Köptips -racerhybrid eller gravel bike

Hej,

Min nuvarande cykel ska bli min vintercykel och jag ska därför köpa en ny cykel som jag ska använda när det inte råder ”vinterväglag”. Jag pendlar 24km/dag fem dagar i veckan. Jag har asfalt hela vägen till jobbet (förutom vid vägbyggen). Jag vet inte om jag ska satsa på en racerhybrid eller gravel bike. Jag trampar på ordentligt när jag cyklar men vill inte ha ”cykelskor”. Att cykeln är lättskött och kräver så lite underhåll som möjligt värderas högt. Cykeln kommer stå i kallgarage.

Budget är mellan 10-15K. Har ni nå tips?

Mvh

24 km/dag 5 dar i veckan, dvs 120 km/vecka låter ju relativt långt i mina öron. Raka styren är olämpliga för längre sträckor med bra snitt. Om du vill ha stänkor föreslås gravel, annars vanlig räser. För landsväg föreslås 2-delat vevparti. Om man gillar att "trampa på ordentligt", bra rullsnitt, och bästa möjliga kontroll över cykeln vid stående eller olyckstillbud, så är "cykelskor" ett av de bästa tillbehören man kan ha. På instegsräsern jag köpte till dottern satt det en varningsklibba på ramen om att cykeln "av säkerhetsskäl" skulle ha pedaler av klicktyp. Jag lydde det rådet.

För 10-15 får man ju inte mkt nu för tiden. En möjlighet skulle kunna vara:

Kolla Cube nuroad gravelhoj i alu. Man kan få den inom budget. Jag kör plattisar på min gravel och kör med mina vanliga mtb-skor. På vintern kör jag vinterkängor. Så länge sulan är styv och pedal och sula fungerar ihop så tycker jag att det funkar. Jag skulle inte hoja annat än till affären med sneakers med slät/hal sula dock.

Jag tycker att race hybrider ofta är lite överprisade och saknar genomgående axel eller hydrauliska bromsar.

Cube har lite muppigt skärmfäste bak och deras egna skärmar är för korta för att pendla med tycker jag. Sen var hjulen inte förtejpade för tubeless och däcken som följde med var inte TLR heller. Men för 1099 euro och frakt så är det ju prisvärt tycker jag.

24 km/dag 5 dar i veckan, dvs 120 km/vecka låter ju relativt långt i mina öron. Raka styren är olämpliga för längre sträckor med bra snitt. Om du vill ha stänkor föreslås gravel, annars vanlig räser. För landsväg föreslås 2-delat vevparti. Om man gillar att "trampa på ordentligt", bra rullsnitt, och bästa möjliga kontroll över cykeln vid stående eller olyckstillbud, så är "cykelskor" ett av de bästa tillbehören man kan ha. På instegsräsern jag köpte till dottern satt det en varningsklibba på ramen om att cykeln "av säkerhetsskäl" skulle ha pedaler av klicktyp. Jag lydde det rådet.

För 10-15 får man ju inte mkt nu för tiden. En möjlighet skulle kunna vara:
Tack för svar och tips!

Har utrymme upp till 20K men vill ha lite marginal för kostnader för tillbehör.

Jag kanske får tänka om gällande cykelskor, men det är alltså säkrare än vanliga skor? Det visste jag inte.

Var där igår, cykloteket tyvärr. Beskrev exakt det jag skrivit i trådstarten men fick inte nå tips, kanske var en extrajobbare.

skulle gärna köpa av en lokal cykelhandlare men såna finns det inte många av i norrort, Sthlm.

Kolla Cube nuroad gravelhoj i alu. Man kan få den inom budget. Jag kör plattisar på min gravel och kör med mina vanliga mtb-skor. På vintern kör jag vinterkängor. Så länge sulan är styv och pedal och sula fungerar ihop så tycker jag att det funkar. Jag skulle inte hoja annat än till affären med sneakers med slät/hal sula dock.

Jag tycker att race hybrider ofta är lite överprisade och saknar genomgående axel eller hydrauliska bromsar.

Cube har lite muppigt skärmfäste bak och deras egna skärmar är för korta för att pendla med tycker jag. Sen var hjulen inte förtejpade för tubeless och däcken som följde med var inte TLR heller. Men för 1099 euro och frakt så är det ju prisvärt tycker jag.

Tack för tipset! Jag ska kika in den!

Det generella rådet blir att kolla vad din lokala cykelhandlare kan erbjuda och låt sedan hen serva den cykel det bli.
Var där igår, cykloteket tyvärr. Beskrev exakt det jag skrivit i trådstarten men fick inte nå tips, kanske var en extrajobbare.

skulle gärna köpa av en lokal cykelhandlare men såna finns det inte många av i norrort, Sthlm.

Jag bor i söderort och där finns det åtminstone några bra cykelhandlare,
cykelhandlare i norrort har jag ingen erfarenhet av men det är flera som är nöjda med

Jag kanske får tänka om gällande cykelskor, men det är alltså säkrare än vanliga skor? Det visste jag inte.
Säg att det går i 50 utför, om du halkar av pedalen när du trampar kraftfullt riskerar du brutal vurpa. Om man strävar efter att bli en bättre landsväg cyklist kan man ägna en stor del av tiden åt att bli bättre på att trampa. Det är omöjligt att utveckla sitt trampande utan att sitta fast i pedalen, precis som det är omöjligt att bli en bra slalomåkare utan att sitta fast i skidorna. Det senare ifrågasätter dock ingen.

Priset är bra, men det framgår inte om TS pendlar landsväg eller inte. Om han gör det tycker jag inte en kassett med stegningen 11-13-15-17-20-23-26-30-36-43-50T är särskilt lämplig.
Nej det kan man ju säga men jag skulle gärna slippa min framväxel som verkar leva ett eget liv när det gäller justering.

Pendlar man i stan så är det ju en mindre issue än om man bor på landet och ligger och matar länge och konstant.

Säg att det går i 50 utför, om du halkar av pedalen när du trampar kraftfullt riskerar du brutal vurpa. Om man strävar efter att bli en bättre landsväg cyklist kan man ägna en stor del av tiden åt att bli bättre på att trampa. Det är omöjligt att utveckla sitt trampande utan att sitta fast i pedalen, precis som det är omöjligt att bli en bra slalomåkare utan att sitta fast i skidorna. Det senare ifrågasätter dock ingen.
Det har gjorts en del studier där man jämfört trampeffektivitet mellan proffs, amatörer och nybörjare. Man har inte hittat några signifikanta skillnader.

Det har gjorts en del studier där man jämfört trampeffektivitet mellan proffs, amatörer och nybörjare. Man har inte hittat några signifikanta skillnader.
Fast det motsäger väl ändå inte att det är effektivare att köra med klossar vs platta pedaler?
(fast i stadstrafik väljer JAG att köra med plattisar. Och rakt styre)

Fast det motsäger väl ändå inte att det är effektivare att köra med klossar vs platta pedaler?
(fast i stadstrafik väljer JAG att köra med plattisar. Och rakt styre)
Nej precis. Men jag tolkade jonja som att ett argument för klossar skulle vara att man då kan träna upp sin trampeffektivitet.

För övrigt har ju GCN gjort lite tester där dom jämför plattisar mot klossar på landsväg. Det var inte några större skillnader dom kunde få fram. Med tanke på att alla som tävlar på landsväg kör med klossar så får man väl ändå anta att det är bättre för prestationen generellt men behöver ju inte ha någon betydelse för pendling.

Om man tävlar finns även faktorn att det är säkrare att sitta fast när man spurtar eller gör kraftiga igångdrag att ta hänsyn till.

GCN har gjort flera olika tester med platt- vs spdpedaler. De har dels gjort tester i verkligheten och dels i labb där de har mätt puls, belastning och utandningsluften. Förutsatt att cyklisten har cykelskor för platt pedal och nabbiga pedaler är det ingen större skillnad mellan platta och spd. Plattisar har stora fördelar vid pendling och relativt små nackdelar på vanlig landsväg (på motionsnivå).
Jag har cyklat många rando/breve med plattisar, bl a UTU 1500 och MSR 1200 men i år bytt till spd.

GCN har säkert även undersökt om bajskorvarna är större eller mindre hos amatörer eller profesionella. (Jag ger inte ett vitten för allehanda ”undersökningar” av den typen, det är så personligt vad som funkar eller inte) Cyklar man med klossar vet man säkert bäst själv hur det fungerar, om draghjälp och säkerhet i pedalen hjälper eller inte.
Jag känner en typ som har cyklat Transcontinental på plattisar. Det var hans val men ingen vet vad som är bäst för en själv innan man har provat. Alltså måste man prova.

GCN har säkert även undersökt om bajskorvarna är större eller mindre hos amatörer eller profesionella. (Jag ger inte ett vitten för allehanda ”undersökningar” av den typen, det är så personligt vad som funkar eller inte) Cyklar man med klossar vet man säkert bäst själv hur det fungerar, om draghjälp och säkerhet i pedalen hjälper eller inte.
Jag känner en typ som har cyklat Transcontinental på plattisar. Det var hans val men ingen vet vad som är bäst för en själv innan man har provat. Alltså måste man prova.
Du kan hålla dig till sansade kommentarer eller har jag råkat trampa dig på dina juveler? Jag håller inte heller GCN särskilt högt men när de går in i ett forskningslabb, cyklar på motionscykel, mäter bland annat puls och syreförbrukning (skillnaden med syre i in- respektive utandningsluft) och jämför med tider så är de nog inte helt ute och cyklar (!). Skillnaden i tid på en timma cykling är enligt GCNs tester någon minut på en timmas cykling. Den skillnaden är fullständigt irrelevant för pendling. Dock var både upplevelsen och skillnaden i tid ganska stor när GCN testade med vanliga löparskor.

Edit:
En länk från Dylan J:

Edit 2:
Jag hittade GCNs test:

Senast ändrad:
Du kan hålla dig till sansade kommentarer eller har jag råkat trampa dig på dina juveler? Jag håller inte heller GCN särskilt högt men när de går in i ett forskningslabb, cyklar på motionscykel, mäter bland annat puls och syreförbrukning (skillnaden med syre i in- respektive utandningsluft) och jämför med tider så är de nog inte helt ute och cyklar (!). Skillnaden i tid på en timma cykling är enligt GCNs tester någon minut på en timmas cykling. Den skillnaden är fullständigt irrelevant för pendling. Dock var både upplevelsen och skillnaden i tid ganska stor när GCN testade med vanliga löparskor.

Edit:
En länk från Dylan J:
Jag är den mest sansade personen jag vet men om reklamfinansierade källor tycker jag inte.
Varken TS, du eller jag har trampat cykel i CGNs "laboratorium" så hur kan de uttala sig om vad som är relevant för våra behov eller beteenden?

Men jag tolkade jonja som att ett argument för klossar skulle vara att man då kan träna upp sin trampeffektivitet.
Ja, för det första hamnar stortåleden på en förutbestämd plats varje gång man klickar i. För det andra kan man träna snabbtramp som jag fick lära mig när jag gick med i cykelklubb, upp till 100 rpm är ju inte nån orimlig snurr. 100 rpm med plattisar? Moahahaha!

För det tredje är min kliniska erfarenhet från 6 års akutröntgen att det troligen är bättre att falla med skon kvar i pedalen än att börja flaxa med benen och försöka flyga när vurpan är ett faktum, som folk tycks gilla att göra. Följaktligen har jag alltid klickpedaler vid pendling, även på is och snö.

För det fjärde räddade mina klickpedaler en säker vurpa mitt framför en bil i gamla Lindökurvan (vid Lindöbro) när en stor bit av asfaltkanten saknades och jag tappade styret av den våldsamma stöten. Jag kunde fortfarande hålla kurs och balans tack vare att fötterna och rumpan satt kvar i cykeln.

Senast ändrad:
Mycket obehagligt att stå på ordentligt utan att sitta fast, tycker jag. GCN:s tester är gjorda i ett labb där man inte behöver oroa sig för saker som kan få en att halka av pedalen.

Skulle aldrig köra längre sträckor med något slags fartambition utan att sitta fast i pedalen med något slags system.

Mycket obehagligt att stå på ordentligt utan att sitta fast, tycker jag. GCN:s tester är gjorda i ett labb där man inte behöver oroa sig för saker som kan få en att halka av pedalen.

Skulle aldrig köra längre sträckor med något slags fartambition utan att sitta fast i pedalen med något slags system.
IMG_2860.webp

Ja, för det första hamnar stortåleden på en förutbestämd plats varje gång man klickar i. För det andra kan man träna snabbtramp som jag fick lära mig när jag gick med i cykelklubb, upp till 100 rpm är ju inte nån orimlig snurr. 100 rpm med plattisar? Moahahaha!

För det tredje är min kliniska erfarenhet från 6 års akutröntgen att det troligen är bättre att falla med skon kvar i pedalen än att börja flaxa med benen och försöka flyga när vurpan är ett faktum, som folk tycks gilla att göra. Följaktligen har jag alltid klickpedaler vid pendling, även på is och snö.

För det fjärde räddade mina klickpedaler en säker vurpa mitt framför en bil i gamla Lindökurvan (vid Lindöbro) när en stor bit av asfaltkanten saknades och jag tappade styret av den våldsamma stöten. Jag kunde fortfarande hålla kurs och balans tack vare att fötterna och rumpan satt kvar i cykeln.
100 RPM är inga som helst problem med plattisar. Jag har kört båda sorter på trainer och i verkligen. För mig är det ingen skillnad på effekten, upplevd trötthet eller kadens.
Allt annat du skriver är bara dina egna anekdoter och dom gäller säkert för dig men det finns inget som säger att dom gäller för någon annan.

Jag är den mest sansade personen jag vet men om reklamfinansierade källor tycker jag inte.
Varken TS, du eller jag har trampat cykel i CGNs "laboratorium" så hur kan de uttala sig om vad som är relevant för våra behov eller beteenden?
Ok, men då är ju alla former av råd om cyklar, kläder, träning osv helt onödiga att över huvud taget diskutera. Allt är ju ändå individuellt. TS kanske ska satsa på en höghuling från 1800-talet eller en gammal BMX. Det kanske är det bästa för just honom.

Gäller säkert för dig men troligen inte för en majoritet av medelmåttiga brukare. Och jag håller heller inte med om att 6 års akutröntgen skulle vara detsamma som anekdotisk bevisföring.
Varför skulle det inte kunna gälla vem som helst? Prova själv så får du se att du också kommer kunna trampa precis lika fort.

Så du frågar alla du röntgar som har ramlat på cykeln vilken sorts pedaler dom har? Om du nu gör det. Hur räknar du på det sen då? Du måste ju ta i beräkning att dom allra flesta cyklister använder vanliga pedaler. Men exakt hur stor är andelen? Dom flesta som cyklar med klossar är ju relativt seriösa med sin cykling men i den stora mängden är det ju folk som har druckit alkohol osv. Så hur har du gjort för att kunna dra slutsatsen att det är bättre ur säkerhetssynpunkt att ha klossar?

Ok, men då är ju alla former av råd om cyklar, kläder, träning osv helt onödiga att över huvud taget diskutera. Allt är ju ändå individuellt. TS kanske ska satsa på en höghuling från 1800-talet eller en gammal BMX. Det kanske är det bästa för just honom.
Beror ju på vem som ger råd och med vilket underlag eller hur?
Sajter som CGN är cyklismens motsvarighet till blonderade influensers goda råd om utseende för osäkra tonåringar, gäller i grund och botten att sälja produkter till lika osäkra cyklisters oförmåga att känna efter och fatta egna beslut grundat på egna erfarenheter.

Beror ju på vem som ger råd och med vilket underlag eller hur?
Sajter som CGN är cyklismens motsvarighet till blonderade influensers goda råd om utseende för osäkra tonåringar, gäller i grund och botten att sälja produkter till lika osäkra cyklisters oförmåga att känna efter och fatta egna beslut grundat på egna erfarenheter.
Kan säkert vara så när det gäller produkter men i det här fallet handlar det inte om produkter. Det handlade om huruvida man kan träna upp sin trampeffektivitet. Studier som dom på GCN hittat visar på att dom allra flesta människor redan har en så pass hög effektivitet att det inte finns något att vinna på att försöka träna upp den.
Om man är skeptisk till det och vill veta mer får man väl kolla upp källorna.

I den andra diskussionen handlade det om clipless pedaler ger mer effekt än platta pedaler. Dom kom fram till att det inte är någon större skillnad. Återigen är man tveksam är det ju bara att prova själv.

Kan säkert vara så när det gäller produkter men i det här fallet handlar det inte om produkter. Det handlade om huruvida man kan träna upp sin trampeffektivitet. Studier som dom på GCN hittat visar på att dom allra flesta människor redan har en så pass hög effektivitet att det inte finns något att vinna på att försöka träna upp den.
Om man är skeptisk till det och vill veta mer får man väl kolla upp källorna.
Så du menar att GCN jobbar på rent ideell basis. Jo jo.

Så du menar att GCN jobbar på rent ideell basis. Jo jo.
I ditt fall gäller just nu "det är bättre att tiga och verka dum än att tala och undanröja varje tvivel därom". Gnilrub har inte skrevet med ett enda ord att GCN inte lever på sponsn eller som du verkar tolkar det mutpengar. Det Gnilrub skrev att just detta test inte kommer leda till ökad försäljning för eventuella leverantörer som eventuellt mutar GCN. Testet visar att det går mycket bra att cykla med det du redan har i stället för att köpa det dyrast och "bästa". Om du inte litar på GCNs tester kan du kolla in Dylan J:s sammanställning av univeritetsforskning som jag länkade till.

I din kommentar till mitt första inlägg använde du ordet "bajskorv", det är ett språkbruk som mentala 5-åringar använder, inte "sansade" vuxna människor.

Vem jobbar på ideell basis? Gör du det? Hur ska man kunna ta råd av någon människa angående något ämne om man har dom kriterierna?
Jag tror att @Pfaff menar att de är köpta av cykelindustrin. Man kan förstås arbeta och tjäna pengar utan att vara det. Försök snälltolka.

@KjellF Jag hoppas verkligen inte att jag uppfattas som en sansad, vuxen människa. Det hade varit för jävla tråkigt. Använde ordet bajskorv senast i går, tror jag.

Dom har gjort tester i verkligheten också. Ingen har sagt att du ska ställa upp i touren med plattisar. Men man behöver inte gå ut och säga till någon som ska pendla på cykeln eller bara motionscykla att han eller hon måste sitta fast i pedalerna för annars kommer hen tappa effekt, trampa ineffektivt, slå ihjäl sig etc. Det finns inga belägg för något sånt, det höjer tröskeln för folk att börja cykla helt i onödan.

Dom har gjort tester i verkligheten också. Ingen har sagt att du ska ställa upp i touren med plattisar. Men man behöver inte gå ut och säga till någon som ska pendla på cykeln eller bara motionscykla att han eller hon måste sitta fast i pedalerna för annars kommer hen tappa effekt, trampa ineffektivt, slå ihjäl sig etc. Det finns inga belägg för något sånt, det höjer tröskeln för folk att börja cykla helt i onödan.
Jag såg de testerna. Verkar lika obehagligt för dem som för mig att t. ex. spurta (”stå på ordentligt”) med plattformspedaler, och de tappade mycket kraft.

Håller med om att det är onödigt att skrämmas, jag cyklar varje dag med vanliga pedaler. Men så händer det att jag halkar av också och det är potentiellt rätt dåligt.

Så du frågar alla du röntgar som har ramlat på cykeln vilken sorts pedaler dom har?
Vad grinig du låter. Vad har du själv att komma med, såvida du inte är ortopedläkare eller radiolog? Jag har sett alla vanliga cykelskador liksom alla vanliga slalomskador, i mängder. Det är inte särskilt svårt att dra slutsatser om vad som troligen är dumt beteende vid vurpor om man intervjuar de som har konstiga elaka skador som tex komminuta proximala & distala tibiafrakturer.

Vad grinig du låter. Vad har du själv att komma med, såvida du inte är ortopedläkare eller radiolog? Jag har sett alla vanliga cykelskador liksom alla vanliga slalomskador, i mängder. Det är inte särskilt svårt att dra slutsatser om vad som troligen är dumt beteende vid vurpor om man intervjuar de som har konstiga elaka skador som tex komminuta proximala & distala tibiafrakturer.
Sörry det var inte meningen att låta grinig. Jag har inte kommenterat något som har med beteendet vid vurpor att göra. Jag tycker det är du som har en ganska tråkig attityd.

Hej. är lite i samma sits med att välja en pendlingscykel. Har 10 km enkel väg till jobbet, det mesta går genom cykelbanor längs med bilväg och lite uppförsbackar. Dvs kanske snitt runt 20-22 på nuvarande cykel. Kanske händer att man tar en längre tur på asfalt om vädret i skogen inte tillåter att köra mtb. Har velat, frågat på forumet och inte bestämt mig ännu. Nu är det Cube som jag fått upp lite..men vill kunna fästa stänkskydd samt eventuellt ha en väska på, men även kunna ta bort allt. Har fastnat lite för Cube C62 One, alt Cube Nuroad EX/SLX som är i aluminium. De ni länkar till här uppe, är väl mest skärmar samt hållare samt stöd som inte går att ta av.. men borde väl gå att montera stänkskydd på vanliga Nuroad tänker jag? Har ingen aning om hur storlekarna är. Canyon säger S, trek säger M och Orbea säger också M.

Tillbaka
Topp