(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Det är väl sista meningen som så småningom kan tvinga fram en ändring hos de som redan infört det också:
”Regeringen vill dock inte, enligt uppgifter till TT, att utformningen ska se ut som den gör i dag.”
Iaf skönt att regeringen agerar, om än lite i senaste laget för att rätta till vad förra regeringen ställde till med. Skadan är ju som sagt i många fall redan skedd.
Ja men det verkar ju klart att den kommer införas i någon form. De som redan infört kan ju inte göra annat än att låta den vara kvar för att sen justera vid behov. Vilken tur att den nya utformningen blir klar först efter valet, tänka sig 🤔.

De som inte redan infört har ju fortfarande kravet på dig tills EI ändrat sig. Blir intressant att se om de stoppar eller kör vidare.

Och politiker, oavsett färg, fortsätter att agera orimligt långsamt men förvänta sig att alla andra står på tå för att följa deras kappvänderi.

Intressant att statliga Vattenfall är en av de aktörer som inte infört effektavgifterna (än). Kanske hade de på känn (eller påverkade) beslutet.

Vi får nog besked från EI under dagen.
Det som händer är väl solklart. De sitter i något mötesrum just nu kokande och gemensamt idiotförklarar alla politiker och undrar om det finns någon vettig skalle där. Sen går GD ut med ett mycket ansträngt leende och säger att vi kommer att ändra reglerna.

Det som händer är väl solklart. De sitter i något mötesrum just nu kokande och gemensamt idiotförklarar alla politiker och undrar om det finns någon vettig skalle där. Sen går GD ut med ett mycket ansträngt leende och säger att vi kommer att ändra reglerna.

Får jag gissa så kommer det bli en ny utredning - 1 år.
Sen ska EI ta åt sig den - 1 år.
EI skriva om föreskriften - 1 år
Vi har 1-2 år på oss att införa

Det blir en valfråga till nästa val.

EI ska enligt TT fått uppdraget att utreda om effektavgiften ska återinföras, att presentera i april 2027. Så man sparkar bollen förbi valet och allt är som 2021, innan EI kom med förra beslutet. Det är lätt att bestämma när man sätter sina egna regler.

Nej, jag tror inte det blir en valfråga. kommer det nära valet som kommer någon mystiskt komma på en utredning som gör att det glider även över nästa val. Detta gör man inte innan ett val, man gör det efter. Och inget parti kommer gå in i valdebatterna med att vilja införa effektavgifter.

har bestämt oss for IVT. Hade gärna köpt Nibe men inte för 33 000 mer utan någon rimlig motivering. Nu har jag kanske haft otur men det vimlar inte av duktiga säljare. 9 av 10 orkar inte höra av sig igen om man säger att man inte tar hembesök utan skriftligt underlag. Sorry, min tid är värd mer än din.

Nej, jag tror inte det blir en valfråga. kommer det nära valet som kommer någon mystiskt komma på en utredning som gör att det glider även över nästa val. Detta gör man inte innan ett val, man gör det efter. Och inget parti kommer gå in i valdebatterna med att vilja införa effektavgifter.

Ja det är så jag menar.

har bestämt oss for IVT. Hade gärna köpt Nibe men inte för 33 000 mer utan någon rimlig motivering. Nu har jag kanske haft otur men det vimlar inte av duktiga säljare. 9 av 10 orkar inte höra av sig igen om man säger att man inte tar hembesök utan skriftligt underlag. Sorry, min tid är värd mer än din.

Air x?
Ska bli intressant att jämföra cop-värde sen.

Air x?
Ska bli intressant att jämföra cop-värde sen.
IVT AirX 409
IVT AirModule E9 plåt inkl. cirk.p

En del av prisskillnaden är skillnad i storlek men IVT och han som offererar 12kw Nibe och 10kw japanare säger att 9kw räcker men inte 8 och då får man ta 12kw Nibe eftersom det är det som finns.

En annan Nibe offert är på 16kw och 190 000:-. Vi väljer att lita på IVT.

IVT AirX 409
IVT AirModule E9 plåt inkl. cirk.p

En del av prisskillnaden är skillnad i storlek men IVT och han som offererar 12kw Nibe och 10kw japanare säger att 9kw räcker men inte 8 och då får man ta 12kw Nibe eftersom det är det som finns.

En annan Nibe offert är på 16kw och 190 000:-. Vi väljer att lita på IVT.

Samma grejer då fast vi har 17kW.

enligt vad jag lyckats söka fram är Nibe bättre men typ 800-1200 kwh om året.
Med ett bättre pris på Nibe så hade jag köpt men orkar inte ringa runt ett varv till och sen eventuellt fastna med en leverantör jag inte kommer överns med. Gubben jag gillade ville inte ens sälja Nibe. Han tyckte det var för dyrt och APIer var han inte intresserad av.

Sen vill jag inte dra en till 3 fas mellan central och pannrum när det funkar bra som det gör nu. De flesta utom IVT vill ha 6 x 16A.
Jag vill ha så mycket 3 fas jag kan få men jag vill inte ha en kabel hängande i taket och jag vill inte att nån jiddrar med grejorna.
Det blir ett sånt jävla jobb för mig att in och efterspänna nollan. Barn och fru gråter medan pappar plockar isär centralen osv.

På tal om att jiddra med grejorn. Jag hittar ingen 3 fas brytare med effektmätare. Ska jag försöka övertala dem att slänga in nåt i skåpet på DIN?

Mjaoäou

Du får IVT anywhere appen där du ser förbrukning. Den ska gå att få in i Homey men jag är inte där än. Sen är det väl om man litar på de siffrorna.

Jag retar mig på att allt din-monterat är orimligt dyrt :P.
Ska de ändå rota är det inte så dyrt att lägga till på hela den där räkningen förvisso.

Fick precis mail från Ellevio

Föga förvånande behåller de skiten

Information till dig som är effektkund
Regeringen har idag meddelat att kravet på införandet av effektavgift behöver skjutas upp. Samtidigt får tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen i uppdrag att se över modellen. Ett nytt förslag väntas senast den 12 april 2027.

Vad betyder det för dig som kund?

Beskedet innebär i nuläget ingen förändring för dig. Vi införde effektavgift utifrån den föreskrift som gällde när avgiften infördes. Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.

Så mycket för att elbolagen inte vill ha det. Klart de vill när de kan suga ur sina kunder som inte kan välja bort dem.

Det är är rätt få som vill ha det, men de som har velat hoppade på tåget tidigt. Trots allt ~120 som avvaktat och hållt tummarna.
Men inte förvånande att E valt att ha kvar det. Nu när föreskriften upphör så blir det kanske ingen retroaktiv tillsyn. Det är inte så bra imho. Det ligger anmälningar på E's tariff, men vad det landar i vet ingen.

Så mycket för att elbolagen inte vill ha det. Klart de vill när de kan suga ur sina kunder som inte kan välja bort dem.
Nu är jag den sista som vill försvara Ellevio, men jag har fått samma mail och ser inte att de kunde gjort på annat sätt. Att ändra prismodell helt, igen, för att sedan ändra tillbaka till typ samma om ett par år kostar bara. Klokare att behålla och sen justera. Jag tror mig veta vem som annars betalar för allt meckande. Hint: det är inte Ellevios ägare.

Nu är jag den sista som vill försvara Ellevio, men jag har fått samma mail och ser inte att de kunde gjort på annat sätt. Att ändra prismodell helt, igen, för att sedan ändra tillbaka till typ samma om ett par år kostar bara. Klokare att behålla och sen justera. Jag tror mig veta vem som annars betalar för allt meckande. Hint: det är inte Ellevios ägare.
Ja, men jag tar varje chans jag får att hata lite på elnätsbolagen, försäkringsbolagen, bankerna, SL och SCF.

Fick precis mail från Ellevio

Föga förvånande behåller de skiten
Skönt, då kan du fortsatt påverka din elkostnad!
Från mitt elnätsbolag:
”Vi har valt att införa effekttaxan i två steg för att ge våra kunder chans att successivt anpassa sitt beteende efter de nya förutsättningarna. Från och med 1:a april sker en justering av priset som ger kunderna en ännu större möjlighet att påverka sin kostnad.”

Från mitt elnätsbolag:
”Vi har valt att införa effekttaxan i två steg för att ge våra kunder chans att successivt anpassa sitt beteende efter de nya förutsättningarna. Från och med 1:a april sker en justering av priset som ger kunderna en ännu större möjlighet att påverka sin kostnad.”
Det finns bara två saker i världen som är för evigt oföränderliga och helt säkra:
Att nätbolagen kommer behöva ta mer betalt för att bibehålla sina hutlösa marginaler, och att svenska politiker kommer göra helt om med sina styrmedel många gånger till. Oavsett vem som har makten.

