[Byggtråd] :: Rychtarski MAX

Pellsson

Aktiv medlem
5ef1ce9b1db343b62a9dc8151337834c4cbd3ce6.webp

Tjenamors, long time reader first time poster på det här, sveriges, trevligaste cykelforum.

Har byggt ihop hojar i snart 12 år, började sent som 29 åring, nu är jag i gubb-ålder men tycker det är enormt tillfredställande att få ihop en hoj som gått från idé, kreativt fram och tillbakande, mig sittandes på en stol tittandes på ramen i ett par timmar för att få en mental bild på vad för grejer som funkar på, vilken vibb man vill åstadkomma osv. Är jag ensam i detta? Knappast. Men har ett par välkända internetbyggen i ryggen så någon typ av ådra har jag nog.

Nog om mig va fan! Byggtråd!

Vad det är jag ska bygga då? En landsvägshoj som kan hantera mina bastanta clydesdale kilon vilket är en custom Rychtarski byggd i det snyggaste stålet enligt mig - Columbus MAX.
Kolla på den! Kolla gaffelkronan och gaffeln! Så vackert.

Ramen beställdes av en dansk duderino som går under nicket El Rey, Köpenhamns-snubbe som har en del vansinnigt sjuka track bikes och som på nåt sätt hittade till Svearnas rike.

Den mäter 58cm c-c sadelrör och 57cm c-c toprör. Jag är 193 cm med nån 60/40 split favör underkropp, så den passar perfekt.

Källkod:
RYCHTARSKI CUSTOM COLUMBUS MAX – BYGGLISTA

== RAMSET ==
Ram: Rychtarski Custom Columbus MAX – har
Gaffel: Rychtarski Custom Columbus MAX – har
Sadelstolpe: Thomson Elite Layback 27.2 – ska köpas
Sadelklämma: Rychtarski Custom Columbus MAX – har
Styrlager: Chris King Nothreadset – har
Topcap: Chris King – har
Spacers: Aluminium – har

== COCKPIT ==
Styre: Ritchey Evo MAX – har
Styrtejp: Garish – ska köpas
Styrändspluggar: Vet ej – ska köpas
Styrstam: No-Name Svart 110mm - har

== KONTAKTPUNKTER ==
Sadel: Selle Italia Flite Flow – har
Pedaler: Speedplay – har
Flaskställ: King Cages – har

== VÄXLING / BROMS ==
Främre reglage: Chorus 11 – har
Bakre reglage: Chorus 11 – har
Bromsar: Chorus 11 – har
Vajrar / höljen: Ej bestämt, tips? – ska köpas

== DRIVLINA ==
Framväxel: Record 11 – har
Bakväxel: Chorus 11 – har
Vevparti: 2012 Chorus 11 – har
Yttre klinga: TA Compact 50T – har
Inre klinga: TTA Compact 34T – har
Vevlager: Campagnolo UT – har
Kassett: Ultegra – har (men köper gärna din beggade Chorus kassett)
Kedja: KMC – har
Snabblänk: Ja – har

== HJULSET ==
Framhjul: Novatec Carbon 32 mm / 50 mm – har
Framdäck:  Vittoria Open Pavé CG 25mm
Bakhjul: Novatec Carbon 32 mm / 50 mm – har
Bakdäck: Vittoria Open Pavé CG 27mm

Som ni ser så har jag det mesta för att bygga ihop en hoj, liggandes i lådor, på bänkar, under bänkar och hängandes på väggar. Kommer trickla in bilder så smått under tiden den byggs upp. Reserverar mig för att ändra mig minst 634 ggr och bli influerad av yttre aktörer till att köpa dyra saker. Let's go!

90ee08e390ade7437eae66d25dca3d518e1e2c93.jpeg

13dbbcb0482bc02b7243758819d397610fba0902.jpeg

b69b0af36405fc5f72c6db2163b5dbfc4ff61945.jpeg

En snabb dress-rehearsel för att få en riktning. Guldkedja är ett måste på den här. Svart stam ska på, men Thomson stammen tillsammans med en silvrig Thomson Elite layback och en DA9000 grupp kanske hade funkat också. Har en sån grupp på hyllan, men inte layback stolpen.

Fint bygge! Även om jag själv tycker det skulle sett ännu bättre ut med bara silvriga komponenter fast med de svarta fälgarna och styret kan också få vara svart vilket jag tror skulle passat den svarta ramen. Hoppas tillverkarna framöver förstår att det råder ett vakuum av silvriga komponenter generellt :)

Fint bygge! Även om jag själv tycker det skulle sett ännu bättre ut med bara silvriga komponenter fast med de svarta fälgarna och styret kan också få vara svart vilket jag tror skulle passat den svarta ramen. Hoppas tillverkarna framöver förstår att det råder ett vakuum av silvriga komponenter generellt :)
Gemini_Generated_Image_icmj72icmj72icmj.webp

Lät Gemini och Nano Banana Pro ge oss en indikation på hur det kan se ut med silverpryttlar och Dura Ace 9K, not bad... not bad at all.

Snälla, snälla - inte krökt sadelstolpe! Inget förstör harmoni som en sådan.
Sedan blir man ju lite nyfiken - "har ett par välkända internetbyggen i ryggen" - vad är det för byggen?

Senast ändrad:
Snyggt! Helt klart bygge i min smak.

Komponenter svart som natten är mina 2 cents. Silver är snyggt men då trillar man absolut ner i gubblådan. Riktigt avis på ramen!

det är enormt tillfredställande att få ihop en hoj som gått från idé, kreativt fram och tillbakande, mig sittandes på en stol tittandes på ramen i ett par timmar för att få en mental bild

Känns som stycket ovan summerar minst 50% av mitt cykelintresse 🤩

Ja, blir det svarta spåret som jag går mot med lite bling som bryter av.

