att SCF inte kan/får bestraffa någon som kör osanktionerade lopp, i den andra tråden om osanktionerade lopp. Baserat på konkurrensverkets tidigare domar och utlåtanden
Dessa trumfar UCI
Det gör inte det om SCF inte får sälja licenser.

Domen mot Bilsportförbundet lämnade två luckor öppna för UCI.

Dessa trumfar UCI
Vi kanske inte måste repetera den tråden igen, men huvudinvändningen åtminstone jag har är ju hotet SCF ställer ut om att man som licensierad inte får delta i osanktionerade lopp. Det gör gissningsvis att de flesta licensierade cyklister inte har nån lust att göra det ÄVEN om SCF kanske i praktiken inte har rätt att bötfälla någon. Men hotet kommer ju i praktiken döda alla försök till att arrangera något utan tillåtelse av SCF. Jag tycker ”maffiabeteende” är en bra beskrivning.

Vi kanske inte måste repetera den tråden igen, men huvudinvändningen åtminstone jag har är ju hotet SCF ställer ut om att man som licensierad inte får delta i osanktionerade lopp. Det gör gissningsvis att de flesta licensierade cyklister inte har nån lust att göra det ÄVEN om SCF kanske i praktiken inte har rätt att bötfälla någon. Men hotet kommer ju i praktiken döda alla försök till att arrangera något utan tillåtelse av SCF. Jag tycker ”maffiabeteende” är en bra beskrivning.
Jo visst. Samtidigt så måste den ju upprepas tills dess att SCF slutat med detta

Jag har skrivit detta förr. Det finns domar i marknadsdomstolen som förbjuder denna typ av monopol. Svenska Bilsportförbundet har redan tvingats backa med nya stadgar. Frågan är när SCF tvingar erkänna samma faktum.

Intressant

Tidigare hade UCI dispens i frågan (2011) men sedan (2013) bestämde man sig att köra hårt på regeln.

Har du exempel?

Typ:

Eller bara kolla alla här: https://usacycling.sport80.com/pub/...ational Championships – Sep 20, 2025 (#29831) mot https://www.lifetimegrandprix.com/leaderboard/

I vår förening har vi ett familje-medlemskap. Det är prisvärt och gör nog att vi har fler medlemmar än de som tränar med oss. Hur det räknas, och om andra föreningar har liknande, vet jag ej.
Vi har likadant. Bara undantagsvis räknas de som icke aktiva medlemmar.

Även en beskärd del av medlemmarna är medlemmar bara för att stötta föreningen, inklusive dess ungdomsverksamhet

Tillbaka
Topp