Första nätbolaget som backar från tarifferna?

Från mitt elnätsbolag:
”Justering av priset”
Vad kan det innebära måntro? Sänkta priser? 🙄

Inget är nytt under solen ...

”Justering av priset”
Vad kan det innebära måntro? Sänkta priser? 🙄
Kan avslöja att priset justerades uppåt.
Nätägaren har publicerat information om varför de inte slopar effektavgifterna trots att regeringen säger att den skall bort. Upplever det som att just denna nätägare tycker att effektavgiften varit ett bra sätt att smyghöja sina nätavgifter.
Kan förstås ha fel angående detta, men detta bolag är duktiga på att leta möjligheter att plocka ut lite extra inkomster.

Ska hålla i en dragning och funderar på var jag ska starta.

Är det jättekonstigt och ologiskt för någon icke insatt att elnätsbolagen inte tjänar mer pengar när elpriset och räkningen varit hög? Att de faktiskt tjänar mindre tänkte jag inte ge mig in på alls.
Är det för konstigt i vardagen att skilja på energi och effekt?
Är det en bov och vissa bolag biter sig i svansen som har gemensam faktura på elhandel och överföring? Gör detta att man har svårare att skilja, främst historiskt att man aldrig har skiljt på det.

Vi har blandade åldrar representerade här, hur många har koll på att vi hade dubbla tariffer förr?
Var det något som man förstod och ändrade beteende efter?

Nu tror jag jag är mer insatt än medelpersonen, men kan försöka
Är det jättekonstigt och ologiskt för någon icke insatt att elnätsbolagen inte tjänar mer pengar när elpriset och räkningen varit hög? Att de faktiskt tjänar mindre tänkte jag inte ge mig in på alls.
Beroende på åhörare: det kan vara läge att klargöra skillnaden mellan nätbolag och elbolag (eller vad ni kallar dem). Men båda har ju säkrat att deras inkomst är oberoende av elpriset... Så ja.
Den skulle jag försöka undvika att ge mig in på om det är blandad publik. Skall man prata effektavgift är det ju dessutom inte effekt som är intressant utan energi (under en begränsad period...).
Är det en bov och vissa bolag biter sig i svansen som har gemensam faktura på elhandel och överföring? Gör detta att man har svårare att skilja, främst historiskt att man aldrig har skiljt på det.
Jag tror det är jätteviktigt att klargöra. Är publiken blandad sitter det antagligen någon i högen med anvisningsavtal. Men om du är representant för ditt bolag kanske du vill ha kvar dem.

Vi har blandade åldrar representerade här, hur många har koll på att vi hade dubbla tariffer förr?
Jag vet inte vad du menar med dubbla tariffer, så väldigt få gissar jag.

Men lycka till till, ta med skydd mot kastade tomater

Är det jättekonstigt och ologiskt för någon icke insatt att elnätsbolagen inte tjänar mer pengar när elpriset och räkningen varit
hög? Att de faktiskt tjänar mindre tänkte jag inte ge mig in på alls.

Beroende på målgrupp kan nog en del av frågorna vara kluriga.
Börja med att förklara skillnaden mellan de två bolagen. och de två fakturorna som de flesta får. Samt skillnaden mellan kW och kWh....
Sen blir det nog klurigt att förklara att nätbolaget inte tjänar mer när elpriset är högt. Det rör ju till det meed att elbolaget kan ha olika prismodeller, ner till kvartspris, medan att nätbolaget har fast pris på energin. Men de som har effekttarriff har ju samtidigt rörligt på effekten, vilket då kan ge "hög elräkning"

Gemensam faktura.... Jag tycker egentligen att det är helt fel att det övehuvud taget kan komma två fakturor, de borde sammanställas på en faktura. Som det är nu blir det svårare för kunden att enkelt se hur hög kostnaden för all el är. Tänk om jag gick in på H&M och köper en tröja. Sen får jag betala en gång för tröjan (design och logistik), och en gång för tråden den är tillverkad av...
Mina fakturor (Eon och Ellevio) är så röriga (eller har åtminstone historiskt varit, jag har slutat kolla och betalar bara det belopp som banken säger) att det ibland till och med var svår att se vilket belopp jag faktiskt skulle betala.

Vet inte heller vad dubbla tariffer är...