Dura Ace gruppen kommer få åka upp på min Ritchey Road Logic istället. Får bli en gubbrando hoj.

Senast ändrad:
Snyggt! Helt klart bygge i min smak.

Komponenter svart som natten är mina 2 cents. Silver är snyggt men då trillar man absolut ner i gubblådan. Riktigt avis på ramen!

Känns som stycket ovan summerar minst 50% av mitt cykelintresse 🤩

För mig är planerandet och pusslandet nästan mer än 50. I det kan vi förenas ;-)

Jag markerade lite med rött ovan... gubbe kan man vara i alla åldrar. Jag är både gammal och gubbe. Det gör livet lättare!

Som arkitekt i grunden var jag från början helt inne på less is more och monokrom färgskala. Med stigande ålder har det förskjutits mer och mer åt less is a bore.

Full MAX rörsats a la Merckx Corsa Extra MAX

20200723e.webp

Merckx egna MXL (MAX med annan tt och sadelstag) - all in bling

20180726_182734.webp

edit - och den ultimata "Carmen Miranda-less-is-a-bore". Ni ska veta hur mycket jag har hatat den här ramen! Jag köpte den för att ta delarna. Sedan blev den kvar i förrådet. Och sakta men säkert började droppen urholka stenen...

20220703_132403_resized.webp

Senast ändrad:
För mig är planerandet och pusslandet nästan mer än 50. I det kan vi förenas ;-)

Jag markerade lite med rött ovan... gubbe kan man vara i alla åldrar. Jag är både gammal och gubbe. Det gör livet lättare!

Som arkitekt i grunden var jag från början helt inne på less is more och monokrom färgskala. Med stigande ålder har det förskjutits mer och mer åt less is a bore.

Visa bilaga 816392

Visa bilaga 816395

edit - och den ultimata "Carmen Miranda-less-is-a-bore". Ni ska veta hur mycket jag har hatat den här ramen! Jag köpte den för att ta delarna. Sedan blev den kvar i förrådet. Och sakta men säkert började droppen urholka stenen...

Visa bilaga 816397
Du vet vad Yngwe malmsten hade sagt!

Visa bilaga 816392

Visa bilaga 816395

Visa bilaga 816397
Är det 58:or mitt öga ser? Hubbahubba me likey. Jag kan ta Carmen Miranda från dig any day.

Är det 58:or mitt öga ser? Hubbahubba me likey. Jag kan ta Carmen Miranda från dig any day.
Om du ogillar setbacks för harmoni så är jag i campet att du INTE ska matchy matchy pedaler på hojar, det fuckar med min feng shui.

58, 59 och 60. Min storlek är 59 +/-1 beroende på geometri. Carmen blir kvar ett tag till men jag säger till när det börjar bli dags (man kan ju ingenting ta med sig dit man går).

Kan tänka mig att Carmen Miranda inte är en referens som alla är med på så jag lägger en länk här:

Matchy matchy. Håller med. Även sadeln är ett gränsfall men går att komma undan med. När det gäller pedalerna så sitter det idag tidsenliga Ultegra LOOK på men har Dura Ace 7410 SPD att ta till om det ska blingas ytterligare.

20260219_143131.webp

Här hamnade de röda - och på den tycker jag att det är OK.

20240725_142247.webp

Senast ändrad:
Just ja, de där såg jag på en gång. Hur är dämpningen i dessa? Om man är van vid korklindor eller lindor med gelinlägg så känns spontant textilrem lite hårt? Snyggt är det ju dock :)
Ingen aning, men kan tänka mig att dom är rätt hårda. Har ändå valkar från gym så borde dämpa bra nog!

J-la skit!

Jag skulle ju börja sälja cyklar.

Den här tråden gjorde att jag ropade hem en kolsvart, blank MAX-ram på bukten. Tillverkad i Italien men i tyska kläder. Om jag monterar Shimano blir det ju axelmakterna all over again.

Precis vad jag behövde. Det är ert fel.

J-la skit!

Den här tråden gjorde att jag ropade hem en kolsvart, blank MAX-ram på bukten. Tillverkad i Italien men i tyska kläder. Om jag monterar Shimano blir det ju axelmakterna all over again.

Säg till när du säljer en De Rosa Primato EL med diamante-stagen 😘

J-la skit!

Haha, sorry not sorry! 😏

Bild då för helvete?!

Kladda fritt! Me tråd es su tråd!

Eller börja med en egen 🥸

Senast ändrad:
Haha, sorry not sorry! 😏

Bild då för helvete?!

Kladda fritt! Me tråd es su tråd!

Eller börja med en egen 🥸

Jag tycker du borde leta efter Campagnolo Hyperon eller lagom låg profil Enve hjul här på happy eller någon annanstans. Max 40 mm djup och helst mindre. Har hittat riktigt bra kolfiber hjul (som ovan) för mellan 3- 5000kr.

Fick en second opinion på mitt bakhjul, så jag kör vidare på det. Får öka upp livförsäkringen bara.
Nya Enduro lager i navet så den rullar fint.

Fick till mig att min kroppshydda inte riktigt lirar med få-ekrade kinakokkos hjul. Gasp! Jag väger ju bara 125kg! 😅

Kör helt enkelt tills det låter ping..

Lyckades också glömma däck o släng hos min LBS på samma dag då det var sophämtning, på samma hög där det var skrot. Dundertabben. Så får lägga till däck på inköpslistan. 😓

I övrigt så läggs order på resterande grejer ikväll.

Ah okejokej.
Kan det vara pace line? Du känns som en som hänger där, haha. Är du nöjd med den? Har varit sugen på den ett tag, skulle vara fin till min Swiss Cross.

Tillbaka
Topp