[OT] Aktiva hörselskydd för skytte?

BuTTuS

Aktiv medlem
Jahapp, dottern på 9 år har fastnat för skidskytte och det har visat sig att hon är onödigt duktig på vallen också så hon lär fortsätta med det ett tag till som det känns. Så det är ju bra, men...
Jag har ju tinitus och törs inte chansa en kväll till på vallen utan hörselskydd! Även om de klena gevären inte låter så starkt så upptäckte jag att i vissa fall kan ljudet studsa olyckligt och jag reagerar på det...
Så, tips på aktiva hörselsydd tack! Inget pilligt in ear, utan rekordeliga aktiva kåpor med vilka man fortfarande kan föra ett samtal med andra, utan att smällarna tränger igenom, gärna under tusenlappen?

Jahapp, dottern på 9 år har fastnat för skidskytte och det har visat sig att hon är onödigt duktig på vallen också så hon lär fortsätta med det ett tag till som det känns. Så det är ju bra, men...
Jag har ju tinitus och törs inte chansa en kväll till på vallen utan hörselskydd! Även om de klena gevären inte låter så starkt så upptäckte jag att i vissa fall kan ljudet studsa olyckligt och jag reagerar på det...
Så, tips på aktiva hörselsydd tack! Inget pilligt in ear, utan rekordeliga aktiva kåpor med vilka man fortfarande kan föra ett samtal med andra, utan att smällarna tränger igenom, gärna under tusenlappen?
Jag tror att du får kolla med tillverkare för att inte köpa saker i onödan.
Ett gevär med 22lr låter nästan inget och det vore synd att investera i onödan.
Om det är noga så strunta till att börja med i pris och leta efter rätt produkt.

Aktiva hörselskydd till högre smällar är nog enklare, jag körde några kamoflagefärgade Peltor när jag var aktiv.

Jag tror att du får kolla med tillverkare för att inte köpa saker i onödan.
Ett gevär med 22lr låter nästan inget och det vore synd att investera i onödan.
Om det är noga så strunta till att börja med i pris och leta efter rätt produkt.

Aktiva hörselskydd till högre smällar är nog enklare, jag körde några kamoflagefärgade Peltor när jag var aktiv.
Nä det håller jag med om, men som sagt jag råkade ut för någon ljudstuds som gav mig extra öronpip i ett dygn, inget jag vill riskera igen...!

Peltor sporttac !

Jag HAR både jobbat på 3M (har alltså även haft möjlighet att testa konkurrenterna) och farsan skjuter med sporttac.
Det smäller betydligt högre än skidskyttegevär då.

Nja, jag tror du vill ha den mindre, Sporttac. Den måste vara smidigare för skidskytte. Den andra är större.
Till sporttack kan man köpa till färgade plastskal och byta till någon poppigare färg.
Båda dämpar/skyddar hörseln och har medhörning.
Fast nu är det inte jag som ska skjuta, utan dottern. Jag ska väl bara hjälpa till lite i början (hoppas och tror jag :-) )

Tillbaka
Topp