Nack och ryggont, ny cykel?

Hej. Har artros i nacke o rygg. Vill sitta mer upprätt än vad jag idag gör på min Specialized sirrus som jag modifierat för mer komfort. Men det går inte längre.

Vilken modell/märke ska jag titta på? Vill ju fortfarande cykla effektivt och 25-30km/h, men mer upprätt och utan ryggproblem. Cyklar c
3 mil om dagen.

Oskar

Sirrus är ju redan från början en komfort-cykel. Har du tagit den till vägs ände krävs nog en bike fitter med medicinsk kompetens för att hjälpa dig.

Med sönderslagen nacke, vurpor, kotfraktur och artros med diskbuktning slår jag ett slag för annan träning än bara cykling.

Cykling 3 mil/dag låter hårt med värk. Jag skulle överväga annan transport och/eller träning 2 av dessa dagar för att ge stressade vävnader vila. 25-30 km/h på en Sirrus låter kämpigt. Dra ner på ansträngningen betyder också mycket.

Har du labbat med styre och handtag osv?
Mer backsweep (kolla ergotec t.ex.) och handtag med vinge (ergon t.ex.). Tempopinnar kan ju också vara något att testa.

stack och rise borde ju ha större påverkan men man kan ju alltid testa.

Hej. Har artros i nacke o rygg. Vill sitta mer upprätt än vad jag idag gör på min Specialized sirrus som jag modifierat för mer komfort. Men det går inte längre.

Vilken modell/märke ska jag titta på? Vill ju fortfarande cykla effektivt och 25-30km/h, men mer upprätt och utan ryggproblem. Cyklar c
3 mil om dagen.

Oskar
Kan posta en bild på cykeln från sidan? Vad är det för modifieringar du gjort?

Har satt på riserstyre, vinklad kortare styrstam, sadelstolpe i kolfiber(ej på bild), ergonhandtag.

Tränar ryggen på gym 2 dagar i veckan.

Tempopinnar har jag inte provat

Någon som vet bra bikefitställe i Båstad-trakten?

1000009993.webp

Ska kolla upp dessa komponenter. Tack för svar.

Lattjo att någon beskriver sirrus som Comfort cykel i standard utförande medan andra tycker att min justerade sirrus inte ser komfortaktig ut.

Ska kolla upp dessa komponenter. Tack för svar.

Jag tror att du behöver än längre som än den som länkades där.

Lattjo att någon beskriver sirrus som Comfort cykel i standard utförande medan andra tycker att min justerade sirrus inte ser komfortaktig ut.

En aspekt är att du har en en storlek för lite cykel, som gör att styret hamnar kring 2 cm lägre. Men en stam som är uppvinklad kring 45 grad skulle korrigera det.

1772571122070.webp

Kan vara lite skillnad på sirrus och sirrus

Jag hade inte förväntat mig att du skulle ha något större drop mellan sadel och styre när du säger att du ändå har komfortmodifierat den.

Ser ut som att ha du har lite uppåtvinklad sadel. Testa att vinkla den så att delen du sitter på är horizontel eller någon grad nedåtlutad.

Jag tror att du behöver än längre som än den som länkades där.

En aspekt är att du har en en storlek för lite cykel, som gör att styret hamnar kring 2 cm lägre. Men en stam som är uppvinklad kring 45 grad skulle korrigera det.

Exakt min tanke efter att jag läst TS svar på frågorna h*n fått här i tråden.
En storlek större ram med de lösningarna som h*n redan har gjort skulle göra en hel del.

Vad tror ni om att besöka cykelmagneten i Falkenberg o köpa en bikefit? Någon som har erfarenhet av deras bikefit? Är det närmsta jag hittar som verkar seriösa.

Valet verkar vara att justera nuvarande cykel m styrstam o riserstyre, samt justera sadelvinkel. Alternativt kolla på ny hoj, det är ju trots allt 2003 årsmodell där alla komponenter slitits ut och bytts...

Vad tror ni om att besöka cykelmagneten i Falkenberg o köpa en bikefit? Någon som har erfarenhet av deras bikefit? Är det närmsta jag hittar som verkar seriösa.

Valet verkar vara att justera nuvarande cykel m styrstam o riserstyre, samt justera sadelvinkel. Alternativt kolla på ny hoj, det är ju trots allt 2003 årsmodell där alla komponenter slitits ut och bytts...
I din situation hade jag hellre lagt 3k mot en ny cykel än 3k på en bikefit.

3 mil/dag? Byt cykel till en med bockstyre och kort stam. De där raka styrena är hopplösa på lite längre sträckor, finns ingen komfort nånstans i dem. Jag tycker man sitter otroligt skönt med tempobågar, bortsett från nacken som får mer krök. Brukar växla mellan hoods och bågar. Jag är inte säker på att "mer upprätt" är svaret på en bekvämare körställning. Det är den vanliga föreställningen hos folk som inte förstår sig på cykeldynamik.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp