[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ganska imponerande oavsett hur det går, hon har väl åkt ensam större delen av loppet.

Hade det varit lika tungt före som igår hade det nog blivit ännu större avstånd.

Lite större segermarginaler på damernas distanslopp på detta OS, jämfört med förra årets VM!

VarvTid#Tät1-31-51-101-20EAERVarvade
118:2540:000:150:220:580:00 (1)0:23 (11)-
218:4820:260:501:272:510:00 (1)1:28 (11)-
319:3121:011:181:574:340:00 (1)1:57 (9)1
419:5621:441:453:196:250:00 (1)3:14 (8)3
518:5714:134:275:129:530:00 (1)5:13 (11)4
620:0815:596:007:1512:460:00 (1)7:15 (11)6
720:4416:426:468:5015:420:00 (1)8:50 (10)6

Sista varvet klart långsammaste men det är ju lite annorlunda så något oklart exakt hur mkt det påverkar tiden.

Gissar att i alla fall halva topp-10-listan kommer att ha lagt av till nästa OS, flertalet redan efter denna säsong.

1771760047866.webp

Lite mer utförligt vad regeln säger:

Competitors must follow the instructions (course opening times, wearingbibs, training, ski testing, etc.) issued by the Jury or OC in order to ensure order on the course, in the stadium and in the team preparation area before,during and after the competition.

– Jeg skal ta med meg at det gikk bra. Etter fire runder tenkte jeg at «dette er dagen», men så byttet vi ski. Da tenkte jeg «helsike, dette var dumt», sier Weng og fortsetter:

– Jeg synes vi fikk helt andre ski. Om det var skiene eller snøen som bare var helt stopp, det er vanskelig å si. Det første paret fløt ekstremt. Det var faktisk ganske gøy.

– Hela vår vallatrailer var nedstängd. Så vi hade elva minuter på oss att fixa ett par. Lyckligtvis har vi ett ungt och piggt gäng som lyckades fixa Katharinas tredjeval, göra en Usain Bolt-sprint och hann fram med åtta sekunder till godo, säger han.

Med tanke på hur illa det gick i början kan man kanske förstå att hon inte var supersugen på att åka ett och ett halvt varv till för att sedan byta skidor men då vara jättelångt efter.

– Bekmørkt å bli smurt bort på livets viktigste løp. Hun var sjanseløs og de fikk beskjed om de ikke burde bytte ski før etter tre runder fordi de som lå i boksen var for aggressive. Så da droppet hun det, sier Jespersen til NRK.

Om Weng eller Slind vunnit guld hade de tyckt femmil för damer är idiotiskt då?
Tror inte det!

Jag blir inte riktigt klok på den där Weng....
Det är nått med henne som inte känns bra alltså.
Svårt att sätta fingret på dock.

Jag blir inte riktigt klok på den där Weng....
Det är nått med henne som inte känns bra alltså.
Svårt att sätta fingret på dock.
Hon är ju lite virrig och väldigt känslosam. Och ingen direkt vinstmaskin även om hon nu faktiskt vunnit några lopp.
1771771890914.webp

Dock inget individuella internationellt seniomästerskapsguld:
1771771950004.webp

En fråga till någon som har koll på reglerna. Man får inte åka utanför "Weboards", men om Ebba på upploppet stannat och tagit av sig skidorna och lämnat dessa i spåret, och gott ut till publiken och fått en flagga och sedan gått tillbaka till spåret och tagit på sig skidorna och fortsatt över mållinjen. Hade det varit OK, eller hade det blivit diskning?

Jag tror att det är så att om man åker fel, oavsett om det är utanför banan eller in på en felaktig del, ska man återvända den väg man kom till dess man åter är tillbaka på banan och sen fortsätta rätt väg. Har för mig att det stod något i stil med det i norska medier i samband med Desloges felåkning i skiathlonen. Han klarade sig med ett gult kort vilket om jag tolkade de som uttalade sig han nog ska vara glad för.

Dubbelt svenskt i skandinaviska cupen i Åsen, 20km klassisk masstart - Rosenberg före Crüsell.

1771773670183.webp

Och en fjärdeplats för Johansson bland herrarna.
1771773745293.webp

Jag tror att det är så att om man åker fel, oavsett om det är utanför banan eller in på en felaktig del, ska man återvända den väg man kom till dess man åter är tillbaka på banan och sen fortsätta rätt väg. Har för mig att det stod något i stil med det i norska medier i samband med Desloges felåkning i skiathlonen. Han klarade sig med ett gult kort vilket om jag tolkade de som uttalade sig han nog ska vara glad för.
Har man tagit av sig skidorna och går utanför banan så åker man ju inte fel.

Vallabom på Crusell o Rosenberg i förrgår då, kanske.
Möjligt. Crüsell tycker jag dock känns mer som distansåkare än sprinter och i sprint finns ju alltid möjligheten att det strular till sig. Rosenberg var ju i alla fall med till semi. Lite svårt att avgöra från bara resultaten.

Möjligt. Crüsell tycker jag dock känns mer som distansåkare än sprinter och i sprint finns ju alltid möjligheten att det strular till sig. Rosenberg var ju i alla fall med till semi. Lite svårt att avgöra från bara resultaten.
Utan att kolla: visst var det distanslopp i förrgår?

Utan att kolla: visst var det distanslopp i förrgår?
Ah, det är ju jag som läser som en kratta. I förrgår var det distanslopp, ja.

Edit: Dock fristil. Crüsell är väl en bit bättre i klassiskt. Och Rosenberg tänker jag mig är bättre i masstart än med individuell start.

Såg om damernas lopp lite igår. Blomman hade ett intressant resonemang om att många damer är "rädda" för en femmilsdistans. Och att han inte förstår varför. Som han sa de tränar minst två timmar om dagen de flesta dagar på ett år. Hur kan då två timmars tävling va så farligt?

Jag tycker lite samma verkar gälla herrar.

Mer femmilar på VC säger jag.

Tillbaka
Topp