Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte för att jag smakat, dricker inte gärna starksprit men att avfärda nånting som äckligt eller farligt är väl lite... trångsynt?Bajiu är "aquired taste". Det tar ett par tjänsteresor innan man lär sig. Ett tips. Kineser översätter det som "white wine", kan vara bra att veta om man vill ta det lugnt och tror att man kommer undan.
Oljehinna är normalt, smaken är normalt sötsur, men för mig som hatar Absolut och renat så är den helt klar mer drickbar. Får du som present så det lätt att tro att det är billigt. Då bör man känna till att kända märken (t.ex Moutai) lätt kan kosta 5000 kr flaskan... Flaskan på bilden verkar kosta ca. 1000 Yuan (runt 1300-1500) för en halvliter.
Ett korrekt förfarande är att dricka i mycket litet snapsglas (2 cl) och göra en skål med vart och en som deltar i bjudning.
Jag sa ju ormserum! :)Åh, kul! Har druckit detta flera gånger och fått en flaska fin Maotai som present som dock står oanvänd sedan flera år. Smakmässigt helt ok, till och med ganska gott enligt mig, om man gillar starkt och sött men fan vet vad den gör invärtes. Har haft fruktansvärt konstiga bakfyllesymptom av detta som jag tror har att göra med kryddningen eller innehållet. Har dagen efter fått symptom där man känner sig illamående och tror att magen ska rasa, man springer på toa och befarar det värsta, montezumas hämnd, men inget händer. Allt är som vanligt men det känns ändå konstigt. Märkliga känslor i magen ihop med svettningar. Så kan det hålla på en hel dag. Har blivit så varje gång jag druckit detta och även kollegor har alla känt av samma sak så känns som att det kan vara något med kryddningen som får magen att reagera. Ska dock tillägga att det i samband med detta varit ganska rikligt skålande så prova i liten mängd.
Jag ser ingen i tråden som avfärdar det som äckligt utan att ha druckit det. Jag har som sagt blivit bjuden på det flera ggr, liksom de flesta av mina kollegor, och vet nog ingen som inte tycker det är vidrigt. En ser t.o.m. till att alltid sätta sig bredvid en blomma el liknande under middagar så att han kan hälla ut skiten.Inte för att jag smakat, dricker inte gärna starksprit men att avfärda nånting som äckligt eller farligt är väl lite... trångsynt?
All kinesisk mat är inte 4 små rätter.
Smak och seder skiljer sig som bekant.
Bjud dom på Kalles kaviar så får du se vad som händer... :)En och en kvarts miljarder kineser har fel!
'Igår på flygplatsen i Nice. Köpte två flaskor och tappade en vid kassan. Då kom HELA personalen (även röntgen killar och alla gränspoliser) och började slicka golvet. Fransmän är konstiga!lätt kan kosta 5000 kr flaskan
Bara två? Det var ju Duty Free!'Igår på flygplatsen i Nice. Köpte två flaskor och tappade en vid kassan. Då kom HELA personalen (även röntgen killar och alla gränspoliser) och började slicka golvet. Fransmän är konstiga!
Visa bilaga 816447
Köpte ett hus i Monaco dag innan. Hade inte mer på kortet.Bara två? Det var ju Duty Free!
Orutinerat!Köpte ett hus i Monaco dag innan. Hade inte mer på kortet.
Var skrev jag något om äckligt? Tvärt om skrev jag att den är bättre än svensk sprit.Inte för att jag smakat, dricker inte gärna starksprit men att avfärda nånting som äckligt eller farligt är väl lite... trångsynt?
All kinesisk mat är inte 4 små rätter.
Smak och seder skiljer sig som bekant.
Inte du. Men andra före. Tvivlar inte ett ögonblick på att somliga tycker det är gott.Var skrev jag något om äckligt? Tvärt om skrev jag att den är bättre än svensk sprit.
Vad jag vet dricker de rätt sällan sitt vita 'vin'. Men jag har sett det säljas och det handlar mycket om flaska och förpackning. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett en uppenbart berusad kines och det lär vara så att de tillsammans de flesta andra där borta är i varierande grad 'allergiska' mot sprit.En och en kvarts miljarder kineser har fel!
Jodå, det finns kineser som tycker om det. Men som du säger, det är långt ifrån alla. Jag vet iaf två, av de ca 100 kineser jag känner ganska väl.Vad jag vet dricker de rätt sällan sitt vita 'vin'. Men jag har sett det säljas och det handlar mycket om flaska och förpackning. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett en uppenbart berusad kines och det lär vara så att de tillsammans de flesta andra där borta är i varierande grad 'allergiska' mot sprit.
Anekdot från arbetslivet: En av mina forna chefer fick en flaska 'vin' av en gästande kinesisk kollega. Min chef provsmakade och fann att drycken *inte* föll honom i smaken. Lite brydd vart han för han ville inte hälla ut den eller pracka på någon annan flaskan. Det visade sig att 'vinet' var perfekt att göra rent whiteboards med.
/Martin
Det här med smakJodå, det finns kineser som tycker om det. Men som du säger, det är långt ifrån alla. Jag vet iaf två, av de ca 100 kineser jag känner ganska väl.
Varför denna negativa vinkel hela tiden? Du citerade mig på att påstå att jag tyckte det var äckligt, trots att jag skrev motsatsen och fortsätter sedan på samma inslag mot andra.Det här med smakJag känner en hel del infödingar som gärna avstår från surströmming...
Du missförstår mig, skrev inte att du tyckte den kinesiska spriten var äcklig uta menade mitt inlägg som en lite fortsättning på ditt.Varför denna negativa vinkel hela tiden? Du citerade mig på att påstå att jag tyckte det var äckligt, trots att jag skrev motsatsen och fortsätter sedan på samma inslag mot andra.
Eftersom jag jobbar för ett bolag med Kinesisk ägare så kan jag konstatera att den absoluta majoriteten i Kina dricker Bajiu som vi dricker snaps, långt ifrån varje dag men det är ett uppskattat inslag vid fest. Det finns en stolthet runt det likt vi har för dyr Whiskey.
Jag funderade på 'finkel, dvs rester efter destilleringen, om vissa kinesiska 'bolag inte kör alla reningar efter destillering.
Och som alla kineser vet är det därför det kallas white whine. För att det är utmärkt till whiteboards. Det går historier i Kina om att galna svenskar provat att dricka detta utmärkta rengöringsmedel för så f8rt vi ser % på flaskan skall det drickas.Anekdot från arbetslivet: En av mina forna chefer fick en flaska 'vin' av en gästande kinesisk kollega. Min chef provsmakade och fann att drycken *inte* föll honom i smaken. Lite brydd vart han för han ville inte hälla ut den eller pracka på någon annan flaskan. Det visade sig att 'vinet' var perfekt att göra rent whiteboards med.
Den enda kinesiska sprit jag druckit smakade just finkel. Helt vidrigt.Jag funderade på 'finkel, dvs rester efter destilleringen, om vissa kinesiska 'bolag inte kör alla reningar efter destillering.
Nej, det du tänker på är Xiaoshing Wine. Det är ett sött vin som liknar Sherry. Det säljs också som en ren matlagningsprodukt, och då har man tillsatt en massa salt också. Xiaoshing Wine är en viktig ingrediens i t.ex. Hong Shao Rou, rött fläsk och mycket gott.Är detta drycken som i kinesisk matlagning i väst ersätts av Amontillado-sherry? Och som i Japan kallas laochu, eller något sådant?
Är detta drycken som i kinesisk matlagning i väst ersätts av Amontillado-sherry? Och som i Japan kallas laochu, eller något sådant?
En Fernet Branca är inte fel.Det är väl inte alla som lärt sig uppskatta bäsk (ja ä) i Sverige heller.
En Fernet Branca är inte fel.