(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Menar du att jag tar upp onödig processorkraft när datorn gör elprisuträkningen per automatik, eller hur menar du?
Nej, Jag menar att du skrev att du räknade ut det, vilket antyder att du faktiskt gjort något själv (inte fått det uträknat automagiskt) Du skrev inget om att du påverkar konsumtionen, effekttoppar och priser med själva uträkningen. Då blir det ganska meningslöst tycker jag.

Min egen förbrukning är så pass låg att jag bara betalar, men att våra politiker får hållas med detta haveri (oavsett partifärg) är smått fascinerande. Mandatperiod efter mandatperiod, käbbel och noll verkstad. Fy fan vad odugliga de är.

Nej, Jag menar att du skrev att du räknade ut det, vilket antyder att du faktiskt gjort något själv (inte fått det uträknat automagiskt) Du skrev inget om att du påverkar konsumtionen, effekttoppar och priser med själva uträkningen. Då blir det ganska meningslöst tycker jag.

Min egen förbrukning är så pass låg att jag bara betalar, men att våra politiker får hållas med detta haveri (oavsett partifärg) är smått fascinerande. Mandatperiod efter mandatperiod, käbbel och noll verkstad. Fy fan vad odugliga de är.
Okej, kanske kunde varit mer tydlig med att jag låter Homey Pro göra uträkningen själv med ett automatiserat flöde. Troligen så de flesta gör som använder en Homey Pro i sitt hushåll, att låta den sköta saker på egen hand med olika villkor och värden.
Min Homey Pro reglerar även saker beroende på nivån som elpriset ligger på och även om det är hög- eller låglastperiod när det kommer till effekttariffen.
Att man redan innan månaden är slut få en uppfattning vad elräkningen kommer att landa på ser jag inte som en nackdel.
Att den skall betalas oavsett nivån, det kommer man förstås inte från. Tycker ändå att det är trevligt att ha en planerbar hushållsbudget, även när det kommer till delen som är kopplad till elförbrukningen.

Undrar om du kanske klarar dig med bara Power By The Hour nu. Den appen har uppdaterats flera gånger nu i helgen, troligen för att få stöd för kvartspriser.
Tidigare hanterade PBTH bara timpris, därför plockade jag ut priserna via Happy Spot Price för att ladda PBTH med korrekt elpris.

Låter egentligen ganska basic. Man tittar på data och räknar ut hur verkligheten ser ut. Förvånande att man inte gjort det från början...
Tom superlokalt, på mitt hus, sitter panelerna i två riktningar. Alla kommer alltså inte ha full inställning samtidigt.

Nu är det valår!

Busch: Kritiserad elavgift kan stoppas

De lagstadgade och kritiserade så kallade effekttarifferna på el kan komma att stoppas.

– Jag öppnar för att stoppa det rakt av, säger energiminister Ebba Busch (KD).

Många elnätsbolag har redan infört dem – en särskild avgift på elnätsfakturan baserad på hur mycket ström som förbrukas samtidigt vid en given tidpunkt. Men de stora bolagen, Vattenfall och Eon har exempelvis inte infört dem än.

Från 1 januari 2027 är det lag på att alla ska debitera effektavgift. Men nu kommer andra besked från regeringen där partierna i Tidö-underlaget har enats om att se över lagen.

– Vi kommer se över om det går att göra vettiga justeringar i det här. Eller om vi helt enkelt ska stoppa det här rakt av, och hur då i sådana fall, säger Ebba Busch.

Nu är det valår!

Här gick jag och tänkte "investera i batteri. Statens bidrag kommer direkt, alltså kan de inte lura dig på vinsten i efterhand som de gjorde med solceller". Tro f-n att hon hittade ett sätt...

Nu är jag ju inget fan av effektavgifter, eftersom de är feltänkte. Men ändå.

Här gick jag och tänkte "investera i batteri. Statens bidrag kommer direkt, alltså kan de inte lura dig på vinsten i efterhand som de gjorde med solceller". Tro f-n att hon hittade ett sätt...

Nu är jag ju inget fan av effektavgifter, eftersom de är feltänkte. Men ändå.
Ja, jag tvivlar på att det där är mer än ett luftslott redo att pysa lagom till veckan efter valet.

Effektavgifterna är ett resultat av idéer från vänstersidan så det är väl logiskt att man vill slå mot det från högern. Svårt att diskutera utan att det blir politik. Men desto närmre vi nu kommer både val och införande så blir det klart hetare. Kanske lugnar sig till aprilräkningarna då vinterns är glömda.

Redan klart med ett par dispenser och fler lär det bli.

Frågan är vad för tillsyn EU har tänkt sig göra när olika länder gjort så pass olika tolkningar. Och vad de isåfall gör om de tycker någon gjort fel.

Batteri ska man nog mest hänga upp kalkylen på tim/kvartspris ändå. Effektavgift hit och dit så är det inte många kronor på att kapa lite topp utslaget på året om man inte har väldigt udda mönster.

Effektavgifterna är ett resultat av idéer från vänstersidan så det är väl logiskt att man vill slå mot det från högern. Svårt att diskutera utan att det blir politik. Men desto närmre vi nu kommer både val och införande så blir det klart hetare. Kanske lugnar sig till aprilräkningarna då vinterns är glömda.

Redan klart med ett par dispenser och fler lär det bli.

Frågan är vad för tillsyn EU har tänkt sig göra när olika länder gjort så pass olika tolkningar. Och vad de isåfall gör om de tycker någon gjort fel.

Batteri ska man nog mest hänga upp kalkylen på tim/kvartspris ändå. Effektavgift hit och dit så är det inte många kronor på att kapa lite topp utslaget på året om man inte har väldigt udda mönster.
Vet inte hur bra man kan optimera det där. Men i December betalade jag för 7,7 kW. Huset snittade 4,4 kW.
Det borde alltså teoretiskt gå att spara 3,3 kW=280 kr. Sen kan man å ena sidan inte uppnå teoretiskt maximum, men å andra sidan har jag ovan inte tagit hänsyn till att effektavgiften nattetid är halv, vilket ju ökar möjligheten. Särskilt med stort batteri. Så 2-300 kr under kalla månader är nog inte orimligt tänker jag.
Det betalar inte de batterierna jag tittar på, men ett märkbart bidrag är det allt.

Vet inte hur bra man kan optimera det där. Men i December betalade jag för 7,7 kW. Huset snittade 4,4 kW.
Det borde alltså teoretiskt gå att spara 3,3 kW=280 kr. Sen kan man å ena sidan inte uppnå teoretiskt maximum, men å andra sidan har jag ovan inte tagit hänsyn till att effektavgiften nattetid är halv, vilket ju ökar möjligheten. Särskilt med stort batteri. Så 2-300 kr under kalla månader är nog inte orimligt tänker jag.
Det betalar inte de batterierna jag tittar på, men ett märkbart bidrag är det allt.

Den halva på natten har jag svårt att se att den kan vara kvar framåt, men saker följer inte riktigt tingens väg i det här.
Men 280 kr 5 månader om året, tar ju en stund att gå plus :)

Om du matar ut effekt idag så kan kanske batteri vara intressant igen om ni får omvänd effektavgift på sommaren, på små anläggningar i alla fall. På stora nät bör det inte behövas men de kör ju nattetid så de verkar inte bry sig så värst.

Den halva på natten har jag svårt att se att den kan vara kvar framåt, men saker följer inte riktigt tingens väg i det här.
DU tror väl inte att det finns någon logik bakom styrningen här?
Men 280 kr 5 månader om året, tar ju en stund att gå plus :)
Ja det är ett bidrag, med enbart det blir det svårt :-)
Om du matar ut effekt idag så kan kanske batteri vara intressant igen om ni får omvänd effektavgift på sommaren, på små anläggningar i alla fall. På stora nät bör det inte behövas men de kör ju nattetid så de verkar inte bry sig så värst.
Elprisarbitrage är väl den största vinsten, särskilt nu på vintern när det en del dagar skiljer flera kronor under dygnet. På sommaren är jag osäker på hur mycket det ger, men det gör ju att jag aldrig behöver köpa någon el i princip, dvs slipper skatt och överföringsavgift.

Ingen omvänd effektavgift ännu, men ge dem inga ideer! Får vi det så blir batteri och/eller smart strypning nödvändigt, jobbigt att skicka ut 16 kW på nätet mot minusbetalt och 85*16 kr i avgift månatligen...

DU tror väl inte att det finns någon logik bakom styrningen här?

Ja det är ett bidrag, med enbart det blir det svårt :-)

Elprisarbitrage är väl den största vinsten, särskilt nu på vintern när det en del dagar skiljer flera kronor under dygnet. På sommaren är jag osäker på hur mycket det ger, men det gör ju att jag aldrig behöver köpa någon el i princip, dvs slipper skatt och överföringsavgift.

Ingen omvänd effektavgift ännu, men ge dem inga ideer! Får vi det så blir batteri och/eller smart strypning nödvändigt, jobbigt att skicka ut 16 kW på nätet mot minusbetalt och 85*16 kr i avgift månatligen...

Det är väl bra om man är lite intresserad av tekniken i sig med. Jag är lite sugen på batteri för det är roligt, men har knappt sol på huset så solceller trillar bort. Får väl sätta en panel så jag får grönt bidrag isåfall.

Du kan nog stänga det i växelriktaren bara om den tiden kommer.

Får väl sätta en panel så jag får grönt bidrag isåfall.
Visst är det härligt med bidrag 😁.
Få bara inte för dig att installera själv, för då får du inte bidrag... Kompetens har inte med saken att göra.
Du kan nog stänga det i växelriktaren bara om den tiden kommer.
Kräver litet tillägg för mig, man vill ju strypa lagom. Men det går ja. I dagsläget hade lösningen varit att gå ner och slå av strömbrytaren.

Visst är det härligt med bidrag 😁.
Få bara inte för dig att installera själv, för då får du inte bidrag... Kompetens har inte med saken att göra.

Samma med laddare, köper man själv kan man inte ändra alla inställningar alltid. Måste vara partner..

Senast ändrad:
Vilken skräll att just Ellevio av alla bolag går ut och försvarar effektavgifterna…

Vilken skräll att just Ellevio av alla bolag går ut och försvarar effektavgifterna…
När de försökte utbilda kunderna blandade de ihop priser med och utan moms, och räknade fel på var jämvikten går. Så det är nog klokt om de inser att någon annan behöver utbilda kunderna...

Fast Ellevio har rätt, för kollektivet är det samma pengar.

De har fel angående att det kan vara bra att ha det mer enhetligt. Om det hela ska försöka fylla något syfte.

Ellevio borde snarare ha flera olika inom sitt eget nät.

Fast Ellevio har rätt, för kollektivet är det samma pengar.

De har fel angående att det kan vara bra att ha det mer enhetligt. Om det hela ska försöka fylla något syfte.

Ellevio borde snarare ha flera olika inom sitt eget nät.
Du som är insatt, hur lokal borde effektavgiften (i din mening) vara? Borde vi i Sverige ha 10, 100, 1000, 10 000, ... olika upplägg för att styra rätt? (Inte sarkastisk fråga på något vis, jag är nyfiken på hur lokala utmaningarna för näten är.)

Lokala nät har ett överliggande nät med fördelningsstationer i.
Ut från dessa går högspänning i par som sitter ihop i mitten ute men är normalt delad. Det gör att man kan koppla runt om man får ett fel, redundans.
Standardbyn har 2x10 nätstationer på en sådan par-slinga. Varje station har 6-10 bostadskvarter. Vi pratar villor här.

Ska det de miljömål som det är tänkt med detta nås bör varje sån par-slinga ha en egen anpassad tariff.

Idag påverkar vi som bäst regionnäten.
Imho.

Jag skulle verkligen vilja se siffror på om det är det för Ellevios kunder, med den konstruktion på effektavgift de har.

Det kommer EI göra, rapporten blir publik. E har nog koll på siffrorna.

Med det sagt anser jag som tidigare att deras modell inte följer föreskriften.

Lokala nät har ett överliggande nät med fördelningsstationer i.
Ut från dessa går högspänning i par som sitter ihop i mitten ute men är normalt delad. Det gör att man kan koppla runt om man får ett fel, redundans.
Standardbyn har 2x10 nätstationer på en sådan par-slinga. Varje station har 6-10 bostadskvarter. Vi pratar villor här.

Ska det de miljömål som det är tänkt med detta nås bör varje sån par-slinga ha en egen anpassad tariff.

