Hör upp, cykel i media-tråden

Ah, nu fattar jag varför det blir olyckor med publik på TdF. Om de tror att vintercyklande pendlarcyklister håller TdF-fart lär de ju få en liten chock när tourcyklisterna kommer i riktig TdF-fart!

Som fotgängare tvingas man ut på oplogade cykelbanor eftersom gångbanorna lämnas åt sitt öde. Där möts man av plingande, irritation och svordomar från personer som beter sig som om de tävlade i Tour de France

En påläst bilist ändå som visste att väjningsplikten inte gäller från det hållet som den kom från.

En påläst bilist ändå som visste att väjningsplikten inte gäller från det hållet som den kom från.

Jag trodde i min enfald att grundregeln är att man alltid ska hålla en hastighet som gör att man hinner stanna, samt att det inte är tillåtet att köra på andra, oavsett vad skyltar säger. Men det kanske är cyklisten som blir åtalad för att kört på en bil nu.

Jag trodde i min enfald att grundregeln är att man alltid ska hålla en hastighet som gör att man hinner stanna, samt att det inte är tillåtet att köra på andra, oavsett vad skyltar säger. Men det kanske är cyklisten som blir åtalad för att kört på en bil nu.
Vi får väl se hur en riktig domstol resonerar.

Cyklat där hundratals gånger och kört bil förbi några, märkligt att det inte är stopplikt för bilar där (det är det vid närmsta korsningen förbi samma gång- och cykelbana).
Cykeltrafiken är av stadsplaneringen styrd att gå förbi den där korsningen och sen har man av någon outgrundlig anledning inte tänkt på att det är fruktansvärt dålig sikt just där. Sen kan de få ta bort det där förbannade staketet som gör saken värre. Jag vet inte vem de försöker stänga inne eller ute från stadshuset, men tvivlar på att det gör så stor nytta.

Visst är det en utfart från en GC-bana från ena hållet? Då bör cyklister ha väjningsplikt. Sedan är det kass att man inte kan reglera trafiken så att det blir som man vill.

Visst är det en utfart från en GC-bana från ena hållet? Då bör cyklister ha väjningsplikt. Sedan är det kass att man inte kan reglera trafiken så att det blir som man vill.
Jag skulle säga att cyklisten som kommer västerifrån, på det stråk över kaserngården som förmodligen inte har något namn men som binder samma Dragongatan och Nygatan, kommer ut på Nygatan i det ögonblick den passerar grinden. Möjligen råder därför ömsesidig väjningsplikt. (Rimligen så ingår en korsning i båda gatorna samtidigt.)

Jag skulle säga att cyklisten som kommer västerifrån, på det stråk över kaserngården som förmodligen inte har något namn men som binder samma Dragongatan och Nygatan, kommer ut på Nygatan i det ögonblick den passerar grinden. Möjligen råder därför ömsesidig väjningsplikt. (Rimligen så ingår en korsning i båda gatorna samtidigt.)
Kommunen har flera trafikföreskrifter om väjningsplikt mot Dragongatan-Nygatan men jag har upptäckt en skillnad i hur föreskrifterna är formulerade, ett förbiseende från kommunens sida.

Föreskrifterna om väjningsplikt på Hovrättsgatan (en föreskrift för var körriktning, från 2012) säger "Förare av fordon [...] på Hovrättsgatan [...] har väjningsplikt mot fordon på Nygatan."
Föreskriften om väjningsplikt på Brogatan (samma situation men ett kvarter västerut, från 2015) säger "Förare av fordon på Brogatan [...] har väjningsplikt mot fordon på Dragongatan och Dragongatans förlängning österut." (Min fetstil.)

Svar i GP i går men av oklar anledning inte publicerad på hemsidan. Lågupplöst preview finnes:

Den stora behållningen var ju den uppblåsta artikeln om de stackars göteborgarna som tvingas lämna innerstaden på grund av bristen på p-platser. En insändare av modell ”Siste svensken tar med sig flaggan”.

Är så glad att jag lämnat ultragnälliga Göteborg. Sicket folk.

OT, men det här att endast 2% av göteborgarna bor i innerstaden jmf med 12% av stockholmarna som jag även såg i en annan artikel häromveckan, är inte det delvis en definitionsfråga? Då kan man väl inte räkna med Vasastaden, Linnéstaden (heter det så?) om det bara är 12 000 som bor där?

OT, men det här att endast 2% av göteborgarna bor i innerstaden jmf med 12% av stockholmarna som jag även såg i en annan artikel häromveckan, är inte det delvis en definitionsfråga? Då kan man väl inte räkna med Vasastaden, Linnéstaden (heter det så?) om det bara är 12 000 som bor där?
OT på OT, men har du en länk? Blir nyfiken på hur det blir 12% av Stockholmare 🙂

Det bor ungefär 105 000 invånare i församlingarna Domkyrkoförsamlingen, Vasa, Haga, Annedal, Masthugg, Oscar Fredrik och Carl Johan (i princip området mellan Älvsborgsbron i väster, Mölndalsån i öster, älven i norr och Chalmers-Sahlgrenska i söder). Enbart Domkyrko, Vasa, Haga, Annedal och Oscar Fredrik har ca 65 000 invånare (samma som ovan men utan området väster om Linnéstaden). Göteborgs tätort har 605 000 invånare. Då ingår Mölndal men inte Angered m.m.

Den som ids kan räkna ihop invånarantalet för Domkyrko, Västermalm, Adolf Fredrik, Johannes, Gustaf Vasa, Matteus, Maria, Högalid, Katarina, Sofia, Engelbrekt samt Hedvig Eleonora och Oscar för Stockholm.

Enbart Domkyrko, Vasa, Haga, Annedal och Oscar Fredrik har ca 65 000 invånare (samma som ovan men utan området väster om Linnéstaden). Göteborgs tätort har 605 000 invånare. Då ingår Mölndal men inte Angered m.m.

Men varför skulle man räkna bort området väster om Annedal? Och vart tog Olskroken, Redbergslid, Lunden och Bagaregården vägen, alltså delar av Örgryte och St. Pauli? Lika mycket stad som Linnéstaden, väl?

Pratar vi ”innerstaden Innerstaden” är det kanske bara domkyrkoförsamlingen som ska räknas.

Men varför skulle man räkna bort området väster om Annedal? Och vart tog Olskroken, Redbergslid, Lunden och Bagaregården vägen, alltså delar av Örgryte och St. Pauli? Lika mycket stad som Linnéstaden, väl?

Pratar vi ”innerstaden Innerstaden” är det kanske bara domkyrkoförsamlingen som ska räknas.
"Var är gränsen för innerstaden" är samma typ av fråga som "hur långt är ett snöre".

Det var enkelt att hitta befolkningssiffror för församlingarna. Det finns områden i församlingarna som knappast är innerstadsmässiga och det finns områden utanför församlingarna som är det. Den som vill veta exakt får ladda ner detaljerad befolkningsstatistik till sin gis-programvara först.

Tjena!

Hitta bara en definition på "innerstaden" och det är "inom vallgraven" och där bor det 4011 personer.
Det är ju som man bara skulle räkna Gamla Stan i Sthlm.

Tittar man däremot på Centrum enligt Göteborgs Kommun så ser det ut som nedan.

Screenshot_20260224_133752_Chrome.webp

OT på OT, men har du en länk? Blir nyfiken på hur det blir 12% av Stockholmare 🙂
Det stod i GP-insändaren ovan men även i en artikel i DN eller Svenskan förra veckan. Har ingen länk (jag läser papperstidningen och inte sådana här internet-nymodigheter) men kommer tydligen från en HUI-rapport som menade att typ 12 000 av 600 000 i Göteborg bodde i innerstan vs 120 000 av 1 000 000 stockholmare. De räknade bara respektive kommun vilket är lite godtyckligt i sig, men framförallt tycket jag det måste ha varit en väldigt snäv definition av innerstan i främst Göteborg. 🙂

Ang den superviktiga frågan om Stockholms innestadsboende, och procent av boende i Stockholm totalt:

Jag kollade och gick på Stockholms stads egna siffror. Den sista dec 2024 bodde det 356 620 människor i vad de definitierar som "Inre staden". Vad som definierar innerstaden ner på gatunivå är en öppen fråga med många åsikter, men för att ta en lite strikt definition skar jag bort Södra Hammarbyhamnen (självklart), Stora och lilla Essingen, Djurgården, och allt norr om Valhallavägen (det sista lite väl tufft tycker jag). Då återstår ca 280 000 beonde. Man får vara riktigt kreativ med vad man kallar "Stockholmare" för att nå de drygt 2 300 000 som krävs för att kunna hävda att bara "12% av Stockholmare bor i innerstaden".

@GoranS din teori om Stockholms län är rimlig, här bor det 2 475 000. Då behövs ca 297 000 innerstadsboende för att nå 12%, vilket man får om man inkluderar något/några av områdena jag exkluderar från stadens egna definition.

Det stod i GP-insändaren ovan men även i en artikel i DN eller Svenskan förra veckan. Har ingen länk (jag läser papperstidningen och inte sådana här internet-nymodigheter) men kommer tydligen från en HUI-rapport som menade att typ 12 000 av 600 000 i Göteborg bodde i innerstan vs 120 000 av 1 000 000 stockholmare. De räknade bara respektive kommun vilket är lite godtyckligt i sig, men framförallt tycket jag det måste ha varit en väldigt snäv definition av innerstan i främst Göteborg. 🙂
Här är rappoorten: https://www.vastsvenskahandelskamma...oL1mbOjDo0-VJ_8U9w_aem_kn1KP1egt_Qqrye4Rh3ZDA
1771951348285.webp

Den udda definitionen av stadskärnan förklaras här: https://hui.se/wp-content/uploads/2019/11/Definitioner-av-stad-och-stadskärna-2018.02.pdf?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAYnJpZBEwTDFhVHZDcVUwMXhlTWk4SXNydGMGYXBwX2lkEDIyMjAzOTE3ODgyMDA4OTIAAR4r0s9uwoFKp9Khg9_zRVOEvHgIasnKVit2jKhjGN9xayJD42oXZL4ugs03Rw_aem_Rokufw0BwVZafCeM9TiE5Q

Det är hur man än vrider på saken en väldigt udda avgränsning av innerstaden som inte stämmer med hur vi som bor här uppfattar vad som är "city".

Däremot att det finns stadsdelar som är nästan fria från boende är klart ett faktum och det kan givetvis diskuteras hur bra det är.

Här är rappoorten: https://www.vastsvenskahandelskamma...oL1mbOjDo0-VJ_8U9w_aem_kn1KP1egt_Qqrye4Rh3ZDA
Visa bilaga 817051

Den udda definitionen av stadskärnan förklaras här: https://hui.se/wp-content/uploads/2019/11/Definitioner-av-stad-och-stadskärna-2018.02.pdf?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAYnJpZBEwTDFhVHZDcVUwMXhlTWk4SXNydGMGYXBwX2lkEDIyMjAzOTE3ODgyMDA4OTIAAR4r0s9uwoFKp9Khg9_zRVOEvHgIasnKVit2jKhjGN9xayJD42oXZL4ugs03Rw_aem_Rokufw0BwVZafCeM9TiE5Q

Det är hur man än vrider på saken en väldigt udda avgränsning av innerstaden som inte stämmer med hur vi som bor här uppfattar vad som är "city".

Däremot att det finns stadsdelar som är nästan fria från boende är klart ett faktum och det kan givetvis diskuteras hur bra det är.
Ojdå, det var ett gediget arbete de har lagt ner för att ta fram en kvantitativ definition av stadskärnan som baseras enbart på koncentrationen av både kommersiella verksamheter och boende. Om de använder samma definition för både Stockholm och Göteborg (och alla andra tätorter) så är det jämförbart. (Jag drog på munnen åt rapportens slutsats att Borlänge saknar stadskärna.)

Visa bilaga 817051

Haha vilken fullständigt absurd gränsdragning! Griseknorren runt Otterhällan är ju 🧑🏼‍🍳💋

Spännande, men säkert inte helt lätt att prestera i en annan sport trots bra motor.
Lance Armstrong presterade under förväntan när han testade maraton t ex.

Bra motor men mindre vana av att både rejsa på vägar och att cykla i klunga gör att jag ser en viss "Vine-risk".

Edit: Sen skulle jag gissa att Kläbo kanske har mer talang för att hantera sånt än Vine. Rimligen dock inte så utvecklad/tränad.

Johaug har ju inte gjort bort sig i löpning. Och med bra motor kan otaktiska människor dominera rätt bra. Inte så att Johaug och Pogacar var/är taktiska mirakel. Kläbo, däremot...

Johaug har ju inte gjort bort sig i löpning. Och med bra motor kan otaktiska människor dominera rätt bra. Inte så att Johaug och Pogacar var/är taktiska mirakel. Kläbo, däremot...
Jag menade att det är större chans för Kläbo att göra bra ifrån sig i landsvägscykel än det var för Lance att göra bra ifrån sig på marathon (trots sin triathlonbakgrund). Och Kläbos generella taktikhuvud är det ju inget fel på, och Hushovd verkar tycka han är tekniskt duktig så... Jag skulle tycka det vore kul att se.

Tillbaka
Topp