Inte köra Vätternrundan 2026

Jag anmäler mig med, egentligen skulle jag gärna vilja köra något som påminner om Vätternrundan, men Vätternrundan i sig verkar vara en logistisk mardröm. Sist jag körde någon organiserad runda alls var Bjäre Runt 2023, och då tyckte jag det var bökigt nog att cykla 7 km till start.

Det krävs en icke-licens, men den är svår att icke-få.
Asch vad du snackar.
Här är en fri licens. Gäller för allt. Överallt.

IMG_2859.webp

Bör tråden OT-märkas eftersom detta är intecykling?
Man kan tycka det :unsure: happyride är Sveriges största forum för cykling men här får man uppenbarligen betydligt mer status om man inte cyklar Vätternrundan utan istället postar div inlägg i "Inte köra Vätternrundan"-, öl- samt bantningstråden. Folk som däremot vill cykla Vättern har inget här att hämta, den saken är klar. 😅

Man kan tycka det :unsure: happyride är Sveriges största forum för cykling men här får man uppenbarligen betydligt mer status om man inte cyklar Vätternrundan utan istället postar div inlägg i "Inte köra Vätternrundan"-, öl- samt bantningstråden. Folk som däremot vill cykla Vättern har inget här att hämta, den saken är klar. 😅
Jag skulle tro att det är Sveriges största forum för icke-cykling också, eller?

Vill cykla vr? Varför då?? 🤔 Jag förstår nog inte riktigt... 😏

Sorry, jag gillar ju att Happy är till för alla samt att det är ett ovanligt brett forum, jag var dum. 🙂

Men det är kanske ändå liiite udda att trådar som handlar om att inte cykla som tex denna om att nobba Vättern blir så exceptionellt poppis på ett forum som handlar om cykling. 🙂

Har inte sett samma grej på tex jogg se om super-populära trådar som enbart handlar om att nobba Stockholm Marathon men det kanske kommer :unsure:

Sorry, jag gillar ju att Happy är till för alla samt att det är ett ovanligt brett forum, jag var dum. 🙂

Men det är kanske ändå liiite udda att trådar som handlar om att inte cykla som tex denna om att nobba Vättern blir så exceptionellt poppis på ett forum som handlar om cykling. 🙂

Har inte sett samma grej på tex jogg se om super-populära trådar som enbart handlar om att nobba Stockholm Marathon men det kanske kommer :unsure:
Det är för att VR är så töntigt, det var ju typ 2005-2010 det var coolt. Nu är det fullständigt ute, bara losers som cyklar det nu.

Kom igen nu. Det vet vi ju alla hur joggare är. Jävla materialsportare och gramjägare. Varför skall du dra in såna typer i en seriös diskussion i det här? Människor i den här tråden har fyllt upp som det är med bara veckor kvar till icke-start och behöver i sanning kunna hålla fokus på rätt saker.

Kom igen nu. Det vet vi ju alla hur joggare är. Jävla materialsportare och gramjägare. Varför skall du dra in såna typer i en seriös diskussion i det här? Människor i den här tråden har fyllt upp som det är med bara veckor kvar till icke-start och behöver i sanning kunna hålla fokus på rätt saker.
Word.

[seriöst inlägg följer:] Har man provat på det jippot en enda gång, att cykla mellan tiotusentals mer eller mindre osäkra cyklister på icke-avlysta vägar för nöjet att betala ett par tusen kronor+ev resa och övernattning för lite sportdryck, en söt bulle och en tallrik ljummen pyttipanna framstår icke-cyklandet som ett högst attraktivt erbjudande som bör både uppskattas och omhuldas på detta forum. [slut på meddelandet]

Det värsta är att denna tråd på ett märkligt sätt får mig lite sugen att köra Vättenrundan...ungefär på samma sätt som du skulle gå över en bro och börja tänka "Släng inte i nycklarna, släng INTE i nycklarna..." . Det brukar ju förvisso sluta lyckligt, med okastade nycklar, så jag kanske klarar mig även denna gång.

Det värsta är att denna tråd på ett märkligt sätt får mig lite sugen att köra Vättenrundan...ungefär på samma sätt som du skulle gå över en bro och börja tänka "Släng inte i nycklarna, släng INTE i nycklarna..." . Det brukar ju förvisso sluta lyckligt, med okastade nycklar, så jag kanske klarar mig även denna gång.
Det kallas tvångstankar och är en av de vanligaste anledningarna till att folk väljer att avstå från att inte köra Vätternrundan.

"Sätt dig här i lugn och ro en liten stund och vänta. Och kom ihåg att inte tänka på en rosa elefant."

Tog hjälp av Alf-Inge (AI) och gjorde en ändå ganska kvalificerad beräkning av klimatavtrycket av att cykla Vättern, exkluderat utrustningen (cyklar/kläder). Det ligger då på ca 80–85 kg CO₂e per deltagare.

Den här tråden räddar planeten!
Räknas chips till mitt icke-deltagande in?
/A

Jag anmäler mig med, egentligen skulle jag gärna vilja köra något som påminner om Vätternrundan, men Vätternrundan i sig verkar vara en logistisk mardröm. Sist jag körde någon organiserad runda alls var Bjäre Runt 2023, och då tyckte jag det var bökigt nog att cykla 7 km till start.
Det är många som ska dit, så både tåg, vägar och boenden blir lätt fulla också ...

Häng med på en 30-mils randonnée kanske? Från Uppsala kan vi till exempel bjuda på en vårlig 30-milare ut till Grisslehamn och Roslagen, eller en 30-milare genom södra Dalarna till Elsa Anderssons konditori i Norberg (s.k. kondis-träning).

Det är många som ska dit, så både tåg, vägar och boenden blir lätt fulla också ...

Häng med på en 30-mils randonnée kanske? Från Uppsala kan vi till exempel bjuda på en vårlig 30-milare ut till Grisslehamn och Roslagen, eller en 30-milare genom södra Dalarna till Elsa Anderssons konditori i Norberg (s.k. kondis-träning).
Nu snackar vi! Kondis-träning! Det förstår tom jag. ☺️ Anrika Elsa Anderssons dessutom. 👍🏻

Dagens ros!

Jag vill tacka för omtanken som T*** M**** visade människan som undrade vad som var fel med cykeln.
Efter lite symptombehandling dök den hjälpsamme mannen rakt ner till botten av det verkliga problemet.

Visa bilaga 822630
Egentligen var hela frågan (på Fejsboukk?) en bön om att få slippa cykla Vättern. Hen hoppades innerst inne på just detta svar. Jag vill tillägga att det står frågeställaren fritt att anmäla sig här tråden! Vi diskriminerar ingen, inte ens de med glappa hjullager.

💜💛🧡💚

Oh Lord, deliver me from Vätternrundan.

Tillbaka
Topp