[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Motorn i en Skoda Fabia årsmodell 2019(?) har vid de tre senaste körningarna ryckt till en gång per körning och vid det första och kraftigaste rycket blinkade en gul motorvarningsikon till. Den har gått en hel del kortkörningar i kyla på sistone. Kan ryckningarna ha något att göra med att den inte har blivit tillräckligt varm? Inga problem med motorn sen tidigare. Bilen har bara gått ca 1300 mil, men servicehistoriken är oklar.

Vid körningen när den ryckte till första gången uppnådde åtminstone kylvattentempen under samma körning vad jag tror är normal temp (det är inte min bil, så jag har inte riktig koll).

Vågar jag köra vidare eller bör jag kontakta en verkstad? Hade det varit ett allvarligt problem borde väl varningsikonen vara rödfärgad?
Känner ingen som har en OBDII-läsare? Finns ju "billiga" med blåtand som man i allal fall kan läsa det grundläggande med.

Motorn i en Skoda Fabia årsmodell 2019(?) har vid de tre senaste körningarna ryckt till en gång per körning och vid det första och kraftigaste rycket blinkade en gul motorvarningsikon till. Den har gått en hel del kortkörningar i kyla på sistone. Kan ryckningarna ha något att göra med att den inte har blivit tillräckligt varm? Inga problem med motorn sen tidigare. Bilen har bara gått ca 1300 mil, men servicehistoriken är oklar.

Vid körningen när den ryckte till första gången uppnådde åtminstone kylvattentempen under samma körning vad jag tror är normal temp (det är inte min bil, så jag har inte riktig koll).

Vågar jag köra vidare eller bör jag kontakta en verkstad? Hade det varit ett allvarligt problem borde väl varningsikonen vara rödfärgad?
Vid 1300 mil finns kanske ingen servicehistorik på den motorn. Första service är vid 2000 mil om jag inte minns fel (hade en likadan, 3 cyl 1 liter fast i en Seat - som leasingbil i mitt sista jobb)
Men 6 år....
Det heter 3000 mil ELLER två år om det är longlife. Alt 1500 mil eller två år. Ett verkstadsbesök skulle nog inte skada.

Vid ryckningar kan det vara tändstift, tändspolar, tändkablar osv.

Men 1300 mil på 6 år är otroligt lite är det mkt kortkörningar skulle den behövas sotas ur :) upp på varven..

Tjena!

1300 mil på sex år? Känns som att den gått mestadels väldigt korta sträckor. Känns som att det finns en liten risk för att den beckat igen.

Bilen är en del av ett dödsbo. Den har stått still i mycket långa perioder. Åtminstone sen den blev en del av dödsboet har den inte gått väldigt korta sträckor utom de sista veckorna. Innan dess kan jag inte bedöma.

För att förtydliga - de tre senaste gångerna jag har kört den har det ryckt till i motorn en gång per körtillfälle. Lite längre vid första tillfället.

Man bör nog åtminstone byta oljan innan det varvas. Hälften är säkert kondensvatten i det tråget

Jag kollade oljan i somras och den såg bra ut. Det kanske inte är en garanti för att det inte är en massa kondensvatten i tråget.

Edit: la till ett inte som saknades.

Senast ändrad:
I somras kördes den åtta sammanhängande mil två gånger. Den borde åtminstone ha blivit riktigt varm vid de tillfällena.

Är lite olika motor alternativ själv äldre modell Skoda Fabia 2005 med 1, 2 liter trecylindrig 12 ventiler där är de bytt tändspolar uppe på toppen av förre ägaren.

Återkoppling om Fabian. Verkstadsbesök inbokat. De avråder från körning tills felet är utrett. Tack alla för bra input!

Återkoppling om Fabian. Verkstadsbesök inbokat. De avråder från körning tills felet är utrett. Tack alla för bra input!
Hur ska du få bilen till verkstad utan att köra den?😎
Bogsering?

Jag är förvånad över att du lyckas starta den
. Min 2015 Fabia dödar batteriet - även ett nytt- om den står ett par veckor. Alltså är laddare alltid inkopplat.

Sömmarna i sätet börjar gå upp. 12 år gammal bil. Bör jag göra något eller bara bevittna förfallet?

IMG_3060.webp

Jag har kört på en utstickande kvist som dragit en lång ytlig (?) repa i sidan på bilen. Metallic lack.

Vad behöver jag för maskin och medel för åtgärda en sådan repa? Det behöver inte bli nyskick, men tillräckligt ok för att dom inte klagar på det när jag byter in bilen om nåt år eller två.

Jag har kört på en utstickande kvist som dragit en lång ytlig (?) repa i sidan på bilen. Metallic lack.

Vad behöver jag för maskin och medel för åtgärda en sådan repa? Det behöver inte bli nyskick, men tillräckligt ok för att dom inte klagar på det när jag byter in bilen om nåt år eller två.

Tjena!

Det är typ samma pengar att få den polerad på en hyfsad rekondfirma jämfört med att köpa sakerna själv.
Du måste ha minst två olika medel, först ett heavycut och sen en polish, men helst en finecut mellan dom två. Samt en maskin på det.
Så om du inte tänker dig en framtid där du står och polerar bilen med jämna mellanrum så lämna in den istället.

Tjena!

Det är typ samma pengar att få den polerad på en hyfsad rekondfirma jämfört med att köpa sakerna själv.
Du måste ha minst två olika medel, först ett heavycut och sen en polish, men helst en finecut mellan dom två. Samt en maskin på det.
Så om du inte tänker dig en framtid där du står och polerar bilen med jämna mellanrum så lämna in den istället.
Stort medhåll. Samma pengar att lämna in, men inga nästan fulla burkar med polermedel och en maskin som bara ligger på en hylla i garaget.

Det lät så tråkigt att behöva lämna iväg bilen. Under morgonen blev det en beställning av Bosch 12v poleringsmaskin som jag redan har batteri till och en flaska av Raggamuffins rekommenderade blask.

I sämsta fall blir det en omlackering när jag polerat bort all lack :)

Det lät så tråkigt att behöva lämna iväg bilen. Under morgonen blev det en beställning av Bosch 12v poleringsmaskin som jag redan har batteri till och en flaska av Raggamuffins rekommenderade blask.

om du tar bort tillräckligt mycket så har du lättat bilen några kilo = sparar bränsle och miljö.

Jag har hamnat i en liknande situation; en polare kom förbi med poleringsmaskin och tre grovlekar (säger man så?) poleringssörja igår, så nu väntar jag bara på ett tummen ur-ögonblick.

Edit: då är det bara att youtube:a och sen sätta igång?

IMG_3267.webp

Senast ändrad:
Sommardäcken såg värre ut än jag mindes, hur impopulärt är det på besiktningen med torrspruckna däck? Och vilken grad av underkännande blir det?

jag har beställt nya men hinner inte få dem innan besiktningen borde jag boka om besiktningen eller är det värt att chansa?

Sommardäcken såg värre ut än jag mindes, hur impopulärt är det på besiktningen med torrspruckna däck? Och vilken grad av underkännande blir det?

jag har beställt nya men hinner inte få dem innan besiktningen borde jag boka om besiktningen eller är det värt att chansa?

Tjena!

Blir underkänt om sprickorna är så djupa så man ser corden. Annars är det tyvärr godkänt.

Edit: Inte tyvärr för dig, bara rent allmänt åsikt.

Det är väl också skillnad på var det spricker. Jag har haft ganska nya däck som spruckit i skarven mellan sidoväggen och slitbanan. Som vissa mjuka maxxisdäck gör i minusgrader. Jag har rätt svårt att se att den sortens spricka skulle påverka funktionen. Men däck som är så torra att de spricker mer allmänt känns ju inte så bra… aldrig vart med om dock.

Jag har hamnat i en liknande situation; en polare kom förbi med poleringsmaskin och tre grovlekar (säger man så?) poleringssörja igår, så nu väntar jag bara på ett tummen ur-ögonblick.

Edit: då är det bara att youtube:a och sen sätta igång?

Ja.

Det är väl också skillnad på var det spricker. Jag har haft ganska nya däck som spruckit i skarven mellan sidoväggen och slitbanan. Som vissa mjuka maxxisdäck gör i minusgrader. Jag har rätt svårt att se att den sortens spricka skulle påverka funktionen. Men däck som är så torra att de spricker mer allmänt känns ju inte så bra… aldrig vart med om dock.

Mjuka tävlingsdäck kan också spricka i sidorna bara de åkt lite för kallt i lastbilen på väg till Sverige. De fungerar lika bra för det, det gummit fyller inte funktion för köregenskaperna.
Jag tycker man tydligt ser skillnad på om de spruckit för de är torra, men det kanske inte finns med i bilprovningens instruktion :)

Ja.

Mjuka tävlingsdäck kan också spricka i sidorna bara de åkt lite för kallt i lastbilen på väg till Sverige. De fungerar lika bra för det, det gummit fyller inte funktion för köregenskaperna.
Jag tycker man tydligt ser skillnad på om de spruckit för de är torra, men det kanske inte finns med i bilprovningens instruktion :)

Tjena!

Vi bryr oss inte om hur dom har spruckit, det enda vi går efter är om det är ner till väven eller inte. Dom sprickorna du talar om går ju inte så långt ner så då är det ju inga konstigheter.

På tal om däck, vad är det som gäller om man gillar komfort, låg ljudnivå och bra rull? Köpte senast Michelin Primacy 4 och gillade dem skarpt, förutom att de tog slut rätt snabbt. Nyare 4+ eller 5 ska visst vara bättre på den fronten. Googlade lite och landade på Goodyear EfficientGrip Performance 2. Någon som har erfarenhet av dessa?

/J

Michelin höll ju alltid i en evighet förr tycker jag. Hade Michelin Pilot Sport 3 tror jag det var på förra bilen, greppade väldigt fint men var inte särskilt tysta och komfortabla.

På tal om däck, vad är det som gäller om man gillar komfort, låg ljudnivå och bra rull? Köpte senast Michelin Primacy 4 och gillade dem skarpt, förutom att de tog slut rätt snabbt. Nyare 4+ eller 5 ska visst vara bättre på den fronten. Googlade lite och landade på Goodyear EfficientGrip Performance 2. Någon som har erfarenhet av dessa?

/J
Låg ljudnivå så är dubbfria "vinterdäck" grymma, men det får man väl inte säga i detta j'''la landet :giggle: 🍻

/J
Jag har bara provat version 1 av det däcket, allmänt bra och höll länge tycker jag. Annars mest kört Michelin Energy Saver som referens. (I praktiskt billiga dimensionen 205/55-16.)

Tillbaka
Topp