Idag påverkar vi som bäst regionnäten.
Imho.
Fast den behöver då ändras om ena grannen ändrar sina duschvanor och den andra köper en elbil till? Har svårt att se hur det skulle funka.
Vi har ju redan elpriset som används för att styra förbrukning. I dag utifrån tillgång och efterfrågan. Varför införa en annan parameter som styr användandet av samma resurs?
För dig som nätägare är det skillnad på el och elnät. För mig som privatperson köper jag el och skall ni (ursäkta ordvalet, vet att det inte är dina påhitt) styra mitt användande behöver det göras enkelt.
Medelkunden hänger inte timmavis på forum för att debattera konsekvenserna. Hen går och tar ett bad i stället.

Senast ändrad:
Jag skulle verkligen vilja se siffror på om det är det för Ellevios kunder, med den konstruktion på effektavgift de har.
Jag är nog vinnare som har 25A men ogillar det ändå
Nedan har inte med den sänkta rörliga överföringsavgiften.
Edit: Såg ut som jsg klippte in en snygg tabell men så blev det inte.
För mig med 25 A ligger jämvikten på 7,8 kW effekttopp, vilket jag kan komma upp i nu i kylan. På sommaren är jag långt ifrån.
Har du 16A ligger brytpunkten klart lägre, strax under 4 kW. Eftersom fasta avgiften sänktes mindre.

Senast ändrad:
Jag ser det som suboptimering. Det är två system.

Det ena försöker styra förbrukningen med kvartspriser. Ganska lätt att förstå.

Det andra försöker styra effektanvändningen med effekttariffer. Också ganska lätt att förstå.

Summan av de två gör det väldigt svårt att förstå hur man ska göra eftersom de motverkar varandra. Nolltaxa på elen, ska jag passa på att ladda bilen med hög effekt så den är klar innan det blir dyrt? Eller ska jag ladda på låg effekt med sämre effektivitet? Sen kickar legionellacykeln på VP in och sabbar allt iallafall.

På radion sade vattenfalls expert, på frågan om varför det inte finns någon app som hjälper konsumenten att optimera, att det är för komplext.

Det andra försöker styra effektanvändningen med effekttariffer. Också ganska lätt att förstå.

Summan av de två gör det väldigt svårt att förstå hur man ska göra eftersom de motverkar varandra. Nolltaxa på elen, ska jag passa på att ladda bilen med hög effekt så den är klar innan det blir dyrt? Eller ska jag ladda på låg effekt med sämre effektivitet? Sen kickar legionellacykeln på VP in och sabbar allt iallafall.

På radion sade vattenfalls expert, på frågan om varför det inte finns någon app som hjälper konsumenten att optimera, att det är för komplext.
Exakt. Jag som slutkund har ju bara en sak att styra, min elanvändning. Då borde systemet vara sådant att jag har en parameter att styra på. Annars är det onödigt komplext.
Nu har jag minst tre (elpris, effektavgift och stödtjänster). Samt en fjärde, solproduktion, som jag själv skapat.

(Om 100 experter inte kan bygga en app för det är för komplext, hur kan man tro att medelkunden kommer styra rätt?)

Summan av de två gör det väldigt svårt att förstå hur man ska göra eftersom de motverkar varandra.
Det där är en väldigt bra och kärnfull sammanfattning!

Som jag skrivit tidigare. Ska det funka med effektavgifter måste det bakas in i elpriset på personlig nivå. Så att jag som kund har en variabel som kan presenteras och styras mot proaktivt. Elnätsbolaget borde inte längre ha slutkonsumentkontakt utan som elkund köper man el från ett elbolag och sen behöver man inte bry sig om hur det debiteras på vägen till mig. Samma som med internet. Det finns nätägare och internetleverantörer men som kund har man en faktura och sen gör bolagen upp sinsemellan.

Då kan nätägarna ha extremt lokal och proaktiv effektavgift. Och som kund kan jag se framåt vad det kommer kosta att använda elen.

Som jag skrivit tidigare. Ska det funka med effektavgifter måste det bakas in i elpriset på personlig nivå. Så att jag som kund har en variabel som kan presenteras och styras mot proaktivt. Elnätsbolaget borde inte längre ha slutkonsumentkontakt utan som elkund köper man el från ett elbolag och sen behöver man inte bry sig om hur det debiteras på vägen till mig. Samma som med internet. Det finns nätägare och internetleverantörer men som kund har man en faktura och sen gör bolagen upp sinsemellan.

Då kan nätägarna ha extremt lokal och proaktiv effektavgift. Och som kund kan jag se framåt vad det kommer kosta att använda elen.
Exakt så funkar ju de flesta (alla?) fibrer. Jag betalar inte en avgift till stadsnätet och en annan till min valda leverantör. Det kan inte vara svårare här. Men lite lagar behöver så klart rättas till.

Spännande om man betalade för vattnet på samma sätt, det kommer väl snart, kom ihåg var ni läste det först!

Dyrast att duscha på morgonen, sedan blir det faktura på de tre gångerna man "slösade" mest vatten under månaden...

Nu skall jag vara positiv. Jag tycker fler branscher skall låta hela komplexiteten synas mot kunden så hen kan bidra och ta kloka beslut!

Den lokala pizzerian skulle då ha en sådan här prislista:
1 pizza 150, 2 för 350, n pizzor för (150+200*(n-1)-10*(n-2)). Självklart skall den som vill ha många pizzor samtidigt betala för att det behövs en större ugn. Den som bara köper 1 skall ju inte göra det?!

Men vill du ha skinka på 2 st tillkommer utöver ovan en trängselavgift på 5 kr, då två bagare måste synkronisera hur de tar av skinkan.
Om du beställer 3 eller fler med skinka tillkommer så klart ytterligare trängselavgift, men du får också rabatt då du ju skall ha nyttan av att bagaren köper större förpackningar.
Om du den senaste veckan beställt ytterligare en skinkpizza får du rabatt då samma förpackning kan användas. Detta gäller inte för musslor eller räkor, där är gränsen 2 dagar
Så får vi en enkel formel per pålägg.
På detta kommer självklart 15% i fredagsavgift, ytterligare 7% mellan 19 och 21:30. På nyårsdagen tillkommer 37%.

Edit: glömde det viktigaste. Självklart behöver du beställa och betala pizzans innehåll och produktion till bagaren OCH lokalägaren. en andra kortautomat används till att betala din del av hyran och elen. Inkl ugnen, dvs den delen varierar med antalet beställda pizzor.

Ovan kan överföras till alla branscher!

Senast ändrad:
Sen har vi räddningstjänsten och försäkringsbolagen som väl snart ger rabatt för de som bara tvättar dagtid. Dvs rakt emot nätägarens önskemål. Då blir ekvationen ännu roligare.

Lite mer info här:
"Nu försvinner tvånget att införa effektavgifter. Bolagen kan fortsätta att frivilligt implementera dem men regeringen bedömer att så inte kommer att vara fallet rent ”konsumentpolitiskt”."
Den texten gör att jag tror att "mitt" nätbolag kommer att fortsätta med effektavgiften.

Lite mer info här:
"Nu försvinner tvånget att införa effektavgifter. Bolagen kan fortsätta att frivilligt implementera dem men regeringen bedömer att så inte kommer att vara fallet rent ”konsumentpolitiskt”."
Den texten gör att jag tror att "mitt" nätbolag kommer att fortsätta med effektavgiften.
Samma här. Redan infört, tror inte de tar bort den. Det är ju inte som att de är rädda att jag går till en annan leverantör.

Samma här. Redan infört, tror inte de tar bort den. Det är ju inte som att de är rädda att jag går till en annan leverantör.
Skall bli intressant att se om det blir några som avstår. ”Vi är redan så fat and happy att vi kan kosta på oss lite fin press istället” typ.

Det är väl sista meningen som så småningom kan tvinga fram en ändring hos de som redan infört det också:
”Regeringen vill dock inte, enligt uppgifter till TT, att utformningen ska se ut som den gör i dag.”
Iaf skönt att regeringen agerar, om än lite i senaste laget för att rätta till vad förra regeringen ställde till med. Skadan är ju som sagt i många fall redan skedd.

Det är väl sista meningen som så småningom kan tvinga fram en ändring hos de som redan infört det också:
”Regeringen vill dock inte, enligt uppgifter till TT, att utformningen ska se ut som den gör i dag.”
Iaf skönt att regeringen agerar, om än lite i senaste laget för att rätta till vad förra regeringen ställde till med. Skadan är ju som sagt i många fall redan skedd.
Vill inte, men får den det?

Tillbaka
Topp