Skall snart iväg på en konferens där en av punkterna är "Att förklara effekttariffer - så når ni fram till slutkunden"
Verkar som fler har problem att få fram budskapet när det kommer till effektavgiften.
Ja, det är svårt. Ni behöver nog kombinera det med att diskutera ämnet "så förklarar vi att investeringar kräver prishöjningar trots att vi redan har orimliga marginaler".
Ni kan ju ta tips från bankföreningens "så förklarar vi att räntehöjningar bara påverkar utlåningsräntan, och räntesänkningar bara påverkar inlåningsräntan". En dagsaktuell utbildning. Den går på Mauritius.

Skall snart iväg på en konferens där en av punkterna är "Att förklara effekttariffer - så når ni fram till slutkunden"
Verkar som fler har problem att få fram budskapet när det kommer till effektavgiften.
Och att förklara varför man har den när Ebba ju faktiskt har sagt att man inte ska ha den?

Och att förklara varför man har den när Ebba ju faktiskt har sagt att man inte ska ha den?
Just där är jag inte avundsjuk på nätbolagen. Politiker:
Ni måste införa effektavgift! Nej förresten det måste ni inte. Va, har ni effektavgift? Fy det kommer vi stoppa!

Valår, sa Bill.

Enl en debattartikel i DN från igår, 31 mars, är det för att namnet är fel

Regeringens elreform? Är det inte ett EU-direktiv? Som implementerats på ett dåligt sätt av svenska byråkrater (energimarknadsinspektionen)?
Det är ju rätt tänkt men resultatet blev en katastrof. För krångliga modeller som för få förstår.
För att det skall funka för svennebanan måste det vara en enkel förutsägbar modell, tex två taxor med ett lägre pris på natten.

Att en regering går ut och diskvalificerar hur en svensk myndighet implementerat ett EU-direktiv är ju helt unikt.

Bra artikel som tar upp en hel del saker som missförståtts.

Jag tror det är jätteviktigt att klargöra. Är publiken blandad sitter det antagligen någon i högen med anvisningsavtal. Men om du är representant för ditt bolag kanske du vill ha kvar dem.
Jag kan aldrig representera vårt energibolag enligt lagen.

Men lycka till till, ta med skydd mot kastade tomater

Det blir en kombo av hockeymålvakt och dykarutrustning :).

Förr hade vi olika energitaxor före och efter klockan 18, man hade mätare med dubbla urverk.

Tack för inspel, det blir en tydlig bild.
Energi och effekt är svårt att särskilja.
Att ett energibolag och ett elnätsbolag aldrig får samarbeta är inte alls tydligt.
Att det inte går att smyghöja några avgifter eller att det är några tillkommande avgifter i det här då det ryms inom samma reglering som redan gäller.
Vad syftet med det hela är. Och i alla fall för vår del att det rätt använt minskar behovet av avgiftsökningar framåt.

39% av de som svarat på VFs barometer förstår inte skillnaden mellan fast och rörligt månadspris. Att det inte är billigare att tvätta på natten om man har månadspris är inte självklart för väldigt många.

Att det inte är billigare att tvätta på natten om man har månadspris är inte självklart för väldigt många.
Inte ens för mig, för hade jag haft fast elpris hade det (typ) varit billigare att tvätta på natten. Effektavgift vettu. Men jag tror kanske inte det var så folk som svarade på en enkät tänkte.

Inte ens för mig, för hade jag haft fast elpris hade det (typ) varit billigare att tvätta på natten. Effektavgift vettu. Men jag tror kanske inte det var så folk som svarade på en enkät tänkte.

Jag utgick från att effektavgift inte var aktivt i dessa fall och att man menar energipriset.

Hade önskat det fanns siffror på hur många som har två olika leverantörer men det är nog inte publikt.

Förr hade vi olika energitaxor före och efter klockan 18, man hade mätare med dubbla urverk.
Stämmer det med 18:00? Eller skiljde det mellan olika områden?
Jag har haft ett sådant hus, i Sthlm från -68 och med dubbla mätare och en plomberad timer,
och om jag kommer ihåg rätt skedde omslaget till lågtaxa 21:00 (20:00)
Jag kan mkt väl komma ihåg fel, det var ett par år i början av 00-talet jag bodde där

Dubbla mätare gällde nog enbart hushåll med direktverkande eluppvärmning vill jag tro mig minnas.
Och tiden för växling sattes av det lokala elverket så det kan ha varierat över landet.

Kunde man ange effekt i W och enerig i J skulle det kanske bli lite mindre förvirrande?

När det snackas om kWh/h kan man ju förstå att folk blir förvirrade.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp